REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa, Organ podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wątpliwości związane z Jednolitym Plikiem Kontrolny (JPK)

Przepisy wprowadzające kontrole podatkowe przy zastosowaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dla przedsiębiorców wiele zagadnień wciąż jest niejasnych, a podmioty aktualizujące systemy księgowe dostrzegają niespójności techniczne wewnątrz struktur JPK. Jakie są obawy, jak w praktyce nowe przepisy będą funkcjonować, a także jak na swoją korzyść mogą je wykorzystać podatnicy?

Od lipca fiskus skontroluje firmy przez JPK

Po 1 lipca 2016 r. urzędy skarbowe będą przeprowadzać kontrole skarbowe elektronicznie, z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Zmiany te wymagają od firm dostosowania swoich systemów informatycznych, które od tego momentu będą musiały generować taki dokument. To jednak tylko połowa sukcesu, bo kluczowe jest to, żeby JPK nie zawierał błędów. Przedsiębiorcom potrzebne są więc narzędzia, które pozwolą im sprawdzić dokument przed wysłaniem do urzędu skarbowego.

Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli?

Już niebawem urzędy skarbowe zaczną przeprowadzać e-kontrole skarbowe z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Kontrole tego typu zapowiadane są począwszy od 1 lipca 2016 r. Jak zatem sprawdzić poprawność danych w Jednolitym Pliku Kontrolnym, przed wysłaniem go do urzędu skarbowego?

Nawet 8 lat pozbawienia wolności za składanie fałszywych zeznań oraz oświadczeń – także w sprawach podatkowych

Od 15 kwietnia 2016 r. zeznawanie nieprawdy lub zatajanie prawdy przy składaniu zeznania, mającego służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy (np. w kontroli podatkowej, czy skarbowej), będzie zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Dotychczas górną granicą kary w tym przypadku były 3 lata pozbawienia wolności.

Jak działają organy kontroli podatkowej

Przeprowadzane kontrole podatkowe mają na celu sprawdzenie czy podatnicy wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa kontrolę podatkową u podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych prowadzą organy podatkowe. Natomiast w przypadku transakcji między podmiotami powiązanymi, kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej metody ustalania cen transakcyjnych prowadzi minister finansów.

Nowa Ordynacja podatkowa będzie gotowa w październiku 2017 r.

Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel zapowiedział, że prace nad projektem nowej Ordynacji podatkowej trwają zgodnie z harmonogramem, projekt będzie gotowy w październiku 2017 r. Kierunkowe założenia do nowej Ordynacji podatkowej przyjął w październiku 2015 r. rząd Ewy Kopacz.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Skorygowanie deklaracji dla podatku od towarów i usług następuje poprzez złożenie jej korekty. Prawo do korekty deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Po zakończeniu kontroli podatnikowi będzie ponownie przysługiwało prawo do korekty deklaracji. Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi, nie powinien zwlekać z korektą i zapłatą zaległego podatku. Od 1 stycznia 2016 r. w takiej sytuacji może być zobowiązany do zapłaty podwyższonej stawki odsetek.

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Od lipca tego roku największe firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników i mające powyżej 50 milionów euro obrotu) będą zobowiązane do prowadzenia dokumentacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Struktury Pliku dotyczyć maja przede wszystkim faktur, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji. Podatnicy – zgodnie z decyzją ministerstwa finansów – powinni dostosować swoje systemy księgowe i procedury do wymaganego formatu. Firmy z sektora MSP obowiązek ten obejmie za dwa lata. Czy jest się czego bać?

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

Czy Jednolity Plik Kontrolny zwiększy dochody budżetu państwa?

Zdaniem Wiesława Jasińskiego, wiceministra finansów i Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej Jednolity Plik Kontrolny może przyczynić się do zmniejszenia luki w podatku VAT i CIT. Dzięki JPK administracja zaoszczędzi ok. 200-300 mln zł na kontrolach.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych od 1 lipca 2016 r.

W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowe, pełnomocnictwo w sprawach podatkowych może być ogólne, szczególne lub do doręczeń. Począwszy od 1 lipca 2016 r. pełnomocnik ogólny będzie mógł działać w imieniu strony postępowania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Od lipca br. zacznie także działać informatyczna baza pełnomocnictw ogólnych, czyli Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).

Ceny transferowe - fiskus nie powinien zaczynać od straszenia kontrolami

Aby skutecznie ograniczyć transfer dochodów za granicę, polski fiskus powinien zacząć od przyjaznego traktowania przedsiębiorców, a dopiero potem straszyć kontrolami - uważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z TCA Advisers.

Kontrola podatkowa i skarbowa – prawa i obowiązki kontrolowanych oraz kontrolujących

Prawa i obowiązki kontrolowanych podatników i kontrolujących urzędników są co do zasady takie same zarówno podczas kontroli podatkowej prowadzonej przez urzędy skarbowe, jak też w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez urzędy kontroli skarbowej.

Korekta deklaracji VAT-7 po zakończeniu kontroli podatkowej

Skorygowanie deklaracji dla podatku od towarów i usług następuje poprzez złożenie jej korekty. Prawo do korekty deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Po zakończeniu kontroli podatnikowi będzie ponownie przysługiwało prawo do korekty deklaracji. Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi, nie powinien zwlekać z korektą i zapłatą zaległego podatku. Od 1 stycznia 2016 r. w takiej sytuacji może być zobowiązany do zapłaty podwyższonej stawki odsetek.

Zarzut pozorności działalności gospodarczej - skutki w VAT

Jeżeli, przedsiębiorca nie osiąga przychodów albo jego przychody są dużo niższe niż koszty - powinien się liczyć, że organy podatkowe zarzucą mu pozorność działalności gospodarczej. Ta nowa taktyka fiskusa ma bardzo negatywne konsekwencje dla podatników VAT. Okazuje się jednak, że brak jest w przepisach prawa uprawnienia dla stwierdzenia pozorności działalności gospodarczej, Organy mogą jedynie stwierdzać pozorność konkretnej czynności prawnej oraz ustalenia istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

Od 1 lipca 2016 r. duże firmy, a od 1 lipca 2018 r. średni i mali przedsiębiorcy będą mieli obowiązek raportowania danych (ksiąg podatkowych i dowodów księgowych) w elektronicznym formacie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych na etapie każdej procedury podatkowej. Zarówno w ramach czynności sprawdzających (również w kontrolach krzyżowych), w trakcie prowadzenia kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Jednolity Plik Kontrolny uszczelni system podatkowy

Przedsiębiorców czeka rewolucja w kontroli podatku VAT. Wszystko za sprawą nowego narzędzia kontroli podatkowej, jakim będzie od 1 lipca br. Jednolity Plik Kontrolny (JPK), który ma uszczelnić system podatkowy. JPK zakłada uwzględnienie bardzo szczegółowych zestawień z kilku obszarów. Za nieprzekazanie pliku będzie grozić odpowiedzialność karno-skarbowa.

Kolejne inwestycje MF wzmacniające kontrolę podatkową

Ministerstwo Finansów przeznaczy kolejne miliony złotych na narzędzia informatyczne, które mają poprawić wykrywanie nieprawidłowości w podatkach - tak wynika z projektu ustawy w sprawie informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

Weryfikacja wartości udziałów lub akcji przez organy podatkowe

Czy organy podatkowe są uprawnione do weryfikacji wartości nominalnej udziałów lub akcji, gdy odbiega ona od wartości rynkowej wkładu? Na to pytanie odpowiedział Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów, uznając, że organy podatkowe nie mają prawa do takiej weryfikacji.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Ministerstwo Finansów zachęca podatników do przyznawania się do błędów – w nagrodę: częściowa abolicja od odsetek

W komunikacie prasowym wystosowanym 19 grudnia 2015 roku MF poinformowało, że II kwartał 2016 r. obfitować będzie w kontrole podatkowe, które nakierowane będą na podmioty niepłacące w latach ubiegłych podatku CIT pomimo znacznej dynamiki osiąganych przychodów. Ministerstwo wskazało jednocześnie na możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji planowanych kontroli. Poprzez złożenie odpowiednich korekt przed planowaną akcją kontroli, podatnicy nie tylko unikną nieprzyjemności związanych z postępowaniem podatkowym, ale także zapłacą o połowę mniejsze odsetki od zaległości fiskalnych. Warto w tym miejscu zastanowić się jednak, czy wskazana zachęta odnosi się jedynie do nieprawidłowości związanych z rozliczaniem podatku dochodowego w kontekście cen transferowych.

IFK poleca: Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Firmy muszą zainwestować w dostosowanie swoich systemów finansowo-księgowych. Od lipca br. kontrolerzy podatkowi będą mogli wymagać od przedsiębiorców Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli ujednoliconych w formie dokumentów.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. urzędnicy skarbowi będą mogli wymagać od podatników wygenerowania specjalnego pliku, tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Chodzi o ujednolicone w elektronicznej formie dokumenty, takie jak księgi podatkowe i dowody księgowe, które będą mogły być skontrolowane przez fiskusa również w formie elektronicznej. Ma to być sposób na łatwiejsze i szybsze kontrolowanie podatników. Przedsiębiorcy muszą więc dostosować swoje systemy finansowo-księgowe do nowych wymogów, co będzie oczywiście kosztować.

Kontrole cen transferowych od II kwartału 2016 r. - Ministerstwo Finansów zachęca do korekt

Kontrolowanie cen transferowych jest jednym z priorytetów administracji podatkowej na 2016 r. W tym zakresie Ministerstwo Finansów zachęca podatników do złożenia korekt za lata ubiegłe do końca I kwartału 2016 r. W I kwartale resort finansów skoncentruje się na rozbudowie własnych zasobów osobowych i pogłębieniu wiedzy na temat tych zjawisk. Natomiast w II kwartale 2016 r. zostaną przeprowadzone kontrole skoncentrowane na podmiotach, które w ubiegłych latach nie zapłaciły w ogóle podatku CIT, pomimo znacznej dynamiki przychodów, co wskazuje na zaprojektowaną strukturę nakierowaną na obniżenie podstawy opodatkowania w RP do zera.

Które branże pod lupą fiskusa w 2016 roku?

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawiono główne założenia dla Planu Działań Administracji Podatkowej na rok 2016. Założenia te mają ułatwić konsultacje z organizacjami przedsiębiorców, które będą miały udział w identyfikowaniu nowych zagrożeń dla systemu podatkowego i ustalaniu kierunków działania organów podatkowych.

Interpretacje podatkowe - wzory wniosków (ORD-WS, ORD-IN, ORD-OG)

Minister Finansów w drodze rozporządzeń określił nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych - wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS), wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN), wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej (ORD-OG) wraz z załącznikami. Nowe wzory wniosków obowiązują od 5 stycznia 2016 r.

Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej ZAW-K (3).

Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W). Warto znać ten wzór, by móc sprawdzić kontrolującego urzędnika.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów wskazało jak należy interpretować nowy przepis Ordynacji podatkowej (przepis art. 2a), zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Przepis obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Odmowa zwrotu VAT z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone u kontrahentów podatnika

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 22 października 2015 r. wydał orzeczenie, które może okazać się bardzo ważne dla podatników, którym organy podatkowe podważyły prawo do odliczenia podatku VAT. Trybunał uznał, że organy podatkowe nie mogą w sposób generalny wymagać, żeby podatnik badał, czy wystawca faktury za towary lub usługi, których odliczenie ma dotyczyć, dysponuje danymi towarami i czy jest w stanie je dostarczyć oraz czy wywiązuje się z obowiązku złożenia deklaracji i zapłaty podatku VAT, w celu upewnienia się, że podmioty działające na wcześniejszych etapach obrotu nie dopuszczają się nieprawidłowości lub przestępstwa, albo żeby podatnik ten posiadał potwierdzające to dokumenty.

Weryfikacja cen transferowych jednym z priorytetów administracji podatkowej w 2016 r.

Weryfikacja cen transferowych, które często służą tzw. optymalizacji podatkowej, będzie w przyszłym roku jednym z priorytetów fiskusa - poinformowała rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż.

Kontrola podatkowa w firmie

Organy podatkowe mają obowiązek zawiadomić kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż po upływie 30 dni od doręczenia zawiadomienia. W czasie pomiędzy zawiadomieniem o kontroli a wszczęciem procedury możliwe jest skorygowanie ewentualnych błędów w dokumentacji podatkowej oraz zapłata zaległości.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. podatnik otrzyma potwierdzenie wydania interpretacji

Na początku 2016 r. wchodzi w życie duża nowelizacja Ordynacji podatkowej. Usprawni ona system wydawania interpretacji podatkowych. Dzięki nowelizacji wnioskodawca będzie mógł w każdym czasie zażądać poinformowania go o dacie wydania interpretacji w jego sprawie.

Termin dostarczenia fiskusowi rejestru i ewidencji dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych

Nasza spółka posiada udziały w zagranicznych spółkach spełniających kryteria uznania ich za zagraniczne spółki kontrolowane, w związku z czym ciążą na nas obowiązki związane z prowadzeniem rejestru tych spółek i ujmowania zdarzeń ich dotyczących w osobnych ewidencjach. Czy w razie kontroli mamy jakiś termin na dostarczenie tych dokumentów organowi podatkowemu?

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

Ordynacja podatkowa - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Ordynacja podatkowa - zmiany. Celem zmian w ustawie Ordynacja podatkowa, które w większości zaczną obowiązywać na początku 2016 r., jest stworzenie ram prawnych, które zracjonalizują i uproszczą procedury podatkowe, co powinno ułatwić kontakty podatników z organami podatkowymi oraz zapewnić efektywniejszy pobór podatków.

Jeden urząd skarbowy dla bardzo dużych podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Nowa jednostka o zasięgu krajowym z siedzibą w Warszawie zastąpi dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Ta ważna zmiana o organizacji Administracji Podatkowej (AP) oraz jej kontakcie z podatnikami była jednym z tematów konferencji z udziałem wiceministra finansów Jacka Kapicy, która odbyła się 2 października 2015 r. w I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie.

Uzasadnienie organu podatkowego nie musi być wyczerpujące i kompleksowe

Organ wydający interpretację indywidualną prawa podatkowego nie ma obowiązku ustosunkowania się do wszystkich argumentów wnioskodawcy, zawartych we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Przepisy o kontroli podatników zostaną w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego wyraziła zgodę, by przepisy dotyczące kontroli podatników pozostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - poinformował przewodniczący tej komisji prof. Leonard Etel. Początkowo Komisja chciała, żeby przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców.

Przesłuchanie świadka w postępowaniu podatkowym - obowiązki organu podatkowego

W postępowaniu podatkowym za dowód może zostać uznane wszystko, co przyczynia się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, w tym przede wszystkim księgi podatkowe, deklaracje, opinie biegłych, informacje podatkowe oraz inne zgromadzone dokumenty. Pod uwagę brany jest również dowód z zeznań świadka. Jakie czynności musi podjąć organ podatkowy, aby nie doszło do uchybienia w toku przesłuchania?

Zwrot VAT z faktur od nieuczciwego kontrahenta

Sytuacja przedsiębiorców nieświadomie uczestniczących w transakcjach z nieuczciwymi kontrahentami, z prawnego punktu widzenia, nie jest aż tak zła, jak mogłyby na to wskazywać, wydawane często na wyrost, decyzje organów podatkowych. Nawet w przypadku, gdyby okazało się, że kontrahent okazał się oszustem podatkowym, możliwe jest otrzymanie zwrotu VAT.

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Co powinno znaleźć się w nowej Ordynacji podatkowej?

Zdaniem ekspertów nowa Ordynacja podatkowa powinna zawierać m.in. zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, katalog praw podatnika, zachęty do mediacji między podatnikami a fiskusem, silniejsze gwarancje przestrzegania terminów przez organy podatkowe.

Ustawa o administracji podatkowej - komisja poparła poprawki Senatu

Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się we wtorek 7 lipca 2015 r. za przyjęciem większości z 24 poprawek senackich do ustawy o administracji podatkowej. Przewiduje ona, że rozpoczynający działalność przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych.

Domniemanie "złej wiary" praktykowane przez organy podatkowe

Od momentu akcesji Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, czyli od 1 maja 2004 r., Polska zobowiązana jest przestrzegać prawa unijnego. Oznacza to, że przepisy krajowe powinny być interpretowane z uwzględnieniem uregulowań wspólnotowych i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W zakresie podatku od towarów i usług, interpretacja ta, powinna uwzględniać głównie Dyrektywy 112/2006/WE (w odniesieniu do stanu prawnego z 2011) oraz orzecznictwo TSUE, odnoszące się do tego aktu. Nie jest jednak tajemnicą, że w praktyce polskie organy podatkowe miewają duże trudności z wdrożeniem tych zasad w swojej działalności.

Zmiana prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi od 15 sierpnia 2015 r. - skutki dla podatników

Po nowelizacji prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która wchodzi w życie 15 sierpnia 2015 r., sąd będzie mógł nakazać wydanie decyzji o określonej treści. Najgorsze byłoby, gdyby organy traktowały to jako zdjęcie z siebie ciężaru odpowiedzialności za rozstrzygnięcia w sprawach wątpliwych i kontrowersyjnych – ostrzegali uczestnicy debaty zorganizowanej w redakcji DGP.

REKLAMA