REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów, Najem i dzierżawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Korekta kosztów w pkpir 2013

Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatnicy, którzy w okresie od 1 stycznia do 11 maja 2013 r., czyli do dnia wejścia w życie zmian zmniejszali lub zwiększali koszty uzyskania przychodów, ale nie wykazywali tego w pkpir, powinni to zrobić w maju.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Wynajem lub podnajem lokalu do celów firmowych jest prostym sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działalności gospodarczej. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy, którzy nie potrzebują całości danego lokalu lub używają go tylko w określonych dniach lub godzinach. Czy taki przychód można rozliczyć ryczałtem? W jaki sposób rozliczyć VAT?

Dzień Księgowego [WAŻNE]

9 czerwca księgowi w Polsce obchodzić będą swoje święto - Dzień Księgowego. Z tej okazji INFOR - jeden z wiodących wydawców specjalistycznych czasopism, serwisów internetowych oraz innych produktów elektronicznych dla tej grupy zawodowej - uruchomił stronę internetową.

Utrata prawa do ryczałtu - sprzedaż na rzecz byłego pracodawcy

Przedsiębiorca rozliczający podatek ryczałtem ewidencjonowanym straci prawo do tej formy rozliczeń, jeśli dokona sprzedaży towarów lub wyświadczy usługę na rzecz byłego pracodawcy. Narzucona przez przepisy podatkowe zmiana formy opodatkowania nie oznacza jednak potrzeby korygowania wcześniejszych rozliczeń z fiskusem.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

Dowody księgowe w PKPiR

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki na remont mieszkania kosztem podatkowym najmu

Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jak zawrzeć umowę najmu?

Zbliża się początek roku. Warto zastanowić się, czy nie wynająć akurat zbędnej powierzchni mieszkaniowej, aby uzyskać stąd jakieś dodatkowe środki dla domowego budżetu. Jak zatem zawrzeć umowę najmu mieszkania i jakie dokumenty jeszcze będą do tego potrzebne?

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Czy przychodem ryczałtowca są również opłaty za „media”?

Jeżeli w umowie najmu wyodrębniono kwotę czynszu od opłat za tzw. media (np. woda, energia elektryczna, gaz, ciepło), to opodatkowanym przychodem wynajmującego, który płaci ryczałt ewidencjonowany jest tylko wartość otrzymanego czynszu.

Najem lokali użytkowych – rozliczenie VAT

Strony umowy najmu lokali użytkowych często umawiają się, że czynsz najmu płatny jest z góry (np. do 10. dnia miesiąca). Natomiast opłaty eksploatacyjne – tzw. "media" płatne są za dany miesiąc na koniec miesiąca (lub za dany okres rozliczeniowy, np. po pół roku). Wątpliwości budzi kwestia, kiedy VAT naliczony podlega odliczeniu. Podatnicy nie zawsze również wiedzą kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku dostawy "mediów".

Podatnik VAT wynajmuje mieszkanie – skutki podatkowe

Czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą – handel detaliczny. W marcu 2012 r. kupił mieszkanie i od 1 października 2012 r. będzie je wynajmował studentom na cele mieszkaniowe. Mieszkanie nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych, podatnik nie ma w swoim przedmiocie działalności wynajmu mieszkań. Czy prywatny wynajem mieszkania powinien być wykazany w deklaracji VAT-7? Jeśli tak, to z jaką stawką?

Ryczałt od najmu w 2013 - nadal się opłaca, ale nie wszystkim

Do 21 stycznia 2013 r. mają czas na wybór opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego (8,5% przychodów) podatnicy, którzy w 2012 roku uzyskiwali dochody z najmu prywatnego opodatkowane na zasadach ogólnych PIT. Te osoby, jeżeli chcą płacić w 2013 roku ryczałt od przychodów z najmu prywatnego (niezwiązanego z działalnością gospodarczą), muszą złożyć oświadczenie o wyborze ryczałtu do swojego urzędu skarbowego najpóźniej w tym dniu. Czasem jednak warto pozostać, przy opodatkowaniu dochodów z najmu wg skali podatkowej, uwzględniającej poniesione koszty.

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura

Niejednokrotnie prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wynajmem gabinetu lub biura, które są niezbędne, ale niewykorzystywane w pełnym zakresie. W takim wypadku warto rozważyć podnajem danego lokalu. W jaki sposób można tego dokonać i jak rozliczyć taki przychód? Czy najemca musi wyrazić zgodę?

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Remanent, spis z natury lub inwentaryzacja 2015 / 2016

Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązani są przygotować na koniec każdego roku podatkowego spis z natury składników majątkowych, potocznie zwanego remanentem lub inwentaryzacją. Remanentowi podlegają poszczególne składniki majątku, które po spisaniu należy jeszcze wycenić. Szczególną uwagę warto zwrócić na stwierdzone niedobory lub nadwyżki.

Kiedy wykazać w deklaracji VAT usługę najmu, gdy najemca zapłacił z opóźnieniem

Podatnicy VAT świadczący usługi najmu miewają wątpliwości w deklaracji za jaki miesiąc mają wykazać obrót z tych usług – czy za miesiąc, w którym faktycznie otrzymali zapłatę, czy też może za miesiąc bezskutecznego upływu terminu płatności faktury.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Jedynie przychody z najmu prywatnego można opodatkować stawką 8,5%

Przychody z umowy najmu zawartej w ramach działalności gospodarczej nie mogą być opodatkowane ryczałtową stawką 8,5%. Taka stawka jest zarezerwowana jedynie dla tzw. najmu prywatnego, dlatego warto wiedzieć jak odróżnić najem prywatny od działalności gospodarczej.

Jeden małżonek może płacić PIT od dochodów z najmu wspólnego mieszkania

Co do zasady przychody (dochody) ze wspólnej własności ustalane oddzielnie u każdego ze współwłaścicieli oddzielnie. Oddzielnie też współwłaściciele płacą PIT. Wyjątek od tej zasady dotyczy małżonków uzyskujących dochody z najmu mieszkania stanowiącego ich współwłasność.

KPiR 2014 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2014 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali mniej niż 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

KPiR 2013 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) będą mogli prowadzić w roku 2013 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali mniej niż 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Podatek od dochodów z najmu - jaką formę opodatkowania wybrać

Nie zawsze najkorzystniejszy jest ryczałt 8,5% przychodów. Czasem wynajmującemu bardziej opłaca się rozliczenie wg skali podatkowej. Dotyczy, to w szczególności tych wynajmujących, którzy ponoszą duże koszty związane z wynajmowanym lokalem. Warto też wiedzieć, że osoby wynajmujące stale kilka i więcej lokali powinny rozliczać się jak przedsiębiorcy, zwłaszcza jeżeli nie mają innych dochodów. Taka skala wynajmu, to już działalność gospodarcza.

Paragony bez danych podatnika nie dokumentują kosztów podatkowych w pkpir

Zdaniem organów podatkowych paragony, bilety, bądź inne wydruki bez danych podatnika, nie spełniają definicji dowodów księgowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie można więc na ich podstawie ująć wydatków (nawet racjonalnych i gospodarczo uzasadnionych) jako kosztów podatkowych w prowadzonej przez przedsiębiorcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Podatek od nieruchomości za domek letniskowy

Nawet 1450 zł może wynieść w 2012 r. w najbardziej niekorzystnej sytuacji roczny podatek od nieruchomości w przypadku domku letniskowego o powierzchni 150 m2, położonego na działce o powierzchni 800 m2. Ale gdy taki sam domek służy celom mieszkalnym podatek od nieruchomości wyniósłby maksymalnie tylko 105 zł. W najgorszej sytuacji są przedsiębiorcy wynajmujący pokoje turystom – dla nich podatek z analogicznej nieruchomości to aż 3.963 zł. Oprócz tego muszą oczywiście płacić podatki od przychodów z najmu, jeżeli nie spełniają warunków do objęcia zwolnieniem.

Refakturowanie kosztów mediów w najmie - kiedy powstaje przychód

Minister Finansów w wydanej 15 czerwca 2012 r. interpretacji ogólnej wyjaśnił zasady ustalania momentu powstania przychodu z tytułu refakturowania usług u podatników osiągających przychody z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowanie CIT dochodów z najmu wspólnot mieszkaniowych

Niejasność i brak precyzji w przepisach jest przyczyną wątpliwości wspólnot mieszkaniowych, jak mają traktować podatkowo swoje przychody z najmu. Czy przychody te podlegają podatkowi dochodowemu (CIT), czy są z niego zwolnione?

Zaliczki na PIT z działalności gospodarczej, najmu i dzierżawy

Jakie zasady obowiązują od 1 stycznia 2012 r. co do terminów wpłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu uzyskiwania dochodów, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy oraz z najmu i dzierżawy)?

Można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem płacącym ryczałt od najmu prywatnego

Pan Romuald prowadzi firmę, a uzyskane dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje według skali podatkowej. Żona Pana Romualda uzyskuje dochody ze stosunku pracy, a dodatkowo wynajmuje poza działalnością gospodarczą własny lokal mieszkalny, z którego przychody opodatkowuje na zasadach ryczałtu 8,5%. Między małżonkami od początku trwania małżeństwa, tj. od sierpnia 2007 r., istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Czy uzyskując dochody z wyżej wskazanych źródeł, małżonkowie zachowują prawo do wspólnego rozliczenia?

Częstotliwość sporządzania spisu z natury przez podatników prowadzących kpir

Konieczność sporządzenia spisu z natury (remanentu) dla większości podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub datę rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia. Niekiedy podatnicy prowadzący pkpir są zobowiązani dokonać spisu z natury także w trakcie roku.

Inwestycje w wynajmowanych lokalach - rozliczenia VAT po rozwiązaniu umowy najmu

W zawieranych umowach najmu strony dowolnie kształtują swoje prawa i obowiązki w zależności od potrzeb, tak wynajmującego, jak i najemcy. Skutkiem takiej umowy może być na przykład prawo najemcy do adaptacji danego lokalu na potrzeby działalności. Z podatkowego punktu widzenia za ciekawą należy uznać kwestię zwrotu nakładów po rozwiązaniu umowy najmu.

Jak opodatkować VAT usługi najmu i dzierżawy rzeczy ruchomych?

Zdaniem organów podatkowych świadczenie usługi najmu samochodu wraz z kosztami eksploatacyjnymi związanymi z przedmiotem najmu stanowi jedną usługę. Dlatego też do podstawy opodatkowania należy doliczyć koszty ubezpieczenia i podatek od środków transportu i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki VAT właściwej dla usługi najmu - 23%.

Kompleksowość usług najmu i dzierżawy nieruchomości w podatku VAT

Przy umowach najmu i dzierżawy lokali i nieruchomości oprócz ustalonej kwoty czynszu towarzyszyć może odpłatność za zużycie energii elektrycznej, zimną i ciepłą wodę, czy koszty odprowadzenia nieczystości. Warto przyjrzeć się, jak od strony podatkowej na kwestię opodatkowania VAT tego „kompleksu” usług zapatrują się organy skarbowe.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT przy najmie i dzierżawie

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W świetle przywołanej reguły nie byłoby jednak proste określenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy najmie i dzierżawie. W dużej części przypadków są to umowy zawierane na dłuższy czas, a płatność rzadko następuje w formie jednorazowej zapłaty. Dlatego też ustawa o VAT zawiera szczególną regulację dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadkach świadczenia usług najmu i dzierżawy.

VAT od najmu i dzierżawy – zasady, stawki i zakres opodatkowania

Najem i dzierżawa należą do umów bardzo często zawieranych przez przedsiębiorców. Niejednokrotnie też umowa najmu zawarta przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej ma ten skutek, że wynajmujący nabywa status podatnika VAT. Warto więc przyjrzeć się jak umowy te traktowane są na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ryczałt od przychodów z najmu kontynuowanego po likwidacji działalności gospodarczej

W ramach prowadzonej działalność gospodarczą wynajmuje lokale mieszkalne. Chciałbym zakończyć tę działalność, ale nadal wynajmować lokale. Czy likwidując działalność gospodarczą w toku roku podatkowego, mogę przejść na ryczałtowe opodatkowanie najmu?

Nowe podatkowe ulgi mieszkaniowe - założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych

Ministerstwo Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych jako nową formułę przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego odnośnie mieszkań na wynajem. Pomysł opiera się na zasadzie partycypacji przyszłego najemcy w kosztach budowy mieszkania z docelowym przeniesieniem własności na najemcę. Beneficjentami tego nowego rozwiązania mają być gospodarstwa domowe o średnich dochodach – dochodach zbyt dużych by nabyć prawo do lokali komunalnych, a zbyt niskich, by uzyskać kredyt mieszkaniowy.

Dokumentowanie wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie innych dowodów niż faktura VAT

Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

KPiR 2012 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów będą mogli prowadzić w roku 2012 r. ci rozliczający się wg skali lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali mniej niż 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Księgi rachunkowe 2012 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Jak numerować dowody księgowe w kpir?

Przepisy nie regulują szczegółowo sposobu numerowania dowodów księgowych ewidencjonowanych w kpir. W praktyce każdy podatnik ustala swój własny system numerowania. Jednak zdaniem fiskusa kolejne pozycje księgi powinny być numerowane po kolei, a numery nie mogą się powtarzać.

Jak małżonkowie powinni rozliczyć przychód ze sprzedaży papierów wartościowych?

Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży papierów wartościowych przez małżonków, pomiędzy którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa, zostało wyjaśnione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualne interpretacji podatkowej z 31 maja 2011 r. (nr IPPB1/415-273/11-2/EC).

Co grozi za brak ksiąg podatkowych i dokumentów podczas kontroli fiskusa?

Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Czy najem można opodatkować ryczałtem będąc przedsiębiorcą?

Podatnicy mogą opodatkować ryczałtem przychody uzyskane z najmu prywatnego pomimo osiągania przychodów z działalności gospodarczej.

REKLAMA