REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, Kontrola podatkowa

Kontrolerom fiskusa udostępnij dokumenty i oddzielne pomieszczenie

Przeglądanie ksiąg rachunkowych, weryfikacja majątku firmy, oddzielny pokój w biurze przedsiębiorcy – takie między innymi uprawniania mają kontrolerzy z urzędu skarbowego. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego mogą zatrzymać dokumentację. Jeśli przedsiębiorca będzie utrudniał im pracę, mogą wezwać policję.

Opodatkowanie przychodu akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej, będącego osobą fizyczną

Dochody, jakie uzyskuje akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udziału w niej, należy opodatkować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia zaliczki na PIT aktualizuje się w momencie faktycznego otrzymania środków.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej – czy jest niezbędne do odliczenia VAT?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał niedawno, że jeśli uzyskanie od kontrahenta kopii faktury korygującej w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to podatnikowi nie można odmówić prawa do odliczenia VAT, jeśli wykaże on, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w korekcie. Pojawiają się już pierwsze wyroki sądów polskich, uwzględniające wyrok Trybunału. Jednym z nich jest wyrok WSA we Wrocławiu.

Tylko na Poczcie Polskiej dotrzymasz terminu w momencie nadania listu

Dotrzymanie terminu ustawowego, także w sprawach podatkowych np. przy składaniu deklaracji PIT, VAT, czy pism w postępowaniu podatkowym – chroni nas przed karami ze strony urzędów lub pozwala na dalszą walkę o swoje prawa. Dokumenty nie zawsze możemy złożyć osobiście. Jeżeli chcemy wysłać je pocztą, to tylko wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej gwarantuje dotrzymanie terminu w momencie nadania listu (trzeba uzyskać potwierdzenie nadania). W przypadku innych operatorów pocztowych liczy się data dostarczenia przesyłki.

REKLAMA

Kara pieniężna za bezczynność wobec wezwania organu podatkowego

Aby zdyscyplinować uczestników postępowania podatkowego do pewnych zachowań i przeciwdziałać ich bezczynności wobec wezwań organu, organ podatkowy ma możliwość nałożenia na nich kary pieniężnej. Jest to kara porządkowa o charakterze administracyjnym, nie karnym. W 2012 roku kara ta może zostać nałożona w wysokości do 2700,- zł.

Aktywne wzory nowych formularzy - NIP-2, NIP-7, ZAP-3

Minister finansów określił nowe wzory formularzy NIP-2, NIP-7, ZAP-3 oraz ich załączniki, które obowiązują od 1 stycznia 2012 r. Zobacz aktywne wzory formularzy.

Czy trzeba poinformować o planowanej kontroli skarbowej?

Organy podatkowe przeprowadzają kontrolę podatkową w celu sprawdzenia, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Organy te –co do zasady- zawiadamiają kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jednak istnieją sytuacje, kiedy mogą odstąpić od tego obowiązku.

Czy podatnik ponosi odpowiedzialność za zaniedbania swoich pracowników?

Za zaniedbanie pracownika firmy, który zataił fakt korespondencji z instytucjami państwowymi, a przez to uniemożliwił wniesienie odwołania od otrzymanej od nich decyzji, odpowiedzialność ponosi podatnik.

REKLAMA

Podatek „miedziowy” – od wydobycia kopalin miedzi i srebra

Od 18 kwietnia 2012 roku obowiązuje ustawa z 3 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin. Te „niektóre kopaliny”, to miedź i srebro.

Import czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

W związku z faktem, że wielu zagranicznych kontrahentów (nie tylko z Unii Europejskiej ale również spoza jej terytorium) rejestruje się w Polsce jako podatnicy VAT powstaje wątpliwość czy nabywając od nich towar mamy do czynienia z WNT czy może importem towarów. Wątpliwość jest tym większa, gdy towar nabywamy z terytorium UE sam sprzedawca ma siedzibę natomiast np. w Norwegii czy Szwajcarii. Do tego jeszcze posługuje się polskim numerem VAT.

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji indywidualnej?

W sytuacji gdy sformułowane przez podatnika pytania, stanowisko i przytoczone przepisy prawne, które mogą mieć zastosowanie w stanie faktycznym wskazanym we wniosku o udzielenie interpretacji spełniają wymogi art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, organ nie może odmówić wszczęcia postępowania interpretacyjnego.

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Czy od 1 stycznia 2012 r. ogólne interpretacje podatkowe będą częściej ujednolicać stosowanie prawa podatkowego w Polsce (np. niejednolite indywidualne interpretacje podatkowe)? Na pewno od tej daty podatnicy, którzy zetkną się z niejednolitymi interpretacjami fiskusa w takich samych stanach faktycznych mogą domagać się od Ministra Finansów wydania ogólnej interpretacji podatkowej, składając wniosek ORD-OG.

Zapłata podatku – formy i termin

Podatki można płacić gotówką lub przelewem. Oczywiście najprościej jest wysłać przelew. Czasem jednak podatnicy płacą podatki gotówką np. w kasie organu podatkowego, czy na poczcie. Gotówką nie mogą płacić przedsiębiorcy oprócz mikroprzedsiębiorców. Od 24 października 2011 r. będzie można zapłacić podatki i inne należności budżetowe Skarbu Państwa (np. składki ZUS) w okienkach kasowych i sklepach, jeżeli tylko będą miały status biura usług płatniczych lub instytucji płatniczej.

Kiedy odpowiedzialność za jedno przestępstwo skarbowe ponosi dwie lub więcej osób?

Polecenie wykonania określonych działań, dostarczenie środków czy kierowanie określoną czynnością sprzeczną z prawem może niekiedy stanowić przestępstwo skarbowe. Nie ma znaczenie fakt, że zostało ono popełnione przez inną osobę. Kiedy zatem ponosi się odpowiedzialność za takie zachowania?

Czy trzeba płacić podatek rolny od rowu znajdującego się na działce rolnej?

Kupiłam działkę o powierzchni 1,5 ha. Jest ona sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako działka rolna. Przez działkę przebiega rów o szerokości 3 m. Czy płacąc podatek rolny, przy jego wyliczeniu powinnam również uwzględnić rów?

Jak zaewidencjonować kaucję kasą fiskalną

Specyfika różnych form świadczenia usług lub prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych sprawia, że czasami pobiera się od zamawiającego (osoby fizycznej) kaucję, zadatek lub przedpłatę.

Czy wypłata odszkodowania z tytułu odstąpienia od umowy jest kosztem podatkowym?

Istnieje związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy wypłatą przez dewelopera osobie fizycznej odszkodowania z tytułu odstąpienia od umowy a zawarciem kolejnej umowy. Tym samym przedmiotowe odszkodowanie może stanowić koszt uzyskania przychodu przez dewelopera.

Trzeba zadbać o udokumentowanie swoich przychodów i oszczędności

Osoby finansujące większe zakupy lub inwestycje z oszczędności, czy środków pochodzących od osób trzecich (darowizny, pożyczki, kredyty) powinny pamiętać o rzetelnym dokumentowaniu pozyskania tych środków. Może to się bardzo przydać, gdy fiskus zechce sprawdzić źródła finansowania inwestycji.

Od 1 stycznia 2012 roku wzrasta kara porządkowa

Jednym z narzędzi, którymi urzędnicy skarbowi mogą legalnie dyscyplinować podatników, jest kara pieniężna, której zasady nakładania określono w art. 262 i 263 Ordynacji podatkowej.

Wyższa podstawa zastawu skarbowego od 1 stycznia 2012 roku

Zdarza się nierzadko, że podatnikowi doręczana jest decyzja organu podatkowego, ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego. Wielu podatników posiada też zaległości podatkowe wraz z odsetkami. W takich przypadkach Skarbowi Państwa i jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo ustanowienia zastawu skarbowego na wszystkich będących własnością podatnika oraz stanowiących współwłasność łączną podatnika i jego małżonka rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, za wyjątkiem rzeczy lub praw majątkowych niepodlegających egzekucji oraz mogących być przedmiotem hipoteki.

Kiedy warto być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?

Zapewne wielu startujących w biznesie przedsiębiorców zastanawia się nad praktycznymi różnicami między wyborem opodatkowania VAT, a zwolnieniem z tego podatku. Najlepiej wyjaśnić to na następującym przykładzie.

Darowizna w małżeństwie

Ojciec przekazał córce pieniądze w drodze darowizny. W momencie zawarcia umowy córka pozostawała w związku małżeńskim, a otrzymane w drodze darowizny pieniądze posłużyły sfinansowaniu niektórych wydatków związanych z jednoosobową działalnością gospodarczą męża. W małżeństwie obowiązuje ustawowa wspólność majątkowa. Czy w omawianej sytuacji powstanie obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn? Czy rodzaj ustroju majątkowego w małżeństwie ma jakiekolwiek znaczenie dla celów podatkowych?

Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

Jeżeli podatnik administruje środkami pochodzącymi z ZFŚS, to nie występuje jako podatnik VAT. Dlatego też działalność socjalna wykonywana przez niego w tym zakresie (tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Kiedy powstaje obowiązek zapłaty PCC przy umowie pożyczki?

Czy obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawartej umowy pożyczki powstaje w momencie przekazania pieniędzy będących przedmiotem tej umowy?

Jak toczy się postępowanie z wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej?

Postępowanie takie ma dwie zasadnicze fazy, które omówię szczegółowo dalej. Pamiętać należy, że wyrok wydany w tym postępowaniu nie będzie skutkować zapisaniem nazwiska wnioskodawcy w Krajowym Rejestrze Karnym. A ponadto ponowne popełnienie wykroczenia/przestępstwa skarbowego nie będzie traktowane jako działanie w warunkach recydywy.

Czy warto dobrowolnie poddać się odpowiedzialności karno-skarbowej?

W niektórych sytuacjach aby ominąć długotrwałe postępowanie w danej sprawie, a także uniknąć wydania wyroku skazującego (i wpisu w Krajowym Rejestrze Karnym), możliwe jest złożenie wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Jego uwzględnienie ( w formie wyroku sądu) wiąże się zazwyczaj z nałożeniem grzywny.

Co grozi za brak ksiąg podatkowych i dokumentów podczas kontroli fiskusa?

Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?

Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 r.

Sejm bez żadnego głosu przeciwnego uchwalił 1 lipca 2011 r. istotną nowelizację ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Najważniejszą zmianą, jaką niesie ta nowelizacja jest likwidacja od 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Na jakie ulgi podatkowe mogą liczyć zagraniczni specjaliści pracujący w Holandii?

W przypadku podjęcia pracy w Holandii (Królestwie Niderlandów) przez fachowców zamieszkałych dotychczas za granicą, mogą oni skorzystać z preferencyjnego opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.

Czy fiskus musi udowodnić fakt zasiadania w zarządzie spółki?

Przed wydaniem decyzji w sprawie odpowiedzialności członka zarządu za zaległości podatkowe spółki - organ podatkowy ma obowiązek udowodnić okoliczność, iż w dniu w którym upłynął termin płatności zobowiązań podatkowych spółki, dana osoba pełniła funkcję członka zarządu. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 kwietnia 2011 r. (sygn. I SA/Kr 354/10).

Czy fiskus może ścigać podatnika nawet za granicą?

Jurysdykcja władz skarbowych sięga zasadniczo do granic danego państwa. Zasada ta nie jest jednak bezwzględna.

Kiedy podatnik może dostać mandat?

Postępowanie mandatowe jest jedną z najprostszych procedur przewidzianych w postępowaniu karnym skarbowym. Dzięki tej procedurze osoba, która popełniła wykroczenie skarbowe może dobrowolnie ponieść za nie odpowiedzialność- poddać się karze jaką jest zapłata wymierzonego mandatu i uniknąć rozpatrywania sprawy przez sąd.

Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?

Zabezpieczenie majątkowe jest środkiem przymusu stosowanym wobec osoby podejrzanej lub oskarżonej o popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Jego celem jest zabezpieczenie późniejszego wykonania orzeczenia sądu, kar i środków karnych, które mają charakter majątkowy. Następuje to przede wszystkim poprzez ograniczenie możliwości dysponowania majątkiem przez podejrzanego (zabezpieczenie mienia), tak aby nie mógł się go pozbyć i uniemożliwić wykonanie orzeczenia.

Jak powinny rozliczać VAT wspólnoty mieszkaniowe?

Minister Finansów wydał 21 czerwca 2011 r. ogólną interpretację podatkową, w której wyjaśnił wątpliwości w zakresie rozliczania VAT przez wspólnoty mieszkaniowe.

Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

W trakcie rutynowej kontroli pracownicy jednego z urzędów kontroli skarbowej zorientowali się, że z serwerów podatnika ktoś zdalnie usiłuje kasować dane związane z prowadzoną działalnością. Szybko zabezpieczono pozostałe dane i odtworzono te już usunięte. Działanie to pozwoliło na ustalenie prawdziwego rozmiaru działalności podatnika, który okazał się znacznie większy, niż ten wynikający ze składanych przez niego deklaracji.

Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem

Pełnomocnik działający w imieniu spółki składa wniosek o wydanie interpretacji przepisów podatkowych. Dyrektor izby skarbowej wydaje interpretację, ale jest ona niekorzystna dla podatnika. Sprawa wraz z aktami sprawy trafia do sądu. W aktach sprawy jest już odpis z KRS potwierdzający umocowanie do reprezentacji członka zarządu, który udzielił w imieniu spółki odpowiedniego pełnomocnictwa. Sąd wzywa stronę do ponownego wykazania, że pełnomocnik ma uprawnienie do reprezentowania podatnika podpisane przez osobą mającą prawo reprezentowania spółki.

Kiedy hurtownik alkoholu może starać się o zwrot akcyzy?

Spółka posiadająca zezwolenie na obrót hurtowy piwem zamierza dokonać zakupu wyrobów akcyzowych (piwo, kod CN 2203 00 01) z akcyzą zapłaconą na terytorium kraju. Sprzedający nabył te wyroby bezpośrednio od browaru, a więc od podmiotu, który dokonał zapłaty podatku akcyzowego. Spółka będzie więc dalszym w kolejności nabywcą wyrobów akcyzowych, które zamierza sprzedawać do kraju należącego do Wspólnoty Europejskiej, a więc dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej nabytych wyrobów i wystąpić o zwrot akcyzy zapłaconej na terenie kraju.

Czy protokół z kontroli podatkowej można zaskarżyć do sądu administracyjnego?

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że protokół z kontroli podatkowej nie podlega zaskarżeniu. Sądy administracyjne wskazując na ustawowy zakres kontroli, jaki sprawują w zasadzie odrzucają skargi podatników na protokoły kontroli.

Czy sąd administracyjny może wstrzymać wykonanie decyzji podatkowej?

Co do zasady wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję wydaną przez organ podatkowy nie powoduje wstrzymania wykonania wydanej decyzji. Przepisy ustawy regulującej postępowanie przed sądami administracyjnymi (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) przewidują możliwość wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji przez sąd na wniosek podatnika składającego skargę.

Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

W ocenie Ministra Finansów montaż kinkietów czy żyrandoli w obiektach budownictwa mieszkaniowego nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT. W konsekwencji podatnicy, którzy świadczą usługę montażu instalacji elektrycznej oraz elementów oświetlenia powinni wyodrębnić te usługi i zastosować do nich różne stawki podatku tj. 8 % i 23 %.

Jaką stawkę VAT stosować w transporcie międzynarodowym na odcinku krajowym?

Polski podatnik VAT świadczy na rzecz innego polskiego podatnika usługę transportu towarów na odcinku Poznań – Gdańsk. Z zawartej między stronami umowy wynika, że towary przewożone przez podatnika na odcinku krajowym będą następnie przedmiotem eksportu i zostaną wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej.
Jaką stawkę VAT należy zastosować do świadczonej usługi transportu na odcinku Poznań – Gdańsk?

Czy odsprzedaż paliwa podlega akcyzie?

Podatnik nabywa paliwo, które obciążone jest na wcześniejszym etapie obrotu akcyzą. Zasadniczo paliwo to przeznaczone jest na potrzeby własne. Jednak sporadycznie podatnik dokonuje odsprzedaży w nieprzetworzonym stanie zakupionego paliwa nie doliczając do ceny zakupu opłat dodatkowych oraz marży. Czy fakt odsprzedaży paliwa jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?

Kiedy można wznowić postępowanie podatkowe – niezawiniony brak udziału strony

Czwartą przesłanką wznowienia postępowania podatkowego jest brak udziału strony w postępowaniu nie z własnej winy. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 123 § 1 Ordynacji podatkowej, organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Postępowanie kontrolne nie może służyć obchodzeniu przepisów o kontroli podatkowej

Fiskus przeprowadza często oficjalnie postępowanie kontrolne (art. 13 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej). W rzeczywistości przeprowadzę kontrolę podatkową (art. 13 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej). Pozwala to na niestosowanie przepisów np. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, które co do zasady wymagają zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli i nakładają limity czasowe dla niej.

Rodzaje złomu a odwrotne obciążenie podatkiem VAT jego dostawy

Od 1 kwietnia 2011 r. zmianie uległ system naliczania i odliczania podatku VAT w obrocie złomem. Szykuje się jednak jeszcze jedna nowelizacja ustawy o VAT w tym zakresie, która ma zacząć obowiązywać od II półrocza 2011 r.

Czy darowizna pieniężna dla najbliższych zawsze musi być przelana na konto obdarowanego, aby była zwolniona z podatku?

Okazuje się, że nie. Sądy administracyjne uważają, że darowizna przekazana bezpośrednio na rachunek bankowy wierzyciela obdarowanego (jako spłata długu obdarowanego) też spełnia wymogi zwolnienia tej darowizny określone w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Co to jest złom w świetle ustawy o VAT?

Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 2 maja 2011 r. wyjaśnił, jaki towar należy traktować jak złom w kontekście przepisów podatku od towarów i usług.

Jak rozliczyć zaliczkę na poczet WDT?

Otrzymanie zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie wywołuje obligatoryjnego obowiązku wystawienia faktury. Podatnik ma bowiem w takiej sytuacji prawo, a nie obowiązek udokumentowania tego zdarzenia.

Kiedy ulga odsetkowa przy kredycie mieszkaniowym?


Czy możliwe jest skorzystanie przez podatnika z ulgi odsetkowej w sytuacji, kiedy zaciągnął kredyt mieszkaniowy w banku w sierpniu 2006 r. na mieszkanie kupione z rynku wtórnego?

Czy można odliczyć ulgę na dzieci pełnoletnie?

Z dniem 1. stycznia 2007 r. wprowadzona została w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) do katalogu odliczeń od podatku ulga prorodzinna. Liczne kontrowersje związane z pierwotnym brzmieniem przepisu doprowadziły do tego, że od stycznia 2009 roku regulacji nadano nową formę, doprecyzowano niektóre sformułowania a jednocześnie poszerzono krąg podatników uprawnionych do skorzystania z ulgi, jak i dzieci, na które ulga przysługuje.

REKLAMA