REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących

Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nadal są przedmiotem wielu wątpliwości oraz powodują licznie trudności po stronie podatników. Dotyczy to przykładowo wprowadzonego do ustawy o VAT przepisu art. 106j ust. 3, który reguluje zasady wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących udzielenie opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych (lub świadczonych) na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?

Na prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków wpływ ma ich związek z uzyskaniem przychodów (zachowaniem, zabezpieczeniem ich źródła). O momencie potrącenia tych kosztów (zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów) decyduje rodzaj związku kosztów uzyskania przychodów z przychodami.

Odliczanie od dochodu wydatków poniesionych na leki

Osoby niepełnosprawne mogą odliczyć od dochodu wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych (tzw. ulga rehabilitacyjna), w katalogu tych wydatków mieszczą się również wydatki na leki. W jaki sposób prawidłowo dokumentować wydatki poniesione na leki przez osoby niepełnosprawne?

REKLAMA

Faktury elektroniczne - wymagania, zalety, korzyści

Stosowanie e-faktury umożliwia obniżanie kosztów operacyjnych. Dlatego też w krajach wysoko rozwiniętych stała się ona dominującą formą fakturowania. Także w Polsce, e-faktura szybko się upowszechnia, szczególnie po zliberalizowaniu przepisów w zakresie jej stosowania w obiegu gospodarczym. Od 1 stycznia 2013 roku faktury elektroniczne nie muszą już być podpisane ani bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, ani żadnym innym. Jednak taka forma pozwala dodatkowo zabezpieczyć e-fakturę.

Refakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. zmiany w zakresie VAT dotyczące refakturowania sprawiły, że podatnicy zaczęli stawiać pytania o zasady regulujące prawidłowy sposób postępowania w takich przypadkach. W rachunkowości możliwe są dwa schematy refakturowania. Z przedstawionych księgowań wynika różnica między tymi schematami. W pierwszym przypadku mamy zakup i sprzedaż, w drugim operacja „przechodzi” przez księgowość bez zahaczania o koszty i przychody.

Co hamuje rozwój rynku e-faktur w Polsce?

W Polsce bardzo powoli rozwija się rynek e-faktur. Nie jest to jednak spowodowane barierami technologicznymi ani prawnymi. Jakie przyczyny hamują rozwój polskiego rynku e-faktur?

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?

REKLAMA

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Udział w kursach, szkoleniach i sympozjach a koszty podatkowe

Wydatki poniesione przez przedsiębiorcę w związku z udziałem w szkoleniach i sympozjach (także koszty dojazdu) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej o ile ich tematyka ma związek z tą działalnością.

Symbol PKWiU na fakturze – czy jest konieczny?

Aktualnie nie trzeba umieszczać symboli PKWiU na fakturach. Jedynie w przypadku towarów i usług zwolnionych z VAT trzeba podać podstawę prawną tego zwolnienia. Taką podstawą prawną będzie przede wszystkim przepis ustawy o VAT, rozporządzenia wykonawczego, czy dyrektywy 2006/112/WE ale można także wskazać symbol PKWiU danego towaru lub usługi.

Kiedy kara umowna może być kosztem uzyskania przychodu

W przypadku gdy przedsiębiorca nie dotrzyma warunków umowy, kara umowna, jaką z tego tytułu zapłaci, nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu – tak wynika z jednej z interpretacji podatkowych. Generalnie jednak fiskus pozwala na zmniejszenie podatku poprzez zaliczenie niektórych kar umownych w koszty i obniżenie tym samym podstawy opodatkowania.

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT

Odliczenie podatku naliczonego jest możliwe po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z dokonaną dostawą towaru.

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie tylko jej przyznania) podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych. W praktyce korekty kosztów należy dokonać na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.

Archiwizowanie faktur papierowych w formie elektronicznej

Organy podatkowe potwierdzają, że podatnicy VAT mogą archiwizować dokumenty otrzymane w formie papierowej w archiwum elektronicznym – poprzez umieszczanie w nim skanów dokumentów – o ile system ten będzie spełniał wymogi ustawowe.

Koszty podatkowe podczas zawieszenia firmy – podatek od nieruchomości

Podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca często ponosi jednak pewne koszty. Dotyczy to między innymi rachunków związanych z realizacją stałych umów, np. za abonament telefoniczny, a także podatku od firmowych nieruchomości. Wydatki te przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach.

Opóźnienie w płatności za fakturę

Czy jest możliwe, żeby firma zbankrutowała przez jedną niezapłaconą na czas fakturę? Czasami wystarczą dwa tygodnie opóźnienia w płatności za fakturę ze strony ważnego klienta, aby firma utraciła płynność finansową i była zmuszona zaprzestać regulowania własnych płatności.

Zakupy przez Internet – dokumentowanie kosztów uzyskania przychodów w pkpir

Przedsiębiorco, bez faktury, rachunku lub podpisanej umowy wciąż nie rozliczysz w księdze przychodów i rozchodów zakupów na aukcjach internetowych. Jak uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji w przypadku uwzględniania kosztów tych transakcji?

Duplikat faktury - odliczenie VAT

Duplikat jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Wówczas podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia ponownie wystawia fakturę, na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika.

VAT kosztem uzyskania przychodu

Wartość zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od nieruchomości, a czasem także podatku VAT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

UE wprowadza standardy e-faktur w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada UE przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy, we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie. Polska już rozpoczęła przygotowania do implementacji nowej Dyrektywy.

Faktura w walucie obcej – czy trzeba wskazywać kurs do przeliczenia VAT?

Podatnik zwrócił się z z zapytaniem czy w świetle zmienionych od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zobowiązany jest umieszczać w wystawionej fakturze kurs waluty, który przyjął do przeliczenia podatku VAT? Cześć bowiem kontrahentów wymaga od niego powołania takiej informacji, czy słusznie?

Korekta kosztów z tytułu „zatorów płatniczych” – płatność w ratach

Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o CIT, (tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia odpisu amortyzacyjnego do kosztów), zaliczona do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych znajduje pokrycie w dokonanych płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów.

Przekazanie środka trwałego na cele osobiste - korekta kosztów

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość zaliczenia środków trwałych bezpośrednio w koszty prowadzonej działalności, pod warunkiem, że ich wartość przekracza 3.500 zł, a przewidywany okres użytkowania jest nie dłuższy niż 12 miesięcy. Stosując jednorazowe odliczenie warto jednak zachować ostrożność.

Fakturę korygującą przychód należy ująć wstecz

Wystawienie faktury korygującej powoduje konieczność korekty przychodów wstecz, a nie w dacie jej wystawienia. A więc na podstawie wystawionych faktur korygujących podatnik powinien skorygować przychody właściwego okresu rozliczeniowego.

Kradzież towaru z magazynu - skutki podatkowe

Podatnik korzysta z usług magazynowania towarów świadczonych przez zewnętrzną firmę. Towar został przewieziony do magazynu z którego został skradziony. Podatnik zgłosił kradzież na Policję gdzie obecnie toczy się w tej gestii postępowanie. Towar w magazynie był ubezpieczony w związku z czym podatnik najprawdopodobniej otrzyma z tego tytułu odszkodowanie. Zgodnie z polityką rachunkowości skradziony towar został ujęty na koncie towarów w magazynie, czyli nie został ujęty w kosztach. Czy podatnik może ująć w kosztach podatkowych wartość skradzionego towaru?

Faktura zaliczkowa 100% - czy trzeba wystawić fakturę końcową

Nasza firma zapłaciła za towar na podstawie faktury pro forma (100% zapłaty). W związku z tym kontrahent wystawił fakturę zaliczkową. Czy teraz powinien wystawić fakturę końcową do faktury zaliczkowej?

Archiwizacja i elektroniczna wysyłka faktur

Opublikowanie Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., miało na celu m.in. ujednolicenie obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby dokumenty papierowe i elektroniczne traktowane były w ten sam sposób.

Jak dokumentować wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów

Możliwość zaliczenia wydatków firmowych do kosztów uzyskanie przychodów zależy od prawidłowego ich udokumentowania. W przypadku braku możliwości uzyskania zewnętrznych dowodów źródłowych dopuszczalne jest udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych.

Nie będzie nowych stawek kilometrówki w 2014 roku

Ministerstwo Finansów nie widzi nadal możliwości budżetowych dla aktualizacji maksymalnych stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu. Również w 2014 roku nie będzie wyższych stawek tzw. „kilometrówki”. Przypomnijmy, że stawki te nie były aktualizowane od 2007 roku.

Wydatki na modernizację stoisk handlowych kontrahentów kosztem podatkowym

Wydatki ponoszone przez spółkę prowadzącą handel hurtowy na modernizację stoisk sprzedaży detalicznej odbiorców jej towarów są kosztem uzyskania przychodów tej spółki.

Korekta kosztów w odniesieniu do "złych długów" - stanowisko organów podatkowych

Obowiązujące od początku 2013 roku przepisy dotyczące korekty kosztów podatkowych w przypadku nieuregulowania należności w terminie (art. 15b ustawy o CIT i odpowiadający mu art. 24d ustawy o PIT) od początku swego funkcjonowania budziły wątpliwości podatników. Jaka jest aktualna praktyka organów podatkowych w zakresie korekty kosztów w odniesieniu do „złych długów”?

Zakup na raty a obowiązek korekty kosztów

W przypadku sprzedaży na raty nie mamy do czynienia z powstaniem zatorów płatniczych, których likwidację miało zapewnić wprowadzenie art. 15b ustawy o CIT. W konsekwencji w analizowanej sprawie przepis ten znajdzie zastosowanie dopiero w sytuacji braku płatności raty. Wówczas po upływie 30 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów należy dokonać korekty.

Wystawianie faktur powtarzalnych

Przedsiębiorstwa, biura rachunkowe, urzędy czy spółdzielnie łączy wiele, ale na pewno to, że każdy z wymienionych podmiotów wystawia powtarzające się faktury. Sytuacja ta ma miejsce wszędzie tam, gdzie dokumenty wystawiane są nie na podstawie tego, co w danej chwili zostało sprzedane, a cyklicznie, w odniesieniu np. do świadczonych usług stałych.

Fikcyjne faktury najczęściej w branży budowlanej i paliwowej

Proceder handlu fikcyjnymi fakturami wciąż ma miejsce w obrocie gospodarczym i dotyczy głównie branż budowlanej i paliwowej. W prasie i internecie można znaleźć wiele ogłoszeń o sprzedaży takich "dokumentów". W wyniku stosowania fikcyjnych faktur tracą budżet i uczciwi podatnicy.

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.

Podwyższone koszty pracownicze od zaległego wynagrodzenia

Podatnik przez cały 2013 rok świadczył pracę na rzecz jednego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. Miejsce pracy znajdowało się w miejscowości zamieszkania podatnika. W 2012 r. podatnik był zatrudniony w innym zakładzie pracy, którego siedziba znajdowała się poza miejscem zamieszkania podatnika. Z byłego zakładu pracy podatnik w 2013 r. otrzymał zaległe wynagrodzenie. Były pracodawca zastosował podwyższone koszty uzyskania przychodu. Jakie koszty uzyskania przychodu może wykazać podatnik w zeznaniu rocznym, składanym za 2013 rok? Czy od wypłaconego zaległego wynagrodzenia podatnik może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów?

Koszty w PIT 2013 / 2014 – przeniesienie praw autorskich

W 2013 r. podatnik uzyskiwał przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie kilku umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich, zawartych z różnymi podmiotami. Łączne przychody wykazane w informacjach PIT-11 wynoszą 100 000 zł, natomiast koszty uzyskania przychodów, z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich, odliczone przez płatników wynoszą 50 000 zł. Czy w zeznaniu rocznym, składanym za 2013 rok, podatnik może odliczyć koszty uzyskania przychodów w wysokości 42 764 zł, a od nadwyżki przychodu ponad kwotę 85 528 zł koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%?

Koszty pracownika dojeżdżającego z innej miejscowości

Jeżeli wydatki na zakup biletów nie przekroczyły rocznego limitu kosztów określonego w art. 22 ust. 3 ustawy o PIT, tj. kwoty 1 668,72 zł, nie ma podstaw do wykazania w zeznaniu rocznym tych wydatków.

Adres osoby fizycznej na fakturze

W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą poza swoim miejscem zamieszkania, należy umieścić na fakturze adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R – czyli adres zamieszkania.

92 proc. odbiorców zadowolonych z otrzymywania e-faktur

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS OBOP 42 % Polaków zdecydowało się na otrzymywanie e-faktur. Tylko 8 % korzystających było niezadowolonych z nowego rozwiązania. Zadowoleni użytkownicy wskazywali korzyści tj. oszczędność czasu, szybkość otrzymywania wpłat, ochronę środowiska.

Rozliczenie VAT od obciążenia klienta dodatkowymi kosztami

Z początkiem 2014 r. w ustawie o VAT pojawiła się nowa definicja podstawy opodatkowania. Znowelizowana ustawa już wprost określa, co wliczamy do podstawy opodatkowania, a czego nie wliczamy. Zmiana ta ma również wpływ na rozliczenie VAT od obciążenia kontrahentów dodatkowymi kosztami.

Kiedy nabywca może żądać zmiany faktury

Co należy zrobić w przypadku, gdy treść faktury jest inna, niż chciał tego nabywca? Czy sprzedawcę można zmusić do poprawienia faktury? W jakich sytuacjach nabywca możne żądać zmiany faktury i wystawienia faktury korygującej?

Fikcyjne faktury wciąż zalewają rynek

W dalszym ciągu odnotowywane są liczne przypadki posługiwania się pustymi fakturami w rozliczeniach przedsiębiorców. Fikcyjne faktury, które można kupić na rynku, najczęściej są wystawiane za usługi doradcze, marketingowe, transportowe, czy w zakresie badania rynku.

Straty w kosztach podatkowych - kradzież towaru

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można tylko takie straty, które nie zostały zawinione przez podatnika i są normalnym, niezamierzonym następstwem działalności, a ich wystąpienie przy zachowaniu należytej staranności było nieuniknione. Istotne jest również prawidłowe udokumentowanie straty.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe mogą być kosztem

Obiady i kolacje z kontrahentami w dzisiejszym biznesie to niemal standard. Niestety, wraz ze znowelizowaną w 2007 r. ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zrodziło się wiele wątpliwości i pytań, czy wydatek poniesiony z tytułu zaproszenia nabywcy do restauracji lub kawiarni, podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu. Częstokroć bowiem uznanie takie jest kwestionowane przez organy podatkowe.

Kiedy można zaliczyć do kosztów kary umowne, odsetki, odszkodowania

Konieczność zapłaty kary umownej lub odszkodowania, obowiązek uiszczenia odsetek od zaległych zobowiązań czy przepadek wpłaconego zadatku lub kaucji – to dodatkowe, związane z ryzykiem gospodarczym wydatki firmowe, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Warto wiedzieć, że niektóre z nich można zaliczyć do kosztów podatkowych i dzięki temu zmniejszyć obciążenie finansowe.

Bony towarowe dla pracowników kontrahenta kosztem uzyskania przychodów

Wartość faktury VAT obciążającej spółkę za zakup przez dystrybutora bonów dla swoich pracowników za zrealizowaną sprzedaż jej produktów będzie stanowiła dla niej koszt uzyskania przychodów.

Odsetki z umów cash poolingu w całości w kosztach

Brak jest przesłanek do zakwalifikowania umowy cash poolingu jako umowy pożyczki. W konsekwencji wszelkie odsetki od transferów i zwrotów nie będą podlegały przepisom dotyczącym niedostatecznej kapitalizacji. Tak uznał WSA we Wrocławiu. Orzeczenie to cieszy podatników szczególnie w sytuacji pojawiania się coraz większej liczby niekorzystnych interpretacji indywidualnych dotyczących tej problematyki.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów

Obowiązujące od początku 2014 roku przepisy ustawy o VAT wydłużają terminy wystawiania faktur. Można je wystawić 30 dni przed dostawą towarów i nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Oznacza to, że obecnie wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy nie jest błędem.

REKLAMA