Kategorie

Budżet państwa

Ministerstwo Finansów rozważa możliwość wprowadzenia mechanizmu dzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT. Model ten jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie stanowi rozwiązanie, które miałoby wyeliminować oszustwa i nadużycia w VAT.
Według danych Ministerstwa Finansów w styczniu 2017 r. dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe o 21,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Najbardziej wzrosły dochody z podatku VAT, które były wyższe o 25,3 proc. (tj. ok. 4,4 mld zł).
W ubiegłym roku aż o 75 proc. wzrosła wykrywalność nieprawidłowości w CIT, co wynika z zaangażowania fiskusa w przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej i nadużywaniu stosowania cen transferowych - tłumaczył w Sejmie wiceminister finansów Marian Banaś.
Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.
Senat przyjął projekt tzw. "dużej" nowelizacji ustawy o VAT. Zmiany mają przyczynić się do ograniczenia nadużyć w VAT oraz spowodować uszczelnienie systemu jego poboru, a w efekcie doprowadzić do zwiększenia wpływów z VAT poprzez m.in. przywrócenie tzw. sankcji administracyjnej i ograniczenie rozliczeń kwartalnych. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części przepisów, które wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.
Na koniec 2016 roku luka w VAT, czyli różnica między realnymi wpływami a możliwymi do osiągnięcia, może spaść do około 45 mld zł, czyli 2,5 proc. PKB - tak wynika z obliczeń PwC. W 2015 r. luka w VAT wyniosła 49 mld zł, czyli 2,8 proc. PKB.
Przyrost dochodów budżetu państwa z podatku VAT w 2017 roku o 15 mld zł jest mało realny – twierdzi profesor Witold Modzelewski. Zdaniem profesora pomysł jednolitego podatku łączącego PIT, składki na ZUS i NFZ nie zostanie zrealizowany.
Wszystkie środki na obniżenie wieku emerytalnego są założone w budżecie, będzie na to pokrycie z uszczelnionych podatków - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Pytany o możliwość opóźnienia reformy, zaznaczył, że to decyzja parlamentu.
Jak wynika z projektu budżetu na 2017 r., największy wzrost dochodów podatkowych przewidywany jest w przypadku podatku od gier (o 123,6 proc.). Wysokie wzrosty dochodów planowane są również z CIT (o 114,2 proc.) i VAT (o 111 proc.).
Z jednej strony mam tę moją korporację kilku tysięcy doradców podatkowych, oczekujących, że interesy ich klientów będą chronione, a wątpliwości rozstrzygane na ich korzyść, a z drugiej strony oczekiwania resortu finansów i całego rządu, że działania Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania doprowadzą do tego, że nastąpi przysporzenie dochodów budżetowych i napiętnowanie nieuczciwych podatników, a sztuczne konstrukcje zostaną wyeliminowane. – mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w wywiadzie dla portalu Infor.pl.
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już niedługo możemy spodziewać się pozytywnych efektów działania nowej klauzuli, w zakresie unikania opodatkowania, która ograniczy zjawisko szkodliwej optymalizacji podatkowej stosowanej przez część podatników.
Premier Beata Szydło powiedziała, że "podnoszenie podatków nie jest dobrym sposobem na rozwój gospodarczy; jesteśmy nastawieni na rozwój więc na pewno podatków podnosić nie będziemy". Wstępny projekt budżetu na 2017 r. oceniła jako odpowiedzialny i stabilny.
Ministerstwo Finansów poinformowało 22 sierpnia 2016 r., że przekazało członkom Rady Ministrów wstępny projekt budżetu państwa na rok 2017, który przewiduje: dochody budżetu państwa: 324,1 mld zł, wydatki budżetu państwa: 383,4 mld zł, deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 59,3 mld zł.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że w okresie I-VII dochody budżetu państwa były wyższe o 15,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 7,0 proc., m.in. zanotowano poprawę ściągalności dochodów z VAT.
Za pierwsze półrocze 2016 r. wpływy do budżetu państwa z praktycznie każdego podatku są wyższe rok do roku o kilka procent - poinformowała 20 lipca 2016 r. wiceminister finansów Hanna Majszczyk. Minister finansów Paweł Szałamacha informował wcześniej w tym tygodniu, że dochody podatkowe są o ok. 6-7 proc. wyższe niż przed rokiem, czyli rosną w tempie wyprzedzającym wzrost gospodarki.
Prezydent RP podpisał nowelizację kilku ustaw, stanowiącą tzw. pakiet paliwowy, który ma uszczelnić pobór VAT. Pakiet zakłada m.in., że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski.
Sejm zaakceptował poprawki Senatu do tzw. pakietu paliwowego, który ma uszczelnić pobór VAT. Zakłada on m.in., że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Teraz ustawa trafi do prezydenta.
Czy polski VAT „w najlepszym wydaniu”, przynoszący ponoć roczne straty wynoszące ponad 50 mld zł, jest dla nas nienaprawialny? Pyta profesor Witold Modzelewski. Zdaniem profesora wzrost dochodów budżetu państwa z VAT bez zmian w prawie, a zwłaszcza nowej ustawy o podatku od towarów i usług, jest niemożliwy.
Przez optymalizację podatkową należy rozumieć podejmowanie działań (z założenia zgodnych z prawem, w przeciwieństwie do oszustw podatkowych) w celu obniżenia podatków. Na takich działaniach budżety państw tracą jednak olbrzymie kwoty. Czy jest optymalizacja podatkowa i jak poszczególne państwa starają się z nią walczyć?
Jak wynika z rankingu największych zagranicznych płatników podatku CIT w Polsce, trzech największych zagranicznych płatników odprowadziło w 2014 r. do budżetu państwa ponad 1,3 mld zł. Zagraniczni inwestorzy podkreślają, że płacenie podatku dochodowego traktują jako wkład w rozwój polskiej gospodarki i wyraz gospodarczego patriotyzmu.
Budżet państwa traci rocznie 6-7 mld zł z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej - uważa Business Centre Club. Zdaniem organizacji około jedna czwarta wszystkich wyrobów tytoniowych konsumowanych w Polsce jest nielegalna.
Ministerstwo Finansów pracuje nad rozwiązaniami analogicznymi do pakietu paliwowego, odnoszącymi się do pięciu innych branż - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Te pakiety uszczelniające VAT mają dotyczyć branż: elektronicznej, budownictwa, obrotu olejem rzepakowym, tytoniowej i spirytusowej.
Uszczelnienie poboru podatku VAT, przede wszystkim w związku z obrotem paliwami ciekłymi, to cel projektu nowelizacji ustawy o VAT, który rząd przyjął podczas posiedzenia w dniu 24 maja. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu około 2,5 mld zł rocznie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.
Rząd zajmie się przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projektem noweli ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe regulacje mają prowadzić do uszczelniana pobierania podatku VAT.
Zostanie powołana spółka odpowiedzialna za opracowanie systemu informatycznego, mającego pomóc w walce z wyłudzeniami VAT - takie rozwiązanie zakłada ustawa o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, służby celnej i kontroli skarbowej.
Teraz wszyscy prześcigają się w szacowaniu kwoty jakiejś „luki” w VAT. Nawet resort finansów ponoć mówi, że jest to już 43 mld zł, choć jeszcze dwa lata temu czuł się „zbulwersowany” i „obrażony”, gdy w 2014 r. Instytut Studiów Podatkowych oszacował w raporcie na dziesięciolecie wspólnotowego VAT-u utracone dochody z tego podatku na skromną kwotę 30 mld zł (za 2013 r.).
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o VAT, akcyzie i prawa energetycznego. Głównym celem zaproponowanych rozwiązań jest uszczelnienie poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa i uszczelnienie koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą.
Ministerstwo Finansów przygotowuje pakiet rozwiązań ograniczających zakres patologii i szarej strefy na rynku paliw płynnych. Dzięki nowym rozwiązaniom uszczelniającym pobór podatku VAT i akcyzy w tym obszarze resort finansów chce zwiększyć dochody budżetowe o dodatkowe 2,2-2,5 mld zł rocznie.
Szefowa rządu zapowiedziała wprowadzenie rozwiązań prawnych dotyczących tzw. konfiskaty rozszerzonej. Chodzi m.in. o wyeliminowanie patologii związanych z wyłudzaniem podatku VAT.
Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie przyniesie budżetowi państwa dodatkowych mld zł. Problem nie leży w złym prawie, ale w skuteczności ściągania podatków - powiedział wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych Dariusz M. Malinowski.
Gdy słuchaliśmy optymistycznych ocen na temat wzrostu dochodów budżetu państwa z VAT za styczeń 2016 r. wszyscy pukali się w czoło. Przecież w ciągu jednego miesiąca nie stało się nic, co tłumaczyłoby ten „sukces” – pisze profesor Witold Modzelewski.
Lepsza ściągalność podatków powinna dać budżetowi państwa minimum 12 mld zł w 2017 r., 10 mld zł w 2018 r. i 8 mld zł w kolejnym - mówi wiceszef Ministerstwa Finansów Wiesław Jasiński. Podkreśla także, że resort finansów chce wprowadzić zmiany legislacyjne zakładające wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur.
Wzrost popularności płatności elektronicznych i ograniczenie płatności gotówkowych mogą spowodować znaczne obniżenia szarej strefy, która w dużej części odpowiedzialna jest za lukę podatkową. Wzrost bezgotówkowych transakcji płatniczych w Polsce o 100% doprowadziłby do spadku szarej strefy o 2,3% PKB i do wzrostu dochodów sektora finansów publicznych o ok. 7 mld zł – wynika z raportu EY pt. „Ograniczanie szarej strefy poprzez płatności elektroniczne”.
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2016 r. W ustawie założono, że dochody podatkowe budżetu państwa wyniosą: 128 mld 683 mln zł z podatku VAT, 64 mld 83 mln zł z podatku akcyzowego, 1 mld 383 mln zł z podatku od gier, 26 mld 67 mln zł z podatku CIT, 46 mld 894 mln zł z podatku PIT, 1 mld 530 mln zł z podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Jak poinformował wiceminister finansów Konrad Raczkowski, w latach 2008-2015 dochody podatkowe państwa i samorządów spadły o 2,9 proc. PKB. Ocenił, że "agresywną optymalizację podatkową" stosowały nawet spółki skarbu państwa.
Jak poinformowała premier Beata Szydło, po I półroczu zostanie podjęta decyzja o ewentualnej obniżce stawki podstawowej VAT. Powiedziała także, że minister finansów Paweł Szałamacha ma obecnie jej pełne poparcie.
Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego nie ma co marzyć o 128 mld zł, które planuje uzyskać w bieżącym roku z VAT resort finansów. A jeżeli zostanie zachowana obecna ustawa o VAT (a z nią wszystkie luki w przepisach) to nie będzie wzrostu dochodów z VAT także w 2017 roku. Dochody te mogą nawet spadać.
Ministerstwo Finansów poinformowało o wykonanie budżetu państwa w miesiącu styczniu 2016 r. Z przekazanych przez MF danych wynika, że w stosunku do stycznia 2015 roku wpływy z podatku VAT były wyższe o 2,7 mld zł, czyli 18,4% r/r.
Planowany podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek od marketów) prawdopodobnie nie przyniesie wpływów do budżetu w wysokości 2 mld zł. Bierzemy to poważnie pod uwagę – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki i rozwoju wiceminister finansów Leszek Skiba.
Z dochodami budżetowymi z podatku od towarów i usług w 2016 roku będzie źle, podobnie jak w zeszłym roku – pisze profesor Witold Modzelewski. Powodem tego stanu jest utrzymywanie w przepisach dot. VAT patologicznych rozwiązań. Zdaniem Profesora realizacja pomysłów legislacyjnych MF nie przyniesie poprawy sytuacji.
Zdaniem ekspertów z uwagi na różne praktyki tzw. optymalizacji podatkowej do budżetu państwa wpływa mniej podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) niż wynikałoby ze wzrostu dochodów firm płacących ten podatek.
Rząd nie zamierza zrezygnować z wprowadzenia opodatkowania handlu detalicznego. Kolejny projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej został 2 lutego br. skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Ministerstwa mają kilka dni na wniesienie uwag. Zaproponowane w projekcie rozwiązania budzą jednak liczne wątpliwości.
Najnowsza prognoza Komisji Europejskiej (KE) wskazuje m.in., że bez odbudowy strumienia dochodów podatkowych i uszczelnienia systemu podatkowego w 2017 r. istnieje ryzyko przekroczenia przez deficyt 3% PKB.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Poinformowało także jak wyglądają kolejne etapy prac nad wprowadzeniem nowego podatku.
Według szacunków rozmiar luki podatkowej w Polsce w ramach podatku VAT wynosi około 40 miliardów złotych i jest to jeden z najgorszych wyników w relacji do przychodu z VAT wśród państw europejskich. Ministerstwo Finansów zauważa ten problem i zapowiada podjęcie konkretnych działań w celu zniwelowania luki podatkowej.
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień, że podatnikami nowego podatku od sprzedaży detalicznej mają być wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni (w tym internetowi), którzy uzyskają przychód ze sprzedaży towarów w wysokości powyżej 18 mln zł netto rocznie. Podatnicy, którzy nie przekroczą tej kwoty będą zwolnieni z podatku i nie będą obowiązani do składania deklaracji podatkowych. Kwota wolna dotyczy zarówno handlu pomiędzy poniedziałkiem a piątkiem jak i poniedziałkiem i niedzielą.
Podatek od instytucji finansowych ze stawką 0,44 proc. od wartości aktywów wchodzi w życie na początku lutego. Podatki tego rodzaju występują w wielu krajach Europy, lecz są dużo niższe niż w Polsce - np. w sąsiednich Niemczech tego rodzaju opodatkowanie jest dziesięć razy mniejsze.
Podatek miedziowy powinien być naliczany od zysków kopalni, a nie od wielkości wydobycia - powiedział wiceminister środowiska i główny geolog kraju Mariusz Orion Jędrysek. Natomiast Beata Szydło, jeszcze jako kandydatka na premiera, zapowiadała likwidację podatku miedziowego.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.
Ministerstwo Finansów dokonało oceny skutków wejścia w życie rozporządzenia, które nakazało kilku grupom przedsiębiorców używać kasy fiskalnej niezależnie od wysokości obrotów. W efekcie odnotowany przez resort finansów wzrost obrotów w tych grupach podatników wyniósł około 31%.