REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty uzyskania przychodu, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co przewiduje dla przedsiębiorców „Konstytucja Biznesu”?

Dobiegł końca etap uzgodnień międzyresortowych nad „Konstytucją Biznesu”, czyli pakietem ustaw zakładających reformę prawa gospodarczego, i została ona skierowana do Rządowego Centrum Legislacji. Najistotniejszym elementem zmian będzie ustawa prawo przedsiębiorców, która ma zastąpić ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Co nowego przyniesie reforma dla przedsiębiorców, jakie skutki podatkowe wywoła?

Skutki podatkowe śmierci przedsiębiorcy - nowe regulacje od 2018 r.

Resort finansów przygotował projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Nowe rozwiązania prawne w zakresie podatków umożliwią ciągłe funkcjonowanie przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy. Projektowane zmiany mają wejść w życie w 2018 r.

Zniesienie obowiązku zgłaszania prowadzenia pkpir od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy zobligowani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir) nie będą musieli dokonywać obowiązkowego zawiadomienia o prowadzeniu księgi do urzędu skarbowego. Stanie się tak, jeżeli zostanie uchwalona projektowana nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych.

Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów zakładają, że przedsiębiorcy nie wpłacą PIT ani CIT w trakcie roku, jeśli miałoby to być nie więcej niż 1000 zł. Natomiast kwota dochodu, od którego w ogóle nie będzie podatku, zostanie podwyższona z 6600 zł do 8 tys. zł.

REKLAMA

Faktury powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu

W związku z nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie na początku tego roku, obowiązuje nowy limit płatności gotówkowych. W wyniku zmian faktury o wartości powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu podatkowego. Jak działa limit 15 tys. zł na płatności gotówkowe?

Korekta kosztów podatkowych przy płatnościach gotówkowych ponad 15 tys. zł

W 2015 r. zmianie uległy przepisy nakazujące korektę kosztów uzyskania przychodu w wyniku braku terminowej zapłaty z tytułu nabytych towarów i usług. Obecnie przedsiębiorcy zobligowani są do kontroli swoich zobowiązań pod kątem sposobu uiszczenia zapłaty.

Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt

Przedsiębiorcy w celu zoptymalizowania swojej działalności, poszerzenia jej bądź zwiększenia jakości świadczonych usług często decydują się na zakup nowego środka trwałego, posiłkując się kredytem. Jakie skutki podatkowe wywołuje nabycie środka trwałego na kredyt?

Wyższa składka ZUS przedsiębiorców w 2018 r.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie do 2 100 zł, co spowoduje że, składka ZUS dla przedsiębiorców ze stażem krótszym niż 2 lata wzrośnie do prawie 500 zł miesięcznie.

REKLAMA

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

Uprawnienia organów podatkowych w zakresie kontroli krzyżowych

Zmiany w ordynacji podatkowej, które obowiązują od początku tego roku, zwiększyły zakres kontroli krzyżowych. Organy podatkowe mają obecnie możliwość kontroli całego łańcucha dostaw danego przedsiębiorcy. Prowadzona kontrola nie może być jednak nieograniczona.

Kiedy można zaliczyć do kosztów podatkowych rozłożone w czasie wydatki abonamentowe

Wszyscy niemal przedsiębiorcy ponoszą rozłożone w czasie (np. na rok – nie zawsze pokrywający się z rokiem podatkowym lub dłuższy okres) wydatki abonamentowe. Chodzi np. o koszty prenumeraty czasopism, koszty programu antywirusowego, koszty aktualizacji i obsługi komputerowych programów finansowo-księgowych, kadrowych, czy antywirusowych, kosztów podpisu elektronicznego, kosztów ubezpieczeń itd. Są to tzw, koszty pośrednie. Powstaje pytanie kiedy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Dotacje z Funduszy Europejskich dla przedsiębiorców - wrzesień 2017

Ministerstwo Rozwoju informuje, że we wrześniu 2017 roku przedsiębiorcy mogą wziąć udział w 123 konkursach. Szansę na zdobycie unijnych pieniędzy na rozwój swojego biznesu mają zarówno mikro, małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa. Oferta dotyczy obszaru badawczo-rozwojowego, efektywności energetycznej, wzornictwa firmowego, jak i szkoleń, czy innowacji społecznych.

Nowa broń fiskusa do zwalczania pustych faktur i handlu kosztami

Ministerstwo Finansów szuka sposobu, jak zwalczyć proceder wystawiania tzw. pustych faktur. To na ich podstawie nieuczciwi przedsiębiorcy odliczają sobie VAT albo zawyżają koszty, by płacić mniejszy CIT. Resort chce, by kontrolerzy Krajowej Administracji Skarbowej mogli kupować takie faktury, by namierzać podatkowych oszustów. Eksperci uważają, że pomysł MF na zwalczanie handlu kosztami jest dobry, ale trzeba pomyśleć o bezpiecznikach, żeby fiskus nie stosował quasi-prowokacji w każdej błahej sprawie.

Diety i ryczałt za nocleg dla pracowników w podróży służbowej są kosztem uzyskania przychodów

Podatnikowi przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłacanych pracownikom zatrudnionym na stanowisku kierowcy, będących w podróży służbowej, wartości diet oraz kwot ryczałtu za noclegi.

Jak chronić majątek przedsiębiorstwa?

Niejednokrotnie z powodu pochopnie podjętych decyzji lub oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów przedsiębiorca narażony jest na utratę majątku. Warto zatem, nie tylko w trakcie prowadzenia działalności, ale już na etapie jej zakładania, pomyśleć o ochronie majątku przedsiębiorstwa oraz samego przedsiębiorcy.

Łatwo zgłosić firmę do ZUS

Obowiązujące od maja 2017 r. przepisy uprościły początkującym przedsiębiorcom zgłoszenie siebie do ubezpieczeń w ZUS. Zgłoszenie do ZUS przedsiębiorca może dołączyć zarówno do wniosku sporządzonego elektronicznie, jak i do wypełnionego w formie papierowej – w tym przypadku dokument ubezpieczeniowy przedsiębiorca składa razem z wnioskiem CEIDG-1 w organie ewidencyjnym. Wszystkie dane przekazywane są do ZUS automatycznie.

Kto i kiedy może stosować 50% koszty uzyskania przychodu?

W odniesieniu do jakich umów mogą być stosowane 50% koszty uzyskania przychodu? Czy są jakieś limity przy tych kosztach? Jakie są planowane zmiany na rok 2018 odnośnie 50% kosztów uzyskania przychodu?

Jak rozliczać czynsz inicjalny płacony przy umowie leasingu

Organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym wydatek poniesiony na opłatę wstępną (czynsz inicjalny) przy zawarciu umowy leasingu należy zaewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej jednorazowo, w dacie jego poniesienia.

Koszty uzyskania przychodów w PIT przy sprzedaży nieruchomości

Jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 letniego okresu określonego w ustawie o PIT, zobowiązany jest do zapłaty podatku od uzyskanego dochodu (wyjątek stanowi skorzystanie z ulgi mieszkaniowej). W związku z tym, że podstawą opodatkowania jest dochód, istotne jest określenie kosztów jego uzyskania, które mogą obniżyć kwotę należnego podatku.

Czy nagrody dla pracowników wypłacone z zysku netto są kosztem uzyskania przychodów pracodawcy?

Spółka wypłacająca pracownikom nagrody z zysku netto (po opodatkowaniu) może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Indywidualne rachunki w ZUS dla przedsiębiorców od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 roku prowadzący działalność gospodarczą otrzymają nowe, indywidualne numery rachunków składkowych (NRS), na które odprowadzać będą sumę należnych składek ZUS. Natomiast obecne rachunki, na które płatnicy wpłacają składki zostaną zamknięte.

Ulgi w spłacie lub umorzenie składek ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w nawałnicach

Przedsiębiorcy, który ponieśli straty w wyniku sierpniowych nawałnic i mają problemy z opłaceniem składek ZUS mogą liczyć na pomoc. ZUS odroczy termin płatności składek bieżących, rozłoży zobowiązanie na raty, a nawet w wyjątkowych sytuacjach, umorzy należności.

Leasing samochodów - odliczanie kosztów składek AC

Przedsiębiorcy, którzy leasingują samochody, których równowartość przekracza 20 000 euro, mają możliwość korzystniejszego rozliczenia składek na ubezpieczenie AC pod względem podatkowym. Leasingodawca może bowiem wkalkulować koszt składek na polisę w koszt opłat leasingowych, a koszt całej opłaty leasingowej może stanowić dla przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodów.

Nowy projekt wprowadzający split payment wymaga poprawek

Nowy projekt ustawy o VAT, który zakłada wprowadzenie mechanizmu split payment (podzielonej płatności w VAT) uwzględnia niektóre z uwag zgłoszonych przez pracodawców, np. skrócenie terminu i ograniczenie przesłanek odmowy zwolnienia pieniędzy z rachunku VAT, brak możliwości przedłużenia terminu zwrotu podatku na konto VAT. Nadal jednak wiele ze zgłoszonych uwag pozostaje aktualnych i powinny zostać uwzględnione - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

Podatkowe prawa i obowiązki zmarłego przedsiębiorcy – zmiany od 2018 roku

Minister Rozwoju i Finansów w projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej przewiduje m.in. nowelizację Ordynacji podatkowej. Przedsiębiorstwo w spadku będzie sukcesorem podatkowych praw i zobowiązań spadkodawcy, w tym także indywidualnych interpretacji podatkowych. Zarządca sukcesyjny będzie odpowiadał solidarnie ze spadkobiercami za zaległości podatkowe związane z działalnością przedsiębiorstwa w spadku. Nowe przepisy umożliwią zarządcy sukcesyjnemu udział w toczących się postępowaniach podatkowych. Wejście w życie omawianych zmian planowane jest na 1 stycznia 2018 r.

Sprzedaż lokalu mieszkalnego wykorzystywanego w działalności gospodarczej - skutki podatkowe

Sprzedaż nieruchomości zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jednak w niektórych sytuacjach przedsiębiorca sprzedając nieruchomość wykorzystywaną na potrzeby działalności gospodarczej nie będzie obowiązany do zapłacenia podatku. Dotyczy to sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu.

Składki na turystyczny fundusz gwarancyjny w kosztach

Składki na turystyczny fundusz gwarancyjny, do których opłacania zobowiązane są biura podróży, stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki związane z kredytem hipotecznym a koszty przy sprzedaży nieruchomości

W przypadku sprzedaży nieruchomości do kosztów nabycia zalicza się cena nieruchomości niezależnie od tego, z jakiego źródła była ona finansowana. Podobnie do kosztów nabycia zalicza się wydatki związane dopełnianiem formalności notarialnych. Czy do kosztów można zaliczyć także wydatki poniesione w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego?

Jak rozliczać bezpośrednie i pośrednie koszty uzyskania przychodu

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w maju 2017 r. interpretację indywidualną, w której uznał za prawidłowe stanowisko spółki, zgodnie z którym koszty bezpośrednie zostaną rozliczone w momencie zawarcia aktów końcowych sprzedaży poszczególnych lokali, a koszty pośrednie, takie jak reklama, koszty aktów notarialnych, pośrednictwo w sprzedaży, oraz koszty zarządu firmą (koszty utrzymania biura, obsługi księgowej i prawnej itp.) zostaną rozliczone w dacie poniesienia.

Umorzenie zobowiązania – skutki w CIT

Ważnym narzędziem, którym przedsiębiorca może zmieniać swój portfel zobowiązań lub wierzytelności jest umorzenie zobowiązania. Na narzędziu tym bazuje wiele instytucji – począwszy od ugody, poprzez nowację zobowiązań, aż po tzw. datio in solutum (świadczenie w miejsce zobowiązania). Jakie skutki podatkowe wywołuje umorzenie na gruncie podatku CIT?

Jak skutecznie dochodzić zaległych wierzytelności?

Zaległa wierzytelność - jest to termin, który spędza sen z powiek tak wierzycielom, jak i samym dłużnikom. I chociaż teoretycznie jego przekroczenie powinno być problemem przede wszystkim dla strony zalegającej ze spłatą, to w warunkach polskich stanowi także istotny problem dla wierzyciela. Szczególnie w przypadku gdy jest nim przedsiębiorca.

Fundusze europejskie - konkurs „Badania na rynek”

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w sierpnia br. ogłosiła kolejny nabór wniosków w ramach działania 3.2.1 Badania na rynek. Poprzednie edycje konkursu cieszyły się dużym zainteresowaniem. W ubiegłym roku PARP oceniła około 200 wniosków o dofinansowanie, z czego wsparcie otrzymało 50 projektów na kwotę ok. 2,51 mld zł. Natomiast w pierwszym konkursie w 2017 r. złożono 154 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 1,8 mld zł dofinansowania.

Pracowniczy pakiet medyczny jako koszt uzyskania przychodu

Coraz większa liczba pracodawców w celu motywacji swoich pracowników proponuje im dodatki pozapłacowe, do których zaliczają się m.in. pracownicze pakiety medyczne. Czy istnieje możliwość potraktowania ich jako koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych

Na początku lipca tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o grach hazardowych, której celem jest zmniejszenie szarej strefy i zapewnienie większych wpływów do budżetu państwa. Wprowadzone przepisy mają wpłynąć na zwiększenie ochrony graczy, zwłaszcza tych grających na automatach i w Internecie. Co nowe uregulowania oznaczają dla przedsiębiorców, operatorów, graczy oraz dostawców usług internetowych?

Czy faktura wystawiona w ramach optymalizacji podatkowej może dokumentować koszt uzyskania przychodów?

Czy faktury, o których mowa w art. 108 ustawy o VAT, związane z transakcjami optymalizacyjnymi mogą dokumentować koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie

Regulacje prawne Liechtensteinu dają duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Opodatkowanie CIT można obniżyć, wykorzystując różne rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa tego kraju.

Nabycie przedsiębiorstwa tytułem umowy darowizny a podatek od spadków i darowizn

Jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od spadków i darowizn w przypadku gdy nabywamy własność rzeczy znajdujących się na terenie Polski lub praw majątkowych wykonywanych na terenie kraju na podstawie nabycia spadku albo umowy darowizny. Co więcej, jeśli jesteśmy obywatelami polskimi także darowizna oraz spadek z zagranicy będzie powodował powstanie obowiązku podatkowego. Jak jest natomiast uregulowane nabycie przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zasady zatrudnienia małżonka lub innego członka rodziny przedsiębiorcy

Przedsiębiorca może zatrudniać w swojej firmie członków rodziny. Czy takie postępowanie rodzi jakieś szczególne konsekwencje? Na podstawie jakiej umowy można rozpocząć współpracę z żoną lub innym członkiem rodziny?

Obowiązek przedstawiania dowodów w sprawach o nieuczciwą konkurencję

Rząd zamierza wprowadzić możliwość nałożenia przez sąd obowiązku przedstawiania dowodów na swoją niekorzyść w sprawach dotyczących nieuczciwej konkurencji. Takie rozwiązanie zakłada rządowy projekt ustawy wprowadzający istotną zmianę w zakresie zasad postępowania dowodowego.

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Świadczenie usług turystycznych – zmiany od 2018 roku

Projekt ustawy wdrażający dyrektywę PE i Rady (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zakłada przede wszystkim ochronę konsumentów korzystających z ofert podmiotów niebędących przedsiębiorcami oraz podmiotów oferujących „pakiety dynamiczne”. Przeprowadzenie szerokiego zakresu zmian ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów funkcjonowania rynku turystycznego.

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Koszty uzyskania przychodów w przypadku zakupu towarów gotówką

W tym roku miała miejsce nowelizacja zarówno ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zmienił się limit wartości transakcji, która między przedsiębiorcami może być dokonana gotówką. Jednocześnie nie zastosowanie się do dyspozycji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (regulującej limit wartości transakcji) powoduje brak możliwości zaliczenia transakcji do kosztów uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy wydatek na usługę cateringową dla pracowników można zaliczyć do kosztów?

Podatnik podatku CIT może niektóre wydatki zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu i w konsekwencji zmniejszyć swój dochód podlegający opodatkowaniu. Jednakże nie każdy wydatek przedsiębiorcy może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Jak jest zatem w przypadku wydatków poniesionych na usługę cateringową dla pracowników?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Audyt energetyczny przedsiębiorstwa - termin, zasady i wzór zawiadomienia Prezesa URE

Zgodnie z ustawą z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która weszła w życie 1 października 2016 r. na duże firmy nałożony został obowiązek sporządzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Pierwsze audyty energetyczne w tych firmach powinny zostać przeprowadzone audyt w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (tj. do 30 września 2017 r.). W ciągu 30 dni od przeprowadzenia audytu trzeba o tym zawiadomić Prezesa URE.

Zobacz dlaczego polski biznes przenosi się do Irlandii

Raj dla przedsiębiorców, jakim bez wątpienia jest Wielka Brytania, już wkrótce, bo w 2019 roku znajdzie się poza strukturami Unii Europejskiej. Dlatego wielu przedsiębiorców, którzy chcą aby ich firma pozostała w strukturach europejskich skierowało swój wzrok na Irlandię.

Mniejsze obciążenia biurokratyczne dla firm

Rząd planuje kolejne zmiany przepisów mające na celu uproszczenie a nawet likwidację niektórych obowiązków ciążących na przedsiębiorcach. Zmiany mają dotyczyć m.in. podatków dochodowych (PIT i CIT), podatku VAT, podatku akcyzowego, podatków lokalnych, PCC, ustawy o rachunkowości, Ordynacji podatkowej, prawa celnego, prawa handlowego, prawa pracy.

Koszt podatkowy w dniu ujęcia w księgach rachunkowych - zmiany w PIT i CIT 2018

Minister Rozwoju i Finansów przygotował projekt nowelizacji ustaw o: PIT, CIT i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z którym koszt podatkowy będzie powstawał w tym samym dniu, w którym obciąży on wynik finansowy firmy, zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości. Zmiana ta (ma wejść w życie od 1 stycznia 2018 r.) nie będzie dotyczyć podatników, którzy rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a jedynie prowadzących tzw. pełną rachunkowość (księgi rachunkowe).

Składki ZUS dla początkujących przedsiębiorców

Osobom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej ciążą na początku przede wszystkim podatki oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Na szczęście początkujący przedsiębiorca przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej korzysta z możliwości opłacania składek ZUS od niskiej podstawy ich wymiaru. Są to tzw. preferencyjne składki ubezpieczeniowe.

REKLAMA