REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Moment wejścia w życie obligatoryjnego KSeF zbliża się nieuchronnie. Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT obowiązek korzystania z faktur ustrukturyzowanych wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r. dla czynnych podatników VAT, natomiast dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe później tj. od 1 stycznia 2025 r. Zatem KSeF już wkrótce zmieni rzeczywistość rozliczeniową wielu firm i księgowych. Wdrożenie nowej platformy Ministerstwa Finansów wymusi zmiany w obiegu dokumentów księgowych oraz ich dekretacji.
Czy podatnicy prowadzący jednoosobową działalność, zwolnieni z VAT, też muszą korzystać z KSeF? A co ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami?
KSeF: czy istnieje ryzyko podwójnego zafakturowania jednej transakcji?
Świadczymy usługi edukacyjne zwolnione z VAT. Czy również musimy korzystać z KSeF?
REKLAMA
Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w JPK_VAT. Obowiązek wysyłania plików JPK wcale nie zniknie z wejściem w życie systemu KSeF.
Co grozi przedsiębiorcy i biuru rachunkowemu za niestosowanie KSeF?
Chociaż obowiązek korzystania z KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur wchodzi w życie dopiero w połowie przyszłego roku, to istnieje ryzyko, że przedsiębiorstwa nie zdążą w pełni dostosować się do nowej rzeczywistości. Proces ten jest znacznie bardziej złożony niż mogłoby się wydawać, a wszelkie opóźnienia będą wiązać się z wysokimi kosztami. Eksperci wyjaśniają, dlaczego właściwe zaplanowanie wdrożenia KSeF jest kluczowe w obliczu nadchodzących zmian.
W dniu 24 października 2023 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Ta nowelizacja (która wejdzie w życie 1 lipca 2024 r.) ma na celu dostosowanie rozporządzenia ws. JPK_VAT z deklaracją do zmian wprowadzanych w ustawie o VAT w zakresie wdrożenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur. Do 14 listopada 2023 r. Ministerstwo Finansów prowadzi konsultacje tego projektu.
REKLAMA
KSeF. 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy muszą zrezygnować z papierowych faktur i wprowadzić elektroniczne fakturowanie, ale wiele wskazuje na to, że zwlekają i mogą nie zdążyć z przygotowaniami. We wrześniu wystawiono za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur zaledwie 10 tys. faktur elektronicznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów.
W dniu 13 listopada 2023 r. w godzinach od 10:00 do 11:00 odbędzie się webinarium, którego tematem będzie wdrożenie fakturowania elektronicznego i Krajowego Systemu e-Faktur w biurze rachunkowym. Zapraszamy do rejestracji na webinarium.
Częstym błędem na fakturze w naszej firmie jest pomyłka w numerze NIP nabywcy lub jego nazwie czy adresie, który najczęściej jest korygowany notą przez zainteresowanego. Jak to będzie wyglądało, gdy przejdziemy na fakturowanie w KSeF?
Faktury wystawione w KSeF będą dostępne w czasie rzeczywistym dla wszystkich użytkowników systemu.
Większa część naszych klientów to konsumenci, dlatego całą sprzedaż ewidencjonujemy na kasie rejestrującej. Za pomocą kas wystawiamy również faktury. Jak będzie wyglądała nasza sytuacja w 2024 r.? Czy musimy wystawiać faktury w KseF?
Przedsiębiorcom zostało dziewięć miesięcy na przygotowanie się do korzystania z KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur). Jednak Ministerstwo Finansów w dalszym ciągu nie opublikowało rozporządzenia wyjaśniającego ważne techniczne kwestie, jak np. zasady korzystania z kodu QR, niezbędne do przygotowania firmy na obligatoryjne zmiany. W związku z tym przedsiębiorcy obawiają się, że skuteczne przeprowadzenie digitalizacji dokumentów i danych w ustawowym terminie do 1 lipca 2024 roku może być utrudnione lub nawet niemożliwe.
Przepisy o KSeF przewidują sankcje w postaci kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków związanych z powszechnym korzystaniem z systemu.
Uruchomienie KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur) ma być tylko pierwszym krokiem na drodze do dalszej cyfryzacji podatków w Polsce. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dążyć będzie także do zautomatyzowania rozliczeń VAT i akcyzy.
KSeF: Terminy wystawiania faktur zaliczkowych
Sprawdź, jakich faktur nie wystawisz w KSeF
Wysłanie do KSeF faktur, które będą dostępne dla prawie wszystkich organów władzy, jest naruszeniem wszystkich podstawowych zasad konstytucyjnych chroniących naszą prywatność i tajemnice gospodarcze – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
KSeF szansą na zwiększenie przychodów biura rachunkowego?
Od 1 lipca 2024 r. w Polsce obowiązkowy stanie się Krajowy System e-Faktur (KSeF). W życie wejdzie szereg zmian, które mogą wymagać znaczących dostosowań w procesach i systemach informatycznych. Dlatego istotne jest, aby jak najszybciej zainicjować przygotowania do wdrożenia. W tym celu sieć sklepów Auchan zdecydowała się na współpracę z firmą Exorigo-Upos, wykorzystując przy tym jej rozwiązanie SmartKSeF.
E-faktury okazały się skutecznym narzędziem również w takich krajach jak np. Australia, Chiny, Hongkong, Tajwan, Japonia, Korea Południowa, Indie, Brazylia, Chile i Meksyk.
Czy zmiany w systemie podatkowym (a zwłaszcza w prawie) mogą mieć ukryte cele, będąc swoistą dywersją polityczną czy ekonomiczną, mającą komuś celowo zaszkodzić? Pyta i odpowiada profesor Witold Modzelewski.
Czym jest faktura ustrukturyzowana? Jaki jest jest aktualny wzór? Jak ją wystawiać? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej.
Na konferencji prasowej 26 września 2023 r. Krzysztof Rogowski, Kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur w Ministerstwie Finansów przedstawił aktualny stan przygotowań do wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSef) i kolejne działania resortu finansów w tym zakresie. Krzysztof Rogowski zapewnił m.in., że w IV kwartale 2023 r. Ministerstwo Finansów udostępni wszystkie akty wykonawcze dotyczące obowiązkowego KSeF i zapewni komplet dokumentacji technicznej KSeF.
Jakie są rodzaje, modele i zasady nadawania oraz odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów. Kto może wystawiać, odbierać i przeglądać faktury w KSeF?
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych to nowoczesny serwis dla księgowych, kadrowych oraz biur rachunkowych. Nasza platforma oferuje kompleksową bazę informacji z zakresu podatków, rachunkowości, prawa pracy i ZUS.
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?
Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.
Praktycznie o KSeF, czyli jak się przygotować do Krajowego Systemu e-Faktur? Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online, z cyklu "Kawa z INFORLEX"!
Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzi w życie wchodzi od lipca 2024 r. Wraz z tą nowością pojawia się wiele pytań dotyczących logowania do systemu oraz bezpieczeństwa przesyłanych danych. Eksperci tłumaczą działanie sposobu uwierzytelniania, jakim jest token.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. W świetle tej zmiany oraz publikacji projektu "VAT in the Digital Age" (ViDA) przez Komisję Europejską w grudniu 2022 r., temat e-fakturowania staje się aktualny nie tylko w Polsce, lecz także na całym świecie. Jak podobne systemy działają w innych krajach? Jakie korzyści przynoszą przedsiębiorcom, a jakie administracji?
Wprowadzenie do KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur, stało się kluczową kwestią dla przedsiębiorców w Polsce. Od 1 lipca 2024 r. obowiązkowe wystawianie faktur w formie ustrukturyzowanej będzie rzeczywistością dla większości podatników. Proces ten nie jest prosty, dlatego warto zacząć przygotowania jak najwcześniej. Poniżej przedstawiamy 5 kroków, które pomogą Ci w przygotowaniu się do korzystania z KSeF.
Ministerstwo Finansów przygotowało 31 sierpnia 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych.
Po co gromadzone będą w KSeF wrażliwe dane biznesowe milionów podatników VAT? Jakie gwarancje mają podatnicy, że informacje te nie wpadną w niepowołane ręce? Pyta prof. Witold Modzelewski.
Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jest przełomowe w procesie cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce. Niemniej jednak, wraz z tym postępem, mogą się pojawić nowe wyzwania dotyczące ochrony danych oraz zarządzania ryzykiem w firmach. Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa w systemie KSeF i jakie są zagrożenia w związku z jego wdrożeniem?
Krajowy System e-Faktur został przystosowany do nowej e-faktury. Od 1 września 2023 r. przedsiębiorcy korzystający z KSeF wystawiają e-faktury wyłącznie w strukturze logicznej FA(2).
Nowa wersja struktury e-faktury FA(2) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) zostanie udostępniona od 1 września. Jakie jeszcze zmiany w KSeF od 1 września?
Dobrowolny do tej pory Krajowy System e-Faktur (KSeF) od 1 lipca 2024 r. stanie się obowiązkowy (dla sektora MŚP nierozliczającego się z VAT od 1 stycznia 2025 r.). System nie zdążył na dobre jeszcze okrzepnąć, a Ministerstwo Finansów już wprowadza w nim zmiany.
Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) ma usprawnić procesy księgowe, ale wpłynie także na inne działy w firmie. Rozwiązanie zapowiada nową erę efektywności m.in. w logistyce i sprzedaży.
Czy wskutek wejścia w życie od 1 lipca 2024 r. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur jest również konieczność przejścia z papierowego obiegu faktur wyłącznie na obieg elektroniczny?
Jakie terminy wysyłki faktur do Krajowego Systemu e-Faktur obowiązują w przypadku awarii po stronie Systemu lub po stronie podatnika?
Ustawa wprowadzająca od 1 lipca 2024 r. obowiązkowy KSeF została już opublikowana w Dzienniku Ustaw. Dla większości podatników pozostał niespełna rok, aby się przygotować do obowiązkowego wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Przygotowania należy rozpocząć już dziś, gdyż nie będzie to prosty proces. Przedstawiamy krok po kroku, jak rozpocząć przygotowania do KSeF.
Od 1 lipca 2024 r. wejdzie w życie obowiązek wszystkich podatników VAT w Polsce wystawiania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to z pewnością duża zmiana dla większości przedsiębiorców, do której trzeba się dobrze przygotować, zwłaszcza w zakresie oprogramowania finansowo-księgowego. O co trzeba spytać naszego dostawcę biznesowego software-u? Przygotowaliśmy pomocniczą listę pytań.
Kto odpowiada za wystawienie faktury? Osoba która podała dane do faktury, czy osoba, która faktycznie (technicznie) wystawiła ją w systemie? Przepisy posługują się pojęciem „osoby wystawiającej fakturę”. Zdaniem eksperta osoba faktycznie wystawiająca fakturę w KSeF będzie odpowiedzialna za jej wystawienie.
Faktury na rzecz pomiotów zagranicznych (które nie mają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności) powinny być wystawiane (od 1 lipca 2024 r.) przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Ale przekazanie takiej e-faktury ustrukturyzowanej zagranicznemu kontrahentowi (który nie ma dostępu do KSeF) powinno nastąpić w formie zwizualizowanej (np. mailem) opatrzonej kodem QR.
Za niecały rok, od 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy krajowi będą mieli obowiązek wystawiania i odbioru faktur ustrukturyzowanych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). W ostatnich tygodniach Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 września 2023 r. w KSeF zacznie obowiązywać nowa, druga struktura faktury elektronicznej. Ekspert Symfonii wyjaśnia, jak przedsiębiorcy powinni prawidłowo korzystać z nowego wzoru dokumentu.
Od 1 września 2023 r. w Krajowym Systemie e-Faktur zacznie obowiązywać nowa, druga struktura e-Faktury. Będzie ona obowiązywać do momentu docelowego wdrożenia KSeF – podało MF w odpowiedzi na pytania PAP.
Określonych zostało pięć przypadków, gdy nie będzie obowiązku korzystania z KSeF.
KSeF, a JPK, czy podatnik będzie zwolniony z obowiązku wysyłania JPK? Odpowiedź jest prosta! JPK VAT-owski i KSeF odpowiadają za co innego. JPK to jest deklaracja i ewidencja podatnika. Natomiast KSeF to jest faktura VAT – wystawiona, otrzymana.
REKLAMA