reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Temat: koszty podatkowe

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu koszty podatkowe. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące koszty podatkowe.

Koszty podatkowe a wydatki z tytułu adaptacji i remontu wynajmowanej nieruchomości

Aktualizacja: 06.11.2017

Bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na remont nieruchomości, jeżeli w istocie wydatki te będą mieć wyłącznie charakter wydatków remontowych. Natomiast wydatki o charakterze ulepszeniowym, a więc wydatki poniesione na adaptację nieruchomości, w celu dostosowania jej do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, wykraczające poza zakres definicji „remontu”, stanowić będą inwestycję w „obcym środku trwałym”. »

Umowa najmu na czas określony przeważnie wykluczy płatność gotówką

Aktualizacja: 20.04.2017

Dokonywanie rozliczeń gotówkowych nadal jest popularne wśród wielu przedsiębiorców. Dotyczy to nie tylko drobnych płatności, które nie są przeprowadzane za pośrednictwem rachunku bankowego, ale także czynszu za wynajem lokalu. Zgodnie z kontrowersyjnym podejściem organów do regulacji obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku, w przypadku zawarcia umowy najmu na czas określony - gdy znana jest wysokość czynszu za wszystkie, przewidziane w umowie okresy rozliczeniowe i suma ta przekracza 15.000 zł – płatności powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego, pod rygorem niemożności zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. »

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

Aktualizacja: 05.04.2017

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. »

Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

Aktualizacja: 18.05.2015

Przedsiębiorca, który wynajmie mieszkanie w pobliżu miejsca wykonywania działalności, może wydatki na ten cel zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Oczywiście pod warunkiem, że miejsce pracy znajduje się daleko od miejsca jego zamieszkania. »

Czynsz najmu samochodu osobowego w kosztach bez kilometrówki

Aktualizacja: 19.11.2013

Wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej nie są ograniczone limitem określonym w przepisach art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT. Nie są bowiem kosztami związanymi z używaniem (eksploatacją) samochodu osobowego. Są to wydatki na uzyskanie tytułu prawnego umożliwiającego używanie samochodu. Dlatego należy kwalifikować je do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach określonych w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Tak uznał Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 8 listopada 2013 r. »

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Aktualizacja: 29.11.2012

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie. »

Kompleksowość usług najmu i dzierżawy nieruchomości w podatku VAT

Aktualizacja: 27.02.2012

Przy umowach najmu i dzierżawy lokali i nieruchomości oprócz ustalonej kwoty czynszu towarzyszyć może odpłatność za zużycie energii elektrycznej, zimną i ciepłą wodę, czy koszty odprowadzenia nieczystości. Warto przyjrzeć się, jak od strony podatkowej na kwestię opodatkowania VAT tego „kompleksu” usług zapatrują się organy skarbowe. »

Czy wydatki na remont dachu mogą być kosztem uzyskania przychodów z najmu

Aktualizacja: 25.11.2010

Wydatki na remont dachu (o ile miał na celu odtworzenie jego stanu pierwotnego) można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu. »

Jak rozliczyć koszty najmu pomieszczenia biurowego

Aktualizacja: 21.09.2010

Spółka najmuje lokal, w którym prowadzi własne biuro. Umowa najmu została podpisana 1 sierpnia tego roku na 17 miesięcy. Kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na najem, jeżeli czynsz został zapłacony z góry? »

Czynsz za wynajem samochodu a „kilometrówka”

Aktualizacja: 18.11.2011

Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie? »

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Aktualizacja: 22.06.2010

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”. »

Wydatki na lokal przed wynajmem a koszty uzyskania przychodów

Aktualizacja: 01.06.2010

Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.). »

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Aktualizacja: 10.10.2008

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części? »

reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

Oznaczenia dostawy towarów i świadczenia usług (kody GTU) w nowym JPK_VAT z deklaracją

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Beata Kielar-Tammert

Radca prawny wpisany na Listę Radców Prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych we Wrocławiu. Właścicielka Kancelarii Prawnej www.bktkancelaria.pl, autorka wielu artykułów o tematyce prawniczej publikowanych w czasopismach, na blogu oraz w mediach społecznościowych, specjalizująca się w prawie Unii Europejskiej, prawie gospodarczym i prawach cudzoziemców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama