Kategorie

JPK_VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w jaki sposób wykazywać od 2018 roku w JPK_VAT usługi taksówek osobowych, opodatkowane w formie ryczałtu.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że do 26 lutego 2018 r. przedsiębiorcy złożyli 1,7 mln JPK_VAT za styczeń. Według wstępnych szacunków z ego obowiązku wywiązało się w ustawowym terminie 93-95 proc. firm. Pliki JPK_VAT za luty 2018 r. przedsiębiorcy powinni złożyć pomiędzy 1 a 26 marca br. (podobnie jak w lutym, 25. dzień marca przypada w niedzielę).
26 lutego 2018 r. o północy mija termin, w którym prawie 1,7 mln przedsiębiorców powinno wysłać do skarbówki swój pierwszy plik JPK_VAT, będący elektroniczną ewidencją rozliczeń VAT. Kto tego nie zrobi, musi liczyć się z grzywną wynoszącą nawet 8 tys. zł. Przedsiębiorca, który uważa, że JPK go nie dotyczy, może zapłacić nawet 42 tys. zł – ostrzega Tax Care.
Przygotowana przez Ministerstwo Finansów i bezpłatnie udostępniona podatnikom aplikacja e-mikrofirma nie jest kompletnym programem finansowo-księgowym. Ma ona na celu pomoc mikroprzedsiębiorcom w przygotowaniu i wysłaniu do Ministerstwa Finansów plików JPK_VAT. Zobaczmy jakie możliwości i funkcjonalności ma ta aplikacja.
26 lutego 2018 r. mija termin złożenia przez mikroprzedsiębiorców ich pierwszego JPK_VAT (za styczeń 2018 r.). W całym kraju Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa realizują wiele form wsparcia dla podatników w wypełnieniu tego obowiązku, m.in. konsultacje telefoniczne. Także i w redakcji portalu infor.pl 21 lutego odbył się dyżur telefoniczny ekspertów Ministerstwa Finansów. Na pytania podatników odpowiadali starsi specjaliści z Departamentu Poboru Podatków MF Grzegorz Piszczek i Robert Sowa. Przedstawiamy wybrane pytania i odpowiedzi z tego dyżuru.
JPK_VAT towarzyszy większym podatnikom VAT od pewnego czasu. Zebrane doświadczenia oraz dołączenie do obowiązku raportowania grupy najmniejszych przedsiębiorstw, jest dobrą okazją by zwrócić uwagę na kilka trudniejszych zagadnień istotnych przy poprawnym przygotowaniu pliku.
Mikroprzedsiębiorcy mają już tylko kilka dni na wysłanie pierwszego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Obowiązek złożenia JPK_VAT za styczeń mija bowiem 26 lutego. Podpowiadamy, jakich formalności należy dopełnić przy tej czynności oraz w jaki sposób odbywa się sama wysyłka pliku.
Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?
Zasadniczym beneficjentem wprowadzenia mechanizmu split payment będzie budżet państwa, który zostanie zasilony znacznie szybciej, niż to wynika z ustawy o VAT. Wprowadzenie tego wątpliwego dla firm przywileju oznacza bowiem skrócenie okresów pomiędzy zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego w VAT oraz rzeczywistą wpłatą należności z tego tytułu. W efekcie realne korzyści, w tym finansowe, zyskuje fiskus, a nie podatnik.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że jeżeli podatnik VAT zawiesił działalność gospodarczą i nie prowadzi zapisów w ewidencji VAT, to nie ma obowiązku przesyłania JPK_VAT za okresy zawieszenia tej działalności. Ale jednocześnie MF zwraca uwagę, że w niektórych sytuacjach (np. gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), pomimo zawieszenia działalności, uzupełnia się ewidencję VAT, składa deklarację VAT i przesyła JPK_VAT.
Do 26 lutego 2018 r. mikroprzedsiębiorcy muszą pierwszy raz wysłać do Ministerstwa Finansów Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. Administracja skarbowa uruchomiła kampanię informacyjno-edukacyjną ułatwiającą mikroprzedsiębiorcom złożenie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów udostępniło darmową aplikację do tworzenia i wysyłki JPK (e-mikrofirma).
Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).
Na przełomie stycznia i lutego 2018 r. Ministerstwo Finansów wyśle e-mail lub SMS do mikroprzedsiębiorców, którzy są zobowiązani do składania Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT). Ta wiadomość przypomni o możliwości założenia bezpłatnego Profilu Zaufanego (eGO), który pozwoli prawidłowo podpisać i złożyć JPK_VAT oraz zachęci do zakładania go już teraz – nie zwlekając do ostatniej chwili.
Mikroprzedsiębiorcy nie będą musieli kupować kwalifikowanego podpisu elektronicznego ani tworzyć profilu zaufanego, aby złożyć JPK_VAT – wynika z projektu rozporządzenia opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji w dniu 22 stycznia br.
Ministerstwo Finansów informuje, że przy pomocy bezpłatnego profilu zaufanego eGo mikroprzedsiębiorcy mogą łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać obowiązkowe pliki JPK_VAT. Przypomnijmy, że najmniejsze firmy muszą wysłać pierwsze JPK_VAT (za styczeń) do 26 lutego 2018 r.
Przy przesyłaniu plików JPK_VAT do systemu Ministerstwa Finansów mogą pojawiać się różne komunikaty. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w tym zakresie, w tym m.in. co oznaczają poszczególne komunikaty, jakie są ich konsekwencje, jakie mogą być przyczyny komunikatów sygnalizujących błędy.
Czy w przypadku błędu w nazwie nabywcy (literówka) wymagana jest korekta JPK_VAT? Podatnik otrzymał od nabywcy notę korygującą. Czy w takiej sytuacji jest zobowiązany do sporządzenia korekty JPK_VAT? Jak się sporządza taką korektę?
Z początkiem 2018 roku wszyscy podatnicy objęci zostali obowiązkiem prowadzenia rejestrów VAT w postaci elektronicznej, jak również obowiązkiem comiesięcznego raportowania JPK_VAT. Za niedopełnienie nowych obowiązków służby skarbowe mają prawo nałożyć przewidziane przepisami kary.
Informacje o prowadzonej ewidencji VAT, zbierane po 1 stycznia 2018 roku, będą przekazywane przez podatników do Ministerstwa Finansów przy pomocy nowej wersji pliku JPK_VAT (3). Zmiany w strukturze pliku w stosunku do poprzedniej wersji (2) są znacznie mniejsze niż proponowane pierwotnie do konsultacji, w sierpniu 2017 r.
Resort finansów ma nowy pomysł, o którym co prawda było już głośno od kilku miesięcy, ale większość traktowało to za plotkę lub stukało się w głowę. Idzie o pomysł likwidacji deklaracji w podatku od towarów i usług - pisze profesor Witold Modzelewski.
Jednolity Plik Kontrolny, który od początku roku obejmuje wszystkich podatników VAT, a także mechanizm podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) - to dwie duże zmiany w systemie podatkowym w 2018 roku. Wchodzą też w życie nowe podatki od nieruchomości komercyjnych i najmu.
Od 2018 roku ok. 1,5 mln mikroprzedsiębiorców, czynnych podatników VAT będzie musiało rozpocząć generowanie i przesyłanie plików JPK_VAT do systemu elektronicznego Ministerstwa Finansów. To dość skomplikowany obowiązek. "Jeżeli ktoś nie ma dużych inwestycji, na przykład prowadzi kiosk, czy mały sklepik, ma obroty do 200 tys. zł rocznie, to powinien się zastanowić, czy nie wyrejestrować się z VAT radzi Jacek Matarewicz, doradca podatkowy.
Obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego w zakresie VAT (JPK_VAT) od 1 stycznia 2018 roku obejmie także najmniejsze firmy. Okazuje się, że mikroprzedsiębiorcy oceniają ten nowy obowiązek dość negatywnie, wskazując jednocześnie na konkretne trudności z tym związane.
Faktury bez odliczenia VAT, faktury ze stawką zwolnioną, kilka stawek na jednej fakturze – te i inne przypadki dokumentów, które wpływają na rozliczenia VAT, mogą sprawiać podatnikom problemy. W tym kontekście plik JPK może okazać się dla przedsiębiorców drogą przez mękę.
Aby naprawić VAT, trzeba przede wszystkim zmniejszyć ilość deklaracji ze zwrotem podatku: to bardzo proste – wystarczy zlikwidować krajowe odwrotne obciążenie – pisze profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.
Od stycznia 2018 r. już każda, nawet najmniejsza firma będzie musiała przesyłać do Ministerstwa Finansów dane o swojej działalności w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Co powinien zrobić mikroprzedsiębiorca, który będzie musiał przesyłać JPK, aby nie obawiać się, że zainteresuje się nim organ skarbowy?
Centralny Rejestr Faktur będzie bazą budowaną w oparciu o JPK_VAT. W podstawowej wersji będziemy ją mieć już od 25 lutego 2018 r. Tego dnia po raz pierwszy 1,7 mln podatników VAT w Polsce wyśle nam swoje pliki JPK_VAT, będące informacją o wszystkich fakturach, które wystawili i otrzymali - powiedział Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.
System STIR, który ma zacząć działać w 2018 r., będzie wykorzystywał informacje zgromadzone na rachunkach bankowych firm. Dane przekazywane do STIR będą dotyczyły rachunków firmowych niezależnie od tego, czy ich właścicielem jest czynny podatnik VAT czy podatnik zwolniony z VAT. Chodzi o dane z kont zarówno dużych przedsiębiorstw, jaki i właścicieli mikrofirm, czyli o transakcje dokonywane pomiędzy 2,48 mln przedsiębiorców.
O najważniejszych zmianach w VAT w latach 2017-2018: split payment, JPK_VAT, kasach fiskalnych online, białej liście podatników VAT, liście dobrych praktyk i innych planach Ministerstwa Finansów rozmawiamy z Wojciechem Śliżem, dyrektorem departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.
Elektroniczne programy do prowadzenia ewidencji VAT i generowania JPK_VAT dla mikrofirm mogą powstać we współpracy Ministerstwa Finansów (MF) i producentów sprzętu IT. To szansa na szersze dotarcie do najmniejszych przedsiębiorców, którzy od 2018 r. będą mieć obowiązek składania elektronicznej ewidencji VAT. Ministerstwo Finansów proponuje, aby programy dla mikrofirm w określonym zakresie były udostępniane im bezpłatnie.
Ustawodawca dość intensywnie i szybko wprowadza kolejne zmiany w prawie podatkowym. W związku z czym podatnicy do końca nie mogą być pewni, jakie nowe obowiązki wobec fiskusa czekają ich od 2018 r. Niektóre nowe obowiązki są już jednak pewne. Podatnikom, którzy zapomną o nowych obowiązkach podatkowych, grożą określone ustawowo sankcje.
Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa organizują ogólnopolską akcję szkoleniową „Wtorki z JPK". W każdy wtorek listopada urzędy skarbowe będą szkolić mikroprzedsiębiorców z tworzenia i przesyłania plików JPK_VAT. Przedsiębiorcy będą mogli się przeszkolić w dowolnym urzędzie.
W plikach JPK_VAT przesyłanych co miesiąc, które od stycznia 2018 r. będzie przesyłał także każdy mikroprzedsiębiorca, ujmowane są dane z rejestrów zakupu i sprzedaży VAT. Czy w przypadku faktur do paragonu w JPK_VAT powinna znaleźć się faktura czy zbiorczy zapis dokonany na podstawie raportu z kasy fiskalnej?
W koncepcji Ministerstwa Finansów jest założenie, że Jednolity Plik Kontrolny będzie wysyłany codziennie, a nie z częstotliwością miesięczną - poinformował wiceminister finansów Leszek Skiba. Jego zdaniem zapewni to pełną kontrolę fiskusa nad fakturami.
W dniu 13 października 2017 r. Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję struktury logicznej Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) dedykowanego dla ewidencji VAT - JPK_VAT (3), która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Ministerstwo Finansów poinformowało również, że pliki JPK_VAT za miesiące wrzesień-grudzień 2017 r. należy przesyłać zgodnie z dotychczas obowiązującą strukturą.
Na początku przyszłego roku do grona podmiotów obowiązanych do comiesięcznego przesyłania raportów w postaci plików JPK_VAT dołączy ostatnia grupa podatników, czyli mikroprzedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów przygotowało także nowy schemat struktury JPK_VAT, który należy stosować od 1 stycznia 2018 r. Jak prawidłowo przygotować się do zmian, zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów i uniknąć sankcji karno-skarbowych?
Ministerstwo Finansów średnio co kilka tygodni wyprowadza nowe rozwiązania informatyczne służące maksymalizacji działań fiskalnych. Obecnie rozważane jest wprowadzenie mechanizmu stosowanego w przypadku przestępców skazanych na karę pozbawienia wolności w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku. Mogą oni ubiegać się o zamianę więzienia na dozór, np. we własnym domu lub mieszkaniu. Podlegają wówczas codziennej kontroli. Podobne rozwiązanie ma być zastosowane wobec przedsiębiorców i podatników.
Mikroprzedsiębiorcy muszą zacząć oswajać się ze świadomością, że od stycznia 2018 roku będą obowiązani do przesyłania comiesięcznych raportów w postaci plików JPK_VAT. Ministerstwo Finansów już dziś zachęca do wysyłania testowych raportów. Zdaniem eksperta Bogdana Zatorskiego, to dobry pomysł, dzięki niemu ograniczy się liczbę błędów w plikach przesyłanych przez nową grupę obowiązanych podatników.
Nowa, uproszczona struktura JPK_VAT, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2018 r., to wynik konsultacji Ministerstwa Finansów z przedsiębiorcami. Dzięki zmianom plik będzie można wypełnić szybciej, a wątpliwe kwestie wyjaśnić bez potrzeby wizyty w urzędzie skarbowym.
Jednolity Plik Kontrolny to w dużym skrócie rodzaj instrumentu, oprogramowania, zbioru do elektronicznego prowadzenia katalogu danych finansowych przedsiębiorstw. Ten specyficzny katalog elektroniczny prowadzą podmioty gospodarcze po to, aby usprawnić sposób informowania organów podatkowych oraz ewentualne kontrole.
Mikroprzedsiębiorcy mają jeszcze tylko trzy miesiące, aby zapoznać się z procedurą wysyłki rejestrów sprzedaży i zakupu VAT w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od 1 stycznia 2018 roku będą musieli co miesiąc, obowiązkowo przesyłać do urzędu skarbowego pliki JPK_VAT.
JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.
Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestr sprzedaży VAT i rejestr zakupów VAT) i przesyłania jej jako Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmie również mikroprzedsiębiorców. Zatem obowiązek przekazywania JPK_VAT bez wezwania organu podatkowego będzie od 2018 roku dotyczyć wszystkich podatników VAT. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.
W lutym 2018 r. 1,5 mln najmniejszych firm będzie musiało po raz pierwszy złożyć informacje o transakcjach VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT) W bieżącym tygodniu Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa rozpoczną dużą kampanię informującą o nowych obowiązkach - poinformował PAP Zbigniew Wiliński z MF.
Nowe przepisy w zakresie VAT, które obowiązują od początku tego roku, pozwalają urzędnikom stosunkowo łatwo wykreślić podatnika z rejestru VAT, nawet go o tym nie informując. Takie konsekwencje wywołać może przyjęcie faktury VAT od kontrahenta, który nigdy nie był czynnym podatnikiem lub przestał nim być. Aby ustrzec się przed nimi, należy odpowiednio wcześnie weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP.
Mikroprzedsiębiorcy z branży budowlanej mogą liczyć na zwroty z tytułu VAT nawet półtora miesiąca wcześniej niż pozostali podatnicy, o ile prześlą fiskusowi plik JPK_VAT. Jednak jedyny możliwy sposób wysyłki tych plików nakłada na właściciela firmy obowiązek opatrywania ich podpisem elektronicznym. Mikrofirmy będą zobowiązane wysyłać JPK_VAT dopiero od 1 stycznia 2018 r. - na razie jest to dla nich dobrowolne.
Istotnym trendem, który nie trudno zauważyć, jest postępujący coraz szybciej proces digitalizacji podatków. Wydawało się, że obecny rok przyniósł duży postęp w tym obszarze, ale dopiero kolejny rok będzie prawdziwą rewolucją. Nowe narzędzia wykorzystywane przez fiskusa to przede wszystkim dużo skuteczniejsza kontrola podatkowa. Jakie jeszcze skutki dla przedsiębiorców niesie ze sobą postępująca digitalizacja?
Zwroty VAT zadeklarowane przez mikroprzedsiębiorców świadczących usługi budowlane są realizowane przez organy podatkowe w skróconym czasie, tj. nawet do 15 dni. Jakie warunki należy spełnić, by otrzymać zwrot w krótszym terminie?
Ministerstwo Finansów poinformowało, że zwroty w podatku VAT zadeklarowane przez mikroprzedsiębiorców z branży budowlanej będą realizowane szybciej, tj. nawet do 15 dni. Przy czym szybszy zwrot VAT będzie możliwy wyłącznie po zweryfikowaniu prawidłowości zwrotu w tym terminie.
Medialne informacje, że resort finansów chce ogłosić (po roku funkcjonowania!) konsultacje na temat treści wprowadzonej przed rokiem miesięcznej informacji na temat ewidencji prowadzonych dla potrzeb podatku od towarów i usług (JPK_VAT), zaskoczyły podatników. Zaczęli oni przecierać oczy: to po co wydatkowano dziesiątki milionów (może już setki?) na „ekspertów”, którzy podrzucili władzy ten bubel, aby trzeba było pytać się fachowców, czyli „zwykłe księgowe”, jak naprawić treść i jego kształt?