REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT - koszty, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odliczenie VAT z faktur wysyłanych w formie elektronicznej

Czy faktury otrzymane drogą elektroniczną, mailem w formacie PDF lub JPG bądź pobrane z serwera kontrahenta, a następnie drukowane i przechowywane w wersji papierowej, uprawniają do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur?

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - kiedy przepisy wejdą w życie

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących

Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nadal są przedmiotem wielu wątpliwości oraz powodują licznie trudności po stronie podatników. Dotyczy to przykładowo wprowadzonego do ustawy o VAT przepisu art. 106j ust. 3, który reguluje zasady wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących udzielenie opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych (lub świadczonych) na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.

Jak rozliczać wydatki z tytułu czynszu za najem samochodów

Jak należy rozliczać wydatki z tytułu czynszu za najem lub dzierżawę samochodów osobowych? Czy można je w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, czy też należy to robić zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 51 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych do wysokości limitu wynikającego z tzw. kilometrówki?

REKLAMA

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?

Na prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków wpływ ma ich związek z uzyskaniem przychodów (zachowaniem, zabezpieczeniem ich źródła). O momencie potrącenia tych kosztów (zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów) decyduje rodzaj związku kosztów uzyskania przychodów z przychodami.

Odliczanie od dochodu wydatków poniesionych na leki

Osoby niepełnosprawne mogą odliczyć od dochodu wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych (tzw. ulga rehabilitacyjna), w katalogu tych wydatków mieszczą się również wydatki na leki. W jaki sposób prawidłowo dokumentować wydatki poniesione na leki przez osoby niepełnosprawne?

Faktury elektroniczne - wymagania, zalety, korzyści

Stosowanie e-faktury umożliwia obniżanie kosztów operacyjnych. Dlatego też w krajach wysoko rozwiniętych stała się ona dominującą formą fakturowania. Także w Polsce, e-faktura szybko się upowszechnia, szczególnie po zliberalizowaniu przepisów w zakresie jej stosowania w obiegu gospodarczym. Od 1 stycznia 2013 roku faktury elektroniczne nie muszą już być podpisane ani bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, ani żadnym innym. Jednak taka forma pozwala dodatkowo zabezpieczyć e-fakturę.

REKLAMA

Refakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. zmiany w zakresie VAT dotyczące refakturowania sprawiły, że podatnicy zaczęli stawiać pytania o zasady regulujące prawidłowy sposób postępowania w takich przypadkach. W rachunkowości możliwe są dwa schematy refakturowania. Z przedstawionych księgowań wynika różnica między tymi schematami. W pierwszym przypadku mamy zakup i sprzedaż, w drugim operacja „przechodzi” przez księgowość bez zahaczania o koszty i przychody.

Co hamuje rozwój rynku e-faktur w Polsce?

W Polsce bardzo powoli rozwija się rynek e-faktur. Nie jest to jednak spowodowane barierami technologicznymi ani prawnymi. Jakie przyczyny hamują rozwój polskiego rynku e-faktur?

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Symbol PKWiU na fakturze – czy jest konieczny?

Aktualnie nie trzeba umieszczać symboli PKWiU na fakturach. Jedynie w przypadku towarów i usług zwolnionych z VAT trzeba podać podstawę prawną tego zwolnienia. Taką podstawą prawną będzie przede wszystkim przepis ustawy o VAT, rozporządzenia wykonawczego, czy dyrektywy 2006/112/WE ale można także wskazać symbol PKWiU danego towaru lub usługi.

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT

Odliczenie podatku naliczonego jest możliwe po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z dokonaną dostawą towaru.

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie tylko jej przyznania) podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych. W praktyce korekty kosztów należy dokonać na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.

Archiwizowanie faktur papierowych w formie elektronicznej

Organy podatkowe potwierdzają, że podatnicy VAT mogą archiwizować dokumenty otrzymane w formie papierowej w archiwum elektronicznym – poprzez umieszczanie w nim skanów dokumentów – o ile system ten będzie spełniał wymogi ustawowe.

Opóźnienie w płatności za fakturę

Czy jest możliwe, żeby firma zbankrutowała przez jedną niezapłaconą na czas fakturę? Czasami wystarczą dwa tygodnie opóźnienia w płatności za fakturę ze strony ważnego klienta, aby firma utraciła płynność finansową i była zmuszona zaprzestać regulowania własnych płatności.

Duplikat faktury - odliczenie VAT

Duplikat jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Wówczas podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia ponownie wystawia fakturę, na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika.

UE wprowadza standardy e-faktur w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada UE przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy, we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie. Polska już rozpoczęła przygotowania do implementacji nowej Dyrektywy.

Faktura w walucie obcej – czy trzeba wskazywać kurs do przeliczenia VAT?

Podatnik zwrócił się z z zapytaniem czy w świetle zmienionych od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zobowiązany jest umieszczać w wystawionej fakturze kurs waluty, który przyjął do przeliczenia podatku VAT? Cześć bowiem kontrahentów wymaga od niego powołania takiej informacji, czy słusznie?

Korekta kosztów z tytułu „zatorów płatniczych” – płatność w ratach

Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o CIT, (tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia odpisu amortyzacyjnego do kosztów), zaliczona do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych znajduje pokrycie w dokonanych płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów.

Fakturę korygującą przychód należy ująć wstecz

Wystawienie faktury korygującej powoduje konieczność korekty przychodów wstecz, a nie w dacie jej wystawienia. A więc na podstawie wystawionych faktur korygujących podatnik powinien skorygować przychody właściwego okresu rozliczeniowego.

Kradzież towaru z magazynu - skutki podatkowe

Podatnik korzysta z usług magazynowania towarów świadczonych przez zewnętrzną firmę. Towar został przewieziony do magazynu z którego został skradziony. Podatnik zgłosił kradzież na Policję gdzie obecnie toczy się w tej gestii postępowanie. Towar w magazynie był ubezpieczony w związku z czym podatnik najprawdopodobniej otrzyma z tego tytułu odszkodowanie. Zgodnie z polityką rachunkowości skradziony towar został ujęty na koncie towarów w magazynie, czyli nie został ujęty w kosztach. Czy podatnik może ująć w kosztach podatkowych wartość skradzionego towaru?

Faktura zaliczkowa 100% - czy trzeba wystawić fakturę końcową

Nasza firma zapłaciła za towar na podstawie faktury pro forma (100% zapłaty). W związku z tym kontrahent wystawił fakturę zaliczkową. Czy teraz powinien wystawić fakturę końcową do faktury zaliczkowej?

Archiwizacja i elektroniczna wysyłka faktur

Opublikowanie Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., miało na celu m.in. ujednolicenie obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby dokumenty papierowe i elektroniczne traktowane były w ten sam sposób.

Nie będzie nowych stawek kilometrówki w 2014 roku

Ministerstwo Finansów nie widzi nadal możliwości budżetowych dla aktualizacji maksymalnych stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu. Również w 2014 roku nie będzie wyższych stawek tzw. „kilometrówki”. Przypomnijmy, że stawki te nie były aktualizowane od 2007 roku.

Zakup na raty a obowiązek korekty kosztów

W przypadku sprzedaży na raty nie mamy do czynienia z powstaniem zatorów płatniczych, których likwidację miało zapewnić wprowadzenie art. 15b ustawy o CIT. W konsekwencji w analizowanej sprawie przepis ten znajdzie zastosowanie dopiero w sytuacji braku płatności raty. Wówczas po upływie 30 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów należy dokonać korekty.

Wystawianie faktur powtarzalnych

Przedsiębiorstwa, biura rachunkowe, urzędy czy spółdzielnie łączy wiele, ale na pewno to, że każdy z wymienionych podmiotów wystawia powtarzające się faktury. Sytuacja ta ma miejsce wszędzie tam, gdzie dokumenty wystawiane są nie na podstawie tego, co w danej chwili zostało sprzedane, a cyklicznie, w odniesieniu np. do świadczonych usług stałych.

Fikcyjne faktury najczęściej w branży budowlanej i paliwowej

Proceder handlu fikcyjnymi fakturami wciąż ma miejsce w obrocie gospodarczym i dotyczy głównie branż budowlanej i paliwowej. W prasie i internecie można znaleźć wiele ogłoszeń o sprzedaży takich "dokumentów". W wyniku stosowania fikcyjnych faktur tracą budżet i uczciwi podatnicy.

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.

Adres osoby fizycznej na fakturze

W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą poza swoim miejscem zamieszkania, należy umieścić na fakturze adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R – czyli adres zamieszkania.

92 proc. odbiorców zadowolonych z otrzymywania e-faktur

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS OBOP 42 % Polaków zdecydowało się na otrzymywanie e-faktur. Tylko 8 % korzystających było niezadowolonych z nowego rozwiązania. Zadowoleni użytkownicy wskazywali korzyści tj. oszczędność czasu, szybkość otrzymywania wpłat, ochronę środowiska.

Rozliczenie VAT od obciążenia klienta dodatkowymi kosztami

Z początkiem 2014 r. w ustawie o VAT pojawiła się nowa definicja podstawy opodatkowania. Znowelizowana ustawa już wprost określa, co wliczamy do podstawy opodatkowania, a czego nie wliczamy. Zmiana ta ma również wpływ na rozliczenie VAT od obciążenia kontrahentów dodatkowymi kosztami.

Kiedy nabywca może żądać zmiany faktury

Co należy zrobić w przypadku, gdy treść faktury jest inna, niż chciał tego nabywca? Czy sprzedawcę można zmusić do poprawienia faktury? W jakich sytuacjach nabywca możne żądać zmiany faktury i wystawienia faktury korygującej?

Fikcyjne faktury wciąż zalewają rynek

W dalszym ciągu odnotowywane są liczne przypadki posługiwania się pustymi fakturami w rozliczeniach przedsiębiorców. Fikcyjne faktury, które można kupić na rynku, najczęściej są wystawiane za usługi doradcze, marketingowe, transportowe, czy w zakresie badania rynku.

Straty w kosztach podatkowych - kradzież towaru

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można tylko takie straty, które nie zostały zawinione przez podatnika i są normalnym, niezamierzonym następstwem działalności, a ich wystąpienie przy zachowaniu należytej staranności było nieuniknione. Istotne jest również prawidłowe udokumentowanie straty.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe mogą być kosztem

Obiady i kolacje z kontrahentami w dzisiejszym biznesie to niemal standard. Niestety, wraz ze znowelizowaną w 2007 r. ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zrodziło się wiele wątpliwości i pytań, czy wydatek poniesiony z tytułu zaproszenia nabywcy do restauracji lub kawiarni, podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu. Częstokroć bowiem uznanie takie jest kwestionowane przez organy podatkowe.

Wartość zlikwidowanych zapasów pomniejsza przychód

Koszt zlikwidowanych zapasów magazynowych (surowców, materiałów, części zamiennych, itp.), które straciły przydatność i nie ma możliwości ich wykorzystania do produkcji urządzeń (świadczenia usług), czy do serwisowania, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów kary umowne, odsetki, odszkodowania

Konieczność zapłaty kary umownej lub odszkodowania, obowiązek uiszczenia odsetek od zaległych zobowiązań czy przepadek wpłaconego zadatku lub kaucji – to dodatkowe, związane z ryzykiem gospodarczym wydatki firmowe, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Warto wiedzieć, że niektóre z nich można zaliczyć do kosztów podatkowych i dzięki temu zmniejszyć obciążenie finansowe.

Bony towarowe dla pracowników kontrahenta kosztem uzyskania przychodów

Wartość faktury VAT obciążającej spółkę za zakup przez dystrybutora bonów dla swoich pracowników za zrealizowaną sprzedaż jej produktów będzie stanowiła dla niej koszt uzyskania przychodów.

Odsetki z umów cash poolingu w całości w kosztach

Brak jest przesłanek do zakwalifikowania umowy cash poolingu jako umowy pożyczki. W konsekwencji wszelkie odsetki od transferów i zwrotów nie będą podlegały przepisom dotyczącym niedostatecznej kapitalizacji. Tak uznał WSA we Wrocławiu. Orzeczenie to cieszy podatników szczególnie w sytuacji pojawiania się coraz większej liczby niekorzystnych interpretacji indywidualnych dotyczących tej problematyki.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów

Obowiązujące od początku 2014 roku przepisy ustawy o VAT wydłużają terminy wystawiania faktur. Można je wystawić 30 dni przed dostawą towarów i nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Oznacza to, że obecnie wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy nie jest błędem.

Wydatki na stołówkę pracowniczą kosztem uzyskania przychodów

W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na prowadzenie na terenie jego zakładu stołówki wydającej posiłki dla pracowników pojawia się pytanie czy wydatki z tym związane (np.: dla firmy obsługującej przygotowanie i wydawanie posiłków) stanowią koszty uzyskania przychodów. Powstaje również pytanie o skutki podatkowe zagwarantowania pracownikom posiłków przez pracodawcę.

Opłata adiacencka w związku z geodezyjnym podziałem gruntu kosztem uzyskania przychodów

Celem skutecznej sprzedaży gruntu, jej właściciel nierzadko zmuszony jest do dokonania podziału działki na mniejsze części. W takiej sytuacji może zostać ustalona przez organ jednostki samorządu terytorialnego opłata adiacencka, nierzadko zdarza się że w sporej kwocie. Powstaje wówczas pytanie czy podatnik będzie mógł rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów wydatki z tego tytułu.

Kredyt na wypłatę dywidendy nie jest kosztem

Zapłacone prowizje i odsetki od kredytu zaciągniętego przez spółkę i wykorzystanego w całości lub w części na wypłatę dywidendy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki te nie realizują bowiem celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Wydatki na zakup produktów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek gości podczas targów są kosztami reprezentacji i jako takie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Korekta kosztów nabycia materiałów

Jak ustalić wartość kosztów uzyskania przychodów jakie powinny podlegać korekcie, w odniesieniu do kosztów nabycia materiałów, które są kosztami uzyskania przychodów o charakterze bezpośrednim, uwzględnionych w technicznym koszcie wytworzenia wyrobu gotowego, określanym metodą średniej ważonej?

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Wierzytelności wobec kontrahentów, którzy ogłosili upadłość mogą być po spełnieniu pewnych warunków zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kiedy mogą być zaliczone do kosztów odpisy aktualizujące wartość należności?

Wydatki na spory sądowe w kosztach podatkowych

Poniesione przez spółkę koszty sądowe oraz zryczałtowane koszty zastępstwa procesowego w związku z przegranymi przed sądem pracy sprawami pracowniczymi mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ranking przepisów podatkowych

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki X edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY PODATKOWE 2013”. Który z przepisów podatkowych okazał się najgorsza, a który najlepszy?

REKLAMA