REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę VAT?

Przedsiębiorcy w toku prowadzonej działalności gospodarczej nierzadko dokonują serii wielu transakcji z konkretnymi kontrahentami w postaci dostawy towarów bądź sprzedaży usług. W związku z powyższym pojawia się pytanie o dopuszczalność dokumentowania tego rodzaju operacji gospodarczych jedną fakturą zbiorczą, wystawianą w omówionym okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym).

Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

Jedną z podstawowych cech podatku VAT jest jego neutralność dla podatnika. Cechę tą nabywa ten podatek (przynajmniej teoretycznie) poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady (w myśl Dyrektywy 2006/112/WE) i co do zasady nie może podlegać ograniczeniom.

Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

Refakturowanie ubezpieczenia, to temat kontrowersyjny. W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) NSA uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Ale okazuje się, że NSA ma nadal wątpliwości.

Czy diety z tytułu podróży służbowej przedsiębiorcy można zaliczyć do kosztów?

Osobom prowadzącym działalność gospodarczą przysługuje prawo uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tj. do wysokości diet przysługujących pracownikom.

REKLAMA

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy wydatki pokryte z pieniędzy uzyskanych z dotacji unijnej można zaliczyć do kosztów?

Otrzymana przez przedsiębiorcę jednorazowa dotacja przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu, ale też nie jest kosztem uzyskania przychodów.

Czy faktura elektroniczna wystarcza do ulgi internetowej?

Ministerstwo Finansów poinformowało na swojej stronie internetowej, że do odliczenia wydatków za używanie Internetu (ulga internetowa) uprawnia również faktura w formie elektronicznej (tzw. ekofaktura).

Czy podatnik ma prawo do obniżenia VAT należnego w miesiącu wystawienia korekty faktury wewnętrznej?

W przypadku faktur wewnętrznych korygujących, kiedy wystawiający fakturę korygującą jest jednocześnie jej odbiorcą (nabywcą) należy przyjąć, że moment otrzymania potwierdzenia wewnętrznej faktury korygującej jest tożsamy z jej wystawieniem. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, prawo do zmniejszenia obrotu oraz obniżenia podatku należnego w przypadku faktur wewnętrznych korygujących następuje w miesiącu ich wystawienia.

REKLAMA

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Spóźniony wniosek o wystawienie faktury VAT

W trakcie prowadzenia działalności handlowej skierowanej zasadniczo na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dokumentowanej co do zasady paragonami z kasy fiskalnej, spotkać się można czasami z sytuacjami, gdy zakupów u nas dokonują również podmioty prowadzące działalność, będące dodatkowo podatnikami podatku od towarów i usług.

Czy faktura bez polskich znaków diakrytycznych daje prawo do odliczenia VAT?

Różnorodne uwarunkowania zewnętrzne mogą wymusić na przedsiębiorcy konieczność wdrożenia „obcego” systemu finansowo-księgowego, tj. systemu nie posiadającego (nie obsługującego) polskich znaków diakrytycznych, tj. literek takich jak: ą, ć, ę, ł, ś ….

Jak rozliczyć transakcję gdy zagraniczny nabywca nie jest podatnikiem VAT-UE?

Spółka X dokonała w dniu 5.08.2010 r. kilka dostaw na rzecz kontrahenta – Spółki Y z Rumunii. udokumentowanych fakturami VAT. Dla powyższych transakcji ww. podmiot posłużył się numerem VAT-RO XXXXXXX, który jak się obecnie okazało na dzień realizacji transakcji nie był aktywny w systemie VIES.

Podwójne opodatkowanie VAT przy dostawie mediów


Minister Finansów nie wyklucza wydania interpretacji ogólnej w zakresie opodatkowania VAT dostawy (refakturowania) mediów dla najemców lokali komunalnych.

Służbowa komórka i prywatne rozmowy, czyli faktura tylko na żądanie

Podatnik VAT, który wykonuje usługę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie musi dokumentować takiej transakcji za pomocą faktury VAT, chyba że zażąda tego usługobiorca. Zasada ta dotyczy także sytuacji, w której pracodawca obciąża pracownika kosztami prywatnych rozmów, przeprowadzonych za pomocą służbowego telefonu komórkowego. Pracodawca nie musi dokumentować takiego obciążenia fakturą, o ile wystawienia faktury nie zażąda pracownik.

Jakie kwoty trzeba wpisywać w deklaracjach PIT-4R oraz PIT-8AR?


Jakie wartości powinien ująć w sporządzanych płatnik? Czy są to kwoty należne, czyli prawidłowo obliczone, czy też kwoty faktycznie pobrane (czyli również nieprawidłowo pobrane w wysokości wyższej bądź niższej od należnej)?

Jak dokumentować obciążanie pracowników kosztami prywatnych rozmów z telefonów służbowych?

W obecnych czasach, jednym z podstawowych narzędzi pracy w wielu zawodach jest bezsprzecznie telefon, a co oczywiste koszty użytkowania telefonów służbowych stanowią koszty prowadzonej działalności i to w dodatku często są dość wysokie.

Czy można ująć w VAT-7 korektę faktury, mając pocztowe potwierdzenie odbioru faktury?

W fakturach VAT zdarzają się różnorodne pomyłki, które wynikają zarówno z błędów ich wystawców jak i z przyczyn od nich niezależnych. Dlatego też ustawodawca, starając się zachować tzw. neutralność podatku dla podatników, zawarł w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku VAT przepisy dotyczące wystawiania korekt faktur VAT.

Czy premia pieniężna musi być udokumentowana fakturą korygującą?

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania „premii” nabywcom uzależnione są od tego, za co faktycznie premie te zostały wypłacone. Jeśli wypłata premii uzależniona jest jedynie od wartości osiągniętego przez nabywcę obrotu, stanowi ona w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zmniejszający podstawę opodatkowania VAT.

Czy wpłaty z tytułu bezumownego korzystania z lokalu podlegają VAT?

W sytuacji gdy mamy do czynienia z tzw. „dorozumianym przedłużeniem umowy” wynagrodzenie z tytułu bezumownego korzystania z lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie zdarzenie powinno zostać potwierdzone wystawieniem faktury VAT.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Jak rozliczyć dotacje otrzymane z urzędu pracy na wyposażenie stanowiska pracy?

Pracodawca, który zamierza wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla skierowanego bezrobotnego, może złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce położenia tego stanowiska pracy lub siedzibę pracodawcy, wniosek o refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

NIP PL można używać także do transakcji krajowych


Zarejestrowany podatnik VAT PL, który posiada numer NIP PL, może wpisywać go (oprócz faktur dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych) również na fakturach dotyczących obrotu krajowego

Do kiedy można dokonać korekty faktury VAT

W obrocie gospodarczym pojawiają się sytuacje, kiedy podatnik przy wystawianiu faktury VAT wpisze jakieś błędne dane np. niewłaściwą stawkę podatku, czy dokona niewłaściwego jego obliczenia. W konsekwencji zmuszony jest dokonać korekty tak wystawionej faktury. Korekta faktury powinna być dokonywana przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jakie skutki w PIT powoduje umorzenie udziałów w spółce ?

Umorzenie udziałów może nastąpić według ich wartości nominalnej, przy równoczesnym braku podstaw do szacowana przez organ podatkowy przychodów podatnika powstałych w związku z umorzeniem udziałów. Odnośnie ustalania kosztu uzyskania przychodu, koszt nabycia umarzanych udziałów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT, czyli w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

Czy garnitur z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

O czym należy wiedzieć tworząc oddział spółki zagranicznej

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub poza głównym miejscem wykonywania działalności.

Do 20 stycznia zdecyduj o formie opodatkowania w 2012 roku

Podatnicy, którzy chcą zmienić w 2012 roku formę opodatkowania dochodów swojej firmy, czy dochodów z prywatnego najmu (albo ci którzy zaczynają od początku 2012 r. taką działalność a nie chcą rozliczać się wg skali podatkowej) powinni złożyć do 20 stycznia odpowiednie pisemne oświadczenie do naczelnika swojego urzędu skarbowego. W tym samym terminie muszą zawiadomić urząd skarbowy podatnicy rozpoczynający od początku 2012 roku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Jaki kurs waluty przyjąć przy rozliczaniu VAT od faktur importowych


Sprowadzamy towary na polski rynek głównie od kontrahentów z Azji. Zakupujemy różne towary handlowe w różnych ilościach i w różnym czasie. W fakturach zawsze jest kwota w walucie obcej, zazwyczaj w USD. Jaki kurs waluty powinniśmy zastosować dla celów VAT przy przeliczaniu kwot z faktur importowych? Czy stosować kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktur, czy też z dnia poprzedzającego odprawę celną? Jesteśmy firmą zarejestrowaną w Polsce i podatnikiem VAT.

Zawsze jeden oryginał faktury VAT, nawet jeśli kilku nabywców


Rzeczywistość obrotu gospodarczego przekracza czasami wyobrażenia ustawodawcy, w związku z czym postępowanie podatników, zgodne z przepisami, wydaje się być dla nich czasami nielogiczne i może powodować negatywne skutki dla niektórych z uczestników tego obrotu.

Zmiany rozporządzenia VAT w sprawie wystawiania faktur od 2011 roku

Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Czy możliwe jest anulowanie wystawionych przez pomyłkę faktur VAT

Jeżeli faktura nie została wprowadzona do „obrotu prawnego” (czyli nie została przekazana osobie trzeciej) może zostać anulowana.

Czy można obniżyć kwoty VAT należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej


Brak wystawienia wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia obniżenie VAT należnego w przypadku pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku skutkującej zawyżeniem kwoty podatku należnego.

W 2011 roku likwidacja firmy nie będzie opodatkowana PIT


Od 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przesunął moment opodatkowania na dzień faktycznego uzyskania przychodu ze sprzedaży składników majątku otrzymanych w wyniku likwidacji spółki. Został zlikwidowany tzw. podatek od likwidacji firmy.

Kto powinien skorygować błędną datę wystawienia faktury

Sprzedawca wystawił fakturę VAT z datą wystawienia: 09.08.2010, datą sprzedaży: 15.07.2010 oraz terminem płatności: 29.07.2010. Oczywiście jest podana zła data wystawienia. Sprzedawca twierdzi jednak, że to odbiorca powinien wystawić do tej faktury notę korygującą zmieniającą datę wystawienia. Czy ma rację?

Co powinna zawierać faktura dokumentująca zakup paliwa do samochodu

Szczegółowe zasady wystawiania faktur i dane które powinny zawierać prawidłowo wystawione faktury zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Czy wydatek na zakup CB radia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów


Prowadząc działalność gospodarczą związaną z transportem można zaliczyć zakup CB radia do kosztów uzyskania przychodów.

Czy biuro rachunkowe może wystąpić o interpretację niezbędną do rozliczenia faktury klienta biura


Biuro rachunkowe nie może wystąpić we własnym imieniu do organów podatkowych z wnioskiem ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, która ma wyjaśnić wątpliwości księgowych w związku z dokumentacją podatkową klientów biura. W takiej sytuacji biuro rachunkowe nie jest uprawnione do wystąpienia z takim wnioskiem.

Stawki karty podatkowej w 2011 roku

Podatnicy rozliczający się w formie karty podatkowej zapłacą w 2011 r. nieco wyższy podatek. Stawki karty podatkowej rosną bowiem, jak co roku o wskaźnik inflacji.

Czy były ryczałtowiec może zaliczyć do kosztów stare nieściągalne wierzytelności

Od 2010 roku moja firm zmieniła sposób opodatkowania z ryczałtu ewidencjonowanego na rozliczenia wg skali podatkowej (prowadzę książkę przychodów i rozchodów). Przed okresem zmiany formy opodatkowania, tj. przed 2010 r. otrzymałem z sądu okręgowego nakaz zapłaty należności wobec niewypłacalnego dłużnika oraz dokument komornika stwierdzający nieściągalność długu. Czy mogę w związku z powyższym zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2010 roku nieściągalną wierzytelność powstałą przed 2010 r., kiedy to wówczas rozliczałem się z urzędem w formie ryczałtu?

Czy zbycie przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT

Rachunek ekonomiczny czy sytuacja osobista mogą skłonić podatnika do dokonania czynności zbycia prowadzonego przedsiębiorstwa. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług czynność taka podlegać będzie wyłączeniu spod działania tej ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Niezwrócenie palet transportowych a transakcje wewnątrzwspólnotowe

Przewóz towarów samochodami ciężarowymi odbywa się przeważnie na paletach transportowych, które m.in. ułatwiają załadunek i wyładunek towarów oraz przemieszczanie go po magazynach nadawcy i odbiorcy. Palety te, jako „opakowania zwrotne” bardzo często wymieniane są pomiędzy stronami transakcji oraz innymi podmiotami uczestniczącymi w ich przewozie (np. firmami transportowymi).

REKLAMA