REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola skarbowa, System STIR

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kontrola fiskusa bywa wstępem do postępowania karnego

Firmy i przedsiębiorcy w trakcie prowadzenia biznesu muszą liczyć się z wieloma różnymi ryzykami. Niesolidni kontrahenci, zatory płatnicze, niedobory towarów, trudne warunki atmosferyczne, brak zrozumienia dla prowadzonej działalności ze strony urzędów. Większość podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest do tego lepiej lub gorzej przygotowana. Zdarzają się jednak sytuacje, których nie uwzględnią nawet ci najbardziej przewidujący. Zamieszanie firmy w sprawę karną związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, jest jedną z nich.

Ściągalność podatku VAT według NIK

W ciągu ostatnich lat Najwyższa Izba Kontroli odnotowała znaczący postęp w dochodach z podatku VAT, co wynikało w dużym stopniu z wdrożenia rozwiązań, już kilka lat temu zalecanych przez Izbę - mówił w Krynicy prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

Usprawnienia w realizacji zadań Krajowej Administracji Skarbowej

Poprawa realizacji zadań ustawowych Krajowej Administracji Skarbowej, czyli realizacji dochodów z podatków i innych należności, a tym samym zwiększenie skuteczności zwalczania szarej strefy oraz wyłudzeń podatkowych - to główny cel nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. W osiągnięciu tego celu ma pomóc zwiększenie uprawnień organów podatkowych w zakresie kontroli tak, aby ich prowadzenie było łatwiejsze i bardziej efektywne.

Wyższa efektywność kontroli skarbowych dzięki JPK_VAT

Dzięki wprowadzeniu JPK_VAT wzrosła efektywność kontroli skarbowych; ciężar walki z wyłudzeniami VAT przeniósł się na etap analizy danych - tłumaczy dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk. Efekt JPK_VAT to także mniejsza liczba kontroli i większe wpływy podatkowe do budżetu.

Uszczelnienie podatków i mniejsza liczba kontroli – efekty działania KAS

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) już w pierwszym roku swojej działalności znacząco uszczelniła system podatkowy i zmniejszyła liczbę kontroli podatkowych dzięki zwiększeniu ich efektywności. Utworzenie tej instytucji przyczyniło się do zwiększenia wpływów do budżetu państwa i wzrostu efektywności walki z przestępczością gospodarczą i oszustwami podatkowymi.

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT

Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.

Objaśnienie podatkowe dotyczące stosowania ustawy o STIR (część II)

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad stosowania ustawy o STIR, czyli przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 24 listopada 2017 roku o zmianie niektórych przepisów ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Ustawa o STIR ma na celu ograniczenie luki w podatku VAT spowodowanej wyłudzeniami. Prezentujemy drugą część treści tych objaśnień.

Dzięki STIR fiskus namierzył podmioty wyłudzające VAT

Wprowadzony w tym roku system STIR pozwolił administracji skarbowej namierzyć około 5 tys. podmiotów wysokiego ryzyka - powiedział dyrektor Departamentu Nadzoru nad Kontrolami w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk. Niewykluczone, że część z nich powołano do wyłudzenia VAT.

Objaśnienie podatkowe dotyczące stosowania ustawy o STIR (część I)

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad stosowania ustawy o STIR, czyli przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 24 listopada 2017 roku o zmianie niektórych przepisów ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Ustawa o STIR ma na celu ograniczenie luki w podatku VAT spowodowanej wyłudzeniami. Prezentujemy pierwszą część treść tych objaśnień.

Jak księgowi oceniają najnowsze zmiany w prawie?

Z przeprowadzonego badania wynika, że Split Payment, czyli mechanizm podzielonej płatności jako nowe rozwiązanie prawne jest najgorzej oceniane przez księgowych. Aż 59% uznało je za największe utrudnienie prawne dla przedsiębiorców w 2018 r. Natomiast najlepiej oceniane przez księgowych są ulga na start oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji.

Efektywny STIR

STIR (system teleinformatyczny izby rozliczeniowej) umożliwia wymianę informacji między systemem bankowym a Krajową Administracją Skarbową (KAS) i zapobiega wyłudzeniom skarbowym, których najczęściej dokonują zorganizowane grupy przestępcze. Przykładem jego sprawnego działania jest szybka identyfikacja nowo założonego rachunku bankowego i zatrzymanie kwoty ok. 350 tys. euro. Monitoring STIR obejmuje obecnie ponad 5,6 mln rachunków podmiotów kwalifikowanych (czyli innych niż rachunki osób fizycznych, służące do celów prywatnych).

Nowe zasady prowadzenia kontroli przedsiębiorców na gruncie reformy KAS - spotkanie

Accace Polska zaprasza na bezpłatne spotkanie, na którym zostaną omówione najważniejsze kwestie związane z zasadami kontroli przedsiębiorców przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Spotkanie odbędzie się 15 marca 2018 r. w Warszawie. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Ustawa o STIR, czyli ograniczenie luki w podatku VAT

W dniu 13 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, tzw. ustawa STIR. Najważniejszym celem tej ustawy jest ograniczenie luki w podatku VAT. Luka ta jest spowodowana wyłudzeniami skarbowymi dokonywanymi najczęściej przez zorganizowane grupy przestępcze.

STIR – kolejne oko Wielkiego Brata

Od 13 stycznia 2018 roku obowiązuje tzw. ustawa STIR – nowa broń administracji skarbowej przeciwko wyłudzeniom VAT i kolejny etap uszczelniania systemu podatkowego.

Przeciwdziałanie wyłudzeniom. Czy podatnicy VAT powinni zacząć się bać?

Już jutro, 13 stycznia 2018 r. zacznie obowiązywać ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, czyli tzw. ustawa o STIR. Zmieni ona kilkanaście aktów prawnych. Dla podatników szczególnie ważne powinny być zmiany wprowadzone do Ordynacji podatkowej oraz do ustawy o VAT.

Blokada rachunku bankowego w przypadku podejrzenia o wyłudzenie VAT

Ustawa o STIR, która wchodzi w życie 13 stycznia 2018 roku, wprowadza możliwość blokowania rachunku bankowego w przypadku podejrzenia o wyłudzenie w podatku VAT. Jak wygląda procedura w tym zakresie? Na jak długo może zostać zablokowany rachunek? Czy możliwe jest ograniczenie lub uchylenie blokady rachunku?

Najważniejsze zmiany podatkowe w 2018 roku

Jednolity Plik Kontrolny, który od początku roku obejmuje wszystkich podatników VAT, a także mechanizm podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) - to dwie duże zmiany w systemie podatkowym w 2018 roku. Wchodzą też w życie nowe podatki od nieruchomości komercyjnych i najmu.

Ustawa o STIR, ograniczająca wyłudzenia VAT

Krajowa Administracja Skarbowa będzie miała prawo zablokowania podejrzewanego rachunku bankowego, jeśli wystąpi podejrzenie, iż służy on wyłudzeniu VAT. Takie rozwiązanie przewiduje tzw. ustawa o STIR, która wejdzie w życie 13 stycznia 2018 r.

Od 2018 roku fiskus będzie mógł blokować konta firm

Obecny rząd wprowadza szereg reform mających na celu uszczelnienie systemu podatkowego oraz zwalczanie procederu oszustw podatkowych. Bez wątpienia jest to słuszna inicjatywa, jednak wątpliwości mogą budzić niektóre metody stosowane dla jej realizacji. Nie zawsze bowiem, „cel uświęca środki”, a dodatkowo ucierpieć mogą uczciwi przedsiębiorcy, bo jak to mówią: gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą. Najnowszym pomysłem fiskusa jest możliwość blokady kont firmowych w przypadku „podejrzanych” transakcji.

Ustawa o STIR zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

System STIR ma być kluczowym elementem uszczelnienia systemu podatkowego poza rejestrem faktur i mechanizmem podzielonej płatności. Ustawa ma też być jedną z kluczowych dla osiągnięcia zakładanych wpływów budżetowych w 2018 roku.

System STIR - trwają prace w Sejmie

System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR) ma być narzędziem wymiany informacji między systemem bankowym, a administracją skarbową. Pozwolić ma na szybkie, identyfikowanie i blokowanie przepływów finansowych charakterystycznych dla wyłudzeń (w tym zwłaszcza wyłudzeń VAT) i innych przestępstw podatkowych i skarbowych. 21 listopada 2017 r. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zaakceptowała sprawozdanie podkomisji dotyczące projektu STIR.

Co organy podatkowe mogą sprawdzać podczas kontroli krzyżowej?

Organy podatkowe, w ramach postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, chcąc sprawdzić autentyczność transakcji podatnika przeprowadzają tzw. kontrolę krzyżową (czynności sprawdzające). Kontrola tego rodzaju do niedawna mogła być przeprowadzona jedynie u bezpośredniego kontrahenta podatnika, tj. u sprzedawcy, od którego podatnik kupił towar lub usługę albo u nabywcy, któremu podatnik sprzedał towar lub usługę.

Rozszerzona kontrola krzyżowa, czyli co wolno fiskusowi?

Od prawie roku obowiązuje nowelizacja prawa podatkowego, zwiększającego zakres uprawnień organów podatkowych. Dzięki niej możliwe jest przeprowadzanie tzw. kontroli krzyżowych w szerszym niż dotychczas zakresie. Głównym założeniem reformy ma być uszczelnienie systemu ściągania podatku VAT.

System STIR od 2018 r. - fiskus uzyska dostęp do kont bankowych firm

System STIR, który ma zacząć działać w 2018 r., będzie wykorzystywał informacje zgromadzone na rachunkach bankowych firm. Dane przekazywane do STIR będą dotyczyły rachunków firmowych niezależnie od tego, czy ich właścicielem jest czynny podatnik VAT czy podatnik zwolniony z VAT. Chodzi o dane z kont zarówno dużych przedsiębiorstw, jaki i właścicieli mikrofirm, czyli o transakcje dokonywane pomiędzy 2,48 mln przedsiębiorców.

Jak długo może trwać kontrola celno-skarbowa?

Kontrola celno-skarbowa powinna zakończyć się jak najszybciej, nie powinna przekraczać jednak 3 miesięcy. Przepisy przewidują natomiast możliwość przedłużenia tej kontroli poprzez wskazanie nowego terminu jej zakończenia. Problem stanowi brak określenia przez ustawodawcę ograniczeń czasowych dla takiej kontroli.

Skuteczne metody na kontrole przeprowadzane przez KAS

Za nami już kilka miesięcy działalności Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Jej pracownicy i funkcjonariusze dokonują nalotów na mieszkania i lokale, przeprowadzają liczne kontrole w firmach. Jak w tej nowej rzeczywistości ma odnaleźć się polski przedsiębiorca? Sposobów jest kilka.

Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe rozporządzenie

Podatników czekają zmiany w przepisach dotyczących zasad wykonywania kontroli celno-skarbowej. Ministerstwo Rozwoju i Finansów przygotowało bowiem projekt rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów.

Blokada rachunku na żądanie Krajowej Administracji Skarbowej

Wraz z projektem budżetu pod obrady Sejmu z końcem września trafił również projekt zmian w VAT - projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Główny cel projektu ustawy to walka z wyłudzaniem podatku VAT. Przewiduje on m.in. wprowadzenie mechanizmu blokady rachunku na żądanie szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Obowiązek przechowywania faktur

Wszyscy podatnicy wystawiający dokumenty sprzedażowe dla klientów oraz otrzymujący dokumenty zakupowe od innych sprzedawców, zobowiązani są do przechowywania faktur przez określony czas.

Szef KAS zablokuje konta firm podejrzanych o wyłudzenie podatku (system STIR)

Wystarczy samo podejrzenie, że przedsiębiorca może wykorzystać bank lub SKOK do wyłudzenia podatku, by zablokować konto firmy. Posłowie zajmują się projektem ustawy, który poszerza zakres kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej i powołuje do życia nowy system – STIR.

Z jakich narzędzi ochrony przed fiskusem może korzystać podatnik?

Wraz z początkiem tego roku katalog dostępnych narzędzi ochrony podatnika został poszerzony o dodatkowe instrumenty, którymi można się posłużyć przed zakwestionowaniem przez fiskusa dokonywanych rozliczeń. Objaśnienia podatkowe i utrwalona praktyka interpretacyjna mają zapewniać dodatkową pomoc w inteligentnym zarządzaniu podatkami. W zbiorze narzędzi ochrony podatnika pozostają nadal ogólne i indywidualne interpretacje podatkowe, porozumienia dotyczące cen transakcyjnych oraz opinie zabezpieczające.

Nowelizacje uszczelniające VAT, akcyzę i inne podatki 2017/2018

Najwcześniej zaczęło obowiązywać przesyłanie przez duże firmy ewidencji VAT w jednolitym pliku kontrolnym. Kolejne zmiany posypały się jedna za drugą. Przygotowany przez DGP raport jest zestawieniem tych najważniejszych. Następne duże nowelizacje uszczelniające pobór podatków (zebrane w tabeli na stronie 2.) przed nami - wejdą w życie na przełomie 2017 i 2018 roku..

Projekt ustawy o STIR - kolejne przepisy uszczelniające VAT

26 września 2017 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował, że powołany tą ustawą system STIR zostanie wykorzystany do uszczelnienia VAT.

Skuteczność działań organów kontroli skarbowej

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła działania aparatu skarbowego i ministra finansów mające na celu zwalczanie szarej strefy. Według NIK nie udało się uzyskać wyraźnej poprawy relacji wpływów budżetowych i zatrzymanych nienależnych zwrotów VAT, choć minister finansów zainicjował stosowne regulacje prawne.

Uprawnienia organów podatkowych w zakresie kontroli krzyżowych

Zmiany w ordynacji podatkowej, które obowiązują od początku tego roku, zwiększyły zakres kontroli krzyżowych. Organy podatkowe mają obecnie możliwość kontroli całego łańcucha dostaw danego przedsiębiorcy. Prowadzona kontrola nie może być jednak nieograniczona.

In dubio pro tributario – teoria a praktyka

Wprowadzona w ubiegłym roku klauzula „in dubio pro tributario” miała stanowić dodatkową wskazówkę interpretacyjną dotyczącą tego, w jaki sposób należy rozstrzygać wątpliwości powstające w procesie wykładni podatkowej normy prawnej. Klauzula ta w praktyce pozostaje jednak martwa z powodu niekompetencji urzędników.

Kontrola celno-skarbowa a kontrola skarbowa - różnice

W jednym z wcześniejszych artykułów omówiono różnice między nową procedurą kontroli celno-skarbowej a jednocześnie obowiązującą procedurą kontroli podatkowej. Tym razem omówione zostaną różnice pomiędzy dawną kontrolą skarbową, której procedura nadal jest stosowana do spraw wszczętych przed wejściem nowych przepisów, a kontrolą celno-skarbową uregulowaną w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej – KAS.

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Procedura zwrotu VAT a kontrole skarbowe

Podatnik, u którego różnica między wartością podatku VAT należnego i naliczonego jest ujemna, może otrzymać zwrot podatku. Występując o zwrot, powinien jednak uzbroić się w cierpliwość – długie okresy przewidziane przez ustawodawcę i kontrola skarbowa mogą sprawić, że na zwrot trzeba będzie poczekać nawet kilka miesięcy dłużej niż przewidują to przepisy.

Szerszy zakres kontroli krzyżowych od 2017 roku

Nowelizacja Ordynacji podatkowej obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. rozszerzyła zakres kontroli krzyżowych przedsiębiorców. Urzędy skarbowe, prowadzące kontrolę podatkową lub postępowanie podatkowe, mogą wymagać dostarczenia pewnych dokumentów także od kontrahentów kontrolowanych przedsiębiorców i podatników.

Czym różni się kontrola celno-skarbowa od kontroli podatkowej?

Kontrola podatkowa jest podstawowym trybem weryfikacji rozliczeń podatkowych przez naczelników urzędów skarbowych. Od 1 marca 2017 r. zamiast obowiązującej dotychczas kontroli skarbowej wprowadzono kontrolę celno-skarbową. Kontrola celno-skarbowa w założeniu ma dotyczyć najpoważniejszych przypadków – karuzel VAT, zorganizowanej przestępczości podatkowej, lub szczególnie skomplikowanych spraw. Nie oznacza to jednak, że nie może ona dotyczyć drobnego podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, mającego minimalne obroty. Czym różnią się oba tryby i czy kontrola celno-skarbowa naprawdę aż tak różni się od kontroli podatkowej?

Uprawnienia organów kontrolnych Krajowej Administracji Skarbowej

Od marca tego roku funkcjonuje w Polsce Krajowa Administracja Skarbowa, czyli struktura powstała z fuzji izb i urzędów skarbowych ze służbą celną. W wyniku zmian organy podatkowe uzyskały szereg nowych uprawnień kontrolnych.

Podmioty powiązane - organy kontroli skarbowej sprawdzają profile funkcjonalne

Organy kontroli skarbowej coraz częściej weryfikują profile funkcjonalne podmiotów powiązanych. Mogą również niezależnie badać zasadność ponoszenia kosztów i posiadane dowody na współmierność kosztów z przychodami prowadzonej działalności.

Kontrola celno-skarbowa – uprawnienia organów kontrolujących

Zreformowana Krajowa Administracja Skarbowa dzięki nowym narzędziom kontroli ma szybciej i skuteczniej wyłapywać nieuczciwych podatników. Podstawową formą kontrolowania rozliczeń podatkowych stała się kontrola celno-skarbowa. Organy kontrolne uzyskały też szersze uprawnienia.

Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową?

Co zrobić, by kontrola celno-skarbowa w przedsiębiorstwie zakończyła się brakiem stwierdzenia nieprawidłowości? Jakie działania należy wcześniej podjąć, a jakich unikać? Jak się przygotować i dobrze zabezpieczyć? Jak przeprowadzić stress test podatkowy w firmie?

Kontrola celno-skarbowa - kompetencje

W odniesieniu do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę w swoim mieszkaniu, urzędnicy skarbowi podczas kontroli celno-skarbowych zyskali prawo do naruszania prywatności. Zdaniem ekspertów urzędnicy mają prawo wypraszać przedsiębiorców w trakcie prowadzonych czynności z pomieszczeń i sprawdzać wszystkie zakątki mieszkania oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.

Co może sprawdzać urzędnik podczas kontroli celno-skarbowej?

Po wejściu w życie przepisów ustawy o krajowej administracji skarbowej urzędnicy skarbowi zyskali prawo do przeszukania lokalu przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy zostaje wszczęta kontrola celno-skarbowa. Mogą wypraszać przedsiębiorcę w trakcie prowadzonych czynności i sprawdzać dosłownie wszystkie pomieszczenia oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.

Kiedy nowa kontrola celno-skarbowa?

Z początkiem marca 2017 r. rozpoczęła się prawdziwa rewolucja administracji skarbowej. Teraz ściąganiem podatków i bezpieczeństwem finansów zajmuje się Krajowa Administracja Skarbowa (dalej: KAS). Głównym celem KAS jest walka z przestępczością skarbową. Wykrywaniu przestępstw ma służyć kontrola celno-skarbowa regulowana ustawą o KAS.

Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej

Urzędy Kontroli Skarbowej prowadziły w 2016 roku więcej kontroli dotyczących cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Kontrole te były też coraz skuteczniejsze - w 2016 roku organy skarbowe zakwestionowały straty firm z tego tytułu w wysokości ok. 2,8 mld zł.

Krajowa Administracja Skarbowa - czy trzeba się bać superfiskusa?

Krajowa Administracja Skarbowa, która ruszyła 1 marca, to połączenie administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Jej szefem jest wiceminister finansów Marian Banaś. Reforma ma pozwolić lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych, celnych i kontroli skarbowej. Jak zapewnia resort finansów, bać się powinni tylko oszuści, a nie uczciwi przedsiębiorcy.

REKLAMA