REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Najem i dzierżawa, PIT - amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dzierżawa gruntu rolnego pod instalację wiatrową a VAT

Inwestowanie w odnawialne źródła energii opiera się obecnie w Polsce głównie na elektrowniach wiatrowych. Budowa parku wiatrowego wymaga jednak dysponowania obszarem o określonej wielkości i parametrach. Tereny, które spełniają te wymogi techniczne najczęściej znajdują się w posiadaniu rolników indywidualnych. Artykuł porusza problem dzierżawy ziemi rolnej pod instalację wiatrową od strony podatku VAT.

Najem prywatny - kto jest zwolniony z VAT?

Według przepisów ustawy o VAT, przychody z tytułu najmu prywatnego są kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej. Wówczas właściciel staje się podatnikiem VAT. Mimo to, nie każdy wynajmujący będzie miał obowiązek naliczania i odprowadzania tego podatku.

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?

Amortyzacja środka trwałego używanego sezonowo

Jak dokonać amortyzacji środka trwałego, z którego przedsiębiorca nie korzysta przez cały rok, ale jedynie przez kilka miesięcy, np. tylko w sezonie wakacyjnym? Czy taka amortyzacja wiąże się ze stratą podatkową?

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Wynajem lub podnajem lokalu do celów firmowych jest prostym sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działalności gospodarczej. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy, którzy nie potrzebują całości danego lokalu lub używają go tylko w określonych dniach lub godzinach. Czy taki przychód można rozliczyć ryczałtem? W jaki sposób rozliczyć VAT?

Utrata prawa do ryczałtu - sprzedaż na rzecz byłego pracodawcy

Przedsiębiorca rozliczający podatek ryczałtem ewidencjonowanym straci prawo do tej formy rozliczeń, jeśli dokona sprzedaży towarów lub wyświadczy usługę na rzecz byłego pracodawcy. Narzucona przez przepisy podatkowe zmiana formy opodatkowania nie oznacza jednak potrzeby korygowania wcześniejszych rozliczeń z fiskusem.

Wydatki na remont mieszkania kosztem podatkowym najmu

Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jak zawrzeć umowę najmu?

Zbliża się początek roku. Warto zastanowić się, czy nie wynająć akurat zbędnej powierzchni mieszkaniowej, aby uzyskać stąd jakieś dodatkowe środki dla domowego budżetu. Jak zatem zawrzeć umowę najmu mieszkania i jakie dokumenty jeszcze będą do tego potrzebne?

Czy przychodem ryczałtowca są również opłaty za „media”?

Jeżeli w umowie najmu wyodrębniono kwotę czynszu od opłat za tzw. media (np. woda, energia elektryczna, gaz, ciepło), to opodatkowanym przychodem wynajmującego, który płaci ryczałt ewidencjonowany jest tylko wartość otrzymanego czynszu.

Najem lokali użytkowych – rozliczenie VAT

Strony umowy najmu lokali użytkowych często umawiają się, że czynsz najmu płatny jest z góry (np. do 10. dnia miesiąca). Natomiast opłaty eksploatacyjne – tzw. "media" płatne są za dany miesiąc na koniec miesiąca (lub za dany okres rozliczeniowy, np. po pół roku). Wątpliwości budzi kwestia, kiedy VAT naliczony podlega odliczeniu. Podatnicy nie zawsze również wiedzą kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku dostawy "mediów".

Podatnik VAT wynajmuje mieszkanie – skutki podatkowe

Czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą – handel detaliczny. W marcu 2012 r. kupił mieszkanie i od 1 października 2012 r. będzie je wynajmował studentom na cele mieszkaniowe. Mieszkanie nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych, podatnik nie ma w swoim przedmiocie działalności wynajmu mieszkań. Czy prywatny wynajem mieszkania powinien być wykazany w deklaracji VAT-7? Jeśli tak, to z jaką stawką?

Ryczałt od najmu w 2013 - nadal się opłaca, ale nie wszystkim

Do 21 stycznia 2013 r. mają czas na wybór opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego (8,5% przychodów) podatnicy, którzy w 2012 roku uzyskiwali dochody z najmu prywatnego opodatkowane na zasadach ogólnych PIT. Te osoby, jeżeli chcą płacić w 2013 roku ryczałt od przychodów z najmu prywatnego (niezwiązanego z działalnością gospodarczą), muszą złożyć oświadczenie o wyborze ryczałtu do swojego urzędu skarbowego najpóźniej w tym dniu. Czasem jednak warto pozostać, przy opodatkowaniu dochodów z najmu wg skali podatkowej, uwzględniającej poniesione koszty.

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura

Niejednokrotnie prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wynajmem gabinetu lub biura, które są niezbędne, ale niewykorzystywane w pełnym zakresie. W takim wypadku warto rozważyć podnajem danego lokalu. W jaki sposób można tego dokonać i jak rozliczyć taki przychód? Czy najemca musi wyrazić zgodę?

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Mały podatnik 2013

Ze statusem małego podatnika w PIT, CIT i VAT wiążą się pewne przywileje. Przedsiębiorcy będący małymi podatnikami mają możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u i rozliczania VAT metodą kasową, wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy tylko raz na kwartał oraz możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Limity dla małych podatników są w 2013 roku mniejsze niż w zeszłym roku.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Kiedy wykazać w deklaracji VAT usługę najmu, gdy najemca zapłacił z opóźnieniem

Podatnicy VAT świadczący usługi najmu miewają wątpliwości w deklaracji za jaki miesiąc mają wykazać obrót z tych usług – czy za miesiąc, w którym faktycznie otrzymali zapłatę, czy też może za miesiąc bezskutecznego upływu terminu płatności faktury.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Jedynie przychody z najmu prywatnego można opodatkować stawką 8,5%

Przychody z umowy najmu zawartej w ramach działalności gospodarczej nie mogą być opodatkowane ryczałtową stawką 8,5%. Taka stawka jest zarezerwowana jedynie dla tzw. najmu prywatnego, dlatego warto wiedzieć jak odróżnić najem prywatny od działalności gospodarczej.

Jeden małżonek może płacić PIT od dochodów z najmu wspólnego mieszkania

Co do zasady przychody (dochody) ze wspólnej własności ustalane oddzielnie u każdego ze współwłaścicieli oddzielnie. Oddzielnie też współwłaściciele płacą PIT. Wyjątek od tej zasady dotyczy małżonków uzyskujących dochody z najmu mieszkania stanowiącego ich współwłasność.

Podatek od dochodów z najmu - jaką formę opodatkowania wybrać

Nie zawsze najkorzystniejszy jest ryczałt 8,5% przychodów. Czasem wynajmującemu bardziej opłaca się rozliczenie wg skali podatkowej. Dotyczy, to w szczególności tych wynajmujących, którzy ponoszą duże koszty związane z wynajmowanym lokalem. Warto też wiedzieć, że osoby wynajmujące stale kilka i więcej lokali powinny rozliczać się jak przedsiębiorcy, zwłaszcza jeżeli nie mają innych dochodów. Taka skala wynajmu, to już działalność gospodarcza.

Podatek od nieruchomości za domek letniskowy

Nawet 1450 zł może wynieść w 2012 r. w najbardziej niekorzystnej sytuacji roczny podatek od nieruchomości w przypadku domku letniskowego o powierzchni 150 m2, położonego na działce o powierzchni 800 m2. Ale gdy taki sam domek służy celom mieszkalnym podatek od nieruchomości wyniósłby maksymalnie tylko 105 zł. W najgorszej sytuacji są przedsiębiorcy wynajmujący pokoje turystom – dla nich podatek z analogicznej nieruchomości to aż 3.963 zł. Oprócz tego muszą oczywiście płacić podatki od przychodów z najmu, jeżeli nie spełniają warunków do objęcia zwolnieniem.

Refakturowanie kosztów mediów w najmie - kiedy powstaje przychód

Minister Finansów w wydanej 15 czerwca 2012 r. interpretacji ogólnej wyjaśnił zasady ustalania momentu powstania przychodu z tytułu refakturowania usług u podatników osiągających przychody z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Używane prywatne rzeczy dają koszty w firmie

Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.

Jaką metodę amortyzacji wybrać

Rozpoczynający działalność przedsiębiorcy mogą przyspieszyć rozliczenie kosztów inwestycji stosując jednorazową amortyzację. Taka metoda, podobnie jak np. amortyzacja degresywna dla kontynuujących działalność, może nie być jednak korzystna, gdy firma nie przynosi wystarczających przychodów, a przedsiębiorca planuje w najbliższym okresie wesprzeć się kredytem.

Opodatkowanie CIT dochodów z najmu wspólnot mieszkaniowych

Niejasność i brak precyzji w przepisach jest przyczyną wątpliwości wspólnot mieszkaniowych, jak mają traktować podatkowo swoje przychody z najmu. Czy przychody te podlegają podatkowi dochodowemu (CIT), czy są z niego zwolnione?

Zaliczki na PIT z działalności gospodarczej, najmu i dzierżawy

Jakie zasady obowiązują od 1 stycznia 2012 r. co do terminów wpłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu uzyskiwania dochodów, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy oraz z najmu i dzierżawy)?

Można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem płacącym ryczałt od najmu prywatnego

Pan Romuald prowadzi firmę, a uzyskane dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje według skali podatkowej. Żona Pana Romualda uzyskuje dochody ze stosunku pracy, a dodatkowo wynajmuje poza działalnością gospodarczą własny lokal mieszkalny, z którego przychody opodatkowuje na zasadach ryczałtu 8,5%. Między małżonkami od początku trwania małżeństwa, tj. od sierpnia 2007 r., istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Czy uzyskując dochody z wyżej wskazanych źródeł, małżonkowie zachowują prawo do wspólnego rozliczenia?

Inwestycje w wynajmowanych lokalach - rozliczenia VAT po rozwiązaniu umowy najmu

W zawieranych umowach najmu strony dowolnie kształtują swoje prawa i obowiązki w zależności od potrzeb, tak wynajmującego, jak i najemcy. Skutkiem takiej umowy może być na przykład prawo najemcy do adaptacji danego lokalu na potrzeby działalności. Z podatkowego punktu widzenia za ciekawą należy uznać kwestię zwrotu nakładów po rozwiązaniu umowy najmu.

Jak opodatkować VAT usługi najmu i dzierżawy rzeczy ruchomych?

Zdaniem organów podatkowych świadczenie usługi najmu samochodu wraz z kosztami eksploatacyjnymi związanymi z przedmiotem najmu stanowi jedną usługę. Dlatego też do podstawy opodatkowania należy doliczyć koszty ubezpieczenia i podatek od środków transportu i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki VAT właściwej dla usługi najmu - 23%.

Kompleksowość usług najmu i dzierżawy nieruchomości w podatku VAT

Przy umowach najmu i dzierżawy lokali i nieruchomości oprócz ustalonej kwoty czynszu towarzyszyć może odpłatność za zużycie energii elektrycznej, zimną i ciepłą wodę, czy koszty odprowadzenia nieczystości. Warto przyjrzeć się, jak od strony podatkowej na kwestię opodatkowania VAT tego „kompleksu” usług zapatrują się organy skarbowe.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT przy najmie i dzierżawie

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W świetle przywołanej reguły nie byłoby jednak proste określenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy najmie i dzierżawie. W dużej części przypadków są to umowy zawierane na dłuższy czas, a płatność rzadko następuje w formie jednorazowej zapłaty. Dlatego też ustawa o VAT zawiera szczególną regulację dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadkach świadczenia usług najmu i dzierżawy.

VAT od najmu i dzierżawy – zasady, stawki i zakres opodatkowania

Najem i dzierżawa należą do umów bardzo często zawieranych przez przedsiębiorców. Niejednokrotnie też umowa najmu zawarta przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej ma ten skutek, że wynajmujący nabywa status podatnika VAT. Warto więc przyjrzeć się jak umowy te traktowane są na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ryczałt od przychodów z najmu kontynuowanego po likwidacji działalności gospodarczej

W ramach prowadzonej działalność gospodarczą wynajmuje lokale mieszkalne. Chciałbym zakończyć tę działalność, ale nadal wynajmować lokale. Czy likwidując działalność gospodarczą w toku roku podatkowego, mogę przejść na ryczałtowe opodatkowanie najmu?

Nowe podatkowe ulgi mieszkaniowe - założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych

Ministerstwo Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych jako nową formułę przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego odnośnie mieszkań na wynajem. Pomysł opiera się na zasadzie partycypacji przyszłego najemcy w kosztach budowy mieszkania z docelowym przeniesieniem własności na najemcę. Beneficjentami tego nowego rozwiązania mają być gospodarstwa domowe o średnich dochodach – dochodach zbyt dużych by nabyć prawo do lokali komunalnych, a zbyt niskich, by uzyskać kredyt mieszkaniowy.

Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?

Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?

Prywatne samochody wspólników wniesione do spółki – amortyzacja i koszty w PIT

Wspólnicy spółki partnerskiej w celu ułatwienia wykonywania zawodu mogą wnieść do majątku spółki prywatne samochody. Wymaga to wpisu do ewidencji środków trwałych oraz ustalenia wartości początkowej. W związku z tym pojawiają się wątpliwości czy możliwe jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych na podstawie dowodu nabycia auta? Czy poniesione wydatki na pojazd są wtedy kosztem uzyskania przychodu?

Zaliczki w PIT – brak oświadczenia zleceniobiorcy

Jakie są obowiązki płatnika, gdy zleceniobiorca nie przedstawi oświadczenia, że przedmiot zlecenia nie pokrywa się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą ?

Imprezy integracyjne a PIT – stanowisko sądów administracyjnych

24 maja 2010 r. (sygn. akt II FPS 1/10) zapadła uchwała NSA w sprawie abonamentów medycznych. Organy podatkowe wykorzystują ją od tej pory do formułowania tezy, że przychód z tytułu świadczeń pracodawcy na rzecz pracownika powstaje nawet wtedy, gdy pracownik nie skorzystał z zaoferowanej mu możliwości np. wzięcia udziału w imprezie integracyjnej.

Czy zakup biletów lotniczych zwiększy koszty pracownicze?

Podatnik jest pilotem i dojeżdża do pracy środkami transportu lotniczego. Korzysta z biletów pracowniczych (dużo tańszych od biletów normalnych). Zarówno czas jak i koszt dojazdu do pracy środkami transportu lotniczego jest najkrótszy i najtańszy. Charakter pracy nie pozwala na systematyczne dojazdy do pracy a zakup biletów musi być dostosowany do miesięcznego planu pracy (lotów).

Czy najem można opodatkować ryczałtem będąc przedsiębiorcą?

Podatnicy mogą opodatkować ryczałtem przychody uzyskane z najmu prywatnego pomimo osiągania przychodów z działalności gospodarczej.

Kiedy można opodatkować ryczałtem budynek użytkowy?

Nie prowadzę działalności gospodarczej. Jestem jednak podatnikiem VAT, z uwagi na obowiązek odprowadzania tego podatku przy sprzedaży moich prywatnych działek budowlanych. Posiadam budynek użytkowy, który zamierzam wynająć przedsiębiorcy. Uzyskane z tytułu wynajmu przychody chciałbym opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%. Czy przychody z najmu nieruchomości będą mogły być potraktowane i opodatkowane jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Czy wydatki na remont dachu mogą być kosztem uzyskania przychodów z najmu

Wydatki na remont dachu (o ile miał na celu odtworzenie jego stanu pierwotnego) można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu.

Jakie są skutki podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnia nieodpłatnie pomieszczenie biurowe innej spółce. Czy obie spółki poniosą konsekwencje podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości?

Kiedy powstaje przychód z najmu

Spółka zajmuje się wynajmem pomieszczeń magazynowych. Umowy najmu są zawierane na kilka lat, niekiedy na rok albo dwa lata. Strony umawiają się, że płatności czynszowe będę realizowane w przypadku umów krótszych co pół roku, a w przypadku umów wieloletnich – raz w roku. Kiedy spółka powinna zaewidencjonować przychód z najmu.

Jak rozliczyć koszty najmu pomieszczenia biurowego

Spółka najmuje lokal, w którym prowadzi własne biuro. Umowa najmu została podpisana 1 sierpnia tego roku na 17 miesięcy. Kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na najem, jeżeli czynsz został zapłacony z góry?

REKLAMA