REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Nie zmuszajmy podatników do wystawiania i przyjmowania tzw. faktur ustrukturyzowanych, zwłaszcza w warunkach narastającego kryzysu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora działający w Polsce system dokumentowania czynności dla potrzeb podatku od towarów i usług (tj. fakturowanie i raportowanie paragonów fiskalnych przez kasy rejestrujące) działa dobrze i nie należy go psuć
Większość księgowych słyszała już o KSeF; gorzej jest ze znajomością szczegółów działania systemu. Księgowi nie ufają działaniom informacyjnym Ministerstwa Finansów i nisko oceniają jakość tworzonych przez resort przepisów. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF planowane jest obecnie na 1 lipca 2024 r.
29 września 2022 roku zapadł przełomowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. TSUE zinterpretował przepisy Dyrektywy UE w sprawie VAT odnośnie warunków, jakie muszą być spełnione, aby można było uznać za fakturę - umowę zawartą na piśmie.
Aktualnie obowiązujące przepisy dot. VAT przewidują możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (dalej KSeF). Wystawianie faktur ustrukturyzowanych jest w 2023 r. nadal dobrowolne. Przepisy określające obowiązek wystawiania takich faktur mają zostać wprowadzone dopiero od 1 lipca 2024 r. Od tego terminu wystawianie większości faktur ustrukturyzowanych będzie obowiązkowe. Dlatego warto poznać nowy system fakturowania i przygotować się do zmian.
Faktura zgodnie z przepisami ustawy o VAT powinna zawierać m.in. „kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 7 lutego 2023 r. odpowiedział na pytanie czy można wdrożyć system, który będzie kolejno numerował różne dokumenty księgowe wystawiane przez podatnika – w tym faktury VAT i inne dokumenty księgowe (np. noty wewnętrzne dokumentujące wydanie towaru).
Ministerstwo Finansów zapowiada, że obowiązek wystawiania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur zostanie wprowadzony od 1 lipca 2024 r. Co trzeba wiedzieć o KSeF i fakturach ustrukturyzowanych? O czym warto pamiętać korzystając z KSeF?
Ministerstwo Finansów omówiło z ekspertami przewidywane zmiany do przepisów wprowadzających Kqrajowy System e-Faktur (KSeF). Wiele wskazuje na to, że firmy będą miały dodatkowe pół roku na przygotowanie się. Planowany wcześniej obowiązek wystawiania faktury konsumentom będzie złagodzony lub, co bardziej prawdopodobne, faktury B2C zostaną wykluczone z KSeF co mocno wpływa na firmy z branży retail, szczególnie e-commerce.
Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 2 lutego 2023 r., że wprowadzenie obowiązkowego systemu e-fakturowania przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie przesunięte na 1 lipca 2024 r. Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy o VAT dot. wprowadzenia powszechnego obowiązku stosowania e-faktur zajdą inne zmiany - np. z KSeF zostaną wyłączone faktury konsumenckie, sankcje dot. KSeF będą stosowane dopiero od 2025 roku.
Krajowy System e-Faktur (KSeF). Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej. Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków, ale też cyfryzacja firm, szybsze zwroty VAT-u i jednolity format faktur, co ułatwi ich zagregowanie i analizę w systemie. Na razie jednak wymagać będzie od firm dużych nakładów pracy, czasu i finansów.
Za niecały rok zacznie w Polsce działać Krajowy System e-Faktur (KSeF). Wtedy jedynym obowiązującym formatem dokumentu księgowego staną się tzw. faktury ustrukturyzowane, wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej. Planowane zmiany budzą duże zaniepokojenie wśród księgowych.
Spółka zorientowała się, że w lipcu 2022 r. nieprawidłowo zastosowała stawkę 8% zamiast stawki 23% na sprzedany kontrahentowi towar. Cena wynosiła 462,96 zł netto + 37,04 zł VAT (500 zł brutto). Ponieważ cenę umowną traktuje się zasadniczo już jako cenę brutto, spółka porozumiała się z kontrahentem, że udzieli mu obniżki ceny netto produktu, bo zwiększyła się kwota podatku (406,50 zł netto + 93,50 zł VAT = 500 zł brutto). Tym samym zrodził się problem, czy jest to "obniżenie podstawy opodatkowania" (korekta "in minus") czy jednak korekta "in plus"? Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą?
REKLAMA