REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.
Remont starego dachu polegający m.in. na wykonaniu nowego pokrycia dachowego, dociepleniu dachu wełną mineralną, zastosowanie membrany paroprzepuszczalnej, wymianie starych okien dachowych na nowe, założeniu nowych rynien, doszczelnieniu i ociepleniu kominów wentylacyjnych - uprawnia właścicieli domu do skorzystania z ulgi podatkowej w podatku dochodowym w PIT na termomodernizację. Potwierdza to regularnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych.
KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur ma stać się wkrótce obowiązkową metodą dokumentowania sprzedaży przez firmy. Przedsiębiorcy zgłaszają jednak pewne wątpliwości. Dotyczą one szerokiego zakresu gromadzonych przez system KSeF danych i obawy o naruszenie tajemnicy handlowej.
W dniu 12 sierpnia 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. To szereg zmian w podatkach dochodowych (PIT i CIT), które - jak wskazuje resort finansów - mają na celu uporządkowanie przepisów podatkowych, wyeliminowanie wątpliwości i rozbieżności interpretacyjnych oraz uszczelnienie systemu podatkowego.
REKLAMA
Wielu wynajmujących i najemców rozważa i akceptuje alternatywne formy rozliczenia czynszu za najem lokalu, zwłaszcza gdy w grę wchodzi konieczność przeprowadzenia remontu. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest uzgodnienie, że zamiast płacenia czynszu, najemca przeprowadzi remont lokalu lub doprowadzi do jego ulepszenia lub wyposażenia. Choć takie rozwiązanie może wydawać się korzystne dla obu stron, niesie ze sobą istotne skutki podatkowe, o których łatwo zapomnieć.
W dniu 13 sierpnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 1 stycznia 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. A więc będzie to opcja nie dla wszystkich przedsiębiorców, a tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w raczej niewielkich rozmiarach.
W Sejmie od kilku miesięcy trwają prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), który ma na celu podwyższenie (od 2025 roku) kwoty wolnej od podatku dla wszystkich podatników do wysokości równej dwunastokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ale nie mniejszej niż 60 000 zł. Projekt ten przeszedł już I czytanie na posiedzeniu Sejmu, a obecnie (od maja br.) trwają prace w Komisji Finansów Publicznych.
Zasady rozliczania pracowniczych kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą wszystkich pracowników bez względu na ich wiek. Dlatego również pracujący seniorzy, którzy już osiągnęli wiek emerytalny – mimo zwolnienia podatkowego – mają takie same koszty jak inni pracownicy.
REKLAMA
Irlandia nadal jest popularnym kierunkiem emigracji zarobkowej dla Polaków. Tym bardziej zachęcamy gorąco do zapoznania się z przygotowanymi poniżej informacjami na temat rozliczenia podatku w tym kraju.
Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?
Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.
Jak utrzymać pieniądze firmy pod kontrolą? Częste zmiany przepisów podatkowych, wzrost obciążeń finansowych oraz permanentny brak czasu to tylko część problemów, z którymi muszą się mierzyć przedsiębiorcy. Z kolei w lipcu 2024 roku zapowiadane są kolejne podwyżki energii elektryczne. Jak zatem wspomóc działy księgowe?
Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).
W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.
Cyfryzacja gospodarki postępuje. W 2026 r. firmy, zobowiązane wymogiem prawnym, będą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Wszystkie przedsiębiorstwa będą tą drogą odbierać i wysyłać faktury w formie elektronicznej. Przedsiębiorcy zyskali jednak dodatkowy czas i argumenty. Teraz warto poszukać wsparcia i zyskać środki na rozwój firmy.
Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.
Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.
Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.
W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.
Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.
W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów. W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.
Każdy podatnik rozliczając PIT za 2023 rok może przekazać 1,5% podatku PIT na wybraną Organizację Pożytku Publicznego (OPP)? Wniosek o przekazanie 1,5% podatku na rzecz OPP zawarty jest w zeznaniu podatkowym PIT. Wystarczy, że podatnik wpisze numer KRS wybranej OPP (która znajduje się w oficjalnym wykazie prowadzonym przez Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego) oraz kwotę, jaką chce przekazać. Ministerstwo Finansów wskazuje, że kwota ta nie może przekraczać 1,5% podatku należnego za cały 2023 rok po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.
Ministerstwo Finansów prowadzi w dniach 5 kwietnia - 10 maja 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktur logicznych JPK_PKPiR w zakresie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, JPK_EWP w zakresie ewidencji przychodów oraz JPK_ST w zakresie ewidencji (wykazu) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Podatnicy rozliczający PIT w 2024 roku muszą uwzględnić nowe przepisy podatkowe wprowadzone w 2023 roku. Wynajem mieszkań, renty dla małoletnich dzieci czy ulga dla "innowacyjnych" pracowników - to tylko niektóre z obszarów, na które warto zwrócić uwagę podczas rozliczania się z urzędem skarbowym.
Niektórzy prognozowali, że już niedługo Koalicja Obywatelska i rząd Donalda Tuska zrealizuje swoją obietnicę podwyższenia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych do 60.000 zł. Niestety nie zdarzy się to w bieżącym ani w 2025 roku. Na konferencji prasowej po posiedzeniu Rady Ministrów 19 marca 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że ze względów budżetowych kwota wolna od podatku PIT nie wzrośnie w 2024 roku do obiecanych 60 tys. zł. Tusk obiecał, że na pewno w przed końcem kadencji Sejmu (która upłynie jesienią 2027 roku) kwota wolna w wysokości 60 tys. zł będzie faktem. W dniu 25 marca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański potwierdził, że nie ma możliwości podniesienia kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł także w 2025 roku. A pytany o rok 2026 odpowiedział: "Będziemy liczyć".
Gdy księgowy udaje się na urlop, firma stoi przed wyzwaniem związanym nie tylko ze zorganizowaniem zastępstwa, ale również z utrzymaniem płynności obsługi księgowej. Podpowiadamy, jak przygotować firmę na taką sytuację.
Jakie koszty uzyskania przychodu (tzw. koszty podatkowe) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) można uwzględniać (potrącać) na umowie o pracę, umowie zlecenia i umowie o dzieło?
W dniu 13 marca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański poinformował na platformie społecznościowej X, że limit przychodów przy kasowym PIT został zwiększony do 250 tys. euro. Wcześniej Ministerstwo Finansów informowało, że limit przychodów uprawniających do skorzystania z kasowej metody wynosić będzie 500 tys. zł. W dniu 26 lutego 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten ma na celu wprowadzenie możliwości wyboru kasowej metody rozliczania przychodów i kosztów, tzw. kasowego PIT (jako fakultatywnego sposobu rozliczania podatku), przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w niewielkich rozmiarach.
"Od 15 lutego będzie udostępniona usługa związana z rozliczeniem w podatku dochodowym za 2023 rok. Zeznania będą składane do 30 kwietnia tego roku, to jest wtorek, w związku z tym nie będzie czegoś takiego jak przesunięcia terminów na pierwszy, drugi, trzeci maj, czyli pierwszy wolny termin po 30 kwietnia" - poinformował podczas środowej konferencji prasowej szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.
W okresie od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy będą mieli czas na rozliczenie PIT-ów za ubiegły rok. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania e-usług i rozliczania podatków drogą elektroniczną - zwłaszcza przez usługę Twój e-PIT, dostępną przez e-Urząd Skarbowy na podatki.gov.pl w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, ukraińskiej. W 2024 roku po raz pierwszy z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Z rozliczenia w Twój e-PIT mogą szczególnie chętnie korzystać tzw. ryczałtowcy i osoby z zawieszoną działalnością gospodarczą. Ministerstwo zachęca też do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.
ZUS informuje, że emeryci i renciści, którzy otrzymali z ZUS-u PIT-40A muszą złożyć zeznanie podatkowe za 2023 rok, tylko wtedy, gdy chcą skorzystać z odliczeń. Natomiast świadczeniobiorcy, którym ZUS wysłał PIT-11 lub PIT-11 A mogą rozliczyć się sami lub poczekać do 30 kwietnia, gdy zrobi to za nich urząd skarbowy.
W dniu 30 kwietnia 2024 r. upływa termin rozliczenia podatków dochodowych za 2023 rok. Najpóźniej tego dnia podatnicy muszą przesłać do urzędu skarbowego roczne zeznania podatkowe: PIT-28 PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 a także zapłacić podatek dochodowy wynikający z tych zeznań. Infor.pl zachęca do rozliczenia się z fiskusem przy pomocy programu PIT FORMAT, sprawdzonego i polecanego przez tysiące firm i księgowych. Program ten zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP. Zapewnia wysyłkę PIT-ów do systemu e-Deklaracje Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.
Ruszają dotacje z projektu EENergy! Do zdobycia 10 tys. euro na zmniejszenie zużycia energii w firmie. Wnioski można składać od początku lutego do 15 kwietnia 2024 roku
Nie trzeba płacić podatku PIT od dochodu ze sprzedanej prywatnej, niezwiązanej z działalnością gospodarczą nieruchomości (mieszkania, domu, działki) jeżeli od jej nabycia minęło 5 lat od końca roku, w którym to nabycie nastąpiło. A co w przypadku, gdy nieruchomość była nabyta na współwłasność ponad 5 lat temu, a teraz dochodzi do zniesienia tej współwłasności? Czy można szybko sprzedać tą nieruchomość bez podatku?
Kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń? To pytanie zadają sobie aktualnie obecni oraz przyszli przedsiębiorcy. Otóż termin na wdrożenie e-Doręczeń uzależniony jest od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS. Warto wiedzieć kiedy ten obowiązek nastąpi.
Przed 1 marca 2024 r. wszyscy, którzy w 2023 roku choćby tylko jeden raz dostali pieniądze z ZUS-u, otrzymają z tej instytucji odpowiednią deklarację podatkową. Ale uwaga - ZUS nie rozlicza nadpłaty podatku.
Badanie przeprowadzone przez AICPA & CIMA we współpracy ze Światową Radą Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (ang. World Business Council for Sustainable Development, WBCSD) zaowocowało opracowaniem nowych ram zintegrowanego zarządzania wydajnością, ułatwiających realizację strategii, które opisano w raporcie Integrated Performance Management Framework.
Jakie transakcje związane z kryptowalutami są opodatkowane w Polsce? Co jest przychodem podatkowym, a co kosztem? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Jak trzeba rozliczyć podatek od kryptowalut?
Estoński CIT jest bardzo korzystny dla firm, okazuje się jednak, że nie wszystkie potrafią z niego korzystać. Na czym polega to rozwiązanie podatkowe? Komu opłaca się CIT estoński?
Niektórzy podatnicy mają prawo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT odliczyć część poniesionych w poprzednim roku wydatków na lekarstwa. Oznacza to, za te wydatki otrzymają de facto zwrot z budżetu państwa, bo zapłacą mniejszy podatek. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi?
Są sytuacje kiedy emeryt lub rencista powinien złożyć w 2024 roku oświadczenie podatkowe do ZUS. Kiedy trzeba to zrobić? Wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Przedsiębiorcy przed zakończeniem roku podatkowego muszą wykonać wiele różnych czynności, takich jak sporządzenie inwentaryzacji czy weryfikacja ujęcia wszystkich wydatków w działalności gospodarczej. Przygotowana roczna dokumentacja pozwoli na sporządzenie i złożenie zeznania rocznego.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważa, że w ramach ulgi na ekspansję (art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT) nie można odliczyć kosztów poniesionych na materiały bezpośrednie do produkcji opakowania, płace pracowników produkujących opakowania i wynagrodzenie grafika komputerowego przygotowującego graficzną stronę tych opakowań.
Uwaga! Obowiązują nowe limity dla działalności nierejestrowanej, czyli takiej, którą można prowadzić bez rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Aby uniknąć konieczności rejestracji biznesu, miesięczne przychody nie mogą przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia. Dla zachowania statusu osoby bezrobotnej nie może to być natomiast więcej niż 50%.
Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?
Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał aż 12 miesięcy na odstąpienie od umowy.
Polski system prawny wprowadził "prawo do błędu", które chroni nowych przedsiębiorców przed karami za pewne nieumyślne naruszenia przepisów. Ale jakie są zasady tego prawa i który przedsiębiorca może z niego skorzystać?
Szef Krajowej Administracji Skarbowej zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i uznał, że student, który na podstawie wewnętrznego aktu prawnego uczelni otrzymał zwolnienie z opłat za studia z powodu trudnej sytuacji życiowej i materialnej nie osiąga w ogóle przychodu. W związku z tym, zdaniem Szefa KAS w tym przypadku nie należy stosować zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 updof. Odmiennego zdania był Dyrektor KIS, który stwierdził, że studentowi prawo do tego zwolnienia przysługuje. Zmiana stanowiska Szefa KAS oznacza, że uczelnia która zwolni studenta z opłat za studia nie musi mu wystawiać informacji PIT-11.
Już wkrótce wszystkie firmy będące czynnym podatnikiem VAT zostaną objęte KSeF, czyli Krajowym Systemem e-Faktur. Oznacza to, że od 1 lipca 2024 roku wystawianie faktur za pośrednictwem KSeF stanie się obowiązkowe dla dużej ilości przedsiębiorstw. Niewypełnienie tego wymogu od 2025 roku będzie podlegać karze w wysokości nawet 100% podatku wykazanego na fakturze.
REKLAMA