Kategorie

VAT, Akcyza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Z dniem 1 stycznia 2021 roku zaczęło obowiązywać szereg zmian w prawie podatkowym. Najwięcej z nich dotyczy kwestii podatku dochodowego. Wiele nowych zasad wprowadzono jednak także w przepisach regulujących rozliczenia w zakresie podatku VAT.
Na czym polegają zwolnienia celne dotyczące tzw. mienia przesiedleńczego? Czym jest mienie przesiedleńcze? Jakie mienie przesiedleńcze nie jest zwolnione z cła? Jakie są warunki zwolnienia mienia przesiedleńczego z należności celnych przywozowych? Na czym polegają warunki posiadania i używania mienia przez 6 miesięcy w miejscu poprzedniego zamieszkania? Warunek nieprzerwanego zamieszkiwania poza Unią Europejską przez 12 miesięcy - jak udokumentować? Jak udowodnić przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski? Jak liczony jest 12-miesięczny termin na przywóz mienia? Jak rozumieć warunek nieodstępowania mienia przesiedleńczego? Jakich formalności celnych trzeba dopełnić? Samochód osobowy jako mienie przesiedleńcze - formalności celne. Mienie przesiedleńcze a Brexit. Zwolnienia podatkowe (z VAT i akcyzy) dla mienia przesiedleńczego.
Pakiet Slim VAT, który wprowadza rozwiązania dotyczące uproszczenia rozliczania podatku VAT, został podpisany przez rezydenta. Nowe regulacje, z wyjątkiem niektórych przepisów, wchodzą w życie 1 stycznia 2021 r.
Brexit. Handel z Wielką Brytanią jak z państwami spoza UE. Od 1 stycznia 2021 r. służby celne państw członkowskich Unii Europejskiej, w procedurze eksportu i importu z Wielką Brytanią, będą stosować takie przepisy jak wobec krajów trzecich, czyli nie będących członkami UE.
W połowie marca 2020 roku Instytut Studiów Podatkowych sformułował prognozę dochodów podatkowych budżetu państwa na ten rok, uwzględniającą skutki zamrożenia gospodarki, spadku przychodów podatników; summa summarum – recesji wywołanej naszą wersją narodowej szamotaniny z zarazą. Przypomnę, że spadek dochodów podatkowych w 2020 roku (ponoć optymistycznie) oszacowano wówczas na ok. 15% w stosunku do prognozy budżetowej.
Szykują się zmian w podatkach zaplanowane przez Komisję Europejską. Użytkownicy platform internetowych nie ukryją przed fiskusem dochodu z wynajmu czy z przewozów. Deklaracje VAT i inne obowiązki sprawozdawcze zostaną odchudzone, a urzędnicy z poszczególnych krajów zaczną w końcu wymieniać się informacjami o oszustach.
Mimo zamrożenia gospodarki w ramach walki z pandemią koronawirusa, krajowy i międzynarodowy obrót towarami, z wyłączeniem sprzedaży w galeriach handlowych, odbywa się w miarę normalnie. Niektóre nowe obowiązki przewidziane na nadchodzące miesiące zostały przesunięte w czasie, teraz podatnicy liczą też na bardziej elastyczne podejście organów skarbowych. Walcząc z kryzysem gospodarczym nie należy zapominać o przygotowaniu przedsiębiorstwa do zmieniających się przepisów, trzeba także zadbać o dobrą współpracę z urzędnikami i zarządzanie płatnościami z tytułu danin publicznoprawnych w celu zachowania płynności finansowej.
Ministerstwo Finansów rozpoczyna współpracę z ośrodkami naukowymi w zakresie wykrywania oszustw w akcyzie i VAT. Rozwiązania zostaną zrealizowane w ramach konkursu GOSPOSTRATEG, organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Od 21 lutego do 22 maja 2020 r. trwa nabór wniosków dot. akcyzy. Ogłoszenie konkursu na realizację projektu dot. VAT zaplanowano na II połowę 2020 r.
W ostatnim czasie przedsiębiorców dotykają negatywne konsekwencje wynikające ze zmian w prawie podatkowym. Eksperci sugerują, co w pierwszej kolejności należy poprawić w 2020 roku.
Uszczelnienie podatku VAT m.in. w handlu internetowym oraz eliminacja nieprawidłowości w akcyzie związanej z obrotem preparatami smarowymi, to niektóre założenia projektu nowelizacji ustawy o VAT, które przyjął rząd.
Jak wynika z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z 30 kwietnia 2019 r. (nr KBF.410.001.08.2019), zaległości podatników wobec skarbówki na koniec 2018 r. wyniosły ponad 100 mld zł. NIK zauważył także, że ubiegłoroczne dochody z podatków przerosły oczekiwania. Dobre wyniki budżetu to przede wszystkim skutek wzrostu wpływów z podatku VAT.
By sprostać planowanym nakładom na zapowiedziane programy socjalne, musi dojść do zwiększenia przychodów budżetowych w wysokości ok. 17 mld zł netto, czyli ok. 21 mld zł brutto w stosunku do wyniku osiągniętego w roku 2018. I te pieniądze należy znaleźć jeszcze w tym roku. Źródłem dodatkowych przychodów są tylko VAT i akcyza - mówi prof. Witold Modzelewski.
Anglia nie zawarła umowy kształtującej relacje z Unią Europejską. Oznacza to tzw. twardy Brexit z dniem 30 marca 2019 r. Wielka Brytania przestanie być członkiem Wspólnoty i uzyska status państwa trzeciego. Jakie skutki podatkowe pociąga za sobą taki rozwój wydarzeń?
Celem systemu monitorowania przewozu towarów jest walka z nadużyciami podatkowymi w zakresie podatku VAT i akcyzy. Podmiotami zobowiązanymi do dokonywania zgłoszeń w systemie są co do zasady wszystkie podmioty uczestniczące w transakcji, tj. dostawca, nabywca oraz przewoźnik. Ustawodawca wprowadził również dotkliwe kary dla podmiotów, które nie wypełniają nałożonych na nie obowiązków.
Komisja Europejska wezwała do zmiany przepisów dotyczących podatku VAT. Chodzi o regulacje, które zobowiązują wykonawców usług odprawy celnej towarów akcyzowych (np. paliwa) do płacenia VAT nie tylko od świadczonych przez siebie usług, ale także od kwoty akcyzy i opłaty paliwowej nałożonej na paliwo.
Komisja śledcza zajmie się nie tylko VAT-em, ale również luką w podatku akcyzowym w latach 2007-2015. To dużo trudniejsze zadanie.
Uzupełnienie systemu monitorowania drogowego przewozu towarów o lokalizatory albo zewnętrzne systemy lokalizacji - zakłada nowela o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Nowe rozwiązanie ma pomóc uszczelnić system podatkowy w zakresie poboru podatku VAT i akcyzy.
Firmy przywożące do Polski produkty podobne do tradycyjnych paliw, ale przeznaczone np. do wytwarzania smarów, wyrobów chemii budowlanej czy kosmetyków, będą musiały płacić VAT w ciągu pięciu dni. W praktyce oznacza to rozszerzenie pakietu paliwowego na prawie 2 tys. podmiotów.
Jednolity Plik Kontrolny, który od początku roku obejmuje wszystkich podatników VAT, a także mechanizm podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) - to dwie duże zmiany w systemie podatkowym w 2018 roku. Wchodzą też w życie nowe podatki od nieruchomości komercyjnych i najmu.
18 kwietnia 2017 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, wprowadzające tzw. pakiet przewozowy. Nowe regulacje uszczelniają system podatkowy, a także określają zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem towarów. Pakiet ma dać budżetowi około 1,4 mld zł dodatkowych wpływów w latach 2017 i 2018.
Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2017 r. – poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński.
Wiceminister finansów Wiesław Jasiński zapowiedział wprowadzenie - w ślad za pakietem paliwowym - pakietu przewozowego, który też ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
Na początku sierpnia weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Zawarte w niej nowe regulacje w sposób kompleksowy odnoszą się do obrotu paliwami, dlatego też ustawa zmieniająca określana jest mianem „pakietu paliwowego”.
Od 1 sierpnia 2016 r. uległy zmianie przepisy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy – Prawo energetyczne. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące tych zmian.
Prezydent RP podpisał nowelizację kilku ustaw, stanowiącą tzw. pakiet paliwowy, który ma uszczelnić pobór VAT. Pakiet zakłada m.in., że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski.
Budżet państwa traci rocznie 6-7 mld zł z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej - uważa Business Centre Club. Zdaniem organizacji około jedna czwarta wszystkich wyrobów tytoniowych konsumowanych w Polsce jest nielegalna.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o VAT, akcyzie i prawa energetycznego. Głównym celem zaproponowanych rozwiązań jest uszczelnienie poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa i uszczelnienie koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą.
Ministerstwo Finansów przygotowuje pakiet rozwiązań ograniczających zakres patologii i szarej strefy na rynku paliw płynnych. Dzięki nowym rozwiązaniom uszczelniającym pobór podatku VAT i akcyzy w tym obszarze resort finansów chce zwiększyć dochody budżetowe o dodatkowe 2,2-2,5 mld zł rocznie.
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2016 r. W ustawie założono, że dochody podatkowe budżetu państwa wyniosą: 128 mld 683 mln zł z podatku VAT, 64 mld 83 mln zł z podatku akcyzowego, 1 mld 383 mln zł z podatku od gier, 26 mld 67 mln zł z podatku CIT, 46 mld 894 mln zł z podatku PIT, 1 mld 530 mln zł z podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.
Zdecydowana większość, bo aż 95 proc. spraw karnych skarbowych kończy się orzeczeniem winy, ale na więzienie skazywany jest tylko co dwudziesty winny przestępstwa skarbowego - wynika z raportu „Członkowie zarządu na celowniku organów skarbowych”.
Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.
Dopiero niedawno w publicznej debacie pojawiła się wreszcie teza o roli lobbystów w systemie podatkowym, ich wpływie na jego kształt, bo to oni piszą lub dla nich często są pisane ustawy podatkowe. Przebił się również do oficjalnego obiegu dość oczywisty wniosek, że ich obecność kosztuje budżet grube dziesiątki miliardów złotych.
Jak informuje Ministerstwo Finansów, na terytorium kraju zaobserwowano nasilenie zjawiska oszustw w obrocie paliwami. Do resortu finansów docierają niepokojące sygnały, że nabywcami paliwa od oszustów mogą być w coraz większym stopniu rolnicy, prawdopodobnie nieświadomi uczestnictwa w takim procederze. Należy wskazać, że „uczestnictwo” w oszustwie wiąże się z określonymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi również dla nabywców paliw, którymi mogą być rolnicy.
Ministerstwo Finansów odpowiedziało na interpelację dotyczącą opodatkowania samochodów typu pick-up. Resort poinformował, że w przypadku takich pojazdów podatnikowi przysługuje pełne odliczenie podatku VAT. Przypomina także o obowiązku zapłacenia akcyzy od samochodów tego typu.
Większość podmiotów zużywających wyroby węglowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, prowadzenia odpowiedniej ewidencji zużycia wyrobów węglowych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną zasady tworzenia i prowadzenia tego rodzaju ewidencji.
Zmiany wprowadzane ustawą dotyczą m.in. świadczeń finansowanych z PFRON, podatku akcyzowego, zasad odliczenia podatku VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz paliw do tych samochodów.
Otrzymanie faktur korygujących sprzedaż samochodów osobowych pozostaje bez wpływu na sposób obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Dlatego dealer nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.
Zdaniem sądów administracyjnych oraz organów podatkowych samochody typu pick-up wyposażone w 2 rzędy siedzeń oraz przestrzeń ładunkową krótszą niż połowa rozstawu osi są samochodami osobowymi. I przy ich imporcie trzeba zapłacić podatek akcyzowy.
Rząd planował w 2012 roku ułatwienia administracyjne w prowadzeniu działalności gospodarczej i obniżkę VAT (powrót do stawki podstawowej 22%) od 2014 roku z jednej strony, a z drugiej uszczelnienie sytemu podatkowego i podwyżki akcyzy. Takie założenia i wiele innych znalazło się w opublikowanym 14 maja 2012 r. Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2012-2015. Teraz już wiadomo (czerwiec 2013 r.), że nie ma szans na powrót do stawki 22% VAT w 2014 roku - zostaje z nami stawka 23% VAT.
Czy urzędy gmin mają obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym przyznano zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej? Eksperci Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielili wyjaśnień w tym zakresie.
Zakup jakich paliw uprawnia rolników do zwrotu akcyzy. Eksperci Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielili wyjaśnień w tym zakresie.
Podstawową zasadą wyliczania podstawy opodatkowania VAT w imporcie jest, kolokwialnie mówiąc, „dodawanie wszystkiego, co się rusza”, co wynika bezpośrednio z treści art. 29 ust. 13-16 ustawy o VAT.
Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.
System VIES (VAT Information and Exchange System) to system informatyczny pozwalający na wymianę informacji między państwami Unii Europejskiej na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz podatników VAT.
Przedsiębiorcy którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów akcyzowych (konkretniej - niektórych paliw płynnych) bardzo często muszą spełniać wymogi związane z ich prawidłowym znakowaniem i barwieniem.
Przy łączeniu spółek w drodze przejęcia spółka przejmująca będzie zobowiązana do uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Spółka ta będzie musiała również uzyskać nowy numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, nadany nową decyzją wydaną dla tego podmiotu.
Wśród 22 ustaw, które zmienia ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, jest również ustawa o podatku akcyzowym, do której wprowadzono nie tylko przepisy dotyczące opodatkowania węgla, ale i ułatwienia dla importerów wyrobów akcyzowych.
Producent środka ochrony roślin używa do produkcji swojego towaru wyrób energetyczny, jakim jest olej o kodzie CN 2710 19 99. Podmiot nie posiada składu podatkowego lecz jest zarejestrowany jako podmiot zużywający. Zakup ww. oleju następuje ze składu podatkowego położonego na terytorium kraju.
Podatnik VAT, niekorzystający ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku, wynajmuje lokale użytkowe stanowiące część przedsiębiorstwa podatnika. Jeden z takich lokali nieodpłatnie użycza (oddaje w bezpłatne używanie), na cele niezwiązane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Przy zakupie ww. lokalu nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.