Kategorie

Eksport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W poprzednim artykule z cyklu dotyczącego ekspansji firmy na rynki zagraniczne omawialiśmy aspekty związane z podjęciem decyzji o rozpoczęciu eksportu. Analiza dotychczasowej działalności, pytanie o pozycję na rynku krajowym, określenie mocnych i słabych stron firmy oraz opracowana strategia w sytuacjach kryzysowych pomogą nam ocenić, czy jesteśmy w stanie wywalczyć mocną pozycję zagranicą. Jeśli przeprowadzona analiza dała pozytywne wyniki i podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu eksportu, następnym krokiem jest przygotowanie niezbędnych dokumentów. Do tego będzie potrzebna wiedza prawnicza oraz wsparcie instytucji, które pomogą przebrnąć nam przez pierwsze, najtrudniejsze miesiące działalności.
Nie zawsze jesteśmy tego świadomi, że posługujemy się towarami podwójnego zastosowania, czyli takimi, które mają zastosowanie cywilne, ale potencjalnie mogą być wykorzystane do celów militarnych.
Polskie firmy sprzedają obecnie za granicę produkty o łącznej wartości 800 mld dolarów, natomiast do 2020 roku nasz eksport wzrośnie o ponad 35%. W ubiegłym roku towary z Polski były obecne w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati. Aby polscy przedsiębiorcy mogli jak najlepiej wykorzystać sprzyjające tendencje na światowych rynkach, przygotowaliśmy cykl poradników, w których zaprezentujemy najważniejsze aspekty rozpoczęcia działalności eksportowej oraz skutecznego budowania marki na zagranicznych rynkach.
Jak zabezpieczyć prawnie polskiego wytwórcę farmaceutycznego od odpowiedzialności względem zagranicznego kontrahenta za uszkodzenie produktu leczniczego w transporcie międzynarodowym?
W marcu i kwietniu 2015 r. Służba Celna rozszerzyła zakres niektórych dotychczasowych ułatwień, a także zaproponowała nowe. Część rozwiązań zgłosili bezpośrednio przedsiębiorcy. Nowe ułatwienia są stosowane przy przeładunkach towarów, otwieraniu procedury TIR oraz przy procedurach awaryjnych w eksporcie.
Branżę drobiarską można określić „złotym jajkiem polskiej gospodarki”, z uwagi na trwający od lat jej nieprzerwany rozwój. I mimo rosyjskiego embarga nałożonego w zeszłym roku między innymi na drób i jaja, polska branża drobiarska ma się całkiem dobrze i nic nie wskazuje na to, aby miało się coś zmienić. Polscy producenci coraz częściej i chętniej handlują z zagranicznymi partnerami, a zamknięcie rynku rosyjskiego tylko nasiliło tę tendencję.
Wicepremier Janusz Piechociński uważa, że polska gospodarka doskonale poradziła sobie z kryzysem na Wschodzie. Potwierdza to rosnący eksport i wzrost sprzedaży polskich towarów na rynkach, na których jeszcze niedawno polskie firmy obecne były zaledwie symbolicznie.
Rośnie liczba polskich firm, które nie mają problemu z odzyskaniem należności od zagranicznych kontrahentów - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. W 2014 r. zwiększyła się też wartość naszego eksportu.
W wyniku zmian w VAT, obowiązujących od 1 stycznia 2014 r., nie ma szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego przy eksporcie towarów. Powstaje więc, co do zasady, z chwilą dokonania dostawy towarów, tj. z chwilą przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel i nie ma tu znaczenia moment wystawienia faktury.
Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich podał wyniki za handel zagraniczny w 2014 r. Jak pokazują dane, w ubiegłym roku wyeksportowano o 15% więcej produktów mleczarskich niż w 2013 roku i prawdopodobnie wartość eksportu wyniesie ok. 1,8 mld euro. Aż o 70% wzrósł eksport mleka w proszku, a o 25% świeżego mleka, które wysyłano najczęściej do Białorusi.
Ministerstwo Finansów pracuje nad integracją systemów e-Cło i e-Podatki. W tym roku pojawią się pierwsze ułatwienia dla przedsiębiorców, m.in. jedno okienko do rozliczeń celnych i podatkowych oraz Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).
Przyszedł obecnie dobry czas dla polskich handlowców współpracujących z zagranicznymi partnerami. Niskie ceny paliw mogą wpłynąć na zwiększenie transportu produktów za granicę, a zatem przyczynić się do zwiększenia eksportu. Korzystne dla przedsiębiorców niskie ceny powinny utrzymać się jeszcze co najmniej przez kilkanaście dni.
Przed wprowadzeniem embarga Rosja była dla Polski bardzo ważnym rynkiem eksportowym, aż 9 tys. polskich firm współpracowało z rosyjskimi partnerami, co generowało obroty handlowe na poziomie 36 mld USD w 2013 r. I wszytko wskazywało na to, że polski eksport do Rosji będzie sukcesywnie wzrastać, jednak w sierpniu tego roku na tle politycznych rozgrywek, strona rosyjska nałożyła embargo na polskie produkty spożywcze. W obliczu takiej sytuacji, polscy eksporterzy musieli zwrócić swoją uwagę na inne rynki, także wschodnie.
Minął pierwszy kwartał rosyjskiego embarga, w ciągu którego Rosja zablokowała import produktów spożywczych z krajów Unii Europejskiej. Zakazem objęto nie tylko jabłka i gruszki, lecz także owoce pestkowe, wszystkie odmiany kapusty, wieprzowinę, wołowinę, podroby wołowe, skrawki, drób, ryby, warzywa, sery, mleko. W tym czasie w Polsce ruszyły dwie kampanie społeczne: „Made in Poland” oraz „Jem bo polskie”, których celem jest wypromowanie krajowych produktów wśród polskich konsumentów i na azjatyckich rynkach. Rząd obiecał 3,5 mld zł wsparcia dla polskich przedsiębiorców, UE zaś 125 mln euro. Według prognoz straty producentów owoców i warzyw wyniosą niemal 500 milionów euro, a na początku 2015 roku dynamika eksportu do Rosji spadnie z 15 procent do jedynie 2-3 procent. Tak w kilku zdaniach można streścić pierwszy kwartał rosyjskiego embarga i jego skutki. Poniżej prezentujemy szczegółowe kalendarium tego krytycznego pierwszego kwartału i opinie przedstawicieli różnych obszarów biznesu.
Od 1 sierpnia 2014 r. obowiązują nowe sankcje nałożone przez Unię Europejską wobec Rosji w związku z konfliktem na Ukrainie. Podstawą prawną sankcji stanowi Rozporządzenie Rady (EU) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
Usługa transportu towarów z Polski na Ukrainę wykonywana przez polską firmę na rzecz innej polskiej firmy nie będzie stanowiła eksportu usług. Będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT. Z uwagi jednak na fakt, że usługa ta będzie usługą transportu międzynarodowego, będzie możliwym opodatkowanie jej stawką VAT 0%, pod warunkiem dysponowania odpowiednimi dokumentami.
Towar wyjechał w maju poza Unię. Nie otrzymaliśmy potwierdzenia zgłoszenia do procedury celnej ani odprawy do chwili złożenia deklaracji za maj. Dlatego w ogóle nie wykazaliśmy sprzedaży w deklaracji za maj. W czerwcu również potwierdzenia nie było, więc wykazaliśmy sprzedaż ze stawką krajową. Po złożeniu deklaracji otrzymaliśmy informację, że potwierdzenia nie będzie, ponieważ odbiorca nie dopełnił wymaganych formalności. Czy w takiej sytuacji deklaracje sporządziliśmy prawidłowo?
Rząd rozpoczął we wrześniu kolejne prace nad przygotowaniem ustawy budżetowej na rok 2014. Najważniejszym problemem jest wciąż słaba konsumpcja oraz niskie wpływy do budżetu z podatku VAT.
Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje pakiet nowych regulacji. Istotnie zmienione zostały przepisy ustawy o VAT w kwestii transakcji zagranicznych.
Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, która wchodzi w życie od 1 kwietnia 2013 r., zakłada zmianę definicji importu i eksportu towarów.
Podległa Ministrowi Finansów Służba Celna stara się być coraz bardziej przyjazna dla importerów i eksporterów. Wprowadzane są kolejne ułatwienia w stosowaniu procedur celnych, w tym procedur uproszczonych. Po „uakcyzowieniu” procedur uproszczonych, Minister postanowił wykonać kolejny krok naprzód i upraszcza procedury uproszczone.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2 ustawy o VAT).
System EMCS PL jest polską częścią unijnego systemu EMCS i został uruchomiony w Polsce z dniem 1 stycznia 2011 r., co wynikało z konieczności implementowania przepisów unijnych (prawie wszystkie kraje UE wystartowały już 1 kwietnia 2010 r., natomiast Polska w ostatnim dopuszczalnym prawem UE terminie).
Możliwość sprowadzania z terenu UE (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodów osobowych a następnie rejestrowanie ich jako samochody ciężarowe, bez uiszczania należnej akcyzy, wynika z braku spójności przepisów akcyzowych i prawa drogowego.
Jest kategoria pośredników w handlu zagranicznym samochodami osobowymi, którzy najpierw zakupują samochody wyprodukowane w kraju lub przywożą samochody z innych krajów unijnych (nabywają je wewnątrzwspólnotowo), a następnie odsprzedają je nabywcom zagranicznym (zarówno w Unii jak i poza nią).
Reeksport to inaczej powrotny eksport, czyli wywóz towaru pochodzenia zagranicznego za granicę UE. W transakcjach tych bierze udział najmniej trzech partnerów z różnych krajów: sprzedawca, pośrednik i nabywca. Rozróżnia się reeksport pośredni i bezpośredni.
Eksport pośredni ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium wspólnoty w wykonaniu dostawy towarów jest wykonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski, lub w jego imieniu.
Sytuacja w której eksporter lub podmiot przez niego upoważniony, sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium UE i na niego wystawione są dokumenty eksportowe jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi tzw. eksport bezpośredni.
Czy sprzedaż towaru na eksport dla osoby fizycznej zamieszkałej na terytorium Ukrainy powinna być udokumentowana za pomocą kasy rejestrującej? Czy w takim przypadku stawka VAT wynosi 0% oraz czy musi być normalna odprawa celna? Nie mamy sprzedaży TAX FREE.