REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

JPK_VAT, Faktura korygująca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Aplikacja do wysyłania plików JPK

Ministerstwo Finansów poinformowało o przygotowaniu bezpłatnej aplikacji do wysyłania plików w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ma to być pomoc dla małych i średnich firm, które od 1 stycznia 2017 r. zostaną objęte obowiązkiem comiesięcznego składania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formacie pliku JPK_VAT. Mali i średni przedsiębiorcy pierwszy raz będą musieli przesłać JPK_VAT do 25 lutego 2017 r.

Jak duże firmy składają Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Duże firmy, które zobowiązane są od lipca tego roku do przekazywania do resortu finansów Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK), złożyły już ponad 23 tys. tego typu plików - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał jednocześnie, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

JPK_VAT dla małych i średnich firm od stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 roku ok. 140 tys. małych i średnich firm będą miało obowiązek przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji VAT w formie elektronicznej Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT). Jako, że duże firmy już realizują ten obowiązek od lipca 2016 r. wdrożenie w MŚP powinno pójść nieco lepiej, co nie znaczy, że nie będzie problemów – ocenia Agnieszka Wasilewska z Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe.

Każdy członek podatkowej grupy kapitałowej musi składać swoje odrębne pliki JPK

Przy ustaleniu terminu objęcia obowiązkiem przesyłania JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) ma znaczenie status (wielkość) konkretnego przedsiębiorcy. Przynależność do podatkowej grupy kapitałowej na gruncie podatku dochodowego nie powoduje, że dana spółka z o.o. traci status osoby prawnej. Wobec tego taka spółka (jeżeli jest średnim przedsiębiorcą) ma obowiązek składania pliku JPK dotyczącego ewidencji VAT począwszy od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Jak usprawnić raportowanie ewidencji VAT w postaci pliku JPK

Ewidencję VAT w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) do Ministerstwa Finansów raportuje obecnie niemal 6 tys. podatników. Nie jest to jednak proste zadanie. Po pierwszych dwóch miesiącach przesyłania plików widoczne stają się problemy, którym muszą stawić czoła duże firmy. Na te trudności już obecnie powinny zwrócić uwagę mniejsze przedsiębiorstwa i instytucje samorządowe, które już od przyszłego roku czeka ten sam obowiązek.

JPK można podpisać tylko podpisem elektronicznym uzyskanym w Polsce

Przedsiębiorca, który uzyskał podpis elektroniczny poza granicami Polski, nie wykorzysta go do przesłania fiskusowi jednolitego pliku kontrolnego – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. MF przyznaje zarazem, że pracuje nad kompleksowym rozwiązaniem tego problemu i umożliwieniem wykorzystywania zagranicznego podpisu.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

JPK – nonsensy

Jak podają media cytując urzędników resortu finansów, pod koniec sierpnia 2016 r. wpłynęło ponad 6 tys. elektronicznych informacji na temat ewidencji prowadzonej dla potrzeb VAT. Wszystkie podmioty sektora publicznego oraz szkoły wyższe i jednostki badawcze, które, zgodnie z interpretacją tegoż resortu, też są jakoby dużymi podatnikami (choć są na ten temat inne poglądy prawne), zwolniono z tego obowiązku, bo nie były w stanie mu podołać: nie miały pieniędzy aby dać zarobić firmom informatycznym. Ponoć jest ich około 3 tysięcy, czyli jedna trzecia ogółu. Nikt nie może zrozumieć panującego tu bałaganu, który przy pomocy wątpliwych poglądów narzuca podatnikom obowiązki, a potem z nich zwalnia.

REKLAMA

Rejestr zakupów w VAT - zmiany 2017

Od 2017 r. wchodzą w życie nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT (także w zakresie rejestru zakupów) i wiele wskazuje na to, że u części podatników wymuszą modyfikację dotychczas stosowanych zasad. Nie przez przypadek zbiegło się to w czasie z wprowadzeniem obowiązków w zakresie jednolitego pliku kontrolnego dla naprawdę dużej grupy podatników. Nowe zasady u niektórych podatników mogą bowiem powodować konieczność wprowadzenia dużych zmian w zasadach prowadzenia rejestrów podatkowych na potrzeby podatku od towarów i usług.

Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Podmioty, które prowadzą księgi podatkowe z użyciem programów komputerowych, nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK. Taki obowiązek (przekazywania plików zgodnych z formatem JPK_FA) dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży.

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

Przedłużenie terminu składania JPK_VAT

Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji w VAT (plik JPK_VAT) wydane w związku ze zgłaszanymi przez podmioty realizujące istotne zadania publiczne trudnościami w dostosowaniu się od 1 lipca 2016 r. do tego wymogu. Rozporządzenie zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Ustaw.

Mija termin przesyłania ewidencji VAT w formacie JPK

Duzi przedsiębiorcy (oraz podatnicy VAT niebędący przedsiębiorcami, ale spełniający kryteria uznania ich za duże podmioty) w sierpniu po raz pierwszy powinni przesłać Ministrowi Finansów informacje o prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży VAT. Informacja obejmuje lipcową ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i należy ją złożyć do 25 sierpnia. Informację tę należy przekazać w formie elektronicznej odpowiadającej strukturze tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Raportowanie JPK – wymagania i kary

Od 1 lipca 2016 r. obowiązują przepisy obligujące duże firmy do comiesięcznego przesyłania fiskusowi ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Największe firmy pierwszy raport JPK muszą przesłać już do 25. sierpnia. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z konsekwencjami finansowymi. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw na przystosowanie swoich systemów księgowo-rachunkowych do wymogów JPK ma czas do końca roku.

Check-lista JPK – co sprawdzić przed wysłaniem

Do 25 sierpnia 2016 roku przedsiębiorstwa, które zatrudniają przynajmniej 250 osób lub też spełniają kryteria wartościowe dla dużych firm muszą przesłać obligatoryjnie do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dodatkowo firmy muszą być przygotowane na przedstawienie struktur obejmujących księgi rachunkowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową na żądanie organów podatkowych. Obowiązek sporządzania struktur JPK „Wyciąg bankowy", chociaż teoretycznie wciąż spoczywa na podatniku, w praktyce został już przerzucony na banki.

Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego

Nastąpi przedłużenie terminu realizacji obowiązku comiesięcznego przesyłania informacji o ewidencji VAT (JPK_VAT) przez podmioty działające w szeroko rozumianym sektorze publicznym. Podmiotom tym zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r. termin przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów w dniu 19 sierpnia 2016 r. uruchomiło aplikację do wysyłania plików Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Aplikacja pozwala podatnikom, zobowiązanym do comiesięcznego wysyłania danych zawierających ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), na wypełnienie tego obowiązku wobec fiskusa.

Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT

Noty korygujące, odnoszące się do kosztów bezpośrednich poniesionych w danym roku podatkowym, otrzymane po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego, powinny być rozpoznawane w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie podatkowe. Na moment zaliczenia wydatków na zakup materiałów do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu data dokonania zapisu w księgach rachunkowych.

Potwierdzenie odbioru elektronicznej faktury korygującej

Według ustawy o VAT możliwość skorygowania obrotu na skutek wystawienia faktury korygującej in minus, wymaga uzyskania od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę. Tradycyjnie potwierdzenie to przybiera formę zwrotki pocztowej. W dzisiejszych czasach organy skarbowe zdają się jednak akceptować fakt zmian w obrocie gospodarczym i dopuszczają także szereg innych możliwości potwierdzenia odbioru takiej faktury.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało 28 lipca 2016 r. kilkadziesiąt swoich odpowiedzi i wyjaśnień na pytania podatników przede wszystkim z zakresu JPK_VAT i struktury ewidencji sprzedaży VAT. Prezentujemy poniżej te pytania i odpowiedzi.

MF: Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Ministerstwo Finansów poinformowało 28 lipca 2016 r. w krótkim komunikacie, że podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, nie będą miały obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK.

JPK - powiązania kapitałowe, a status przedsiębiorcy

Od pierwszego lipca 2016 r. obowiązują przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego. Część przedsiębiorców już teraz zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg przy użyciu jednolitej struktury JPK oraz do przekazywania organom podatkowym żądanych informacji drogą elektroniczną.

Obowiązek przesyłania ewidencji VAT – po raz pierwszy do 25 sierpnia

Duzi przedsiębiorcy (oraz podatnicy VAT niebędący przedsiębiorcami, ale spełniający kryteria uznania ich za duże podmioty) w sierpniu po raz pierwszy powinni przesłać Ministrowi Finansów informacje o prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży VAT. Informacja obejmuje lipcową ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i należy ją złożyć do 25 sierpnia. Informację tę należy przekazać w formie elektronicznej odpowiadającej strukturze tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego.

JPK – z czym borykają się przedsiębiorcy?

Sezon wakacyjny w pełni, a te wakacje są niezwykle gorące. I to nie za sprawą pogody. Od 1 lipca 2016 r., na mocy art. 193a Ordynacji podatkowej, każdy duży przedsiębiorca zobowiązany jest do przekazywania na żądanie służb skarbowych danych podatkowych w formie elektronicznej tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących

Przepisy ustawy o VAT nakładają na przedsiębiorców szereg powinności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeden z nich dotyczy obowiązku wystawiania faktur korygujących przez sprzedawcę w sytuacji kiedy po wystawieniu faktury pierwotnej dojdzie do udzielenia rabatu.

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Jakie są zasady księgowania faktur korygujących

W przypadku księgowania faktur korygujących do końca ubiegłego roku dla celów podatku dochodowego przepisy nakazywały cofać się do okresu pierwotnego, co niejednokrotnie powodowało spore trudności. Przepisy w tym zakresie uległy jednak zmianie od stycznia 2016 roku. Jak obecnie należy księgować faktury korygujące?

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej

W jakich sytuacjach występuje obowiązek posiadania odbioru faktury korygującej wystawionej do faktury zaliczkowej?

Jednolity plik kontrolny dla MŚP od 2017 roku

Mali i średni przedsiębiorcy będą musieli już od 1 stycznia 2017 roku co miesiąc przesyłać dane z ewidencji VAT w strukturze jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Natomiast mikroprzedsiębiorcy będą mieli taki obowiązek od 1 stycznia 2018 r. Tak zadecydował w piątek 13 maja 2016 r. Sejm.

Jak korygować sprzedaż zarejestrowaną w kasie fiskalnej

W praktyce niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, wymagających dokonania korekty sprzedaży zaewidencjonowanej wcześniej w kasie fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu). W tym celu podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję korekt. Jeżeli natomiast sprzedaż była udokumentowana również fakturą - konieczne będzie wystawienie faktury korygującej.

Jak rozliczać faktury korygujące

Ustawa o VAT określa termin rozliczeń faktur korygujących tylko w przypadku, gdy jest konieczne uzyskanie potwierdzenia ich odbioru. W pozostałych sytuacjach nie ma takich regulacji. Terminy te często wyznacza praktyka organów podatkowych, które w ostatnim czasie w wielu przypadkach zmieniły stanowisko na temat rozliczania korekt.

Jak wystawiać zbiorcze faktury korygujące, dokumentujące rabat za osiągnięte obroty

Postanowiliśmy przyznać naszemu kontrahentowi rabat ze względu na osiągnięte obroty. Czy w takiej sytuacji możemy wystawić zbiorczą fakturę korygującą?

Zbiorcze faktury korygujące dokumentujące rabaty

Podatnik VAT może udokumentować przyznawane współpracującym firmom premie pieniężne (rabaty) za pomocą zbiorczych korekt, jeżeli dany rabat był udzielany w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów zrealizowanych w danym okresie na rzecz konkretnego nabywcy.

Zmiana nazwy nabywcy na fakturze tylko w formie faktury korygującej

Jeżeli nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Jednak wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Potwierdzenie dostarczenia faktury korygującej w formie elektronicznej

Prowadzę sklep internetowy. Każdą sprzedaż dokumentuję fakturą, którą wysyłam razem z towarem. Gdy następuje zwrot towarów lub nabywca nie odbierze przesyłki, wystawiam fakturę korygującą. Nie zawsze kupujący potwierdza otrzymanie faktury korygującej. Czy mogę przyjąć, że skoro e-mail nie wrócił, to kupujący otrzymał fakturę korygującą?

Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej

Z powodu błędu w systemie księgowym spółka wystawiła faktury VAT z zastosowaniem błędnej stawki podatku VAT. Tym samym spółka zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do kilkuset dostaw towarów w celu skorygowania tej pomyłki. Czy w takiej sytuacji spółce przysługiwać będzie odliczenie VAT naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej?

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

Kiedy można odmówić wystawienia noty korygującej?

Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury. Zatem, notę korygującą wystawia się w sytuacji gdy faktura lub faktura korygująca zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, lecz tylko wtedy jeśli są wadliwości mniejszej wagi. W związku z tym w sytuacji, gdy na fakturze otrzymanej od dostawcy towaru, bądź świadczącego usługę – obok imienia i nazwiska podatnika i jego numeru identyfikacji podatkowej widnieją błędne dane adresowe, to zainteresowany może wystawić taką notę korygującą, która skoryguje adres widniejący na otrzymanej fakturze, ale także może odmówić wystawienia noty korygującej.

Kiedy można anulować fakturę, a kiedy należy wystawić korektę

Sprzedawca może anulować fakturę, jeśli dochodzi do kradzieży dostawy wysłanej do klienta lub klient odmawia jej przyjęcia. Sprzedawca musi jednak posiadać zarówno oryginał, jak i kopię faktury. Natomiast jeżeli uwzględnił ją już w złożonej deklaracji, musi wystawić korektę.

Jak rozliczyć fakturę korygującą za prąd po zamknięciu roku podatkowego

W przypadku faktury korygującej, która zwiększa koszty energii elektrycznej po zamknięciu roku podatkowego, nie jest możliwe rozliczenie w dacie jej zapłaty. Niezbędna będzie korekta zeznań za okres, którego faktura dotyczy.

Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

Wstępne dane określające ilość zużytej energii elektrycznej nabywanej przez odbiorców (nabywców końcowych) często różnią się od faktycznego zużycia energii elektrycznej przez te podmioty. W takich przypadkach, podmioty dostarczające energię elektryczną zobowiązane są do wystawienia faktur korygujących zwiększających lub zmniejszających ilość sprzedawanej energii elektrycznej, wynikającej z faktury pierwotnej. Weryfikacja faktycznego zużycia energii elektrycznej często zajmuje kilka miesięcy, dlatego też faktury korygujące wystawiane są już po upływie okresu rozliczeniowego za dany miesiąc. Podatnicy często mają wówczas wątpliwości jak należy w podatku akcyzowym rozliczyć faktury korygujące zwiększające lub zmniejszające ilość sprzedanej energii elektrycznej.

Kiedy skorygować odliczony VAT, jeśli faktura pierwotna zaginęła

Jako spółka dokonaliśmy krajowego nabycia towarów w styczniu 2014 r. Odliczenia podatku na podstawie otrzymanej faktury dokonaliśmy zgodnie z obowiązującymi przepisami w rozliczeniu za styczeń 2014 r. W lutym 2014 r. okazało się, że zaginęła faktura, na podstawie której dokonano odliczenia. Wystąpiliśmy do sprzedawcy o duplikat faktury, który otrzymaliśmy w marcu 2014 r. Czy mamy to jakoś skorygować?

Jak ustalić datę sprzedaży przy dostawie towarów

W czerwcu 2014 r. dla kontrahenta X została wystawiona faktura VAT (na podstawie dokumentu WZ; data sprzedaży 28-06-2014). W lipcu 2014 r. okazało się, że część wyrobów zafakturowanych na kontrahenta X powinna być zafakturowana na kontrahenta Y. W związku z zaistniałą sytuacją powinnam wystawić fakturę korygującą dla kontrahenta X na część wyrobów, których sprzedaż go nie dotyczyła i wystawić fakturę dla kontrahenta Y. Tutaj moje pytanie: jaka powinna być data sprzedaży na fakturze wystawionej dla kontrahenta Y (nie ma już nowego dokumentu WZ)?

Czy można odliczyć VAT z faktury korygującej, gdy nie wskazano przyczyny jej wystawienia

Otrzymaliśmy trzy faktury korygujące bez podanej przyczyny ich wystawienia. Czy możemy je rozli­czyć, czy trzeba czekać na kolejną korektę? Po korekcie kwota VAT do odliczenia nam zdecydowanie wzrosła, dlatego zależy nam na jej rozliczeniu.

Jaki kurs waluty stosować do przeliczenia zbiorczej faktury korygującej dokumentującej rabat

Wystawiliśmy kontrahentom zagranicznym zbiorcze faktury korygujące do faktur sprzedażowych w związku z udzieleniem rabatu. Ze względu na to, że każda z faktur pierwotnych liczy od kilkudziesię­ciu do nawet kilkuset pozycji, chcemy zastosować uproszczony sposób przeliczenia zbiorczych faktur korygujących poprzez zastosowanie średniego kursu ważonego, wyliczonego na podstawie kursów zastosowanych na fakturach pierwotnych. Czy możemy bezpiecznie zastosować takie rozwiązanie?

Jak udokumentować dla potrzeb VAT wypłatę odszkodowania

Zawarliśmy ramową umowę o współpracy z kontrahentem. Na jej podstawie miały być składane przez kontrahenta konkretne zlecenia produkcyjne. W związku z zawarciem umowy kupiliśmy materiały i komponenty przeznaczone do realizacji przyszłych zleceń produkcyjnych. Jednak zlecenie produkcji nie nastąpiło. Kontrahent nie odebrał również nabytych przez nas materiałów i komponentów, mimo że umowa ramowa zobowiązywała go do pokrycia ich kosztu. Wystawiliśmy mimo to fakturę na dostawę tych materiałów i komponentów, wykazując ją w rejestrach i deklaracji VAT i odprowadzając podatek należny. Kontrahent fakturę przyjął. Ostatecznie zawarliśmy z tym kontrahentem ugodę, w treści której potwierdziliśmy, iż nie doszło pomiędzy nami do sprzedaży tych materiałów i komponentów oraz że kontrahent nie nabył do nich żadnych praw i zrezygnował z ich odbioru. Ponieważ nie zostały one wykorzystane, to na mocy tej ugody kontrahent zobowiązał się wypłacić nam odszkodowanie za szkody poniesione z powodu bezużytecznego zakupu i niewykorzystania materiałów i komponentów (które jednak nie pokryje w pełni poniesionych przez nas kosztów). My w zamian zrzekliśmy się wszelkich roszczeń. Czy możemy skorygować wystawioną fakturę „do zera", gdyż do sprzedaży faktycznie nie doszło?

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie

Kiedy można, a kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej? Jakich danych nie trzeba podawać na takiej fakturze? Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną? Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi? Odpowiadamy na te pytania.

Jak poprawić na fakturze błędną datę sprzedaży

Jeśli wystawiliśmy fakturę ze złą datą sprzedaży, to w jaki sposób możemy to skorygować: fakturą korygującą czy notą korygującą?

Czy trzeba wystawić fakturę korygującą po udzieleniu skonta

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT wyłączone z podstawy opodatkowania są kwoty stanowiące obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty. Jak w związku z tym należy obecnie dokumentować udzielenie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty? Czy nadal należy wystawiać fakturę korygującą?

REKLAMA