REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunek VAT, Deklaracje podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Split payment - zapłata części kwoty podatku VAT

Mechanizm podzielonej płatności, który funkcjonuje od niedawna, nie jest na razie obligatoryjny, ale już część firm zaczęła go stosować. Jak stosować go prawidłowo? Jednym z problemów praktycznych przy split payment jest kwestia dotycząca zapłaty części kwoty podatku VAT wynikającej z faktury.

Split payment wymaga uproszczeń zanim stanie się obligatoryjny

Split payment (mechanizm podzielonej płatności) pomimo skuteczności w przeciwdziałaniu wyłudzeniom VAT, jest jednocześnie istotnym obciążeniem administracyjnym dla firm. Wprowadzenie obowiązku stosowania split paymentu, jak wskazują eksperci PwC, powinno zostać poprzedzone zmianami ukierunkowanymi na jego uproszczenie i większą automatyzację.

W 2019 r. deklaracje PIT-37 i PIT-38 przygotuje Krajowa Administracja Skarbowa

Krajowa Administracja Skarbowa w 2019 r. będzie wypełniać za podatnika roczne deklaracje podatkowe bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku w tej sprawie. Na początek KAS sporządzi deklaracje PIT-37 i PIT-38 za rok podatkowy 2018. Zeznania te będą udostępnione podatnikom od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. w wersji elektronicznej w aplikacji dostępnej na Portalu Podatkowym.

Czy płatność podzielona (split payment) ograniczy nadużycia i ochroni neutralność VAT?

W celu przeciwdziałania wystawianiu pustych faktur, a także w walce z wyłudzeniami podatku VAT w ramach tzw. karuzel podatkowych wprowadzono mechanizm zwany split payment. Jest to rozwiązanie systemowe, które eliminuje ryzyko znikania podatników wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem VAT.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL)

Zgodnie z regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług w roku 2018 podatnicy tego podatku zobowiązani są do składania deklaracji drogą elektroniczną. Ci spośród podatników, którzy korzystają z pomocy innych podmiotów prowadzących księgowość, mogą udzielić pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji. Do tego celu służy formularz UPL.

Uproszczenia w rozliczeniach rocznych PIT od 2019 r.

W Sejmie trwają prace nad projektem dotyczącym uproszczeń w rozliczeniach rocznych PIT. Nowe regulacje nakładają na fiskusa obowiązek wypełniania deklaracji PIT za podatników. Proponowane rozwiązanie będzie miało zastosowanie już do rozliczeń za 2018 r. (składanych w 2019 r.), w przypadku osób wypełniających deklaracje PIT-37 i PIT-38.

Nowe wzory PIT-11 i innych oświadczeń, informacji i deklaracji PIT od 2019 roku

Minister Finansów przygotował nowe wzory oświadczeń, deklaracji i informacji dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Od 2019 roku podatnicy i płatnicy będą musieli korzystać m.in. ze zmienionych formularzy PIT-11, PIT-8C, PIT-2, PIT-4R.

Przedsiębiorcy podchodzą sceptycznie do split payment

Wdrożenie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) zostało przyjęte przez polskich przedsiębiorców z dystansem i ostrożnością – tak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej EY pt. „Split payment oczami przedsiębiorców”. Podzielona płatność postrzegana jest głównie przez pryzmat ograniczeń, jakie ze sobą niesie. Większość podatników obawia się zamrożenia znacznych ilości ich środków finansowych na rachunku VAT.

Podzielona płatność - jak uwolnić środki z rachunku VAT?

W ramach mechanizmu podzielonej płatności (split payment) wszyscy podatnicy VAT, którzy posiadają rachunki rozliczeniowe lub rachunki w SKOK otwarte w związku z prowadzoną działalnością mają otwarte specjalne konta, tzw. rachunki VAT. Środki które trafią na ten rachunek mogą zostać uwolnione, ale decyduje o tym naczelnik urzędu skarbowego.

Split payment - więcej problemów niż korzyści

Od wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności (split payment) upłynął już ponad miesiąc. Powodem jego wdrożenia była potrzeba zmniejszenia luki podatkowej w VAT. Zdaniem księgowych obsługujących biznes, nowe rozwiązanie wzbudza wiele wątpliwości, a większość podatników uważa je wręcz za niepotrzebne utrudnienie.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

Złożenie deklaracji PIT po terminie nie pozbawi ulg podatkowych

Podatnik odzyska prawo do ulg podatkowych w zeznaniu PIT tylko wtedy, gdy nie zdąży z formalnościami z przyczyn od niego niezależnych. Dotyczy to między innymi wspólnego rozliczenia z małżonkiem i dziećmi oraz zwolnienia z podatku od spadków.

Obligatoryjny split payment w niektórych branżach

W perspektywie pół roku możemy myśleć o obligatoryjnym systemie split payment w VAT (mechanizmie podzielonej płatności), który objąłby niektóre branże, najbardziej narażone na wyłudzenia podatku - powiedział wiceminister finansów Paweł Gruza.

Split payment [Faktoring]

Podmiot świadczący usługi faktoringowe, w celu uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej (przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, tzw. split payment), musi dokonać płatności na rachunek VAT dostawcy towarów lub usługodawcy wskazanego na fakturze w kwocie odpowiadającej wysokości kwoty otrzymanej na swój rachunek VAT.

Zastosowanie split payment - konsekwencje dla przedsiębiorcy

Na początku lipca tego roku weszły w życie regulacje wprowadzające podzieloną płatność VAT (tzw. split payment). Część przedsiębiorców twierdzi, że nowy mechanizm jest „zabójstwem” dla osób prowadzących działalność w skali mikro. Czy rzeczywiście należy się bać tego nowego mechanizmu?

Czy resort finansów wycofuje się (wreszcie) z pomysłu likwidacji deklaracji VAT?

Jak donosi prasa przyszło opamiętanie i resort finansów wycofuje się z pomysłu likwidacji deklaracji podatkowych w podatku od towarów i usług od początku 2019 r. Na razie na pół roku, ale dobre i to.

Podatek od nieruchomości 2019 - stawki maksymalne i ujednolicone deklaracje

25 lipca 2018 r. Minister Finansów obwieścił nowe stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2019 rok. Stawki maksymalne m.in. podatku od nieruchomości będą w 2019 roku wyższe o ok. 1,6% od obowiązujących w 2018 roku. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów. Nowością w podatku od nieruchomości w 2019 roku mają być też ujednolicone w całym kraju deklaracje (także dla podatków rolnego oraz leśnego). Taką zmianę zapowiedziała Minister Finansów Teresa Czerwińska. Obecnie każda gmina ma swoje wzory deklaracji.

Obowiązkowy split payment w niektórych branżach od 2019 r.

W przypadku gdy wniosek rządu zostanie zaakceptowany przez Komisję Europejską, to system podzielonej płatności w podatku VAT (split payment) stanie się obowiązkowy w niektórych branżach. Co może nastąpić już na początku 2019 roku. Chodzi o te działy gospodarki, w których występuje wysokie ryzyko oszustwa związanego z podatkiem VAT, jak np. rynek finansów czy budowlany.

Split payment a płynność finansowa

W ocenie Ministerstwa Finansów mechanizm podzielonej płatności (split payment) dla większości przedsiębiorców pozostanie rozwiązaniem bez wpływu na płynność finansową, a niektórym wręcz ją poprawi, z uwagi na możliwość uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego na rachunek VAT w terminie 25 dni.

Pomyłkowy przelew na rachunek VAT - konsekwencje

Jakie konsekwencje grożą nabywcy, jeśli omyłkowo przekaże on kwotę wynikającą z faktury na rachunek VAT innego podmiotu niż sprzedawca? Co grozi podmiotowi, który otrzymał tę kwotę na rachunek VAT? Co w takiej sytuacji powinien zrobić odbiorca przelewu?

Skonto za korzystanie ze split payment

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) jest rozwiązaniem, z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać, ale nie muszą. Każdy jednak, kto zacznie używać rachunku VAT, będzie mógł obniżyć wartość podatku należnego fiskusowi. Rzecz w tym jednak, że takie skonto pozwala zachować w kieszeni jedynie kilkanaście złotych dopiero w sytuacji, gdy miesięczny VAT należny wyniesie kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zapłata VAT do urzędu skarbowego z rachunku VAT odbywa się przelewem podatkowym

Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 lipca 2018 r. bank/SKOK – realizując przelew podatkowy dotyczący zapłaty VAT do urzędu skarbowego – zawsze w pierwszej kolejności pobiera środki z rachunku VAT.

Nowe deklaracje VAT za lipiec 2018 – jak uzyskać zwrot lub zapłacić podatek z rachunku VAT

Od rozliczenia za lipiec 2018 r. obowiązuje nowy wzór deklaracji VAT-7, wersja 18. Natomiast dla rozliczeń kwartalnych, począwszy od rozliczenia za III kwartał 2018 r., obowiązuje wersja 12 deklaracji VAT-7K. W nowych deklaracjach zmieniły się m.in. zasady ubiegania się o zwrot VAT. Podatnik, który będzie płacił VAT z rachunku VAT, będzie musiał zaznaczać dodatkową pozycję.

Split payment uszczelni VAT

Zdaniem wiceministra finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś, split payment przyczyni się do udoskonalenia systemu poboru VAT i przychody budżetowe z tytułu tego podatku nadal będą rosły.

Split payment w transakcjach faktoringowych

Przedsiębiorcy będą częściej niż dotąd sięgać po faktoring z prostej przyczyny: split payment zaburzy ich płynność. Przedstawiciele branży faktoringowej próbują uzyskać od Ministerstwa Finansów interpretację, czy mogą „przedpłacać” wartość VAT klientom wystawiającym faktury.

Split payment może oznaczać problemy z płynnością

Od początku lipca firmy mogą już stosować mechanizm podzielonej płatności. Opcja split payment dla firm płacących za produkty lub usługi polega na tym, że mogą one rozdzielać swoją płatność: przelać kwotę netto na rachunek rozliczeniowy kontrahenta, natomiast kwotę VAT – na jego rachunek VAT. Środki gromadzone na tym drugim koncie są niejako zamrożone. Zgodę na ich inne wykorzystanie wydaje naczelnik urzędu skarbowego. W przypadku niektórych firm to może oznaczać problemy z płynnością.

Jakie są korzyści z wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności

Nabywca i sprzedawca dostaną m.in. szybszy zwrot podatku VAT, jeżeli zawnioskują o przekazanie go na rachunek VAT, czyli skorzystają z mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Nabywca będzie też mógł spełnić mniej wymogów, w celu wykazania, że dochował należytej staranności.

Split payment – ułatwienie czy utrudnienie przedsiębiorczości?

Już 1 lipca 2018 roku wchodzi w życie mechanizm split payment, czyli podzielonej płatności za faktury w obrocie między przedsiębiorcami. Jest to jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian w prawie dla przedsiębiorców w tym roku. Eksperci wskazują, że chociaż stosowanie tego rozwiązania nie jest obowiązkowe, to jednak w praktyce takiej dobrowolności może nie być.

Split payment w praktyce

W dniu 1 lipca 2018 r. wchodzi w życie dobrowolny mechanizm podzielonej płatności (split payment). Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji w obrocie gospodarczym i uszczelnianie VAT. Resort finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową uruchamia kampanię edukacyjną "Bezpieczna transakcja we współpracy z partnerami społecznymi i instytucjami państwowymi".

Split payment zrewolucjonizuje VAT

Z początkiem lipca br. wejdzie w życie mechanizm dobrowolnej podzielonej płatności w VAT (split payment), czyli kolejne narzędzie uszczelniające system podatkowy. Samo Ministerstwo Finansów przyznaje, że jest rewolucja, bez której jednak nie będzie dalszych efektów w walce z patologiami podatkowymi.

Split payment – co warto wiedzieć o rachunku VAT?

Od 1 lipca 2018 roku zostanie wprowadzony system podzielonej płatności, czyli split payment. W przypadku korzystania przez płatnika z tego systemu płatność za fakturę będzie rozdzielona. Istotnym elementem sytemu jest rachunek VAT, na który będzie trafiała kwota zapłaty za towar lub usługę odpowiadająca kwocie podatku VAT.

Dobrowolny split payment - jak wpłynie na płynność firm?

Dobrowolny split payment wchodzi w życie 1 lipca 2018 roku. Celem zmian jest walka z wyłudzeniami VAT z użyciem tzw. znikających podatników oraz zwiększenie dochodów podatkowych, pewności działalności gospodarczej i równości zasad konkurencji. Ministerstwo Finansów zapewnia, że będzie analizować funkcjonowanie tego mechanizmu pod kątem płynności firm.

Likwidacja okresowych deklaracji VAT w 2019 r.

Ministerstwo Finansów, w ramach stopniowego upraszczania podatków, planuje na 2019 r. likwidację okresowych deklaracji VAT (miesięcznych lub kwartalnych), większe ujednolicenie stawek VAT oraz obniżenie CIT dla małych podatników.

Mechanizm podzielonej płatności od 1 lipca 2018 r. - rewolucja w podatku VAT

Ministerstwo Finansów konsekwentnie wdraża kolejne rozwiązania mające na celu uszczelnienie podatku od towarów i usług. Nie powinno to dziwić ponieważ podatek VAT zapewnia budżetowi państwa największe wpływy spośród wszystkich dochodów podatkowych. Tajemnicą nie jest także fakt, że to właśnie w podatku VAT dochodzi do największych wyłudzeń i oszustw. Dotychczasowe pomysły fiskusa na walkę z nieprawidłowościami w podatku VAT były bardziej kosmetyczne niż rewolucyjne. Przewagą mechanizmu podzielonej płatności (ang. split payment) nad dotychczasowymi rozwiązaniami (np. odwróconą płatnością) jest długotrwałość i kompleksowość tego rozwiązania. Mechanizm podzielonej płatności, który będzie obowiązywał już od 1 lipca 2018 roku, to zupełna nowość w polskim systemie podatkowym. Nowość, z którą będzie się musiał zmierzyć każdy podatnik. Dlaczego każdy, skoro split payment ma być dobrowolny? Między innymi na to pytanie znajdą Państwo odpowiedź poniżej.

Split payment – nowe rozwiązanie w walce z oszustami

Metoda podzielnej płatności (MPP), czyli inaczej split payment, to kolejny instrument w rękach fiskusa w walce z wyłudzeniami podatku VAT. Stosowanie go jest na razie fakultatywne, a przedsiębiorcy którzy zdecydują się na ten rodzaj odprowadzania podatku od wartości dodanej mogą liczyć na korzyści w postaci zwrotu VAT na rachunek VAT w terminie 25 dni od daty złożenia rozliczenia, bez dodatkowych warunków czy obniżenie podatku od zapłaty w przypadku kiedy przedsiębiorca opłaci VAT przed ustawowym terminem zapłaty.

Wzór formularza VAT-12 dostosowany do split payment

Ministerstwo Finansów opracowało nowy wzór formularza VAT-12, czyli skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu. Zmiana ma na celu dostosowanie deklaracji do mechanizmu podzielonej płatności (tzw. split payment).

Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

Przedsiębiorcy prowadzący własne firmy doskonale zdają sobie sprawę, że deklaracje i podatki należy odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego. Warto wiedzieć, co zrobić, kiedy w trakcie okresu rozliczeniowego właściwość urzędu skarbowego ulegnie zmianie.

Jak zastosować metodę wyłączenia z progresją?

Wiele osób objętych nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce uzyskuje również dochody poza granicami Rzeczpospolitej m.in. w Wielkiej Brytanii. Przy rozliczeniu takich dochodów może pojawić się wiele wątpliwości, odpowiedzi na nasze pytania znajdziemy w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania wskazujących, w którym państwie powinno zostać opodatkowane dane źródło dochodów oraz jak unikać podwójnego ich opodatkowania. W stosunku do dochodów uzyskanych na Wyspach należy zastosować metodę wyłączenia z progresją, zaprezentowaną w umowie międzynarodowej pomiędzy Polską a Wielką Brytanią.

Mechanizm podzielonej płatności – czym jest i co wprowadza?

Już za kilka tygodni podatnicy VAT będą musieli zmierzyć się z nowym mechanizmem podzielonej płatności, który wprowadza znowelizowana ustawa o podatku VAT. Mechanizm split payment ma pomóc w uszczelnianiu poboru podatku od towarów i usług. Jak działa system podzielonej płatności, co się zmienia i jak przygotować firmę do nowych regulacji opowiada Gabriela Dulik, Product Owner, Controlling i Finanse w BPSC.

Obowiązkowy split payment od 2019 roku?

Pierwszym możliwym terminem jest 1 stycznia 2019 r., jeśli oczywiście przez te pierwsze 6 miesięcy okaże się, że mechanizm podzielonej płatności (split payment) działa sprawnie. System obowiązkowy wprowadzimy najpierw w tych branżach, w których obecnie stosujemy odwrotne obciążenie - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu VAT w Ministerstwie Finansów, w rozmowie z DGP.

Nowe deklaracje VAT dostosowane do split payment od 1 lipca 2018 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory deklaracji VAT, które są dostosowane do wprowadzanego od 1 lipca 2018 r. mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w którym znajdują się nowe wzory deklaracji VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8), VAT-9M(7). W oddzielnym projekcie rozporządzenia znajduje się nowy wzór skróconej deklaracji VAT-12(4) dla taksówkarzy. Projekty te podlegają aktualnie uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom publicznym.

Czy bez deklaracji podatkowych wpłyną do budżetu jakiekolwiek dochody z VAT-u?

Zgodnie z już potwierdzonymi informacjami z początkiem przyszłego (2019) roku podatnicy VAT nie będą już składać deklaracji podatkowych. Nie wiadomo na jakiej podstawie będą dokumentować wpłaty oraz zwroty tego podatku, bo przecież jedynym możliwym sposobem prawnego określenia zobowiązania podatkowego, podatku należnego, podatku naliczonego, różnicy podatku oraz kwoty żądanego zwrotu, a różnicy podatku jest przecież złożenie deklaracji. Nie ma innej możliwości: bez deklaracji ani rusz - pisze profesor Witold Modzelewski.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 lutego 2018 r.

Minister Finansów w drodze rozporządzenia, które weszło w życie 1 lutego 2018 roku, określił nowe wzory deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy.

Jak złożyć PIT przez Internet w 2018 roku

Ministerstwo Finansów zachęca do składania rocznych zeznań podatkowych PIT za 2017 rok przez Internet za pomocą systemu e-Deklaracje. To najtańsza i najszybsza możliwość złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT-37 i PIT-38 za 2017 rok

Od 15 marca 2018 r. Ministerstwo Finansów udostępni na Portalu Podatkowym usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego za 2017 rok. Usługa ta będzie dotyczyć zeznania PIT-37 (sporządzanego na podstawie informacji od płatników: PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz informacji od organów rentowych: PIT-40A/11A) oraz zeznania PIT-38 rozliczającego przychody z kapitałów pieniężnych (sporządzanego na podstawie informacji PIT-8C). Jeśli podatnik otrzymał przychody, które nie zostały ujęte w udostępnionym PFR to powinien je dopisać. Można także wpisać ulgi i odliczenia.

Podpisywanie deklaracji PIT w 2018 roku - dane autoryzujące

Ministerstwo Finansów przypomina, że w przypadku dokumentów podpisywanych „danymi autoryzującymi" (podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań opartym na danych autoryzujących) składanych w 2018 roku należy w sekcji „DANE AUTORYZUJĄCE" wpisać kwotę przychodu z zeznania lub rocznego obliczenia podatku za rok 2016.

Likwidacja deklaracji VAT - pomysł na katastrofę VAT-u w 2019 roku (roku wyborów)

Resort finansów ma nowy pomysł, o którym co prawda było już głośno od kilku miesięcy, ale większość traktowało to za plotkę lub stukało się w głowę. Idzie o pomysł likwidacji deklaracji w podatku od towarów i usług - pisze profesor Witold Modzelewski.

Nowe wzory formularzy PIT od 1 stycznia 2018 r.

Na początku stycznia 2018 roku wejdzie w życie rozporządzenie wprowadzające nowe wzory oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. PIT-2, PIT-4R, PIT-8C, PIT-R czy PIT-11. Nowe formularze należy stosować do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2018 r.

ZUS wyśle deklaracje podatkowe PIT za 2017 r. dla emerytów i rencistów

Na przełomie stycznia i lutego 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie wysyłał deklaracje podatkowe PIT-40A/11A za 2017 r. Deklaracje otrzymają wszystkie osoby, które w 2017 roku chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS.

Obowiązki płatnika w 2018 roku - zgłoszenia, informacje i deklaracje

Podmioty, które w 2017 r. zdecydowały się na zatrudnienie pracowników, zobowiązane są z początkiem 2018 r. przekazać szczegółowe informacje na ten temat zarówno organom skarbowym jak i samym zatrudnionym. Raporty dotyczą zarówno warunków zatrudniania, kwot - jakie podlegały wypłacie, ale przede wszystkim należnych i opłaconych zaliczek na podatek dochodowy. Wszystkie te informacje muszą trafić do fiskusa terminowo i na właściwych wersjach formularzy udostępnianych m.in. w programie e-pity Płatnika

REKLAMA