REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy faktura korygująca musi nosić nazwę „faktura korygująca"

Czy faktura korygująca musi nosić nazwę „faktura korygująca"? Czy wymagane jest umieszczenie tej nazwy w górnej części faktury, czy też można ją umieścić w dowolnym miejscu tego dokumentu?

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Zarówno założenie firmy w Anglii jak i jej prowadzenie jest o wiele prostsze i bardziej opłacalne niż w Polsce, dlatego coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera Wielką Brytanię i przenosi tam swój biznes. Przekonuje ich do tego przede wszystkim brytyjski system podatkowy, który jest znacznie bardziej przejrzysty i przyjazny niż w Polsce, jak również wysokość składek na ubezpieczenie społeczne i brak uciążliwej biurokracji.

IFK poleca: Rusza usługa e-ZEFIR na PUESC

Ministerstwo Finansów poinformowało o centralizacji rozliczeń ceł i podatków obsługiwanych przez Służbę Celną (jedno okienko rozliczeniowe) oraz jednoczesnym wygaszeniu Systemu Rozliczeń Celno-Podatkowych i Finansowo-Księgowego ZEFIR i uruchomieniu Zintegrowanego Systemu Poboru Należności i Rozrachunków z UE i Budżetem ZEFIR2.

IFK poleca: Przygotuj się do inwentaryzacji za 2015 r.

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

REKLAMA

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z rachunkowości zarządczej

Zainteresowanie rachunkowością zarządczą wyraźnie wzrasta, w ciągu ostatnich czterech lat podwoiła się liczba studentów rachunkowości zarządczej w Instytucie CIMA. Wzrasta również zapotrzebowanie na specjalistów, którzy dzięki analizie danych z firmy i jej otoczenia potrafią wspierać zarządy w podejmowaniu decyzji. Te zaś doceniają ich pracę, oferując wyższe zarobki.

Obowiązek podatkowy w przypadku przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej towarów w zamian za odszkodowanie

11 czerwca 2015 r. nasza firma otrzymała odszkodowanie w formie pieniężnej za jedną z nierucho­mości gruntowych, na której prowadziła działalność gospodarczą, przejętą na rzecz gminy w związ­ku z realizacją inwestycji na cel publiczny. Odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie decyzji z 27 maja 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego odszkodowania?

Obniżenie wieku emerytalnego będzie kosztować 40 mld zł

Niższy wiek emerytalny - 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn - zakłada projekt ustawy, który skierował do Sejmu prezydent Andrzej Duda. Łączny koszt obniżenia wieku emerytalnego dla sektora finansów publicznych wyniesie w latach 2016-2019 około 40 mld zł, z czego dla budżetu państwa ok. 30 mld zł - wynika z uzasadnienia projektu.

Wystawianie zbiorczych faktur korygujących

Zbiorcze faktury korygujące muszą zawierać numery i daty faktur korygowanych. To zbędna formalność, którą należałoby zmienić, nowelizując ustawę o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Czy w umowie komisu obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych

Wstawiliśmy firmowy samochód do komisu. Auto zostało sprzedane. Właściciel komisu wystawił nam fakturę 20 maja 2015 r., ale pieniądze dostaliśmy od niego dopiero 16 czerwca 2015 r. Kiedy powsta­nie u nas obowiązek podatkowy?

Jak postąpić, gdy zapłata za usługi pośrednictwa w sprzedaży rozliczane kwartalnie nastąpiła przed terminem

Zgodnie z zawartą w kwietniu 2014 r. umową świadczę usługi pośrednictwa w sprzedaży w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. Rozliczam VAT miesięcznie. Według umowy usługi będą rozliczane kwartalnie. Termin płatności przypada 15. dnia miesiąca następującego po każdym kolej­nym kwartale. Za I kwartał świadczonych usług otrzymam jednak płatność już 20 czerwca br. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy w usługach serwisu sprzętu komputerowego, dla których ustalono dwumiesięczny okres rozliczeniowy

Zgodnie z zawartą w lipcu 2014 r. umową będę świadczył usługi serwisowe sprzętu komputerowego w okresie od 1 sierpnia 2014 r. do 31 marca 2015 r. Według umowy usługi będą rozliczane za okresy dwumiesięczne, a termin płatności przypadnie siódmego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie dwumiesięcznym. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT?

Czy podpis kontrahenta na fakturze korygującej jest obowiązkowy

Z różnych przyczyn wystawiamy naszym kontrahentom faktury korygujące. Niektórzy z nich odmawiają ich podpisania. Czy możemy ich jakoś zmusić, żeby na tych fakturach składali swój podpis?

Obowiązek podatkowy w usługach nadzoru autorskiego, dla których ustalono miesięczny okres rozliczeniowy

Podpisaliśmy umowę na świadczenie usług nadzoru autorskiego. Okresem rozliczeniowym - zgodnie z umową - jest miesiąc kalendarzowy. Wynagrodzenie za taką usługę wyliczane będzie przez pomno­żenie ilości dniówek spędzonych przez naszych konsultantów na budowie i ceny za pobyt. Płatność będzie następowała do 7. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. W jaki sposób mamy rozliczyć taką usługę?

Szczurek: wprowadzenie odwróconego VAT na elektronikę już daje efekty

Wprowadzenie od 1 lipca 2015 r. tzw. odwróconego VAT na elektronikę już przyniosło pozytywne efekty - ocenił w poniedziałek szef MF Mateusz Szczurek. Wcześniej nadużycia były tak duże, że Polska stała się eksporterem netto telefonów komórkowych, chociaż ich nie produkuje.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach serwisowych świadczonych kwartalnie

Od początku kwietnia 2014 r. świadczymy usługi serwisowe. W umowie jest zapis „Wynagrodzenie będzie rozliczane i wypłacane za okresy kwartalne, na podstawie faktur wystawianych każdorazowo po zakończeniu kalendarzowego kwartału, w którym świadczone były Usługi". Kiedy mamy rozliczyć VAT od takich usług?

Raportowanie CSR to nie chwalenie się, to rozliczanie odpowiedzialności

Środowisko biegłych rewidentów od kilkunastu lat rekomenduje rozszerzenie zakresu raportowania o zagadnienia niefinansowe. Ale równie ważne jest uwiarygodnianie prezentowanych informacji – mówił na konferencji CSR w Ministerstwie Gospodarki Krzysztof Burnos, prezes KRBR. Spotkanie współorganizowane przez KIBR odbyło się 15 września 2015 r. w Warszawie i zgromadziło blisko czterystu gości, przedstawicieli biznesu, nauki i administracji państwowej.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług wykonanych częściowo

Otrzymałem zlecenie napisania programu komputerowego. Ze zleceniodawcą określiliśmy w umo­wie trzy etapy, których zakończenie (poprzez zaakceptowanie przez zleceniodawcę ich wykonania) stanowi tytuł do otrzymania przeze mnie określonej części wynagrodzenia w terminie siedmiu dni. Wykonanie pierwszego etapu zostało zaakceptowane 30 czerwca 2014 r. Kwotę wynagrodzenia za wykonanie pierwszego etapu otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek rozliczenia VAT od otrzymanej kwoty?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy refakturowaniu

Wynajmujemy lokale na biura. Naszym klientom wystawiamy refaktury za media. Czy obowiązek podatkowy powstaje u nas w chwili wystawienia refaktury?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach reprezentacji w sprawie o odszkodowanie

Świadczymy usługi na zlecenie osób fizycznych oraz prawnych polegające na występowaniu w imie­niu i na rzecz zleceniodawcy o odszkodowanie. Podpisujemy długoterminowe umowy zlecenia (re­prezentowanie poszkodowanego może trwać nawet kilka lat). Za świadczone usługi pobieramy wyna­grodzenie prowizyjne po rozliczeniu całej sprawy odszkodowawczej lub jej poszczególnych etapów. Występując w imieniu i na rzecz poszkodowanego przejmujemy na siebie ciężar załatwienia wszyst­kich spraw formalno-prawnych, jak i rozliczenia otrzymanego odszkodowania. Po otrzymaniu wyroku zasądzającego dla poszkodowanego stosowną kwotę odszkodowania i jej wpływie na nasze konto, potrącamy z niej koszty oraz należną nam prowizję, a następnie pozostałą należność przelewamy na konto klienta. Dopiero wówczas sprawę uznajemy za zamkniętą, a odszkodowanie za rozliczone. W tym momencie również uznajemy usługę za wykonaną dla celów VAT, dokumentując ją fakturą. Czy postępujemy prawidłowo?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przyłączenia nowego odbiorcy do sieci ciepłowniczej

Jesteśmy przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie udzielonych kon­cesji w zakresie przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem zakupionym z obcego źródła ciepła i przesyłanym do odbiorców za pośrednictwem własnej sieci ciepłowniczej. W celu dostarczenia cie­pła odbiorcom za pośrednictwem sieci ciepłowniczej niezbędne jest przyłączenie danego odbiorcy do sieci ciepłowniczej. Samo przyłącze jest naszą własnością, ale z tytułu jego wykonania pobierana jest od kontrahenta jednorazowa opłata za przyłączenie do sieci, która jest ustalana w oparciu o staw­ki opłat zawarte w taryfie, kalkulowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Kiedy po­winniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla tej czynności?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży doładowań do telefonów komórkowych

Prowadzimy dystrybucję doładowań do telefonów komórkowych w postaci tzw. elektronicznych jed­nostek doładowania, tj. zaszyfrowanych plików elektronicznych zawierających kody doładowujące. Nabywamy je od operatorów sieci komórkowych lub pośredników. Są one następnie przesyłane w po­staci zabezpieczonych plików elektronicznych do bazy danych elektronicznego systemu dystrybu­cji, a w momencie zgłoszenia zapotrzebowania są one przesyłane na konkretny terminal w punkcie sprzedaży podmiotu, z którym mamy podpisaną umowę, co umożliwia dalszą odsprzedaż tych jedno­stek w postaci wydruku. Zgodnie z umową, przeniesienie praw do elektronicznych jednostek dołado­wania następuje w momencie, w którym kontrahent pobiera te jednostki na zainstalowany w swojej placówce terminal i dokonuje ich sprzedaży finalnemu nabywcy. Jednocześnie ponosi on ryzyko go­spodarcze związane z jednostkami pobranymi a niesprzedanymi. Czy przy takim modelu dystrybucji jednostek powinniśmy rozpoznawać obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych, tj. z chwilą doko­nania ich sprzedaży?

Obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży biletów na wyciągi narciarskie przez stronę internetową

Jesteśmy właścicielem i operatorem kolei linowych oraz wyciągów narciarskich, za przejazdy którymi pobieramy opłaty. Sprzedajemy bilety jednorazowe, bilety grupowe, karnety czasowe, karnety obejmujące wiele przejazdów zarówno poprzez osobisty ich zakup w kasach, jak również przy wykorzystaniu nowego systemu informatycznego, dzięki któremu osoby fizyczne mogą nabywać bilety przez naszą stronę internetową. W przypadku zakupu biletów przez stronę, nabywca zamawiając bilet dokonuje wpłaty w wysokości 100% wartości biletu za pośrednictwem internetowego elektronicznego systemu płatni¬czego (online) obsługiwanego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą jako agent rozliczeniowy. Z umowy z agentem rozliczeniowym wynika, że oprócz płatności otrzymywanych na nasz rachunek zgodnie z harmonogramem, mamy możliwość otrzymania środków na podstawie jednorazowego żądania. W jakim momencie powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w takim przypadku?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w automatach

Jesteśmy Miejskim Zakładem Komunikacyjnym. Przedmiotem naszej działalności jest wykonywanie autobusowych przewozów pasażerskich oraz dystrybucja i sprzedaż biletów na świadczone usługi. Sprzedajemy bilety jednorazowe, 75-minutowe, jednodniowe, weekendowe, tygodniowe, miesięczne i na trzy kolejne miesiące, za pośrednictwem automatów, punktów kasowych oraz kierowców autobusów. Bilety miesięczne i na trzy kolejne miesiące można nabyć w przedsprzedaży. Ponadto, wprowadziliśmy możliwość bezgotówkowego regulowania należności dla kontrahentów, z którymi mamy podpisane stosowne umowy. Pasażerowie mają także możliwość zapłaty kartą płatniczą za bilety kupowane w automatach. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do naszych usług?

Obowiązek podatkowy od opłaconej z góry usługi reklamy nabytej od podatnika unijnego

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Skorzystałem z możliwości zareklamowania świadczonych przeze mnie usług w Internecie. Zamówiłem usługę reklamy na czas nieokreślony, z rocznym okresem rozliczeniowym, od firmy mającej siedzibę w jednym z krajów UE. Otrzymałem fakturę bez VAT z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, z 14-dniowym terminem płatności, liczonym od daty jej wystawienia. Faktura ta została przeze mnie opłacona terminowo i od tego momentu reklamy moich usług zostały uruchomione. Jednak po upływie rocznego okresu, który został już przeze mnie opłacony, nie będę dalej korzystał z usług tej firmy. Czy w takim przypadku powinienem rozliczyć VAT od importu tej usługi dopiero w momencie zakończenia przyjętego w umowie rocznego okresu rozliczeniowego?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług reklamowych

Wydajemy magazyny dla kobiet. W naszych miesięcznikach klienci zamawiają kampanie reklamowe, w ramach których reklamy pojawiają się niekiedy w trzech - czterech kolejnych numerach. Kiedy powstaje u nas obowiązek podatkowy?

Jak dokonać korekty faktury zawierającej VAT wykazany w euro

W otrzymanej fakturze, wystawionej w euro, nie tylko wartość netto jest wyrażona w tej walucie, ale również w euro został określony podatek VAT. Czy powinniśmy samodzielnie przeliczyć ten podatek na złote, czy też raczej zażądać faktury korygującej od sprzedawcy?

Wiek emerytalny dla kobiet - 60, dla mężczyzn - 65 lat - prezydent podpisał projekt ustawy

Wiek emerytalny dla kobiet zostanie obniżony do 60 lat, a dla mężczyzn do 65 lat - przewiduje podpisany w poniedziałek 21 września 2015 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę projekt ustawy. Chętni będą mogli pracować dłużej. Przypomnijmy, że obowiązująca obecnie ustawa z 2012 r. wydłuża wiek emerytalny do 67 lat i stopniowo zrównuje go dla obu płci.

Czy można skorygować paragon z kasy fiskalnej fakturą korygującą

Jeden z klientów, któremu sprzedaliśmy towar, ewidencjonując tę sprzedaż na kasie fiskalnej, zażądał od nas skorygowania paragonu fakturą korygującą. Naszym zdaniem przepisy nie umożliwiają dokonania bezpośrednio takiej korekty. Czy mamy rację?

VI Międzynarodowa Konferencja "Podatki bez granic" - 9-10 października 2015, Praga

Mamy przyjemność zaprosić Państwa na VI Międzynarodową Konferencję "Podatki bez granic", która odbędzie się 9-10 października 2015 r. w Pradze. Po raz pierwszy Konferencja ma charakter otwarty, co oznacza, że oprócz doradców podatkowych mogą w niej wziąć udział przedstawiciele innych zawodów jak również przedsiębiorcy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Jakie dane powinna zawierać faktura korygująca wystawiona z powodu zmiany ceny

Jesteśmy zmuszeni podwyższyć cenę wykazaną na fakturze pierwotnej kilku kontrahentom. W dwóch przypadkach - z powodu naszej pomyłki, a w pozostałych ze względu na waloryzację o wskaźnik ogłoszony przez GUS. Czy faktury korygujące wystawiane z tych przyczyn różnią się co do treści?

Czy na fakturze korygującej trzeba podać przyczyny jej wystawienia

Wystawiliśmy fakturę korygującą kontrahentowi, jednak nie zamieściliśmy na niej przyczyny korekty. Czy taka faktura może zostać uznana za wadliwą?

Duże zmiany w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie od czerwca 2016 roku

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 sierpnia 2015 r. projekt założeń do obszernej nowelizacji ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie od 17 czerwca 2016 r.

Do wyliczenia podatku PIT będzie służył specjalny wzór

Zgodnie propozycją Platformy Obywatelskiej nie będzie progów dochodowych ani związanych z nimi stawek podatkowych, poza stawką 10 proc. dla najmniej zarabiających i górną stawką 39,5 proc. dla najwięcej zarabiających. W związku z tym, jak poinformował wiceminister finansów Artur Radziwiłł, do obliczenia wysokości podatku PIT będzie służył specjalny wzór, który zostanie zaprezentowany, gdy będą powstawać zapisy ustawy.

Dostosowanie przepisów o rewizji finansowej do wymogów UE wstrząśnie branżą audytorską

Ustawa, która ma dostosować polskie przepisy dotyczące kontroli finansowej przedsiębiorstw do wymogów Unii Europejskiej, zmieni obraz branży audytorskiej – oceniają jej przedstawiciele. Celem reformy jest dekoncentracja rynku, ale konsekwencje mogą być dotkliwe dla małych firm, którym grozi wypadnięcie z rynku. W resorcie finansów trwają konsultacje w sprawie nowych przepisów.

Na unikaniu płatności VAT budżet traci rocznie ponad 40 mld zł

Jak oceniają ekonomiści, do budżetu nie trafia co roku ponad 40 mld zł. Szara strefa związana z niepłaceniem podatku VAT w Polsce stanowi niemal 27 proc. zobowiązań z tego tytułu. Sytuację mogłoby poprawić obniżenie i ujednolicenie stawek podatku oraz uproszczenie przepisów.

Facebook chce wprowadzić przycisk „Nie lubię”

Facebook zamierza wprowadzić przycisk „Nie lubię”, który ma umożliwić użytkownikom wyrażenie uczuć w sytuacjach, kiedy „lubię to” jest niestosowne, na przykład w sytuacji śmierci czy innej tragedii.

Jak skorygować fakturę wystawioną przed dostawą towaru, gdy ostatecznie do dostawy nie doszło

Wystawiliśmy kontrahentowi fakturę na poczet przyszłej dostawy towaru, którą od nas odebrał (nie była to faktura zaliczkowa, gdyż nie wiązała się z żadną przedpłatą z jego strony). Kontrahent ostatecznie wycofał się z transakcji, jednak nie odesłał nam przekazanego mu uprzednio egzemplarza faktury. Co powinniśmy z nią zrobić w takiej sytuacji?

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Przepisy nie precyzują, w jaki sposób powinien być potwierdzany odbiór faktury korygującej, ani też nie określają formy takiego potwierdzenia. Każda metoda potwierdzenia jest więc dopuszczalna. Przepisy nakazują potwierdzanie tylko takich faktur korygujących, które skutkują obniżeniem pod­stawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT. Treść potwierdzenia otrzymania faktury korygującej powinna wskazywać, że faktura korygująca, której potwierdzenie dotyczy, dotarła do nabywcy, a ponadto powinno ono zawierać datę otrzymania przez nabywcę faktury korygującej oraz datę wpływu tego po­twierdzenia do wystawcy faktury.

Jak wystawić fakturę korygującą w przypadku zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze

Świadczymy na rzecz miasta usługi komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku otrzymaliśmy dofinansowanie w postaci dopłaty do cen biletów ulgowych, które udokumentowaliśmy fakturą i uwzględniliśmy w podstawie opodatkowania VAT. Okazało się niedawno, że przekazana nam kwota dofinansowania została zawyżona i zostaliśmy zobowiązani do zwrotu niesłusznie nam przekazanej kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Jak wystawić korektę faktury z tytułu zwrotu towaru, którego dostawa stanowiła podstawę kalkulacji premii pieniężnej

Wypłacamy naszym kontrahentom premie pieniężne w przypadku zrealizowania określonego poziomu zakupów, dokumentując tę czynność fakturą. Zdarza się jednak, że już po wypłacie premii klienci zwracają nam towar, którego dostawa stanowiła podstawę kalkulacji premii. Nie są jednak zobowiązani do zwrotu premii w części przypadającej na zwrócony towar. Czy wystawiana w związku ze zwrotem towarów faktura korygująca powinna odnosić się do ceny netto przed udzieleniem premii, czy też do ceny netto pomniejszonej o wypłaconą premię?

Jak skorygować korekty faktur niezawierających wbrew obowiązkowi oznaczenia „metoda kasowa"

Jesteśmy spółką cywilną. Rejestrując spółkę jako czynnego podatnika VAT wybraliśmy metodę kasową rozliczania tego podatku. Jednak nie poinformowaliśmy o tym naszych kontrahentów, nie zamieszczając na fakturach oznaczenia „metoda kasowa", ani też nie powiadamiając ich o tym w jakikolwiek inny sposób. W konsekwencji odliczali oni VAT z naszych faktur w niewłaściwych okresach rozliczeniowych (w miesiącu otrzymania faktury, a nie jak powinni - w miesiącu zapłaty należności). Natomiast my odprowadzaliśmy VAT należny zgodnie z wybraną metodą, tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy od nich zapłatę za faktury. Czy jesteśmy zobowiązani skorygować nasze faktury, chociaż podatek VAT wykazany na tych fakturach rozliczyliśmy prawidłowo?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Kiedy rozliczać faktury korygujące dotyczące dostaw energii elektrycznej

Sprzedajemy energię elektryczną klientom biznesowym i indywidualnym, którzy zużywają ją do własnych celów. Faktury za dostawę energii elektrycznej będą wystawiane z terminem płatności przypadającym po terminie wystawienia faktury. W praktyce zdarza się, że wystawiając te faktury popełniamy błąd sami albo też z przyczyn od nas niezależnych (np. błędne odczyty liczników energii elektrycznej przekazywane przez podmiot trzeci, z którym współpracujemy). Wówczas wystawiamy faktury korygujące, zarówno zwiększające, jak i zmniejszające podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Kiedy powinny one zostać ujęte w rejestrach i deklaracjach VAT?

Czy po korekcie sprzedaży trzeba ponownie ustalić współczynnik sprzedaży

Na podstawie umów zawartych z zakładami ubezpieczeniowymi świadczymy usługi assistance. Początkowo zaklasyfikowaliśmy je jako usługi zwolnione z VAT, lecz taką klasyfikację zakwestionował nam fiskus. Stosując się do otrzymanej interpretacji indywidualnej, skorygowaliśmy nasze faktury i rozliczenia VAT, wykazując te usługi jako opodatkowane stawką podstawową. Jednak z tą interpretacją nie zgodził się NSA, przyznając nam ostatecznie rację, co do zwolnienia z VAT tych usług. W związku z tym, ponownie skorygowaliśmy nasze faktury, ujmując te korekty - zgodnie ze wskazówkami fiskusa zawartymi w otrzymanej interpretacji - na bieżąco. Jednak korekty te dotyczą sprzedaży z lat ubiegłych, na podstawie której obliczaliśmy wskaźnik proporcji stosowany do odliczeń VAT. Czy powinniśmy teraz skorygować ten wskaźnik za te lata, ujmując do obliczeń te korekty i na podstawie na nowo obliczonego wskaźnika zweryfikować odliczenia VAT za tamte okresy?

Jak skorygować fakturę, na której znalazły się dane pracownika zamiast danych firmy

Prowadzimy działalność handlową. Sprzedaż dla klientów detalicznych ewidencjonujemy na kasie fiskalnej. Nasi klienci, którzy chcą od nas otrzymać fakturę, przedstawiają oryginał paragonu. Na tej podstawie wystawiamy im fakturę. Zgodnie z przepisami, do kopii faktury dołączamy paragon dokumentujący dokonanie transakcji, który otrzymujemy od klienta. Często służbowych zakupów dokonują u nas pracownicy firm i niejednokrotnie zdarza się, że podają oni do faktury własne dane, zamiast danych pracodawcy. W jakiej formie powinny zostać skorygowane błędne dane? Klient (firma) żąda od nas faktury korygującej, a my uważamy, że dopuszczalne jest samodzielne skorygowanie tych danych przez klienta notą korygującą. Kto ma rację?

Czy konieczna jest korekta faktury w razie przekazania zaliczki nowemu podmiotowi

Jesteśmy firmą deweloperską. W ramach realizacji inwestycji zawarliśmy szereg umów przedwstępnych z osobami zainteresowanymi nabyciem lokali, przyjmując od nich zaliczki na poczet zakupu. Zaliczki te udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi przez nas na przyszłych kupujących. W związku ze sprzedażą inwestycji i zawarciem trójstronnych porozumień o przekazaniu zaliczek na rzecz nabywcy inwestycji za zgodą kupujących, wystawiliśmy kupującym faktury korygujące pierwotne faktury zaliczkowe „do zera". Czy w takiej sytuacji, nie dokonując faktycznie zwrotu zaliczek kupującym, mieliśmy prawo wystawić faktury korygujące?

Czy na fakturze korygującej trzeba podawać numer faktury korygowanej

Okazało się, że system wystawiania i wysyłania faktur elektronicznych, którzy stworzyli nasi informatycy na potrzeby stosowania elektronicznego obiegu i archiwizacji dokumentów, nie pozwala na umieszczanie w ich treści niektórych informacji. W przypadku faktur korygujących umieszczany jest w nich tylko unikalny wewnątrzfirmowy numer transakcji (powiązany z zamówieniem), natomiast nie jest wpisywany numer pierwotnej faktury dokumentującej daną sprzedaż. Czy umieszczenie takiego wewnątrzfirmowego oznaczenia transakcji zamiast numeru faktury pierwotnej może spowodować zakwestionowanie przez organ podatkowy prawidłowości faktury korygującej?

Czy można dokonać korekty, gdy do usług druku była stosowana stawka podstawowa VAT

Od kilku lat drukujemy czasopismo (PKWiU 58.14.11) na zlecenie wydawnictwa w ilości nieprzekraczającej 1000 szt. kwartalnie. Ponieważ nie mieliśmy potwierdzenia, że czasopismu temu został nadany numer ISSN, ani też w żadnym miejscu nie był uwidoczniony jego nakład, to na fakturach za wytworzenie i dostawy tego czasopisma stosowaliśmy stawkę 22% VAT (a od 1 stycznia 2011 r. - 23%). Obecnie wydawnictwo zwróciło się do nas o skorygowanie faktur za 5 lat wstecz, przedkładając pismo (opatrzone bieżącą datą) o nadaniu czasopismu numeru ISSN już od 2000 r. Czy powinniśmy skorygować nasze faktury wstecz, tak jak żąda tego klient?

Czy konieczne jest otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokumentującej udzielenie skonta

W celu poprawienia naszej płynności finansowej, w rozliczeniach z klientami jako dodatkową zachętę do terminowego regulowania należności, stosujemy skonto na wystawianych fakturach, o które - zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami - pomniejszamy podstawę opodatkowania od razu w momencie wystawienia faktury. Jeśli klient nie skorzysta ze skonta, wystawiamy faktury korygujące na jego wartość. Klient, który nie decyduje się skorzystać ze skonta, po upływie terminu jego obowiązywania przelewa nam w „zwykłym" terminie płatności pełną kwotę należności. Czy w takim przypadku mamy obowiązek żądania od klientów przekazania nam potwierdzenia otrzymania przez nich tych faktur korygujących?

Czy można wystawić fakturę korygującą do faktury objętej przedawnieniem

Od kilku lat przyjmowaliśmy zaliczki od osób zainteresowanych nabyciem lokalu w prowadzonej przez nas inwestycji. Otrzymanie zaliczek dokumentowaliśmy fakturami. Ponieważ najprawdopodobniej będziemy zmuszeni odstąpić od kontynuowania tej inwestycji, będziemy zwracać otrzymane uprzednio zaliczki. W kilku przypadkach od wpłacenia zaliczek oraz ich udokumentowania fakturami VAT i ujęcia w deklaracjach VAT upłynęło już 5 lat. Czy mimo to, w związku z koniecznością zwrotu takich zaliczek, możemy wystawić fakturę korygującą dokumentującą ich zwrot?

REKLAMA