REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zasady ogólne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)

Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe

Faktoring stanowi źródło środków pieniężnych. Pozwala przedsiębiorcy na zachowanie płynności finansowej. Jest też coraz częściej stosowaną metodą windykacji należności. Może również stanowić sposób zabezpieczenia przed nieściągalnością dłużnika.

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Cło i akcyza zwiększą wartość początkową środka trwałego

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego nie jest sprawą łatwą ze względu na fakt wielu metod dokonywania wyceny danego aktywa. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt bezpośredniego wpływu tej wartości na wysokość zobowiązania z tytułu podatku dochodowego.

Rozliczenie ujemnych różnic kursowych przy zakupie środka trwałego

Różnice kursowe powstają w przypadku transakcji rozliczanych w walucie obcej, na skutek rozbieżności wahań wartości kursu walutowego. W przypadku nabycia środka trwałego, konsekwencje podatkowe z tego tytułu, mogą przejawiać się w dwojaki sposób. Wszystko zależy od momentu dokonania zapłaty.

Jak zmieni się ustawa o rachunkowości?

27 października 2012 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o rachunkowości. Zmiany te mają charakter systemowy.

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Przepisy ustawy o rachunkowości poświęcają stosunkowo niewiele miejsca problematyce inwentaryzacji. Aby inwentaryzację przygotować, przeprowadzić oraz rozliczyć prawidłowo i sprawnie, należy posiadać gruntowną wiedzę praktyczną i doświadczenie.

Różnice inwentaryzacyjne w ujęciu bilansowym i podatkowym

Przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego ma na celu sporządzenie m.in. szczegółowego spisu z natury składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na określony dzień. Za pomocą inwentaryzacji ustalamy stan wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, jak też różnic pomiędzy stanem rzeczywistym stwierdzonym podczas inwentaryzacji, a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

Moment ujęcia w kosztach podatkowych delegacji służbowych

Zgodnie z art. 77.5 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm) przez podróż służbową należy rozumieć wykonywanie przez pracownika zadania służbowego na polecenie pracodawcy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.

Księgi nierzetelne i wadliwe to problemy w firmie

Zawierane transakcje gospodarcze wymagają stosownej dokumentacji. W tym celu prowadzi są księgi podatkowe. Należy jednak uważać na zawarte w nich zapisy. W razie, gdy nie przedstawiają one stanu faktycznego w sposób rzetelny i niewadliwy, grożą sankcje karno-skarbowe.

Wartość firmy w ujęciu bilansowym i podatkowym

Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm., dalej: „UoR”), wartość firmy stanowi różnica między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto.

Inwentaryzacja. Czy osoba odpowiedzialna materialnie może być w zespole spisowym

Spis z natury powinien dostarczać obiektywnych informacji. Jest możliwe wtedy, gdy spis z natury następuje w sposób komisyjny, zaś osoby dokonujące pomiaru i rejestracji poszczególnych składników majątku to osoby, którym można zaufać.

Zmiana roku obrotowego spółki

Rok obrotowy spółki, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości (Dz.U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy (również jego zmiany) określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę.

Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki - ujęcie podatkowe i bilansowe

W działalności spółek często spotykamy się z podwyższeniem kapitału. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością podwyższenie kapitału następuje w drodze podwyższenia wartości nominalnej istniejących już udziałów lub przez ustanowienie nowych, w spółkach akcyjnych podwyższenie kapitału następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.

Zasady dokonywania korekt błędnych zapisów księgowych

Wprowadzając korekty błędnych zapisów księgowych, mamy najczęściej na uwadze samą korektę – myśl, żeby wyeliminować z ksiąg rachunkowych błędny zapis. Kierując się takimi intencjami, uchodzi naszej uwadze znaczenie informacji płynących z samych zapisów ujętych na określonych stronach niektórych kont. Warto zastanowić się, jakie występują wewnętrzne powiązania danych liczbowych strony DT lub CT i jak mogą one zostać zniekształcone przez zapisy korygujące błędy. Przestrzeganie pewnych zasad korygowania błędów ułatwia sprawowanie kontroli.

Opłata wstępna w leasingu - ujęcie bilansowe i podatkowe

Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.

Leasing w rachunkowości i podatkach

W myśl artykułu 7091 kodeksu cywilnego transakcja leasingu występuje wówczas, gdy „finansujący zobowiązuje się, w zakresie swojej działalności, nabyć rzecz od określonego zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddać ją korzystającemu do użytkowania albo używania i pobierania pożytków przez oznaczony czas, a korzystający zobowiązuje się płacić finansującemu wynagrodzenie pieniężne w uzgodnionych ratach, co najmniej równe cenie nabycia rzeczy przez finansującego”.

Jak przechowywać dokumentację księgowo-podatkową

Prawidłowe przechowywanie dokumentacji księgowo-podatkowej jest niezwykle istotne, choć niedoceniane w praktyce. Przepisy dotyczące przechowywania dokumentacji są rozproszone w różnych aktach prawnych. Jak zatem prawidłowo przechowywać i archiwizować dokumentację księgową?

Ewidencja kosztów w jednostce usługowej

Jednostki usługowe mogą samodzielnie realizować zlecenia otrzymane od swoich odbiorców lub mogą świadczyć usługi przy udziale podwykonawców. Odpowiednia ewidencja kosztów umożliwia prawidłową kalkulację kosztów przypadających na daną usługę oraz ułatwia ustalenie ceny świadczonych usług.

Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach.

Ustanowienie odrębnej własności lokalu w księgach firmy

Firma poniosła koszty wkładu budowlanego na budowę mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej. Obecnie chce ustanowić własność. W związku z tym wystąpiła do spółdzielni o przyjęcie w poczet członków, dokonała wpłaty wpisowego oraz nabyła pięć udziałów członkowskich. Jak należy zaksięgować poniesione koszty? Co one oznaczają na tym etapie ustanowienia własności? Jaki będzie dalszy etap postępowania?

Odpowiedzialność karna księgowego

Praca księgowego wiąże się z szerokim zakresem obowiązków, m.in.: prowadzeniem ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych, rozliczeniem podatków czy składek ZUS. Tak szeroki zakres obowiązków wiąże się z przyjęciem odpowiedzialności, w tym często również tej karnej. W artykule omawiamy sytuacje, w których może dojść do takiej odpowiedzialności, oraz sposoby na uniknięcie lub przynajmniej złagodzenie jej skutków.

Rezerwy i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów - podstawowe kwestie związane z ich ujęciem i wyceną

Jednym z najtrudniejszych problemów, z jakimi przychodzi się zmierzyć księgowym sporządzającym sprawozdania finansowe i inne raporty wymagające przygotowania bilansów, jest prawidłowe ujęcie i wycena rezerw.

Czy wspólnoty mieszkaniowe muszą prowadzić księgi rachunkowe

Czy wspólnoty mieszkaniowe muszą stosować ustawę o rachunkowości?

Opłata środowiskowa przy używaniu samochodów

Spółka wykorzystuje samochody w działalności gospodarczej. Czy w związku z tym powstaje obowiązek uiszczenia opłaty środowiskowej? Jeśli tak, to gdzie i do kiedy ją wpłacić? Jak ją obliczyć i ująć w księgach?

Udostępnianie dokumentów księgowych poza firmą

Nasza firma od wielu lat współpracuje z jednym z kontrahentów, który dostarcza nam surowców do naszej produkcji. Jestem osobą wystawiającą faktury. Księgowa z tej firmy poprosiła mnie o udostępnienie faktur otrzymanych od nich za ostatni rok. Czy mogę udostępnić – jedynie na terenie firmy – nasze dokumenty księgowe temu kontrahentowi, z którym mamy bardzo dobre kontakty?

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.

Czy dokumenty księgowe muszą być ręcznie opisane

Dopuszczalne jest zastąpienie ręcznej dekretacji dokumentu wydrukiem z systemu komputerowego. Wydruk z systemu komputerowego powinien jednak zawierać analogiczne dla ręcznego dekretu elementy. Przede wszystkim - wskazanie sposobu ujęcia dokumentu w księgach rachunkowych.

Jakie są zasady przechowywania i niszczenia dokumentów

Zasady przechowywania dokumentów księgowych są zawarte w art. 74 ustawy o rachunkowości. Ustawa nie zawiera zasad niszczenia dokumentów. Jak zrobić to profesjonalnie?

Zmiana zasady walutowości

Znowelizowane przepisy Kodeksu cywilnego oraz Prawa dewizowego zniosły zasadę walutowości. W związku z tym kontrahenci krajowi mogą zawierać między sobą transakcje wyrażone w walutach obcych. Do przeliczania przychodów oraz kosztów wyrażonych w walutach obcych mają zastosowanie zasady ogólne.

Polityka rachunkowości a metoda amortyzacji

Jesteśmy na etapie tworzenia polityki rachunkowości w naszej firmie. Chcielibyśmy przyjąć stawki amortyzacyjne odpowiednie dla amortyzacji podatkowej. Czy w polityce rachunkowości powinniśmy określić przyjętą metodę amortyzacji posiadanego majątku?

Korekta kosztów z poprzednich miesięcy

Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym?

Jakie dokumenty można archiwizować w postaci elektronicznej

Ustawa o rachunkowości daje możliwość przechowywania niektórych dokumentów w postaci elektronicznej. Czy taka metoda archiwizowania może dotyczyć oryginałów faktur obcych zakupu oraz kopii własnych faktur sprzedaży, dokumentów kasowych, wyciągów bankowych, poleceń księgowania, deklaracji podatkowych? Czy archiwizowania dokonać na przykład z użyciem skanera, zapisując pliki w formacie pdf i przechowując na dyskach optycznych jednokrotnego zapisu (płytach CD-R)?

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Jakie są konsekwencje nieprawidłowego prowadzenia ksiąg podatkowych

Jakie są podstawowe zasady prawidłowego prowadzenia ksiąg podatkowych?

Przy tworzeniu prospektu emisyjnego konieczne są sprawozdania z trzech ostatnich lat

W prospekcie emisyjnym dotyczącym akcji spółka musi zamieścić sprawozdania z trzech ostatnich lat.

Jak wykorzystać metodę FIFO do wyceny rozchodu zapasów i walut

Wartość stanu końcowego rzeczowych składników aktywów obrotowych należy wyceniać w zależności od przyjętej przez jednostkę metody ustalania wartości ich rozchodu, w tym zużycia i sprzedaży. Stosowana metoda wyceny wpływa na wysokość wyniku finansowego oraz na wartość bilansową zapasów. Dlatego należy szczegółowo rozważyć, która metoda jest najbardziej odpowiednia z punktu widzenia rzetelności sprawozdania finansowego. Metody wyceny rozchodu - ze względu na ich jednakowy charakter - można też stosować do walut.

Po zamknięciu ksiąg trzeba przeprowadzić inwentaryzację

Spółki, które na 31 sierpnia zamknęły księgi rachunkowe i rozpoczęły prowadzenie księgi podatkowej, muszą przeprowadzić inwentaryzację. Jeżeli przeprowadzenie spisu z natury nie jest możliwe, inwentaryzacji dokonuje się drogą porównania danych z ksiąg.

Jak ująć przeterminowane należności

Jeżeli kontrahent nie reguluje należności, należy od niej utworzyć odpis aktualizujący. Takie działanie jest właściwe, jeżeli należność nie była zabezpieczona, a prawdopodobieństwo jej uregulowania jest niskie.

W leasingu zwrotnym zysk lub stratę ze sprzedaży trzeba rozliczyć w czasie

Jeżeli spółka sprzeda środek trwały, a następnie zawrze z nabywcą umowę leasingu, mamy do czynienia z leasingiem zwrotnym. Ewentualne straty lub zyski ze sprzedaży tego aktywa w przypadku finansowego charakteru umowy należy rozliczyć w czasie.

Koszty wniosku o dotację na środek trwały ujmowane są w dacie poniesienia wydatku

Koszty przygotowania wniosku o dotację na środek trwały należy ująć w kosztach w dacie ich poniesienia. Wydatki te nie zwiększają wartości początkowej.

Jak w księgach rachunkowych ująć wartość firmy

W przypadku gdy cena nabytej jednostki jest wyższa od wartości godziwej przejętych aktywów netto, mamy do czynienia z dodatnią wartością firmy. Nadwyżkę tę ujmuje się jako wartości niematerialne i prawne i amortyzuje.

Na czym polega zasada kontynuacji działalności przedsiębiorstwa

Jedną z najważniejszych zasad rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu sprawozdań finansowych jest zasada kontynuacji działalności przedsiębiorstwa. Na czym ona polega?

Czy w kosztach ujmuje się zapasy

Nasza firma skorzystała z możliwości przejścia na podatkową księgę przychodów i rozchodów w ciągu roku. Wartość zapasów w księgach rachunkowych na 31 sierpnia 2008 r. została objęta inwentaryzacją. Czy zapasy w całości ująć w kosztach we wrześniu 2008 r.?

Jak usunąć środek trwały z ewidencji księgowej

Środki trwałe, które nie mogą być dłużej wykorzystywane w działalności gospodarczej, należy usunąć z ewidencji księgowej. Gdy składnik majątku nie został całkowicie zamortyzowany, nieumorzona wartość stanowi pozostały koszt operacyjny.

REKLAMA