REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Małe i średnie firmy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rejestracja i prowadzenie firmy w Irlandii

Irlandia zajmuje bardzo wysokie miejsca w prestiżowych rankingach oceniających warunki do prowadzenia firmy. Przyciąga nie tylko wielkie korporacje, ale również małe i średnie przedsiębiorstwa. A niepewność związana z Brexitem jeszcze bardziej podnosi atrakcyjność prowadzenia tam biznesu. Jakie są koszty rejestracji i prowadzenia firmy w Irlandii?

Brexit dotknie polskie firmy – ucierpią zwłaszcza najmniejsi podatnicy

To, jakie będą konsekwencje brexitu dla podatników zależy od tego, jaki rodzaj brexitu będzie ostatecznie miał miejsce. Niezależnie jednak od scenariusza brexitu, wpłynie on na Polaków, którzy współpracują z brytyjskimi kontrahentami albo są zatrudnieni przez tamtejszych pracodawców. Czy mają się czego obawiać? Jakie nowe obowiązki na nich spadną?

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) już działa

1 kwietnia 2019 r. została udostępniona użytkownikom funkcjonalność zakładania kont na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF). Tworzenie i przesyłanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów za pośrednictwem PEF zostanie udostępnione 18 kwietnia 2019 r.

„Prawo do popełnienia błędu” – nowa instytucja w prawie dla przedsiębiorców

Mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy będą mogli korzystać z nowej instytucji, tj. z „prawa do popełnienia błędu”. W przypadku usunięcia stwierdzonych naruszeń przepisów w określonym terminie, przedsiębiorca nie będzie podlegał karze. Prawo do popełnienia błędu obowiązywać będzie w okresie 12 miesięcy od dnia podjęcia działalności po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 36 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia.

Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie

Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie - to jedna z propozycji zawartych w zestawie ponad 70 ułatwień dla biznesu (Pakiet Przyjazne Prawo) przygotowanych przez resort przedsiębiorczości i technologii. Zmiana dotyczy rozliczania VAT od towarów wpływających do portów i ma wpłynąć pozytywnie na konkurencyjność tego sektora gospodarki.

Rzecznik MŚP apeluje o ułatwienia w podzielonej płatności dla małych firm

12 lutego 2019 r. Adam Abramowicz Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwrócił się do największych spółek z udziałem Skarbu Państwa o wprowadzenie zmian w stosowaniu podzielonej płatności dla najmniejszych firm. Rzecznik rekomenduje wprowadzenie zmian polegających na rezygnacji lub ograniczeniu stosowania płatności podzielonej dla mikrofirm oraz skróceniu terminu zapłaty za faktury wystawione przez te firmy.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych 2019 - przepisy i struktura dokumentów

18 kwietnia 2019 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy, które obligują zamawiających (w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych) do odbioru i przetwarzania faktur elektronicznych o określonej przepisami strukturze. Podmioty, które występują jako zamawiający w procesie udzielania zamówień publicznych (także w toku udzielania koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym) muszą być przygotowane na te zmiany. Narzędziem, które ma służyć do przekazywania ustrukturyzowanych faktur oraz innych dokumentów, pomiędzy wykonawcami zamówień publicznych a instytucjami zamawiającymi jest Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF).

Nowe Prawo zamówień publicznych od 2020 roku

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało i skierowało do konsultacji projekt nowego Prawa zamówień publicznych (PZP), które ma wejść w życie z początkiem 2020 roku. Celem nowej ustawy regulującej zasady zamówień publicznych ma być przede wszystkim zwiększenie liczby firm, w tym małych i średnich, startujących w przetargach oraz wydawanie pieniędzy w systemie zamówień publicznych, w sposób, który uwzględnia strategiczne cele państwa, m.in. wzrost innowacyjności. Razem z projektem nowego PZP konsultowany jest projekt ustawy "Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych".

Zmiany w ustawie o rachunkowości od 2019 r. – wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień redakcji Infor.pl dotyczących zmian (uproszczeń) w ustawie o rachunkowości, które zawiera ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. Nowe regulacje przewidziane niniejszą nowelizacją wchodzą w życie od 1 stycznia 2019 r.

Uproszczenia dla MŚP w prawie podatkowym i gospodarczym od 2019 r.

W dniu 1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie większość rozwiązań ustawy, która zakłada prawie 50 uproszczeń w prawie podatkowym i gospodarczym. Jest to tzw. Pakiet MŚP, dzięki któremu w kieszeniach przedsiębiorców w ciągu 10 lat na zostać 4 mld zł.

Faktury elektroniczne (e-faktury) w zamówieniach publicznych od 2019 r.

W 2019 r. wejdą w życie nowe regulacje w zakresie zamówień publicznych. Obowiązywały będą, określone w drodze nowej ustawy, zasady przesyłania faktur elektronicznych (e-faktur) oraz innych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych. Zostanie uruchomiona bezpłatna platforma do obiegu tych dokumentów.

E-faktury w zamówieniach publicznych od 18 kwietnia 2019 r.

23 października 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. 6 listopada 2018 r. sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju pozytywnie zaopiniowała we wtorek cztery poprawki senackie do ustawy o elektronicznym fakturowaniu. Poprawki mają charakter techniczno-redakcyjny. Ustawa ma wejść w życie 18 kwietnia 2019 r.

Ustawa o rachunkowości – zmiany w 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które mają wejść w życie już 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. zwiększenie progów uprawniających jednostki do stosowania uproszczeń w rachunkowości oraz skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania sprawozdań finansowych.

E- fakturowanie w zamówieniach publicznych od 2019 roku

18 września 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający muszą być przygotowani na odbiór faktury w postaci dokumentu elektronicznego o określonej przepisami strukturze. Nowe przepisy mają na celu rozwój tzw. gospodarki cyfrowej, ograniczenie używania "papieru", a także oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych. Zmiany wynikają z przepisów UE i wpisują się w realizację rządowego programu od papierowej do cyfrowej Polski.

Pożyczka na rozwój dla małych firm - do 500 tys. zł na 2,5% rocznie

Do 5 listopada 2018 r, można składać wnioski do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) o niskooprocentowaną „Pożyczkę na rozwój”. Można ubiegać się o pożyczkę Kwota pożyczki: od 100 tys. zł do 500 tys. zł, przy stałym oprocentowaniu od 2,5% od 6% rocznie.

Zakres ochrony prawnej podwykonawców w zamówieniach publicznych

W trakcie procesu budowlanego to zwykle najwięksi gracze, czyli inwestor i generalny wykonawca rozdają karty. Podwykonawcy, mimo iż często ponoszą odpowiedzialność za wybudowanie i oddanie poszczególnych zadań inwestycyjnych, mają problem z odzyskaniem przysługujących im należności. Przyjrzyjmy się zatem po jaką ochronę prawną mogą sięgnąć podwykonawcy przy zamówieniach publicznych.

JPK na żądanie - co powinien wiedzieć przedsiębiorca?

Urzędy skarbowe już po 20 sierpnia mogą wzywać średnich, małych oraz mikroprzedsiębiorców do przedstawienia na żądanie odpowiednich struktur JPK (Jednolitego Pliku Kontrolnego). W tej formie na wezwanie organu skarbowego przedsiębiorcy będą zobowiązani przedstawiać np. dane z wyciągów bankowych czy ksiąg rachunkowych. Brak JPK na wezwanie skarbówki może skutkować nałożeniem kary porządkowej.

Uprawnienia i obowiązki Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców to instytucja nowa w prawie polskim, której głównym zadaniem będzie stanie na straży praw i interesów przedsiębiorców. Czym dokładnie będzie się zajmował Rzecznik, jakie będzie miał kompetencje i obowiązki?

Fundusze unijne to nadal znaczące wsparcie dla rozwoju sektora MSP

Przed nami jeszcze tylko 2,5 roku obecnej perspektywy finansowej UE 2014-2020, w ramach której znaczne środki przeznaczono na inwestycje w sferę innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach. Warto po nie sięgnąć, ponieważ są formą bezzwrotnego wsparcia i z racji tego stanowią źródło atrakcyjnego kapitału na rozwój przedsiębiorstw. Po ten kapitał polskie firmy sięgały dotychczas dość chętnie. Według danych Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na koniec 2017r. wsparcie ze środków unijnych otrzymało ponad 8 tys. przedsiębiorców m.in. na realizację ponad 1400 projektów B+R, wdrożenie ponad 800 innowacji produktowych oraz ponad 400 innowacji procesowych. Na projekty, mające na celu wzmocnienie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, do końca lutego br. rozdano ponad 16 mld PLN.

JPK na żądanie - obowiązki przedsiębiorcy

Od 1 lipca 2018 r. obowiązek przesyłania JPK na żądanie skarbówki obejmie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. To kolejny etap rewolucji związanej z JPK. Wielu przedsiębiorców nie ma jednak pojęcia, z czym się to dla nich wiąże i jakie obowiązki będą musieli spełnić.

Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych - opinia BCC

Business Centre Club pozytywnie ocenia projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Celem regulacji jest ograniczenie lub usunięcie barier występujących w obrocie transgranicznym, w szczególności wynikających z jednoczesnego współwystępowania niejednolitych i niekompatybilnych wymogów prawnych oraz przepisów technicznych dotyczących możliwości fakturowania elektronicznego.

RODO w małej firmie - jak się odnaleźć?

RODO, czyli unijne rozporządzenie w sprawie ochrony danych osobowych wchodzi w życie 25 maja. Nowe regulacje dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych od tej daty dotyczą wszystkich firm. Nie ma więc znaczenia, czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna czy spółka z o.o. - każde z tych podmiotów obowiązuje ochrona danych osobowych. Bez znaczenia jest również liczba zatrudnianych pracowników.

Jedna strefa ekonomiczna - wysokość zwolnienia z CIT zależy od lokalizacji

Po wprowadzeniu jednej strefy ekonomicznej kluczowa będzie lokalizacja zakładu. Jeśli mała firma produkcyjna zainwestuje we Wrocławiu 10 mln zł, dostanie 4 mln zł zwolnienia z podatku CIT. Jeśli wybierze Białystok, ulga wyniesie 6,5 mln zł.

Czym będzie się zajmował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców?

Pod koniec kwietnia weszła w życie Konstytucja Biznesu wprowadzająca szereg nowych rozwiązań prawnych dla przedsiębiorców, w tym instytucję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Przedstawiciel mikro-, małych i średnich firm na linii firma-urzędnik rozpocznie swoją pracę na jesieni tego roku. Będzie on m.in. przyjmował wnioski od przedsiębiorców, wyjaśnienia od urzędów i organów, a także opiniował projekty ustaw.

E-faktury w zamówieniach publicznych - projekt ustawy

Ministerstwo Finansów przygotowało i skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Ustawa ma wejść w życie 27 listopada 2018 r. i w tej dacie ma nastąpić uruchomienie systemu teleinformatycznego platformy elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych. Wprowadzenie obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających – w odniesieniu do centralnych zamawiających – nastąpi 17 kwietnia 2019 r. a w przypadku pozostałych jednostek – od 1 kwietnia 2020 r.

9% CIT i "mały ZUS" poprawią rentowność MSP

Zarówno obniżony CIT dla MSP, jak i mały ZUS są rozwiązaniami inwestycyjnymi. Pozytywne konsekwencje w budżecie firm będą niemal natychmiastowe. Dzięki tym rozwiązaniom w Polsce będzie zakładanych jeszcze więcej firm, i będą się one szybciej rozwijać - powiedziała PAP szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz.

Niższy CIT dla małych i średnich przedsiębiorców od 1 stycznia 2019 r.

Zapowiadany przez premiera Mateusza Morawieckiego niższy podatek CIT dla małych i średnich przedsiębiorców mógłby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. - ocenił wiceminister finansów Paweł Gruza. Stawka podatku CIT miałaby zostać obniżona do 9 proc.

e-Zamówienia publiczne 2018/2019

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że trwają prace nad elektronizacją zamówień publicznych. Przepisy unijne nakazują, by od 18 października 2018 r. podczas przeprowadzenia kompletnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przyjmowanie oraz zabezpieczanie do terminu otwarcia ofert, wniosków i oświadczeń następowało w formie elektronicznej. W tym celu powstaje centralna Platforma e-Zamówienia, która jednak nie osiągnie pełnej funkcjonalności w tym terminie. Dlatego od 18 października 2018 r. będzie działać tymczasowe rozwiązanie zastępcze: Miniportal e-Zamówień. Natomiast pełne wdrożenie docelowego modelu, tj. centralnej Platformy e-Zamówienia, z którą zintegrowane są Portale e-Usług nastąpi najprawdopodobniej pod koniec 2019 roku.

Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji

Wiosna przynosi zupełnie nowe propozycje dofinansowania, jak również kilka istotnych zmian w konkursach dobrze już znanych. Przedsiębiorcy, którzy planują inwestycje finansowane z funduszy unijnych mogą się starać o otrzymanie dofinansowania m.in. na rozwój działalności badawczo-rozwojowej czy wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Nabory są przeznaczone dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, ale również dla dużych firm czy konsorcjów.

Restrukturyzacja firmy a możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne

Czy o uzyskanie zamówienia publicznego mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy otworzyli już postępowanie restrukturyzacyjne? Czy planowana lub wdrażana restrukturyzacja może pozbawić ich korzystnego finansowo przetargu? Kiedy przedsiębiorca restrukturyzowany może zostać pozbawiony przez instytucję zamawiającą szansy ubiegania się o zamówienie publiczne?

Konstytucja Biznesu przyjęta przez Sejm, czeka na podpis prezydenta

W dniu 6 marca Sejm zakończył pracę nad Konstytucją Biznesu i skierował do podpisu prezydenta. Pakiet pięciu ustaw, z których składa się Konstytucja Biznesu, wejdzie w życie 30 dni od ogłoszenia. Najważniejszą ustawą pakietu jest Prawo przedsiębiorców.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - projekt w II kwartale 2018 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Projekt ten ma być przyjęty przez Radę Ministrów w II kwartale 2018 roku. Głównym celem projektowanej ustawy jest implementacja Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych, którą w ramach negocjacji i stanowiska rządu Polska silnie wspierała. Zdaniem polskiego rządu regulacje te mają pozytywne oddziaływanie społeczno-gospodarcze.

Wysokość składki wypadkowej od 1 kwietnia 2018 r.

Na początku kwietnia 2018 roku zaczną obowiązywać nowe regulacje w zakresie składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Składka dla płatnika zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięciu ubezpieczonych będzie obniżona do 1,67%, z obecnych 1,8%.

Od 15 lutego przedsiębiorcy mogą składać wnioski o premię technologiczną

Począwszy od 15 lutego br. małe, mikro i średnie przedsiębiorstwa, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty lub usługi, mogą aplikować o premię technologiczną w kwocie aż do 6 mln złotych. Nabór wniosków potrwa do 24 maja br. W sumie do rozdysponowania jest 550 mln zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) 2014 – 2020.

Jak chronić dane osobowe przedsiębiorstwa przed cyberatakami?

Jednymi z najważniejszych danych, jakie gromadzi każda firma, są informacje osobowe jej pracowników. Ich ochrona konieczna jest nie tylko ze względu na przepisy prawa, ale również dlatego, że mogą stać się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców, a tego typu ataki są coraz częstsze. Dotykają one nie tyle duże koncerny, co przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, gdzie procedury przeciwdziałania tego typu zagrożeniom są niedopracowane lub wręcz nie istnieją. Nie powinniśmy zatem pytać „czy” ktoś zaatakuje naszą firmę, ale bardziej - „kiedy” to zrobi.

Podatkowe przepisy z pakietu dla MŚP wejdą w życie 1 stycznia 2019 r.

Sukcesja przedsiębiorstw czy możliwość zaliczenia zarobków współmałżonka do kosztów podatkowych to część rozwiązań zawartych w pakiecie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), nad którym pracuje resort przedsiębiorczości i technologii. Podatkowe przepisy z tego pakietu wejdą w życie 1 stycznia 2019 r. - zapowiada minister Jadwiga Emilewicz.

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, która składa się na pakiet Konstytucji Biznesu, w dniu 26 stycznia została chwalona przez Sejm. Zgodnie z zapisami tej ustawy, powołany zostanie rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, który będzie stał na straży praw mikro-, małych i średnich firm.

Mali i średni przedsiębiorcy będą mieli swojego rzecznika od 2018 r.

Rząd zamierza powołać Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. W myśl projektu ustawy w tej sprawie do zadań rzecznika będzie należało m.in. dbanie o interesy przedsiębiorców i poprawę środowiska prawnego, w którym funkcjonują, a także zapewnienie bardziej partnerskich relacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Rzecznik powinien rozpocząć działalność w 2018 r.

Pełny dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich firm

Rząd pracuje nad rozwiązaniami, które zapewnią małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) dostęp do zamówień publicznych w pełnym zakresie. Poprawi to ich konkurencyjność na rynku. Obecnie MŚP są w dużym stopniu wykluczane z realizacji zamówień publicznych. Andżelika Możdżanowska, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich firm, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju w rozmowie z Polską Agencją Prasową mówiła także o innych działaniach rządu podejmowanych w interesie MŚP.

Fundusze na rozwój działalności B+R w regionach

Po ogłoszonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogólnokrajowych naborach w ramach tzw. Szybkiej Ścieżki oraz konkursach prowadzonych przez PARP w ramach poddziałania "Badania na rynek", ciekawą ofertę dofinansowania na rozwój działalności B+R przygotowały instytucje regionalne.

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy należy do jednego z najczęściej wykorzystywanych instrumentów przez podmioty zobowiązane do stosowania ustawy prawo zamówień publicznych. Czym się charakteryzuje, w jaki sposób wykonawca może skutecznie wnieść zabezpieczenie oraz jakie są konsekwencje niewypełnienia takiego obowiązku przez wykonawcę?

Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka)

Ministerstwo Rozwoju opublikowało w sierpniu nowe wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków, natomiast wrzesień przyniósł ogłoszenie kolejnych, nieco zmienionych, naborów w ramach konkursów Szybkiej Ścieżki, oferujących dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych.

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

Umowa o podwykonawstwo

Kontynuując rozważania w przedmiocie umowy o roboty budowlane nie sposób pominąć zagadnień związanych z umową o podwykonawstwo. W treści niniejszego artykułu przedstawiona zostanie jej definicja, poszczególne elementy i zastosowanie. Artykuł ma w swym założeniu przybliżyć regulacje prawne dotyczące umowy o podwykonawstwo, w tym m.in. procedurę procesu akceptacji umowy o podwykonawstwo realizowanej w ramach zamówienia na roboty budowlane.

Klauzula obejścia prawa podatkowego blokuje wydawanie interpretacji

Klauzula obejścia prawa podatkowego, która obowiązuje od lipca ubiegłego roku, dotyczy zarówno wszystkich firm, jak i osób fizycznych, choć w założeniu wymierzona była w większe firmy unikające opodatkowania. Stanowi to duży kłopot dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ to głównie małe firmy mają problem z uzyskaniem od Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnych.

Akcyza na płyny do e-papierosów zagraża przedsiębiorstwom

Ministerstwo Finansów przewiduje nałożenie akcyzy w wysokości 70 gr na płyn do elektronicznych papierosów za każdy jego mililitr. Projekt budzi silne obawy w branży, a stanowisko w tej sprawie zajął Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Według organizacji istnieje ryzyko upadku wielu sklepów, a w związku z tym utraty tysięcy miejsc pracy. Projekt ustawy jest na etapie konsultacji publicznych. Wejście przepisów w życie planowane jest na 1 stycznia 2018 r.

Jak uzyskać dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową?

Uruchomienie czy rozbudowa działu badawczo-rozwojowego w firmie to rodzaje projektów, które mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków w ramach tego programu potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 r. Na dofinansowanie przeznaczono aż 900 milionów złotych.

Małe i średnie firmy mają problemy z windykacją należności

Szacuje się, że jedynie połowie małych i średnich firm udaje się samodzielnie odzyskać przeterminowane należności. Prawie 3/4 przedsiębiorców nie korzysta z usług windykacyjnych zewnętrznych firm. Największe problemy z windykacją należności mają firmy handlowe, transportowe, budowlane i przemysłowe.

Wzór e-faktury w zamówieniach publicznych

Wzór faktury elektronicznej, który będzie miał zastosowanie przy fakturowaniu w zamówieniach publicznych, zostanie określony w maju 2017 r. Zamawiający będą mieli obowiązek odbierania takich e-faktur od 26 listopada 2018 r., natomiast wykonawcy będą musieli je wystawiać od 1 listopada 2020 r.

Wzory formularzy PIT-36, PIT-36L i PIT/BR - do dochodów od 1 stycznia 2017 r.

Zmodyfikowane zostały wzory deklaracji podatkowych PIT-36 i PIT-36L oraz informacji PIT/BR. Nowe wzory uwzględniają zmiany przepisów ustawy o PIT w zakresie rozliczania ulgi na badania i rozwój i mają zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA