REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - koszty, Najem i dzierżawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy wydatki pokryte dofinansowaniem mogą być kosztem podatkowym?


Podatnik otrzymał z Urzędu Pracy jednorazowe dofinansowanie zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o PIT, tj. środki przyznane przez starostę bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, ze zm.). Za te środki przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej zakupiono towary handlowe i środek trwały (w części ze środków własnych i w części z przyznanego dofinansowania) oraz meble. Czy te wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?

Czy wydatki na posiłki podczas spotkań biznesowych są kosztem uzyskania przychodów?

Wydatki poniesione w związku ze spotkaniami biznesowymi, odbywającymi się w restauracjach nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem noszą cechy reprezentacji i jako takie podlegają wyłączeniu z katalogu kosztów podatkowych. Przy konstruowaniu definicji reprezentacji, należy posłużyć się wykładnią językowo – logiczną.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Czy bilety abonamentowe-okresowe uprawniają do zwiększenia kosztów ze stosunku pracy?

Niezależnie od tego, w jakiej wysokości uiszczamy podatek PIT od naszych przychodów ze stosunku pracy, zawsze dokonujemy obniżenia uzyskanego przychodu o koszty jego uzyskania, co zazwyczaj dokonywane jest przy wykorzystaniu symbolicznych kwot wskazanych w ustawie (przeważnie 111,25 zl miesięcznie).

Czy odpis na zfśs jest kosztem podatkowym?

Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?

Czy zakup wody, kawy i herbaty można zaliczyć do kosztów?

Wydatki na rzecz pracowników i kontrahentów, obejmujące w szczególności zakup wody, kawy, herbaty itp., nie noszą znamion reprezentacji, są zwyczajowo przyjęte i nie mają charakteru okazałości, a zatem mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy wydatki na polisę na życie przedsiębiorcy mogą stanowić koszt?

Zdaniem organów podatkowych wydatki związane z opłaceniem składek na ubezpieczenie na życie osoby prowadzącej działalność gospodarczą mają charakter wydatków osobistych. Nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie są wydatkami ponoszonymi w celu powstania lub zwiększenia przychodu oraz zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu.

Czy wydatki na zakup okularów korekcyjnych można zaliczyć do kosztów?

Zdaniem organów podatkowych wydatku na zakup okularów korekcyjnych do swojego użytku przedsiębiorca nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednorazowa amortyzacja nie dla samochodów osobowych

Czy przysługuje mi prawo skorzystania z „jednorazowej amortyzacji” od wartości początkowej samochodu posiadającego stosowną homologację i zarejestrowanego jako ciężarowy, jednak nie spełniającego kryteriów samochodu ciężarowego znajdujących się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych?Odpowiedź KIP:Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z „jednorazowej amortyzacji”.

Czy wydatki na remont dachu mogą być kosztem uzyskania przychodów z najmu

Wydatki na remont dachu (o ile miał na celu odtworzenie jego stanu pierwotnego) można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu.

Czy były ryczałtowiec może zaliczyć do kosztów stare nieściągalne wierzytelności

Od 2010 roku moja firm zmieniła sposób opodatkowania z ryczałtu ewidencjonowanego na rozliczenia wg skali podatkowej (prowadzę książkę przychodów i rozchodów). Przed okresem zmiany formy opodatkowania, tj. przed 2010 r. otrzymałem z sądu okręgowego nakaz zapłaty należności wobec niewypłacalnego dłużnika oraz dokument komornika stwierdzający nieściągalność długu. Czy mogę w związku z powyższym zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2010 roku nieściągalną wierzytelność powstałą przed 2010 r., kiedy to wówczas rozliczałem się z urzędem w formie ryczałtu?

Czy dodatek za rozłąkę jest opodatkowany PIT

Zamierzam wkrótce uruchomić filię mojego przedsiębiorstwa w innym mieście niż siedziba główna. Do uruchomienia filii zamierzam oddelegować mojego pracownika na okres kilku miesięcy. Z tego co wiem pracownikowi oprócz wynagrodzenia przysługuje dodatek za rozłąkę. Czy taki dodatek za rozłąkę w wysokości 23 zł za każdy dzień w miejscu oddelegowania służbowego powinien być opodatkowany PIT?

Kiedy pracownicy będą mieli prawo do 50% kosztów uzyskania przychodów

Firma świadczy usługi informatyczne. Zatrudnia programistów i grafików komputerowych. Pracownicy ci tworzą w ramach obowiązków pracowniczych utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych (np. programy komputerowe, grafiki oraz animacje komputerowe, a także artykuły dla prasy na tematy związane z działalnością wnioskodawcy oraz technologiami informatycznymi, materiały przeznaczone na strony www wnioskodawcy czy inne materiały marketingowe wnioskodawcy związane z jego działalnością). Czy do wynagrodzeń tych pracowników można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu?

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Koszty uzyskania przychodów w zryczałtowanej wysokości 50% można zastosować, gdy dana osoba uzyska przychód za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego lub pokrewnego. Można skorzystać z tych kosztów również wtedy, gdy twórca dokona rozporządzenia prawami autorskimi do swojego utworu - czyli gdy przejdą one na zleceniodawcę lub gdy udzieli licencji na korzystanie z nich.

Czy nieściągalne należności (wierzytelności) można zaliczyć do kosztów w PIT

W określonych przepisami ustawy o PIT sytuacjach można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nieściągalne, nieprzedawnione należności w kwocie netto (bez VAT). Wierzytelności takie muszą być wcześniej zaliczone do przychodów należnych, a ich nieściągalność musi być odpowiednio udokumentowana. Inną możliwością jest zaliczenie do kosztów odpisów aktualizujących.

Aport wytworzonego znaku towarowego na korzystnych warunkach do końca 2010 r.

Posiadacze cennych znaków towarowych albo innych wartości niematerialnych i prawnych mają prawdopodobnie czas tylko do końca 2010 r. na urealnienie ich wartości bez zapłacenia od tej operacji podatku dochodowego.

Czy wnoszący aport ma zapłacić podatek dochodowy od … podatku VAT

Podatnicy uznali za kontrowersyjną decyzję ustawodawcy o opodatkowaniu podatkiem VAT wnoszenia aportów do spółek. Podatek VAT nie obciąża tylko wniesienia w ten sposób przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W ostatnich miesiącach podatnicy dowiedzieli się, że to nie koniec kontrowersji związanych z wnoszeniem aportów.
Organy podatkowe przyjęły interpretację przepisów, która pozwala opodatkować jako przychód ... podatek VAT.

Czy wprowadzając używany samochód do firmy można ustalić indywidualną stawkę amortyzacji

Zgodnie z brzmieniem art. 22j ust 1 pkt 2 ustawy o PIT podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Jednak w takim przypadku okres amortyzacji nie może być dla środków transportu, w tym samochodów osobowych krótszy niż 30 miesięcy.

Czy odsetki za opóźnienie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Osoby otrzymujące odszkodowanie z tytułu błędów lekarskich i którym sąd przyznał odszkodowanie z tego tytułu mają wątpliwości, czy od odsetek od przyznanego odszkodowania mają płacić podatek dochodowym od osób fizycznych.

Jakie są skutki podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnia nieodpłatnie pomieszczenie biurowe innej spółce. Czy obie spółki poniosą konsekwencje podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości?

Kiedy powstaje przychód z najmu

Spółka zajmuje się wynajmem pomieszczeń magazynowych. Umowy najmu są zawierane na kilka lat, niekiedy na rok albo dwa lata. Strony umawiają się, że płatności czynszowe będę realizowane w przypadku umów krótszych co pół roku, a w przypadku umów wieloletnich – raz w roku. Kiedy spółka powinna zaewidencjonować przychód z najmu.

Jak rozliczyć koszty najmu pomieszczenia biurowego

Spółka najmuje lokal, w którym prowadzi własne biuro. Umowa najmu została podpisana 1 sierpnia tego roku na 17 miesięcy. Kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na najem, jeżeli czynsz został zapłacony z góry?

Czy wydatki na instalację wodociągową są kosztem uzyskania przychodu

Firma z własnych środków finansuje budowę instalacji wodociągowej doprowadzającej wodę na tereny będące własnością firmy. W przeciwnym razie bez dostępu do wody firma nie jest w stanie prowadzić działalności gospodarczej. Po wykonaniu instalacji firma przekazuje ją gminie. Czy poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodu?

Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Nabyłem nieruchomość użytkową wraz z prawem użytkowania wieczystego. Wartość wieczystego użytkowania gruntu ustaliłem w wysokości pierwszej opłaty rocznej. Od tej wartości nie są dokonywane odpisy amortyzacyjne. Czy to prawidłowe postępowanie?

Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowej przed rejestracją biura rachunkowego mogą być kosztem

Zostały poniesione wydatki na uzyskanie uprawnień samodzielnej księgowej przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Ostatnia faktura za studia została opłacona 4 miesiące przed zarejestrowaniem firmy działającej jako biuro rachunkowe (jednoosobowa działalność gospodarcza na podatkowej księdze przychodów i rozchodów). Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowych będą kosztem uzyskania przychodów?

Jak zaksięgować w kpir koszty ubezpieczenia majątku

Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty.

Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej?  A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?

Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir.
Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?

Jak rozliczyć PIT przy umorzeniu odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych

Czasem uczestnicy funduszu inwestycyjnego otwartego nabywają jednostki uczestnictwa w drodze dziedziczenia. W takiej sytuacji, przy ustalaniu dochodu z tytułu późniejszego umorzenia takich jednostek, umarzający nie ma prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania w PIT o wydatki poniesione przez zmarłego spadkodawcę.

Co może być imiennym biletem okresowym

Jeżeli faktyczne koszty dojazdów do pracy są wyższe od ustawowo ustalonych „standardowych” kosztów uzyskania przychodów, to w rozliczeniu rocznym można wpisać te wyższe koszty, co spowoduje zmniejszenie wysokości należnego podatku (art. 22 ust. 11 ustawy o PIT).

Czy na karcie podatkowej można podnająć część lokalu użytkowego

Podatnik jest rzemieślnikiem. Jest na karcie podatkowej. W celu obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej chce podnająć jedno z pomieszczeń wykorzystywanych przez siebie (lokal należy do rzemieślnika i jest składnikiem majątku firmy). Organy podatkowe uważają, że oznacza to utratę prawa do rozliczania się według zasady dla karty podatkowej.

Czy wydatki na szkolenia pracowników są kosztem przedsiębiorcy

Prowadzimy z bratem spółkę jawną, której przedmiotem działalności jest handel i usługi. Czasem kierujemy naszych pracowników na różne szkolenia. Są to szkolenia m. in., tj.: nauka języków obcych, kursy księgowości, komunikacja z klientem itd. Szkolenia i kursy, na które kierujemy pracowników mają za zadanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, ale również mają one motywować. W związku z tym powstaje pytanie jak rozliczać koszty nauki i doszkalania naszych pracowników.

Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy

Zajmuję się sprzedażą używanych samochodów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej. Jak prawidłowo ewidencjonować zakup tych aut w księdze przychodów i rozchodów? Jak wycenić wartość tych samochodów w remanencie?

Czy kierowca tira - właściciel firmy może zaliczać do kosztów wartość diet z tytułu podróży służbowych

Czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą polegającą na kierowaniu pojazdami ciężarowymi (tirami) mogę zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość diet krajowych i zagranicznych?

Jak rozliczyć wydatki na wyposażenie sfinansowane dotacją z urzędu pracy

Wydatki na nabycie wyposażenia o wartości poniżej 3.500 zł, niezbędnego do rozpoczęcia działalności gospodarczej, sfinansowane ze środków otrzymanych z urzędu pracy, mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kiedy twórcy należą się 50% koszty uzyskania przychodu

W przypadku osoby, która uzyskuje przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy o dzieło, przysługują zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Inaczej jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów o dzieło.

Jak wykazać w kpir dzierżawę środka trwałego

Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?

Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis ten rodzi problemy interpretacyjne. Nie wiadomo, czy reprezentacją jest zakup każdej usługi gastronomicznej czy tylko takiej, która jest reprezentacyjna.

Pokwitowanie a księgowanie w kpir

Czy wydatki poniesione przez dzierżawcę nieruchomości na opłacenie podatku od nieruchomości, udokumentowane pokwitowaniem wystawionym na nazwisko właściciela nieruchomości można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zakup gruntów w pkpir

Nabyłem w 2010 r. grunty w celu odsprzedaży z zyskiem. Grunty planuję sprzedać w 2011 r. Jak ująć zakup w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Najem lokalu w ramach działalności gospodarczej a ewidencja w kpir

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której wynajmuję lokal. Właściciel lokalu nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT. W jaki sposób najemca powinien udokumentować poniesienie wydatków?

Kiedy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową w pkpir

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Kredyt mieszkaniowy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Jeżeli siedzibą Twojej firmy jest mieszkanie kupione na kredyt - możesz wrzucić w firmowe koszty uzyskania przychodu odsetki od tego kredytu.

Czynsz za wynajem samochodu a „kilometrówka”

Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Modernizacja środka trwałego a jednorazowa amortyzacja

Na początku 2010 r. skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. W czerwcu 2010 r. zmodernizowałem tak rozliczony środek trwały. Czy wydatki modernizacyjne także mogę rozliczyć metodą jednorazowej amortyzacji?

Kiedy środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od PIT

Fiskus twierdzi, że wstępne w przypadku prefinansowania (wstępnego finansowania wydatków z funduszy własnych polskiej instytucji) podatnik nie ma prawa do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT – dotyczącego środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, którymi ostatecznie zostaną sfinansowane wydatki. Jednak sądy administracyjne biorą w tym względzie stronę podatników.

Przegrana sprawa w sądzie jest kosztem przedsiębiorcy

Czasem przegraną sprawę w sądzie może choć trochę osłodzić możliwość zaliczenia do kosztów wydatków poniesionych na ten spór.

REKLAMA