REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT, Działalność gospodarcza

Jaka stawka VAT na usługi demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest

2 lipca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną dotyczącą stosowania stawki preferencyjnej VAT dla usług demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest. Koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.

Czy zakup części karoserii jest opodatkowany

Czy opodatkowaniu PTU podlega zakup w Polsce od obcokrajowców z Ukrainy części (karoserii) samochodowych używanych powyżej sześciu miesięcy - na podstawie umowy kupna sprzedaży?

Czy sprzedaż prawa autorskiego podlega opodatkowaniu VAT

Czy sprzedaż prawa autorskiego do projektu architektonicznego dla nabywcy z Cypru, który będzie realizowany w Polsce, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Jak rozliczyć VAT przy świadczeniach złożonych

Przedsiębiorcy świadczący usługi niejednokrotnie spotykają się z zagadnieniem tzw. świadczeń złożonych. Problematyka ta jest dość skomplikowana i rodzi wiele praktycznych problemów, zwłaszcza w zakresie podatkowym, jednakże wbrew pozorom wcale nie jest rzadko spotykana na rynku.

REKLAMA

Kiedy pojawia się obowiązek złożenia VAT-R/UE

Czy w związku ze sprzedażą prawa autorskiego dla klienta z Cypru należy złożyć zgłoszenie VAT-R oraz informacje dotyczące obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT-R/UE?

Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu

Czy transport pojazdu będącego własnością osoby fizycznej z terenu Niemiec do Polski można interpretować jako podlegający przepisom o wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10) i na tej podstawie nałożyć podatek VAT? NIE.

Co stanowi podstawę opodatkowania VAT przy czynnościach nieodpłatnych

Istnieją wątpliwości jak traktować czynności nieodpłatne na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Jak opodatkować premie pieniężne kontrahentów realizujących określony poziom zakupów

W czasach dużej konkurencji na rynku, przedsiębiorcy starają się różnymi metodami przyciągnąć klienta, zachęcić go do zakupów w jego firmie. Za zrealizowanie pewnego poziomu zakupów w danym okresie (ustalonego najczęściej w umowie) dostawy nagradzają swoich odbiorców np. wypłacana premią pieniężną.

REKLAMA

Co grozi podatnikowi za nieujawnianie dochodów

Obecnie prowadzę zarejestrowaną działalność gospodarczą. Jednak w przeszłości bywało z tym różnie. Wiem, że urząd skarbowy może sprawdzić czy płaciłem podatki i czy w prawidłowej wysokości. Jakie konsekwencje grożą mi w przypadku ustalenia niezapłaconych podatków?

Jak rozliczyć wydatki na wyposażenie sfinansowane dotacją z urzędu pracy

Wydatki na nabycie wyposażenia o wartości poniżej 3.500 zł, niezbędnego do rozpoczęcia działalności gospodarczej, sfinansowane ze środków otrzymanych z urzędu pracy, mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Taksówkarze nie zawsze drukują paragony

W nocy z 14 na 15 maja 2010 roku pracownicy Wydziału Realizacyjnego Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku w towarzystwie policjantów z Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku oraz inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku rozpoczęli akcję mającą na celu sprawdzenie czy taksówkarze wywiązują się z obowiązku rejestrowania za pomocą kas fiskalnych obrotów uzyskanych ze sprzedaży świadczonych usług.

Na tropie szarej strefy podatkowej

Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wspólnie z funkcjonariuszami Straży Granicznej z Placówki Straży Granicznej w Bydgoszczy przeprowadził w dniu 11 lipca 2010 r. kolejną akcję wymierzoną w nieuczciwych sprzedawców handlujących na bazarach, targowiskach i giełdach.

Oszust podatkowy skazany

W dniu 31 marca 2010 r. przed Sądem Rejonowym w Bydgoszczy zapadł wyrok skazujący w sprawie przeciwko oskarżonemu o popełnienie przestępstwa skarbowego polegającego na podaniu nieprawdy w deklaracjach podatkowych, co w konsekwencji spowodowało narażenie Skarbu Państwa na uszczuplenie. Sąd orzekł karę łączną 1 roku i 6 miesięcy pozbawienia wolności, warunkowo zawieszając wykonanie orzeczonej kary, na okres próby 5 lat.

Firmanctwo oszustów podatkowych

Kiedy trzeba dokonać aktualizacji zgłoszenia VAT-R

Od 24 kwietnia 2010 r. obowiązuje zmieniony przepis art. 96 ust. 12 ustawy o VAT. Dotychczas podatnicy na mocy ww. przepisu bezwzględnie zobowiązani byli do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestrującego (na tzw. druku VAT-R) w terminie 7 dni od dnia, w którym uległa zmiana jakkolwiek informacja podana w poprzednio złożonym zgłoszeniu rejestrującym lub aktualizującym na potrzeby VAT.

Sposób księgowania w kpir przy ewidencjonowaniu usług kasą fiskalną

Jak księgować w księdze przychodów i rozchodów faktury wystawione za przeprowadzane szkolenia przy równoczesnym ewidencjonowaniu obrotu bezrachunkowego za pomocą kas rejestrujących?

Kiedy ująć import towarów w kpir

Czy wydatki poniesione na zakup towarów handlowych (importowanych) oraz koszty uboczne zakupu należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie otrzymywania towaru?

Jak ująć diety i noclegi pracownicze w ewidencji kpir

Czy koszty delegacji: diety, noclegi pracownika są kosztem uzyskania przychodu z działalności oraz czy należy rozliczać każdy wyjazd i potwierdzać jego pobyt na druku delegacji?

Dowód wewnętrzny podstawą zapisu w kpir podatników VAT kupujących od rolników ryczałtowych.

W jaki sposób należy dokumentować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupy dokonywane przez podatników podatku VAT od rolników ryczałtowych?

Jak księgować przychody i koszty z różnych form działalności w kpir

Pytanie: Podatnik prowadzi kilka działalności (trzy formy) jak powinien dokumentować zapisy w kpir ?

Jak zaksięgować w kpir otrzymane środki z funduszy unijnych

Pytanie: Jak zaksięgować poniesione wydatki na firmę, jeżeli zostaną one zwrócone w późniejszym terminie dotacją środków Europejskiego Funduszu Społecznego w postaci transzy środków pieniężnych?

Jak ująć w kpir zakup domeny internetowej

Pytanie: W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (10 czy 14), należy ewidencjonować wydatki poniesione na zakup prawa do domeny internetowej?

Jak rozliczyć w kpir nabywane materiały budowlane

Pytanie: Podatnik materiały budowlane nabywa na firmę i zalicza w koszty uzyskania przychodu. Jak powinien ewidencjonować zakupy w kpir?

Jak ująć w kpir różnice remanentowe

Pytanie: Czy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów może rozliczać się co miesiąc różnicami remanentowymi?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej

Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę VAT naliczonego, w zakresie w jakim nabywane przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Dokumentem, który potwierdza fakt naliczenia podatku jest przede wszystkim faktura VAT wystawiana przez sprzedawcę. A co w przypadku, gdy zamiast faktury dostajemy bilet? Otóż, ustawodawca pod pewnymi warunkami dopuścił możliwość traktowania biletu na równi z fakturą.

Czy przychody z tytułu otrzymanej dotacji podlegają zwolnieniu z PIT

Jestem przedsiębiorcą i prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Realizuję od 2009 roku, jako beneficjent dwa projekty szkoleniowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tych projektów osiągam przychody z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektu oraz otrzymuję refundację części kosztów utrzymania biura projektu będącego jednocześnie siedzibą firmy. Czy te przychody podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego?

Jak zaksięgować w kipr wydatki na zakup działki pod budowę mieszkań

Czy wydatki poniesione na zakup działki gruntu przeznaczonej pod budowę mieszkań przeznaczonych na sprzedaż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej można zaksięgować jako towar w rubryce 10 księgi (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu), zaś opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłatę sądową w rubryce 11 księgi (koszty uboczne zakupu)?

Najem lokalu w ramach działalności gospodarczej a ewidencja w kpir

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której wynajmuję lokal. Właściciel lokalu nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT. W jaki sposób najemca powinien udokumentować poniesienie wydatków?

Jak prawidłowo ewidencjonować w kpir usługi rekreacyjne

Prowadzę działalność gospodarczą obejmującą naukę jazdy konnej i rekreację. Posiadam 3 konie własne i 4 użyczone nieodpłatnie, nie chcę traktować koni jako majątku firmy, natomiast korzystam z nich do uzyskania przychodu z jazd. W jaki sposób wpisywać koszty związane z wyżywieniem, utrzymaniem oraz leczeniem koni i w oparciu o jakie dokumenty? W oparciu o jakie dokumenty wpisywać przychód z jazdy konnej do kpir?

Złodziej prądu podatnikiem akcyzy teraz i w przyszłości

Złodzieje prądu, w momencie ujawnienia faktu zajmowania się tym procederem, poza koniecznością uiszczenia opłaty za nielegalnie pobraną energię, muszą także zapłacić podatek akcyzowy z tego tytułu.

Jakie opłaty i podatki trzeba zapłacić przy sprowadzaniu auta z USA

Zamierzam wkrótce kupić i sprowadzić samochód osobowy spoza UE - najprawdopodobniej z USA. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć jakie zapłacę z tego tytułu podatki.

Co trzeba zmienić w VAT - propozycje PKPP Lewiatan

Podatek od towarów i usług, to najbardziej skomplikowany podatek w naszym systemie podatkowym. Ponadto ustawa o VAT zawiera również wiele przepisów błędnych, czy niewłaściwie implementujących prawo UE. Rada Podatkowa Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan przygotowała projekt koniecznych zmian w VAT ogłoszony 23 czerwca 2010 r.. Projekt ten został przekazany Ministrowi Finansów i Komisji Przyjazne Państwo.

Przegrana sprawa w sądzie jest kosztem przedsiębiorcy

Czasem przegraną sprawę w sądzie może choć trochę osłodzić możliwość zaliczenia do kosztów wydatków poniesionych na ten spór.

Przedsiębiorcy chetnie korzystają z darmowych porad prawno-podatkowych

Z uruchomionego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce numeru telefonu skorzystali głównie przedsiębiorcy, którzy ucierpieli z powodu powodzi, jak również zakłady pracy, które chcą udzielić pomocy swoim poszkodowanym pracownikom. Dyżury prowadzone są przez doradców i konsultantów podatkowych, m. in. z HLB Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki, będący społecznym ekspertem Stowarzyszenia Podatników w Polsce.

Kiedy rozliczyć w PIT wynagrodzenie za usługi zapłacone z góry

W sytuacji, gdy wystawienie faktury lub zapłata poprzedzają wykonanie usługi podatnik uzyskuje przychód w dniu wystawienia faktury - jeżeli faktura zostanie wystawiona przed uregulowaniem należności. Natomiast jeżeli cała należność zostanie uregulowana przed dniem wystawienia faktury, to przychód powstaje w dniu uregulowania należności.

Jak opodatkować należności otrzymane przez wspólnika występującego ze spółki osobowej

Organy podatkowe uważają, że różnica pomiędzy wypłaconą wartością udziału kapitałowego, a wartością wkładu wniesionego przez występującego wspólnika spółki osobowej - jako dochód z praw majątkowych - podlega opodatkowaniu PIT. Jednak szczęśliwie dla podatników sądy administracyjne uważają inaczej.

Diety przedsiębiorców w kosztach uzyskania przychodów

Prowadząc działalność gospodarczą nawet jednoosobową, niejednokrotnie zdarzyć się może konieczność wyjazdu służbowego, czasem charakter prowadzonej działalności może być taki że już w samym założeniu będzie zakładał konieczność częstych podróży służbowych. W takiej sytuacji pojawia się pytanie czy dieta związana z podróżą służbową właściciela firmy może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?

Skutki podatkowe podjęcia działalności gospodarczej po śmierci małżonka

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani też ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 1681 z późn. zm.) nie przewidują możliwości kontynuowania działalności za zmarłego podatnika, który prowadził działalność gospodarczą jednoosobowo.

Jak dokumentować sprzedaż, gdy przedsiębiorca nie ma kasy fiskalnej

Co do zasady, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinien mieć zarejestrowaną kasę fiskalną i wydawać każdorazowo paragon. Na życzenie konsumenta, może dodatkowo wystawić fakturę VAT

Forma wystawienia faktury korygującej do faktury elektronicznej

Jednym z podstawowych obowiązków podatników VAT jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dokonywane transakcje (sprzedaży towarów, świadczenia usług). Na podstawie rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (Dz.U. Nr 133, poz. 1119) podatnicy otrzymali możliwość wystawiania i przysyłania tych faktur drogą elektroniczną, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Czy z ulgi na zakup kas rejestrujących można skorzystać więcej niż jeden raz

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Cudzoziemiec z UE prowadzący w Polsce firmę może stosować pkpir

Jeżeli podatnik jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.  Do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązany będzie dopiero po osiągnięciu, za poprzedni rok obrotowy, przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wynoszących co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Ministerstwo Finansów przekaże VAT od charytatywnych sms-ów dla powodzian

Środki odpowiadające wysokości podatku VAT pobranego od tzw. sms-ów charytatywnych na rzecz powodzian Ministerstwo Finansów przekaże na cele związane z usuwaniem lub łagodzeniem skutków powodzi. W ten sposób rząd chce zachęcić do wspierania potrzebujących i wzmocnienia gestów solidarności z osobami dotkniętymi skutkami żywiołu.

Polski podatek akcyzowy zgodny z prawem UE

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł 20 maja 2010 r., że Polska nie naruszyła prawa europejskiego, wliczając podatek akcyzowy pobierany przy sprzedaży samochodów niezarejestrowanych w Polsce do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) pobieranego od tych samochodów.

Nowości w ustawie o PIT od 20 maja 2010 r.

Szybciej (bo już w następnym roku po roku zakończeniu zatrudnienia) będzie można przejść na tzw. samozatrudnienie i współpracując jako przedsiębiorca ze swoim byłym pracodawcą płacić PIT wg liniowej stawki 19%.

Darowizna na rzecz szkoły a VAT

Czy darowizna pieniężna przekazana na rachunek szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i jak tę czynność należy dokumentować?

Zakup i konsumpcja wina w kraju UE a VAT


Czy zakupu wina na terenie państwa członkowskiego i zużytkowanie go w ramach reprezentacji na terenie tego państwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju?

Transakcje z podmiotem zagranicznym a obowiązek podatkowy


Czy dokonanie przedpłaty na rzecz kontrahenta z Czech na towar pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, który na terytorium Czech znajduje się na składzie celnym wywołuje obowiązek podatkowy?

Stawka podatku za usługę projektową

Podatniczka wykonuje - na rzecz firmy z siedzibą we Wrocławiu - usługę projektową (zakwalifikowaną wg symbolu z PKWiU 74.2 - usługi architektoniczne i inżynierskie) dotyczącą nieruchomości mającej powstać w Moskwie. W związku z tym podatnik pyta jaką stawkę podatku powinna w tym przypadku zastosować?

REKLAMA