REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o VAT, Korekta faktury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży doładowań do telefonów komórkowych

Prowadzimy dystrybucję doładowań do telefonów komórkowych w postaci tzw. elektronicznych jed­nostek doładowania, tj. zaszyfrowanych plików elektronicznych zawierających kody doładowujące. Nabywamy je od operatorów sieci komórkowych lub pośredników. Są one następnie przesyłane w po­staci zabezpieczonych plików elektronicznych do bazy danych elektronicznego systemu dystrybu­cji, a w momencie zgłoszenia zapotrzebowania są one przesyłane na konkretny terminal w punkcie sprzedaży podmiotu, z którym mamy podpisaną umowę, co umożliwia dalszą odsprzedaż tych jedno­stek w postaci wydruku. Zgodnie z umową, przeniesienie praw do elektronicznych jednostek dołado­wania następuje w momencie, w którym kontrahent pobiera te jednostki na zainstalowany w swojej placówce terminal i dokonuje ich sprzedaży finalnemu nabywcy. Jednocześnie ponosi on ryzyko go­spodarcze związane z jednostkami pobranymi a niesprzedanymi. Czy przy takim modelu dystrybucji jednostek powinniśmy rozpoznawać obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych, tj. z chwilą doko­nania ich sprzedaży?

Obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży biletów na wyciągi narciarskie przez stronę internetową

Jesteśmy właścicielem i operatorem kolei linowych oraz wyciągów narciarskich, za przejazdy którymi pobieramy opłaty. Sprzedajemy bilety jednorazowe, bilety grupowe, karnety czasowe, karnety obejmujące wiele przejazdów zarówno poprzez osobisty ich zakup w kasach, jak również przy wykorzystaniu nowego systemu informatycznego, dzięki któremu osoby fizyczne mogą nabywać bilety przez naszą stronę internetową. W przypadku zakupu biletów przez stronę, nabywca zamawiając bilet dokonuje wpłaty w wysokości 100% wartości biletu za pośrednictwem internetowego elektronicznego systemu płatni¬czego (online) obsługiwanego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą jako agent rozliczeniowy. Z umowy z agentem rozliczeniowym wynika, że oprócz płatności otrzymywanych na nasz rachunek zgodnie z harmonogramem, mamy możliwość otrzymania środków na podstawie jednorazowego żądania. W jakim momencie powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w takim przypadku?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w automatach

Jesteśmy Miejskim Zakładem Komunikacyjnym. Przedmiotem naszej działalności jest wykonywanie autobusowych przewozów pasażerskich oraz dystrybucja i sprzedaż biletów na świadczone usługi. Sprzedajemy bilety jednorazowe, 75-minutowe, jednodniowe, weekendowe, tygodniowe, miesięczne i na trzy kolejne miesiące, za pośrednictwem automatów, punktów kasowych oraz kierowców autobusów. Bilety miesięczne i na trzy kolejne miesiące można nabyć w przedsprzedaży. Ponadto, wprowadziliśmy możliwość bezgotówkowego regulowania należności dla kontrahentów, z którymi mamy podpisane stosowne umowy. Pasażerowie mają także możliwość zapłaty kartą płatniczą za bilety kupowane w automatach. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do naszych usług?

Obowiązek podatkowy od opłaconej z góry usługi reklamy nabytej od podatnika unijnego

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Skorzystałem z możliwości zareklamowania świadczonych przeze mnie usług w Internecie. Zamówiłem usługę reklamy na czas nieokreślony, z rocznym okresem rozliczeniowym, od firmy mającej siedzibę w jednym z krajów UE. Otrzymałem fakturę bez VAT z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, z 14-dniowym terminem płatności, liczonym od daty jej wystawienia. Faktura ta została przeze mnie opłacona terminowo i od tego momentu reklamy moich usług zostały uruchomione. Jednak po upływie rocznego okresu, który został już przeze mnie opłacony, nie będę dalej korzystał z usług tej firmy. Czy w takim przypadku powinienem rozliczyć VAT od importu tej usługi dopiero w momencie zakończenia przyjętego w umowie rocznego okresu rozliczeniowego?

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług reklamowych

Wydajemy magazyny dla kobiet. W naszych miesięcznikach klienci zamawiają kampanie reklamowe, w ramach których reklamy pojawiają się niekiedy w trzech - czterech kolejnych numerach. Kiedy powstaje u nas obowiązek podatkowy?

Jak dokonać korekty faktury zawierającej VAT wykazany w euro

W otrzymanej fakturze, wystawionej w euro, nie tylko wartość netto jest wyrażona w tej walucie, ale również w euro został określony podatek VAT. Czy powinniśmy samodzielnie przeliczyć ten podatek na złote, czy też raczej zażądać faktury korygującej od sprzedawcy?

Czy można skorygować paragon z kasy fiskalnej fakturą korygującą

Jeden z klientów, któremu sprzedaliśmy towar, ewidencjonując tę sprzedaż na kasie fiskalnej, zażądał od nas skorygowania paragonu fakturą korygującą. Naszym zdaniem przepisy nie umożliwiają dokonania bezpośrednio takiej korekty. Czy mamy rację?

Jakie dane powinna zawierać faktura korygująca wystawiona z powodu zmiany ceny

Jesteśmy zmuszeni podwyższyć cenę wykazaną na fakturze pierwotnej kilku kontrahentom. W dwóch przypadkach - z powodu naszej pomyłki, a w pozostałych ze względu na waloryzację o wskaźnik ogłoszony przez GUS. Czy faktury korygujące wystawiane z tych przyczyn różnią się co do treści?

REKLAMA

Czy na fakturze korygującej trzeba podać przyczyny jej wystawienia

Wystawiliśmy fakturę korygującą kontrahentowi, jednak nie zamieściliśmy na niej przyczyny korekty. Czy taka faktura może zostać uznana za wadliwą?

Jak skorygować fakturę wystawioną przed dostawą towaru, gdy ostatecznie do dostawy nie doszło

Wystawiliśmy kontrahentowi fakturę na poczet przyszłej dostawy towaru, którą od nas odebrał (nie była to faktura zaliczkowa, gdyż nie wiązała się z żadną przedpłatą z jego strony). Kontrahent ostatecznie wycofał się z transakcji, jednak nie odesłał nam przekazanego mu uprzednio egzemplarza faktury. Co powinniśmy z nią zrobić w takiej sytuacji?

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Przepisy nie precyzują, w jaki sposób powinien być potwierdzany odbiór faktury korygującej, ani też nie określają formy takiego potwierdzenia. Każda metoda potwierdzenia jest więc dopuszczalna. Przepisy nakazują potwierdzanie tylko takich faktur korygujących, które skutkują obniżeniem pod­stawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT. Treść potwierdzenia otrzymania faktury korygującej powinna wskazywać, że faktura korygująca, której potwierdzenie dotyczy, dotarła do nabywcy, a ponadto powinno ono zawierać datę otrzymania przez nabywcę faktury korygującej oraz datę wpływu tego po­twierdzenia do wystawcy faktury.

Jak wystawić fakturę korygującą w przypadku zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze

Świadczymy na rzecz miasta usługi komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku otrzymaliśmy dofinansowanie w postaci dopłaty do cen biletów ulgowych, które udokumentowaliśmy fakturą i uwzględniliśmy w podstawie opodatkowania VAT. Okazało się niedawno, że przekazana nam kwota dofinansowania została zawyżona i zostaliśmy zobowiązani do zwrotu niesłusznie nam przekazanej kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Jak skorygować korekty faktur niezawierających wbrew obowiązkowi oznaczenia „metoda kasowa"

Jesteśmy spółką cywilną. Rejestrując spółkę jako czynnego podatnika VAT wybraliśmy metodę kasową rozliczania tego podatku. Jednak nie poinformowaliśmy o tym naszych kontrahentów, nie zamieszczając na fakturach oznaczenia „metoda kasowa", ani też nie powiadamiając ich o tym w jakikolwiek inny sposób. W konsekwencji odliczali oni VAT z naszych faktur w niewłaściwych okresach rozliczeniowych (w miesiącu otrzymania faktury, a nie jak powinni - w miesiącu zapłaty należności). Natomiast my odprowadzaliśmy VAT należny zgodnie z wybraną metodą, tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy od nich zapłatę za faktury. Czy jesteśmy zobowiązani skorygować nasze faktury, chociaż podatek VAT wykazany na tych fakturach rozliczyliśmy prawidłowo?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Kiedy rozliczać faktury korygujące dotyczące dostaw energii elektrycznej

Sprzedajemy energię elektryczną klientom biznesowym i indywidualnym, którzy zużywają ją do własnych celów. Faktury za dostawę energii elektrycznej będą wystawiane z terminem płatności przypadającym po terminie wystawienia faktury. W praktyce zdarza się, że wystawiając te faktury popełniamy błąd sami albo też z przyczyn od nas niezależnych (np. błędne odczyty liczników energii elektrycznej przekazywane przez podmiot trzeci, z którym współpracujemy). Wówczas wystawiamy faktury korygujące, zarówno zwiększające, jak i zmniejszające podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Kiedy powinny one zostać ujęte w rejestrach i deklaracjach VAT?

Jak skorygować fakturę, na której znalazły się dane pracownika zamiast danych firmy

Prowadzimy działalność handlową. Sprzedaż dla klientów detalicznych ewidencjonujemy na kasie fiskalnej. Nasi klienci, którzy chcą od nas otrzymać fakturę, przedstawiają oryginał paragonu. Na tej podstawie wystawiamy im fakturę. Zgodnie z przepisami, do kopii faktury dołączamy paragon dokumentujący dokonanie transakcji, który otrzymujemy od klienta. Często służbowych zakupów dokonują u nas pracownicy firm i niejednokrotnie zdarza się, że podają oni do faktury własne dane, zamiast danych pracodawcy. W jakiej formie powinny zostać skorygowane błędne dane? Klient (firma) żąda od nas faktury korygującej, a my uważamy, że dopuszczalne jest samodzielne skorygowanie tych danych przez klienta notą korygującą. Kto ma rację?

Czy konieczna jest korekta faktury w razie przekazania zaliczki nowemu podmiotowi

Jesteśmy firmą deweloperską. W ramach realizacji inwestycji zawarliśmy szereg umów przedwstępnych z osobami zainteresowanymi nabyciem lokali, przyjmując od nich zaliczki na poczet zakupu. Zaliczki te udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi przez nas na przyszłych kupujących. W związku ze sprzedażą inwestycji i zawarciem trójstronnych porozumień o przekazaniu zaliczek na rzecz nabywcy inwestycji za zgodą kupujących, wystawiliśmy kupującym faktury korygujące pierwotne faktury zaliczkowe „do zera". Czy w takiej sytuacji, nie dokonując faktycznie zwrotu zaliczek kupującym, mieliśmy prawo wystawić faktury korygujące?

Czy na fakturze korygującej trzeba podawać numer faktury korygowanej

Okazało się, że system wystawiania i wysyłania faktur elektronicznych, którzy stworzyli nasi informatycy na potrzeby stosowania elektronicznego obiegu i archiwizacji dokumentów, nie pozwala na umieszczanie w ich treści niektórych informacji. W przypadku faktur korygujących umieszczany jest w nich tylko unikalny wewnątrzfirmowy numer transakcji (powiązany z zamówieniem), natomiast nie jest wpisywany numer pierwotnej faktury dokumentującej daną sprzedaż. Czy umieszczenie takiego wewnątrzfirmowego oznaczenia transakcji zamiast numeru faktury pierwotnej może spowodować zakwestionowanie przez organ podatkowy prawidłowości faktury korygującej?

Czy można dokonać korekty, gdy do usług druku była stosowana stawka podstawowa VAT

Od kilku lat drukujemy czasopismo (PKWiU 58.14.11) na zlecenie wydawnictwa w ilości nieprzekraczającej 1000 szt. kwartalnie. Ponieważ nie mieliśmy potwierdzenia, że czasopismu temu został nadany numer ISSN, ani też w żadnym miejscu nie był uwidoczniony jego nakład, to na fakturach za wytworzenie i dostawy tego czasopisma stosowaliśmy stawkę 22% VAT (a od 1 stycznia 2011 r. - 23%). Obecnie wydawnictwo zwróciło się do nas o skorygowanie faktur za 5 lat wstecz, przedkładając pismo (opatrzone bieżącą datą) o nadaniu czasopismu numeru ISSN już od 2000 r. Czy powinniśmy skorygować nasze faktury wstecz, tak jak żąda tego klient?

Czy konieczne jest otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokumentującej udzielenie skonta

W celu poprawienia naszej płynności finansowej, w rozliczeniach z klientami jako dodatkową zachętę do terminowego regulowania należności, stosujemy skonto na wystawianych fakturach, o które - zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami - pomniejszamy podstawę opodatkowania od razu w momencie wystawienia faktury. Jeśli klient nie skorzysta ze skonta, wystawiamy faktury korygujące na jego wartość. Klient, który nie decyduje się skorzystać ze skonta, po upływie terminu jego obowiązywania przelewa nam w „zwykłym" terminie płatności pełną kwotę należności. Czy w takim przypadku mamy obowiązek żądania od klientów przekazania nam potwierdzenia otrzymania przez nich tych faktur korygujących?

Czy można wystawić fakturę korygującą do faktury objętej przedawnieniem

Od kilku lat przyjmowaliśmy zaliczki od osób zainteresowanych nabyciem lokalu w prowadzonej przez nas inwestycji. Otrzymanie zaliczek dokumentowaliśmy fakturami. Ponieważ najprawdopodobniej będziemy zmuszeni odstąpić od kontynuowania tej inwestycji, będziemy zwracać otrzymane uprzednio zaliczki. W kilku przypadkach od wpłacenia zaliczek oraz ich udokumentowania fakturami VAT i ujęcia w deklaracjach VAT upłynęło już 5 lat. Czy mimo to, w związku z koniecznością zwrotu takich zaliczek, możemy wystawić fakturę korygującą dokumentującą ich zwrot?

Kto ma obowiązek wystawienia faktur korygujących do faktur sprzedażowych przy podziale spółki

W wyniku podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. przejęliśmy część majątku spółek dzielonych. Majątek ten stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Po dniu podziału okazało się, że konieczne będzie wystawienie faktur korygujących w stosunku do sprzedaży związanej z działalnością spółek dzielonych, zrealizowanej do dnia podziału. Czy obowiązek wystawienia i ujmowania dla celów VAT faktur korygujących dotyczący sprzedaży związanej ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i zrealizowanej do dnia podziału spoczywa na nas jako spółce przejmującej, czy na spółkach dzielonych, jeżeli faktury korygujące będą wystawiane już po dniu podziału?

Zbiorcze faktury korygujące

W niektórych sytuacjach podatnicy VAT mają prawo wystawić zbiorczą fakturę korygującą.

Czy można skorygować faktury „do zera", gdy sąd nie uznał zasadności roszczeń

W prawomocnym wyroku, który zapadł wskutek skierowania przez nas sprawy do sądu, sąd orzekł o bezzasadności naszych roszczeń wobec kontrahenta, których dochodziliśmy na podstawie wystawionych mu faktur i oddalił powództwo. Czy w takim przypadku możemy na podstawie wyroku sądowego wystawić faktury korygujące podstawę opodatkowania i kwotę należnego podatku VAT „do zera" i ująć je w deklaracji za miesiąc, w którym uzyskamy potwierdzenie ich odbioru przez kontrahenta?

Jak skorygować fakturę VAT RR

Jestem właścicielem gospodarstwa rolnego, które prowadzę z żoną. Jako rolnik ryczałtowy w ramach prowadzonego gospodarstwa dokonuję dostawy produktów rolnych, które pochodzą z prowadzonej przeze mnie działalności rolniczej. Oprócz działalności rolniczej, w związku z którą posiadam status rolnika ryczałtowego, prowadzę również działalność pozarolniczą polegającą na świadczeniu usług wspierających produkcję roślinną (są to usługi rolnicze). W zakresie tych usług zarejestrowałem się jako podatnik VAT czynny. Ponieważ okazało się, że nie mogę równocześnie być czynnym podatnikiem VAT z tytułu świadczenia usług rolniczych, a w zakresie dostaw produktów rolnych nadal być rolnikiem ryczałtowym, to jak powinny zostać skorygowane faktury VAT RR wystawione od momentu uzyskania statusu czynnego podatnika VAT?

Kiedy zrobić korektę błędnej stawki VAT na fakturze pierwotnej z powodu nieprawidłowej kwalifikacji usług

Prowadzimy działalność w zakresie nauczania języków obcych w kraju i za granicą poprzez platformy e-learningowe, na których oferujemy kursy językowe. Z powodu błędnej kwalifikacji naszych usług co do ich rodzaju, dotychczas wystawialiśmy faktury ze stawką 23% VAT, chociaż świadczone przez nas usługi są zwolnione z VAT. Wystawiliśmy faktury korygujące, obejmujące zmianę stawki z podstawowej na zwolnienie z VAT. Kiedy powinniśmy je ująć do rejestrów i deklaracji VAT?

Jak skorygować błędnie naliczony VAT od usług, które nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania dla podmiotów krajowych i zagranicznych. Jestem zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Jestem też podatnikiem VAT-UE. Świadczyłem ww. usługi na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Cypru i będącego cypryjskim rezydentem podatkowym, który był czynnym podatnikiem VAT na Cyprze oraz posiadał VAT-UE. Ponieważ cypryjskie organy podatkowe wykreśliły spółkę z rejestru podatników VAT, od momentu wykreślenia wystawiałem jej faktury ze stawką krajową 23%. Okazało się jednak, że wykreślenie było niezasadne i w związku z tym wstecznie przywrócono spółce status podatnika VAT. Czy mam prawo skorygować faktury dla tej spółki, na których niesłusznie wykazałem polski VAT, podczas gdy faktura nie powinna go zawierać ze względu na opodatkowanie tych usług na Cyprze, i na tej podstawie odzyskać niesłusznie zapłacony podatek?

Jak skorygować fakturę zawierającą VAT z powodu błędnego ustalenia miejsca świadczenia usług

Świadczę usługi doradztwa technicznego z zakresu geodezji związane z obsługą budowy kompleksu technicznego na nieruchomości położonej w Niemczech. Sądząc, że do moich usług ma zastosowanie ogólna reguła określania miejsca świadczenia usług, wynikająca z art. 28b ustawy o VAT, do wynagrodzenia określonego w euro doliczałem polski podatek VAT, gdyż nabywcą mojej usługi była spółka będąca podatnikiem VAT z siedzibą w Polsce. Ponieważ nie byłem pewien poprawności ustalenia miejsca świadczenia moich usług, wystąpiłem o interpretację indywidualną. Z otrzymanej odpowiedzi wynika jednoznacznie, że moje usługi w tym konkretnym przypadku są usługami związanymi z nieruchomością, zatem miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia tej nieruchomości, czyli Niemcy. Popełniony przeze mnie błąd w zakwalifikowaniu miejsca świadczenia moich usług spowodował, że niepotrzebnie naliczałem VAT na fakturach dla nabywcy. Czy mam prawo skorygować tę pomyłkę poprzez wystawienie faktur korygujących i odzyskać nadpłacony VAT składając korektę deklaracji, w których został on nieprawidłowo wykazany jako podatek należny?

Jak skorygować termin płatności wykazany na fakturze błędnie, tzn. sprzecznie z umową

Otrzymaliśmy fakturę, w której został wskazany termin płatności krótszy niż wynikający z zawartej umowy. Czy możemy poprawić ten błąd notą korygującą, czy też musimy zażądać od sprzedawcy wystawienia faktury korygującej?

Jak korygować faktury wewnętrzne wystawione w latach ubiegłych

W ramach swojej działalności gospodarczej podejmujemy szereg działań promocyjnych i marketingowych skierowanych do kontrahentów. W ramach tych działań dokonywaliśmy różnego typu nieodpłatnych przekazań towarów. Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży naszych produktów. W latach ubiegłych nieodpłatne przekazania dokumentowaliśmy fakturami wewnętrznymi, w których wykazywaliśmy należny podatek od towarów i usług oraz wykazywaliśmy ten podatek w deklaracji VAT-7. Po ponownej weryfikacji okazało się, że niektóre z dokonanych przez nas nieodpłatnych prze¬kazań towarów nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych nie powinien być naliczony. Obecnie faktury wewnętrzne zostały pozbawione przymiotu faktury, jaki posiadały w latach ubiegłych, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami. Czy w związku z tym dopuszczalne jest wystawienie faktur korygujących do faktur wewnętrznych wystawionych w latach ubiegłych?

Czy można wystawiać faktury oraz faktury korygujące w dowolnym języku unijnym również do sprzedaży krajowej

Prowadzimy działalność o zasięgu międzynarodowym. Z tego powodu podstawowym językiem, jaki stosujemy w kontaktach z kontrahentami, jest język angielski. W tym też języku sporządzane są wszystkie nasze dokumenty finansowe, w tym - wystawiane faktury i faktury korygujące. Czy dla pod¬miotów krajowych możemy wystawiać faktury i faktury korygujące w języku angielskim, czy też fiskus może zakwestionować poprawność takich faktur?

Jak wystawić fakturę korygującą, gdy zamiast zwolnienia opodatkowano usługę

W wystawionej za usługi fakturze wykazałem wartość swojego wynagrodzenia wraz z podatkiem VAT, zgodnie z zawartą umową. Obecnie okazało się, że moje usługi korzystają ze zwolnienia z VAT. Czy w takim przypadku korygując fakturę mogę potraktować cenę brutto z faktury pierwotnej jako cenę netto? Wówczas wartości te będą zgodne z zawartą umową, której nie można zmienić, gdyż została ona zawarta w wyniku wygranego przetargu, a tym samym nie może już ulec zmianie wartość przedmiotu zamówienia.

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Czy można skorygować fakturę w związku ze zwrotem zadatku w podwójnej wysokości

Zawarliśmy w formie aktu notarialnego przedwstępną warunkową umowę sprzedaży nieruchomości zabudowanych. Zgodnie z umową, nabywca wpłacił na nasz rachunek uzgodnioną kwotę zadatku, co zostało udokumentowane fakturą. Jednak umowa sprzedaży nie doszła do skutku z przyczyn leżących po naszej stronie, dlatego jesteśmy zobowiązani zwrócić niedoszłemu nabywcy nieruchomości zadatek w podwójnej wysokości. Uważamy, że zwrot zadatku w podwójnej wysokości pełni funkcję odszkodowawczą dla nabywcy, dlatego nie podlega VAT. Czy jednak mamy prawo skorygować pierwotną fakturę, którą wystawiliśmy w związku z przyjęciem zadatku?

Czy można wystawić fakturę korygującą przed faktycznym zwrotem towarów przez nabywcę

Sprzedaliśmy jednemu z kontrahentów towar z odroczonym terminem płatności. Kontrahent nie zapłacił za towar, ani go nie zwrócił. Odstąpiliśmy od umowy sprzedaży i podjęliśmy starania o odzyskanie towaru. Czy możemy już teraz, po skutecznym złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży, jednakże przed faktycznym zwrotem towaru, skorygować faktury wystawione uprzednio dla tego kontrahenta?

Zwrot dotacji otrzymanej na realizację celów działalności - czy trzeba wystawić fakturę korygującą

Otrzymaliśmy w ubiegłym roku dotację na pokrycie kosztów realizacji zadania w ramach prowadzanej przez nas działalności. W związku z nieprawidłowościami, jakie wystąpiły przy jej wykorzystaniu, zo¬staliśmy zobowiązani do częściowego zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, gdy wykonanie usługi jest potwierdzane protokołem odbioru

Świadczymy usługi, których wykonanie, zgodnie z postanowieniami umowy, każdorazowo potwierdzane jest protokołem odbioru usługi podpisywanym przez obie strony. W praktyce niekiedy zdarza się, że data odbioru usługi określona w protokole odbioru nie jest tożsama z datą ostatniej czynności wykonanej w związku z realizacją usługi. Jest to spowodowane uprawnieniem do weryfikacji faktycznego wykonania zakresu zleconej usługi. Dopiero po sprawdzeniu wykonania wszystkich czynności objętych zakresem rzeczowym umowy mają miejsce czynności związane z odbiorem usługi. Odbiór usługi następuje w dacie protokolarnego potwierdzenia faktu kompletnego wykonania usługi, co regulują zapisy zawartej umowy. Podpisanie przez strony umowy protokołu odbioru usługi jest potwierdzeniem jej wykonania. Czy postępujemy prawidłowo, przyjmując datę podpisania protokołu jako moment wykonania usługi rodzący obowiązek podatkowy w VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży dostępu do czasopism i serwisów online

Zajmujemy się sprzedażą czasopism online, naukowych baz danych online oraz serwisów online w formie prenumerat. Klienci z góry opłacają prenumeratę za dostęp do tych usług na podstawie pro formy. Po zaksięgowaniu opłaty na naszym koncie, w pierwszym dniu okresu prenumeraty, wysyłamy klientom unikalne dane identyfikacyjne umożliwiające rozpoczęcie korzystania z usługi. W odniesieniu do tych usług obowiązek podatkowy w VAT rozpoznajemy w momencie umożliwienia klientowi dostępu do prenumeraty, która została przez niego opłacona, a fakturę za te usługi wystawiamy do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym tę usługę udostępniliśmy klientowi. Czy postępujemy prawidłowo?

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu usługi naprawy telefonów

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie naprawy telefonów komórkowych. 20 czerwca 2014 r. od dwóch klientów otrzymałem zlecenie naprawy telefonów. Telefony zostały naprawione 23 czerwca 2014 r. Klienci zostali poinformowani telefonicznie o możliwości ich odbioru. Wysłałem im również maile. Pierwszy z klientów odebrał telefon 2 lipca 2014 r. Drugi nie odebrał go do tej pory. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy z tytułu tej naprawy? Płatność za naprawę następuje przy odbiorze telefonu.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług druku ulotek

20 czerwca 2015 r. drukarnia otrzymała zlecenie wydrukowania ulotek na materiałach własnych zleceniodawcy. Drukarnia wydrukowała ulotki 27 czerwca 2015 r. i telefonicznie poinformowała klienta o możliwości ich odebrania. Klient odebrał zamówione ulotki 2 lipca 2015 r. Kiedy należy rozliczyć VAT od wykonanej usługi?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu usług parkingowych oraz rezerwacji miejsc parkingowych

Świadczymy usługi parkingowe, polegające na udostępnianiu klientom (kierowcom samochodów) miejsc parkingowych w określonej lokalizacji przez ustalony czas, w zamian za wynagrodzenie. Oferujemy również klientom możliwość rezerwacji miejsc parkingowych za pośrednictwem strony internetowej. Zasady świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych online są określane w regulaminie świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych drogą elektroniczną. Zgodnie z regulaminem, opłata rezerwacyjna, uiszczona przez klienta w związku z zawarciem umowy o rezerwację, zostaje zaliczona na poczet opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego. Jeżeli czas korzystania przez klienta z miejsca parkingowego nie przekroczy czasu wskazanego w rezerwacji, to nie pobieramy od klienta dodatkowych opłat z tego tytułu. W przypadku, gdy klient przekroczy czas postoju wskazany w potwierdzeniu rezerwacji, to przed opuszczeniem parkingu jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego ponad zarezerwowany czas postoju. Jak prawidłowo powinniśmy ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla tych czynności?

Obowiązek podatkowy przy zakupie usług analiz medycznych od zagranicznego laboratorium

Jesteśmy podmiotem leczniczym. Zawarliśmy umowę z podmiotem świadczącym usługi medyczne w Niemczech w zakresie wykonywania badań laboratoryjnych mających na celu nowoczesną diagnostykę alergii oraz mikroflory jelitowej oraz opracowania ich wyników w formie tekstowej i graficznej. Wyniki badań dla pacjentów opatrzone są oceną, interpretacją oraz propozycją dotyczącą terapii. Zawarta przez strony umowa określa również następujące po sobie okresy rozliczeniowe, których mają dotyczyć faktury wystawiane za wykonane na naszą rzecz usługi. Niemieckie laboratorium analiz medycznych nie posiada na terenie Polski siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, dlatego wystawiane dla nas faktury zawierają adnotację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usługi. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu importu ww. usług?

Obowiązek podatkowy w usługach transportowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych, w przypadku usług transportu sanitarnego, od importu usług transportowych, od usług spedycji oraz dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi gastronomicznej świadczonej na rzecz gości hotelowych

Prowadzimy działalność w zakresie usług hotelarskich. W hotelu prowadzimy również restaurację. W restauracji świadczymy usługi gastronomiczne na rzecz konsumentów zewnętrznych oraz na rzecz osób będących gośćmi hotelu. W celu uproszczenia rozliczeń z klientami hotelu należność za usługi gastronomiczne świadczone na ich rzecz nie jest pobierana przy każdorazowym korzystaniu z restauracji lub baru, lecz jest rozliczana w fakturze wystawianej w związku z rozliczaniem usługi hotelowej lub w paragonie fiskalnym wystawianym na zakończenie pobytu. Wyżej wymieniona usługa dotyczy pobytów dwu- lub więcej dniowych. Czy postępujemy prawidłowo, traktując usługę gastronomiczną świadczoną w taki sposób jako ciągłą i uznając ją za wykonaną w momencie zakończenia wykonywania takiej usługi?

Obowiązek podatkowy przy zakupie abonamentu do strony internetowej prowadzonej przez firmę spoza UE

Wykupiliśmy abonament od firmy spoza UE, która prowadzi stronę internetową z biblioteką różnych motywów dźwiękowych. Fakturę od nich dostaliśmy 20 maja 2014 r., abonament jest na 12 miesięcy - do maja 2015 r. Za dostęp do tej biblioteki zapłaciliśmy 2 czerwca 2014 r. Kiedy powstaje u nas obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji na dostęp do programu opłaconej jednorazowo?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego udostępniania świetlic przez gminę

Jako gmina zrealizowaliśmy inwestycję w postaci budowy świetlicy środowiskowej i przebudowy budynku świetlicy wiejskiej. Od momentu zakończenia inwestycji wynajmujemy odpłatnie całe świetlice bądź ich poszczególne pomieszczenia, rozliczając VAT należny od tych usług. Ponieważ jednak podstawową funkcją świetlic jest zapewnienie społeczności lokalnej zaplecza socjalnego, kulturalnego i oświatowego, udostępniamy je nieodpłatnie dla realizacji tych celów w ramach zadań własnych gminy. W takim przypadku uznajemy to nieodpłatne udostępnienie za czynność niepodlegającą VAT. Czy postępujemy prawidłowo?

Kiedy rozliczyć eksport towarów, gdy dostawa była rozliczona na warunkach DAP

Mam fakturę wystawioną 2 maja 2015 r. w euro i do 25 czerwca 2015 r. nie otrzymałam dokumentów z odprawy (Szwajcaria). Dostawa była rozliczona na warunkach DAP. Nabywca otrzymał towar 10 maja 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Faktura korygująca wskutek podpisania ugody zmniejszającej cenę

Wystawiliśmy fakturę dokumentującą dostawę towaru. Cena towaru na fakturze była prawidłowa, zgodna z ustaleniami umownymi. Okazało się jednak, że towar zawiera wady, w związku z czym na¬bywca zażądał dużego obniżenia ceny. Nie zgodziliśmy się na tak dużą obniżkę, więc sprawa została skierowana do sądu. Jednak przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy przez sąd zawarliśmy ugo¬dę, w ramach której zgodziliśmy się na obniżkę ceny, ale nie taką, jakiej żądał kontrahent, określając w treści ugody ostatecznie należną nam kwotę z tytułu sprzedaży. Czy możemy wystawić fakturę korygującą uwzględniając warunki ugody?

REKLAMA