REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zatrudnienie, RODO

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przedłużenie ważności zezwoleń na pracę cudzoziemców w czasie epidemii

Zezwolenia na pracę cudzoziemców w czasie COVID-19. Specjalna (anty-covidowa) ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych zawiera przepisy przedłużające ważność wszystkich rodzajów zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce. Dotyczy to także oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia wątpliwości związane z tymi przepisami, dotyczące różnych stanów faktycznych.

Praca zdalna cudzoziemców w Polsce w czasie COVID-19 - zasady, kwarantanna

Praca zdalna cudzoziemców w Polsce. Czy w czasie epidemii koronawirusa cudzoziemcy, pracujący legalnie w Polsce mogą wykonywać pracę zdalnie? Czy cudzoziemcy uprawnieni do pracy w Polsce mogą podejmować pracę zdalnie w okresie objęcia obowiązkową kwarantanną? Na pytania odpowiada Państwowa Inspekcja Pracy.

Zatrudnianie niepełnosprawnych pracowników - co trzeba wiedzieć?

Czy w czasie rekrutacji przyszły pracodawca może pytać osobę z orzeczeniem o jej niepełnosprawność? Jaka jest wysokość dofinansowania na szkolenie dla osoby niepełnosprawnej? Ile wynosi wsparcie od PFRON na zatrudnienie pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy? Czy osoba niepełnosprawna podlega badaniom profilaktycznym w firmie, w której jest zatrudniona? Co się dzieje z niewykorzystanym dodatkowym urlopem wakacyjnym przyznawanym osobie niepełnosprawnej? Jaki warunek musi spełnić osoba niepełnosprawna, aby móc pracować w nocy?

Zatrudnienie niepełnosprawnego pracownika - wsparcie finansowe

Zatrudnienie niepełnosprawnego pracownika, to oprócz oczywistej ludzkiej satysfakcji z pozyskania kompetentnego pracownika, także korzyści finansowe dla obu stron umowy. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym rynku pracy wspierane jest poprzez refundację wynagrodzeń (dopłata z PFRON do pensji zatrudnionej osoby niepełnosprawnej), dotacje dla pracodawców na utworzenie lub wyposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej (wypłacane ze środków PFRON za pośrednictwem Powiatowych Urzędów Pracy) oraz refundacja składek na ubezpieczenie społeczne osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą i niepełnosprawnych rolników. Są i inne korzyści finansowe.

Subwencja z Tarczy Finansowej PFR - jak obliczyć wartość referencyjną zatrudnienia

Minister Rozwoju udzielił 14 sierpnia 2020 r. wyjaśnień odnośnie sposobu obliczana wartości referencyjnej zatrudnienia dla ustalenia statusu mikro, małego i średniego przedsiębiorcy dla potrzeb przyznania subwencji finansowej z programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm.

Czy sztuczna inteligencja zastąpić doradców finansowych? Robodoradztwo wymaga zmian przepisów

Polski nadzorca finansowy, jako jeden z pierwszych w krajach Unii Europejskiej, opracował stanowisko dotyczące robodoradztwa. Takie działania wspierają stosowanie sztucznej inteligencji w procesie usług doradztwa inwestycyjnego. Choć robotyzacja zmniejsza koszty i zwiększa wydajność, konieczne są odpowiednie regulacje. Jednym z wyzwań jest zabezpieczenie prawne odpowiedzialności za szkody, które mogą powstać w związku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę oraz inne zmiany w stosunkach pracy w czasie pandemii

Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.

RODO w biurze rachunkowym – jak chronić dane osobowe klientów?

Ochrona danych osobowych klientów biur rachunkowych w zgodzie z RODO to temat niezwykle istotny i obszerny. W naszym artykule postaramy się rozwiać najczęściej pojawiające się obecnie wątpliwości.

Koronawirus a rynek pracy - czy to dobry czas na uzupełnienie niedoborów kadrowych?

Spadek liczby rekrutacji połączony z redukcjami zatrudnienia powodują, że na rynku pracy pojawia się coraz więcej wykwalifikowanych specjalistów. Firmy, które jeszcze przed pandemią borykały się z niedoborami kadrowymi, dziś mogą zdobywać np. inżynierów o największych kompetencjach. Jak prognozują eksperci, ta sytuacja może potrwać jeszcze do końca bieżącego roku. Później walka o pracownika rozpocznie się na nowo.

Normy i wymiar czasu pracy

Określenie maksymalnej liczby godzin, którą może przepracować dany pracownik, zgodnie z obowiązującymi go przepisami, uznawane jest za normę czasu pracy. Nie uwzględnia ona wpływu świąt na czas wolny, dlatego niedziele i święta są dniami wolnymi od pracy.

Czy badanie temperatury pracowników oraz gości hotelowych jest zgodne z RODO?

5 maja 2020 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował opinię na temat sprawdzania temperatury ciała pracownikom oraz gościom hotelowym w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19. W związku z przeprowadzanym aktualnie zmniejszaniem obostrzeń, wielu przedsiębiorców planuje powrót pracowników z pracy zdalnej (home office) lub telepracy do pracy w biurze. Ze względu na to, iż pandemia nadal trwa, powstały wątpliwości czy przed dopuszczeniem pracowników do pracy można badać im temperaturę ciała. Wydane przez PUODO wyjaśnienia rozwiewają jedynie część wątpliwości w tym temacie.

Umorzenie 75% subwencji z Tarczy Finansowej PFR także dla małych i średnich przedsiębiorców

Warunek utrzymania zatrudnienia i straty na sprzedaży można spełnić łącznie i nie ma w tym zakresie żadnej sprzeczności – przekonuje PFR. Podobnie uważają eksperci. Ich zdaniem strata na sprzedaży nie wyklucza utrzymania zatrudnienia. Przypominają, że pieniądze z PFR są ukierunkowane właśnie na pokrycie tej luki. Ponadto, jeśli strata ekonomiczna przerodzi się w stratę podatkową, to będzie można ją odliczyć od dochodu w kolejnych latach, a nawet od dochodu za 2019 r

Inne formy zatrudnienia - obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika

Kodeks pracy oprócz standardowych form zatrudnienia, przewiduje również inne formy angażowania pracowników, do których można zaliczyć np. staże, praktyki czy zatrudnianie młodocianych. Charakteryzują się one szeregiem dwustronnych obowiązków, ale niosą również wiele korzyści, zarówno dla zatrudnianego, jak i zatrudniającego.

Mniej korzystne warunki zatrudnienia pracowników w czasie epidemii koronawirusa

Wprowadzenie możliwości stosowania mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników ma na celu pomoc pracodawcy w przezwyciężeniu trudności finansowych spowodowanych wystąpieniem COVID-19. Na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej popularnie Tarczą antykryzysową, pracodawca może zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową, które pozwoli mu na przykład czasowo zrezygnować z wypłaty pracownikom niektórych świadczeń lub ograniczyć ich wysokość.

Jak przedsiębiorstwa radzą sobie w czasie koronawirusa?

Pandemia spowodowała m.in. konieczność wprowadzenia zmian w zatrudnieniu i wynagradzaniu pracowników. Jak przedsiębiorstwa radzą sobie w czasie kryzysu wywołanego koronawirusem? Prezentujemy podsumowanie wyników badania.

RODO. Wyjątki od obowiązku informacyjnego

Obowiązek informacyjny to jedna z podstawowych powinności spoczywających na podmiotach będących administratorami danych osobowych wynikająca z przepisów RODO. Jego istotą jest przekazanie określonych informacji dotyczących przetwarzania danych. W wielu okolicznościach realizacja tej czynności może być dla ADO problematyczna. Jednak, czy w każdym przypadku jest ona bezwzględnie wymagana?

Procedury compliance, czyli sposób na ograniczenie ryzyk w firmie

Instytucja compliance (określana też jako procedura, system) staje się coraz bardziej popularna, a przedsiębiorcy mający świadomość ryzyk chcą wprowadzać ją u siebie. Jednak tylko faktyczne postępowanie według modelu dostosowanego indywidualnie do specyfiki przedsiębiorstwa może realnie ograniczyć zagrożenia, z którymi przedsiębiorca musi mierzyć się w obecnych czasach.

Wzrost udziału i znaczenia kobiet na rynku pracy

Jeszcze kilka lat temu odsetek kobiet pracujących w branżach takich jak budownictwo, motoryzacja, lotnictwo czy IT był bliski zeru. Dziś kobieta jest tam nawet co piątą aplikującą. Potwierdza to analiza blisko 900 tys. aplikacji i 16 tys. ofert pracy złożonych przez panie w 2019 roku.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

1% dla OPP a RODO

Rozpoczął się okres rozliczeniowy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) za rok 2019. Wielu podatników PIT przekaże kwotę 1% należnego podatku na organizację pożytku publicznego (OPP). Przy tej okazji Prezes UODO przypomina, że jeżeli podatnik w rozliczeniu rocznym wyraził zgodę na przekazanie jego danych organizacji, to może ona je przetwarzać np. po to, by np. podziękować darczyńcy w imieniu obdarowanego.

RODO 2020 - wytyczne EROD dot. przetwarzania danych osobowych przy pomocy urządzeń wideo

29 stycznia 2020 r., podczas 17. posiedzenia plenarnego, Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) przyjęła m.in.: ostateczną wersję wytycznych dotyczących przetwarzania danych osobowych za pośrednictwem urządzeń wideo (po publicznych konsultacjach), wytyczne w sprawie pojazdów połączonych, opinie w sprawie wymogów akredytacji podmiotów monitorujących przestrzeganie kodeksów postępowania oraz opinie na temat projektu wymogów akredytacji podmiotów certyfikujących, które są pierwszymi opiniami na ten temat przyjętymi przez Radę.

Koszty zatrudnienia pracownika w 2020 roku

Planując zatrudnienie nowego pracownika, pracodawca musi liczyć się z coraz większymi wymaganiami na rynku. Pracownicy oczekują określonych narzędzi do pracy, a specjaliści zdający sobie sprawę z swojej wartość, będą się również cenić – żądając określonych wysokości wynagrodzenia. Oczekiwana przez pracowników pensja netto, jest jednak tylko częścią kosztów, z którymi musi liczyć się pracodawca. Jakie koszty zatrudnienia pracownika ponoszą przedsiębiorcy w 2020 roku? Sprawdzamy koszty przy minimalnym wynagrodzeniu, przy wynagrodzeniu 5000 zł i przy pensji 10 tys. zł brutto.

Rok 2019 w prawie pracy - przepisy antymobbingowe, zmiany związane z RODO

W bieżącym roku istotnie zmodyfikowano przepisy prawa pracy, w tym dotyczące przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy czy dochodzenia roszczeń związanych z mobbingiem. Eksperci inFakt wskazują najważniejsze zmiany i tłumaczą, na czym polegają nowe regulacje.

Prawo do usunięcia danych na podstawie RODO

Osobom fizycznym przysługuje na podstawie RODO prawo do żądania usunięcia przez administratora, dotyczących ich danych osobowych. Uprawnienie to musi być respektowane w momencie, gdy zachodzą przewidziane prawem okoliczności. Jednakże zarówno osoby fizyczne, jak i administratorzy powinni być świadomi wyjątków, które mogą wyłączyć konieczność zadośćuczynienia przedmiotowemu żądaniu.

Jak zmienią się wynagrodzenia w 2020 r.

Wysokość wynagrodzeń zależy od wielu wskaźników, takich jak tempo wzrostu PKB, inflacja, produktywność pracy czy bezrobocie. Jak zmienią się wynagrodzenia w Polsce w 2020 roku? Czy nadal będą rosnąć?

Ukryte kamery w miejscu pracy - liberalny wyrok ETPC

Nacisk na rozwój gospodarczy zaczyna wygrywać w Europie z ochroną prywatności, widać liberalizację podejścia do kwestii przetwarzania danych - ocenił w rozmowie z PAP ekspert ds. ochrony danych osobowych Maciej Kawecki z Wyższej Szkoły Bankowej. Przykładem tej liberalizacji jest wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 17 października 2019 r., w którym Trybunał uznał, że przedsiębiorca ma prawo korzystać z ukrytego monitoringu wizyjnego, czyli mówiąc wprost, nie informować pracowników, że umieścił w zakładzie pracy kamery, o ile ma uzasadnione podejrzenia naruszeń (w tym wypadku kradzieży).

Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów

Po blisko półtora roku obowiązywania RODO warto dokonać przeglądu najczęściej występujących naruszeń związanych z ochroną danych i kar jakie w następstwie tego zostały nałożone przez organy nadzorcze w poszczególnych krajach członkowskich. W samej Polsce od 25 maja 2018 roku do organu wpłynęło co najmniej 8 000 skarg. Prezes UODO wydał już ponad 886 decyzji, z czego jedynie 3 nakładały na administratorów kary pieniężne. Przy czym łączna wysokość kar pieniężnych wyniosła blisko 3 miliony zł. W pozostałych krajach UE sytuacja wygląda podobnie – organy stosują „bat pieniężny” raczej w ostateczności. Jakiego rodzaju naruszenia najczęściej skutkowały najsurowszymi konsekwencjami?

Obowiązki pracodawcy wobec pracowników nowo zatrudnionych

Zawarcie stosunku pracy niesie ze sobą wiele obowiązków dla pracodawcy wobec osoby nowo zatrudnianej, można je podzielić na czynności jednorazowe, jak i te wykonywane przez cały okres zawarcia stosunku pracy. Obowiązki wszystkich pracodawców z zasady są takie same, mogą się one jednak nieco różnić ze względu na wielkość przedsiębiorstwa.

Kontakt telefoniczny w celach marketingowych a RODO - brak zgody to nie to samo, co sprzeciw

Przed wejściem w życie RODO organizatorzy tzw. „pokazów” (garnków, odkurzaczy, pościeli etc.), banki oraz m. in. operatorzy telefonii komórkowej kontaktowali się ze swoimi klientami prezentując przy okazji oferty handlowe i kusząc szeregiem oferowanych korzyści. Wejście w życie RODO miało taki proceder ukrócić i poddać pod weryfikację podstawy tego rodzaju działań marketingowych. Skutkować to miało sytuacją w której nawet jeśli ww. instytucje posiadały jakiekolwiek zgody marketingowe, najpewniej na gruncie dokonanych zmian w przepisach o ochronie danych osobowych – nie spełniały już one aktualnie obowiązujących wymogów. Z tego powodu w niektórych sektorach gospodarki (m. in. w bankowości) masowo zaczęto wysyłać wiadomości mailowe z prośbą o wyrażenie zgód marketingowych, które w znacznej większości pozostały bez odpowiedzi/reakcji klientów. Nie przeszkodziło to jednak w tym, aby kontakt marketingowy nadal był podejmowany.

RODO SUMMIT 2019

Rödl & Partner zaprasza na konferencję (26 listopada 2019 r. w Warszawie) dedykowaną tym wszystkim, których interesują konkretne rozwiązania na styku prawa, technologii i bezpieczeństwa w kontekście RODO. Skierowane jest zarówno do ekspertów przetwarzania danych osobowych, jak i do osób zarządzających firmami, czy prowadzących projekty. Infor.pl objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Jak żyć, czyli kontrola Prezesa UODO w praktyce – śniadanie biznesowe 29 października w Warszawie

Rödl & Partner zaprasza na bezpłatne śniadanie biznesowe, na którym zostaną przedstawione zasady i praktyka postępowania kontrolnego Prezesa UODO. Ponadto omówione zostaną wydane dotąd przez Prezesa UODO decyzje i nałożone kary, a także odpowiedzialność administracyjnoprawna, cywilnoprawna i karnoprawna przedsiębiorców za naruszenie obowiązków dot. przetwarzania danych osobowych. Infor.pl objął patronat nad tym wydarzeniem.

Poznaj INFORLEX Biura Rachunkowe!

Konwent „ODO” i pierwsze polskie targi ochrony danych osobowych – 19 listopada w Łodzi

„D(RODO)wskazy, czyli nowe kierunki ochrony danych w biznesie” – to hasło przewodnie VIII edycji Konwentu Ochrony Danych i Informacji 2019, który odbędzie się 19 listopada 2019 r. w Hali EXPO w Łodzi. Portal infor.pl objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

Przepisami RODO nałożono na administratorów ogólny obowiązek wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych, a także aby przetwarzanie danych było bezpieczne z perspektywy prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane. Ustaleniu, jakie środki będą najbardziej odpowiednie dla celu zapewnienia zgodności i w najlepszy sposób zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania służy analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, którą można przeprowadzić również z wykorzystaniem aplikacji GDPR Risk Tracker.

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2)

Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.

Prawie 3 miliony złotych kary za naruszenie przepisów RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał decyzję nakładającą karę finansową w wysokości ponad 2,8 mln zł (660 000 EUR) za naruszenie przepisów RODO. Kara nałożona została na sklep internetowy Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne (w zakresie monitorowania potencjalnych zagrożeń dotyczących nietypowych zachowań w sieci) i techniczne (w zakresie zabezpieczeń), które skutkowały uzyskaniem przez osobę nieupoważnioną dostępu do bazy danych klientów.

Kary za naruszenia RODO – lato 2019

Pomimo trwających wakacji, organy nadzorcze w całej Unii Europejskiej intensywnie kontrolują przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przepisów unijnych i krajowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Kontrole te doprowadziły w ostatnim czasie do nałożenia kolejnych kar za naruszenia. Jakie praktyczne wnioski płyną z tych postępowań dla polskich przedsiębiorców?

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

Prowadząc własną działalność gospodarczą, często przedsiębiorcy decydują się na współpracę z najbliższymi. Zatrudnienie żony czy męża to możliwość spędzania większej ilości czasu razem, a także zaufany pracownik na miejscu. Wspierając firmy rodzinne, urzędy powinny umożliwiać małżonkom wspólną pracę – jak to działa w praktyce? Jak można zatrudnić małżonka (forma zatrudnienia) i jakie wiążą się z tym koszty podatkowe i składkowe?

Kserokopie dowodów osobistych – legalne czy nie?

W pierwszym tygodniu lipca Polskę obiegła informacja o tym, że kopiowanie dowodów osobistych stanie się nielegalne. Ma to związek z wchodzącą w życie ustawą o dokumentach publicznych. Czy faktycznie, jak donosi prasa, za kserowanie dowodu osobistego przez pracodawcę ma grozić kara dwóch lat pozbawienia wolności?

Zerowy PIT dla pracowników do 26. roku życia - od 1 sierpnia 2019 r.

Dochody podatników do 26. roku życia w kwocie nieprzekraczającej 85,5 tys. zł będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 sierpnia 2019 r. i będą mieć zastosowanie do przychodów uzyskanych od tej daty.

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

Coraz więcej zgód na przetwarzanie danych osobowych

Prośby o kolejne zgody na przetwarzanie danych osobowych i zmiany w procedurach wewnętrznych podmiotów świadczących usługi on-line, to wynik nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Wiele firm musi ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z obowiązującym prawem oraz zmienić zasady przyjęte przy wdrażaniu RODO. Większość przepisów tej nowelizacji weszło w życie 4 maja 2019 r.

Jak RODO zmieniło polskie firmy

Wejście w życie nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) skutkowało istotnymi zmianami w 89% polskich firm – tak wynika z przygotowanego przez EY Polska raportu „Rok z RODO. Stosowanie RODO w firmach – szanse i zagrożenia”.

Wynagrodzenia osób z wykształceniem wyższym

Jak kształtują się wynagrodzenia osób z wykształceniem wyższym, których łączny staż pracy w ubiegłym roku nie przekraczał jednego roku?

Informacja RODO na fakturze – czy jest konieczna?

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) wymaga, by przedsiębiorcy przetwarzający dane wypełniali obowiązek informacyjny. Niektórzy postanowili zamieścić go na fakturach. Czy to oznacza, że obowiązek informacyjny RODO na fakturze jest obowiązkowy?

3 cechy firmy, które przyciągają pracowników

Co decyduje o tym jaka jest kultura organizacyjna firmy? Czy firma powinna dbać o rozwój zawodowy pracownika? Czy pracownik powinien być dumy z tego, w czym się specjalizuje? Między innymi z takimi pytaniami musi się zmierzyć firma, jeżeli chce mieć dobry zespół pracowników i dalej się rozwijać.

Kontrola zwolnień lekarskich a ochrona danych osobowych

Kontrola prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich może polegać na ustaleniu, czy w okresie niezdolności do pracy pracownik nie wykonuje innej pracy zarobkowej lub też nie wykorzystuje zwolnienia lekarskiego w sposób sprzeczny z jego celem.

Zmiany w RODO od 4 maja 2019 r. istotne dla banków i ich klientów

4 maja wszedł w życie pakiet zmian legislacyjnych dostosowujących polskie prawo do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) tzw. RODO. Jedną z istotniejszych zmian ustawodawca wprowadził w obszarze prawa bankowego, precyzując warunki oceny zdolności kredytowej klientów przez banki (oraz inne instytucje pożyczkowe) przy udzielaniu kredytów i pożyczek.

Obowiązki pracodawcy wynikające z zatrudnienia osoby niepełnosprawnej

Czas pracy osób niepełnosprawnych nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Osoby niepełnosprawne nie mogą być zatrudnione w godzinach nadliczbowych oraz w porze nocnej. O jakich jeszcze obowiązkach wobec pracowników niepełnosprawnych muszą pamiętać pracodawcy?

Czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych?

Kwestia czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez pracodawcę stała się kanwą rozstrzygnięcia jednego z sądów pracy. Pracownik odmówił podpisania kilku oświadczeń związanych z ochroną danych osobowych, a pracodawca z tego powodu rozwiązał z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia.

REKLAMA