W styczniu 2005 r. spółka zakupiła działkę, na której zamierza wybudować budynek produkcyjno-handlowy. Wydatki poniesione na nabycie gruntu wyniosły brutto 12 200 zł, zapłacone przelewem sprzedającemu, oraz brutto 976 zł opłat notarialnych, zapłaconych gotówką. Ponieważ działka jest nieuzbrojona, spółka zleciła wykonanie projektu instalacji wodno-kanalizacyjnej, którego koszt wyniósł 1830 zł brutto. Jak należy prawidłowo zaewidencjonować wydatki poniesione w związku z budową budynku produkcyjno-handlowego?
Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ciągu całego 2004 r. zakupiliśmy środki trwałe w różnych miesiącach: lutym, kwietniu, maju, czerwcu, grudniu. Zakup środków był dofinansowany częściowo z funduszu PHARE. Dotacje otrzymaliśmy w lutym i listopadzie. Środki trwałe pochodzą z dostaw krajowych i z importu. Przy sprzedaży naszych wyrobów na kraj stosujemy stawkę 22% VAT, a przy WDT - 0%.Otrzymaliśmy refundacje wynagrodzeń uczniów oraz pracowników interwencyjnych z powiatowego urzędu pracy, które zaliczyliśmy do przychodów. Czy dokonuję korekty podatku naliczonego za 2004 r. od zakupionych środków trwałych w wysokości 1/5 przez 5 kolejnych lat? Czy stosuję proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego w 2005 roku?
■ Prezydent podpisał już nowelizację ustawy o VAT. Jak rozumieć nową definicję samochodu?
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) nie definiuje pojęcia samochodu. Definicje takie zawarte są w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W przypadku ustawy o VAT można mówić raczej o określeniu warunków, jakie musi spełnić dany samochód, aby możliwe było pełne odliczenie VAT w związku z jego nabyciem, użytkowaniem w ramach umowy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, a także w przypadku zakupu paliwa do jego napędu. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji ustawy o VAT jest likwidacja tzw. wzoru Lisaka i próba wprowadzenia m.in. kryterium konstrukcyjnego pojazdu jako decydującego o możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego.
Kupiliśmy w Danii naczepę (a więc nie środek transportu). W ciągu 7 dni od dnia sprzedaży wystawiliśmy fakturę wewnętrzną. Urząd skarbowy nakazał nam złożenie deklaracji VAT-23 i zapłacenie podatku w ciągu 14 dni (chociaż naczepa nie jest środkiem transportu i w dodatku nie była nowa). Otrzymaliśmy VAT-25, który przedstawiliśmy w urzędzie komunikacji. I teraz jest problem, bo naszym zdaniem niepotrzebnie zapłaciliśmy VAT na początku lutego br. Przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 kazano nam zapłatę ująć w poz. 37. W styczniu 2005 r. nie wykazaliśmy w deklaracji VAT sprzedaży. Czy możemy liczyć na zwrot zapłaconego VAT od środka trwałego i ewentualnie kiedy? Urząd twierdzi, że dopiero w miesiącu, w którym nastąpi sprzedaż, będziemy mogli wykazać zapłacony niepotrzebnie VAT do zwrotu i tylko do wysokości sprzedaży - 22%. Wygląda na to, że wykonując usługi opodatkowane poza terytorium kraju, nie odliczymy tej kwoty nigdy.
Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia dokumentacji, szkolenia pracowników oraz doradztwa w tym zakresie podlega VAT, mimo że nie przekroczyła obrotów 10 tys. euro? Czy osoba z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, która nie osiągnęła obrotu 10 tys. euro, jest zwolniona z VAT? Czy zwolnienie to przysługuje, mimo że od 1 stycznia 2005 r. może wykonywać usługi doradztwa podatkowego?
Sklep internetowy promuje swoje usługi za pośrednictwem wydrukowanych folderów. Warunkiem otrzymania folderu jest zarejestrowanie się na stronie www sklepu. Wymaga to ujawnienia danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, adres oraz konto e-mail. Goście sklepu mogą też nie ujawniać danych osobowych - otrzymają folder w formacie PDF na wskazaną przez siebie skrzynkę pocztową. Czy wydatki poniesione na przygotowanie katalogu (głównie profesjonalne zdjęcia produktów, koszt druku, oprogramowanie, wynagrodzenie dla informatyków) są kosztem reprezentacji czy reklamy?
Jako małżeństwo osiągamy dochody z najmu nieruchomości. Istnieje pomiędzy nami wspólność majątkowa. Nieruchomości wynajmujemy na cele działalności gospodarczej (lokale użytkowe). Najem ten nie jest związany z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą. Odprowadzamy VAT, sporządzając co miesiąc deklaracje VAT-7. Najem jest zarejestrowany na NIP małżonki, również co miesiąc wpłacamy zaliczki na podatek dochodowy (PIT-5), rozliczając dochody po 50%. Czy w świetle nowych przepisów o VAT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej możliwe jest zachowanie takiej formy? Czy jest możliwe, aby małżonka zarejestrowała najem tylko na siebie, równocześnie prowadząc wspólnie z mężem działalność gospodarczą?