REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Kredyty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W leasing czy na kredyt?

Każda firma, chcąc się rozwijać, musi wciąż inwestować. Jednakże często wkład własny przedsiębiorstwa nie pozwala na pokrycie kosztów wszystkich planowanych inwestycji. Przed przedsiębiorcami pojawia się wtedy dylemat, co wybrać: kredyt czy leasing? Który sposób finansowania zakupów firmowych bardziej się opłaca małym i średnim przedsiębiorstwom?

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

Faktura korygująca wskutek podpisania ugody zmniejszającej cenę

Wystawiliśmy fakturę dokumentującą dostawę towaru. Cena towaru na fakturze była prawidłowa, zgodna z ustaleniami umownymi. Okazało się jednak, że towar zawiera wady, w związku z czym na¬bywca zażądał dużego obniżenia ceny. Nie zgodziliśmy się na tak dużą obniżkę, więc sprawa została skierowana do sądu. Jednak przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy przez sąd zawarliśmy ugo¬dę, w ramach której zgodziliśmy się na obniżkę ceny, ale nie taką, jakiej żądał kontrahent, określając w treści ugody ostatecznie należną nam kwotę z tytułu sprzedaży. Czy możemy wystawić fakturę korygującą uwzględniając warunki ugody?

Faktura korygująca w związku z udzieleniem dalszego rabatu

Do wystawionej faktury za dostawę towaru wystawiliśmy fakturę korygującą, dokumentującą rabat udzielony klientowi w związku z zakupem towaru. Udzieliliśmy dalszej obniżki na ten sam towar temu klientowi (kolejnego rabatu) i dlatego musimy wystawić jeszcze jedną korektę. Czy druga faktura korygująca powinna odnosić się do pierwszej faktury korygującej, czy raczej bezpośrednio do pierwotnej faktury sprzedaży?

REKLAMA

Faktura korygująca wystawiona do faktury korygującej

Czasem powstaje konieczność skorygowania błędnie wystawionej faktury korygującej. Jak to zrobić?

Przemieszczeniu towaru do magazynu położonego w innym kraju UE

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?

Jak oznaczyć faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych według szczególnej procedury marży

Musimy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej transakcję sprzedaży towaru używanego opodatkowaną według procedury marży. Czy w takiej fakturze również musimy zawrzeć oznaczenie „procedura marży-towary używane"?

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

REKLAMA

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

Czy trzeba korygować dokument WZ, gdy wystawiono korektę faktury wskutek wpisania błędnej stawki VAT

Wystawiliśmy fakturę korygującą do faktury sprzedaży z powodu pomyłki w stawce VAT w jednej z pozycji towaru. Czy musimy też skorygować dokument WZ powiązany z tą fakturą?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Jak rozliczyć udzielenie skonta

Stanowisko fiskusa w zakresie rozliczania skonta nie jest jednolite. Raz mówi, że podatek można odliczyć w okresie otrzymania korekty faktury, a innym razem, że w okresie, gdy dokonano płatności.

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

Wsparcie dla firm inwestujących w nowe technologie

Mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać z banków specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie, który będzie częściowo spłacany przez Bank Gospodarstwa Krajowego - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

"Nie daj się zrobić w słupa" - nowy spot Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów notuje coraz więcej dramatów osób bezwiednie wciągniętych do zorganizowanej grupy przestępczej wyłudzającej podatek VAT. Ma miejsce coraz więcej przypadków, w których osoby kuszone są z pozoru atrakcyjnymi propozycjami. Zazwyczaj kuszeni są ludzie ubodzy, w potrzebie, poszukujący dorywczej lub stałej pracy. Jeden nierozważny krok zdewastował niejedno życie. Kampania resortu finansów „Nie daj się zrobić w słupa" ma uchronić kolejne tysiące osób przed wplątaniem się w świat przestępców i gigantyczne zobowiązania wobec fiskusa.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

Będzie ustawa wspierająca osoby mające kredyty hipoteczne w złotych?

Osoby, które mają kredyty hipoteczne w złotych, a znalazły się w tarapatach finansowych, maksymalnie przez 18 miesięcy dostaną do 1,5 tys. zł pomocy - taki ma być skutek ustawy, której projekt w przyszłym tygodniu złoży w Sejmie klub PO - powiedziała 19 sierpnia 2015 r. PAP posłanka Krystyna Skowrońska.

Ustawa o pomocy frankowiczom zagraża stabilności sektora finansowego

Komitet Stabilności Finansowej (KSF) negatywnie ocenił 19 sierpnia 2015 r. ustawę o frankowiczach w obecnym kształcie i uznał, że stanowi ona zagrożenie dla stabilności sektora finansowego w Polsce - powiedział szef MF, przewodniczący KSF Mateusz Szczurek po środowym posiedzeniu Komitetu.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Zasady przechowywania kopii dokumentów fiskalnych

Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają obowiązek przechowywania przez określony czas kopii dokumentów fiskalnych. Do dokumentów, które należy przechowywać należą paragon fiskalny, faktura i raport fiskalny. Konieczność archiwizacji obejmuje kopie dokumentów papierowych jak i elektronicznych.

Wsparcie dla firm wdrażających nowe technologie

Przedsiębiorcy wprowadzający nowe technologie, w wyniku których na rynku pojawią się nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy lub usługi, które do tej pory nie były wytwarzane w Polsce, będą mogli skorzystać ze specjalnego kredytu.

Nowe obowiązki informacyjne dotyczące reklamy kredytu

Dokładne wskazanie informacji, które będą musiały być podane przez kredytodawców w przekazach reklamowych dotyczących kredytu konsumenckiego oraz zmiany w zakresie wypowiedzenia umowy kredytu odnawialnego – to niektóre z rozwiązań jakie przewidują przygotowane przez rząd założenia zmian w ustawie o kredycie konsumenckim.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Pomoc nie tylko dla frankowiczów, a wszystkich kredytobiorców. Ostrożnie z przewalutowaniem

Złą rzeczą jest to, że projekt PO ogranicza się tylko do niektórych grup klientów banków z kredytem we frankach szwajcarskich, a nie do wszystkich. Jedynym akceptowalnym wyłączeniem byłoby wyłączenie mieszkań kupowanych w celach inwestycyjnych, spekulacyjnych - mówi PAP Stanisław Kluza. Z kolei prezes NBP Marek Belka uważa, że frank szwajcarski może się osłabić, bo "mamy na franku bańkę spekulacyjną". Pomysły przewalutowania kredytów mogą destabilizować banki, a prawie połowa banków w naszym kraju jest polska i to Polska będzie musiała płacić za ich ewentualne kłopoty - mówi Belka.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

Ustawowe ograniczenia kosztów udzielanych pożyczek i kredytów

Boje w zakresie wprowadzenia nowelizacji tzw. ustawy antylichwairskiej, trwają już kilka lat. Obecnie jednak wszystko wskazuje na to, że już niedługo może się wiele zmienić w obszarze ustawowego ograniczenia kosztów udzielanych pożyczek i kredytów. Jakie nowe regulacje mogą zostać wprowadzone?

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Przewalutowanie walutowych kredytów hipotecznych na złotówki - jest projekt ustawy

Projekt przewidujący możliwość przewalutowania kredytu hipotecznego wziętego w walucie na złotówki po kursie z dnia przewalutowania przedstawiła w środę 8 lipca 2015 r. Platforma Obywatelska. Różnica w wartości kredytu ma zostać podzielona między bank i klienta - poinformowali posłowie PO. Propozycja PO dot. możliwości przewalutowania walutowych kredytów hipotecznych na złotówki jest ograniczona do niewielkiej liczby osób - ocenia główny analityk Xelion Piotr Kuczyński.

Kredyty na nowe technologie i premia technologiczna

Mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać z banków komercyjnych specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie. Kredyt będzie częściowo spłacany przez BGK - zakłada projekt noweli ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, który we wtorek 7 lipca 2015 r. przyjął rząd.

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

INVOICE - faktura

Rozporządzenie w sprawie "frankowiczów"

Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie "frankowiczów". Będzie ono miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

Faktura przekazana kontrahentowi z inną kwotą niż na paragonie

W przypadku rozbieżności kwoty wyliczonej na paragonie, a tej na fakturze powinno się obie dostosować tak, aby ceny były jednakowe. Jeżeli kasa fiskalna nalicza kwotę brutto, a program używany przy fakturowaniu wyznacza kwotę netto, nie należy przekazywać kontrahentowi zróżnicowanych dokumentów.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Większa ochrona kredytobiorców przed egzekucją?

Ministerstwo Finansów pracuje nad przepisami, które mają chronić dłużników banków w związku ze zniesieniem przez Trybunał Konstytucyjny bankowego tytułu egzekucyjnego. Bank mógłby występować z żądaniem wszczęcia egzekucji sądowej wobec dłużnika, ale wcześniej musiałby podjąć próbę restrukturyzacji kredytu.

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

IFK poleca: Firmy niechętnie korzystają z e-faktur

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach.

REKLAMA