Kategorie

Małe i średnie firmy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W obecnej perspektywie finansowej znacząca część środków przeznaczona jest na realizację projektów badawczo-rozwojowych (B+R), tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP. Opracowanie przybliża specyfikę projektów B+R oraz wyjaśnia ważne, a pisane nierzadko specjalistycznym językiem, pojęcia dotyczące tychże projektów.
Resort rozwoju opublikował projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt przewiduje zniesienie obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przez pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.
Przedłużenie do końca 2017 r. programu pomocy de minimis dla małych i średnich firm w formie gwarancji udzielanych przez BGK, przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany przez resort finansów.
1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.
Ponad 100 usprawnień dla firm, głównie mikro, małych i średnich, przewiduje pierwszy pakiet proprzedsiębiorczy, który przedstawił 9 czerwca 2016 r. wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki. Proponowane rozwiązania realizują zapowiedzianą w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju poprawę otoczenia prawnego funkcjonowania przedsiębiorstw. Propozycje zawarte w pakiecie przewidują m.in.: bardziej przyjazne relacje na linii państwo-obywatel (reforma procedur administracyjnych), mniej uciążliwe kontrole i ochronę przed zmianami interpretacji prawa, złagodzenie przepisów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców, płynną sukcesję jednoosobowych firm, łatwiejsze odzyskiwanie długów (pakiet dla wierzyciela), ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, poddanie szerokiej dyskusji koncepcji spółki dedykowanej start-upom, reformę Głównego Urzędu Miar.
Do wysyłania na żądanie organów podatkowych Jednolitego Pliku Kontrolne począwszy od 1 lipca 2016 r. zobligowane będą duże przedsiębiorstwa, natomiast małe i średnie firmy dopiero od 1 lipca 2018 r. Przy czym, już obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą rozwiązania wymagane nowymi przepisami wprowadzać w swoich programach finansowo-księgowych.
Zgodnie z zapowiedziami głównego inspektora pracy 1 marca 2016 r. rozpoczął się cykl tzw. pierwszych kontroli. W bieżącym roku inspektorzy pracy skontrolują co najmniej 2600 zakładów pracy, które wcześniej nie były kontrolowane przez PIP.
Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.
Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych zakłada uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych. W projekcie przewidziano także odejście od kryterium najniższej ceny, ułatwienia dla małych i średnich firm oraz preferencje dla wykonawców zatrudniających na umowy o pracę. Zostanie także wprowadzony nowy tryb zamówienia – partnerstwo innowacyjne.
Ułatwienia w dostępie do zamówień publicznych dla małych i średnich firm, większy nacisk na pozacenowe kryteria oceny ofert oraz zwiększenie roli komunikacji elektronicznej w procesie przetargowym, przewiduje projekt tzw. małej noweli Prawa zamówień publicznych, przyjęty przez rząd.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku PIT oraz ustawy o podatku CIT, który począwszy od 1 stycznia 2017 r. przewiduje m.in. obniżenie stawki podatku CIT. Do jakiej stawki resor finansów chce obniżyć CIT i kto będzie mógł skorzystać z obniżonej stawki?
Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Przepisy nakładające ten obowiązek wejdą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. Od tej daty będą jednak obowiązywały tylko tzw. dużych przedsiębiorców.
Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.
Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.
Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje program, który pozwala firmom skorzystać z dofinansowania na podnoszenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wsparcie jest zaadresowane do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Omawiając tematykę wykorzystania narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie nie sposób pominąć „serca” większości małych firm, jakim jest tak zwany moduł CRM.
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisał 29 października 2015 r. umowę z 11 bankami w sprawie uruchomienia gwarancji kredytowych w wysokości do 800 mln zł dla polskich przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Nowy program gwarancyjny BGK pozwoli uruchomić akcję kredytową w wysokości 1 mld zł dla około 5 tysięcy mikro-, małych i średnich firm. Środki będą udzielane w ramach programu COSME oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, ustanowionego na mocy Planu Inwestycyjnego dla Europy.
Usługi faktoringowe są obecne na polskim rynku od blisko 20 lat. Początkowo korzystały z nich głównie przedsiębiorstwa generujące duże obroty i wystawiające wiele faktur. Rozwojowi rynku towarzyszy pojawienie się firm faktoringowych spoza sektora bankowego, które udzielają finansowania bez względu na branżę, czas prowadzenia działalności czy też jej skalę.
W Polsce zarejestrowanych jest około 1,8 mln firm, z czego 99,8 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Ten sektor tworzy ponad 6 mln miejsc pracy i wytwarza blisko połowę polskiego PKB. Jak wynika z raportu czasopisma „My Company Polska”, sektor napotyka liczne bariery rozwoju, z których największą są skomplikowane regulacje prawne. Na kolejnych miejscach znalazły się wysokie koszty pracy, podatki i biurokracja.
Kolejne kryteria wyboru projektów dotyczące m.in. badań przemysłowych, klastrów, własności przemysłowej i innowacji technologicznych, które będą mogły liczyć na wsparcie UE z programu "Inteligentny Rozwój", są już gotowe - poinformowało 8 września 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać z banków specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie, który będzie częściowo spłacany przez Bank Gospodarstwa Krajowego - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Sejmowa Komisja Gospodarki pracuje nad projektem przepisów dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych. Celem ustawy ma być wzmocnienie pozycji dostawców w relacjach z dużymi sieciami sklepów. Niestety, zdaniem kancelarii Affre i Wspólnicy prawo w zaproponowanym przez PSL kształcie uderzy także w małe sklepy i drobnych handlowców.
Łatwiejszy dostęp do informacji o wiarygodności płatniczej, zmniejszenie kosztów dostępu do tych informacji, wzmocnienie ochrony dłużników przed niesłusznym wpisem do rejestru – takie rozwiązania przewiduje przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.
Sejm opowiedział się w czwartek 23 lipca 2015 r. za większością senackich poprawek do nowelizacji ustawy o rachunkowości upraszczającej księgowość małych firm. Zdecydowano m.in. o tym, jakich wskaźników firmy takie nie będą musiały wykazywać w sprawozdaniach. Teraz ustawa trafi do prezydenta. Większość zmian, które niesie ta nowelizacja będzie miała zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r.
Mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać z banków komercyjnych specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie. Kredyt będzie częściowo spłacany przez BGK - zakłada projekt noweli ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, który we wtorek 7 lipca 2015 r. przyjął rząd.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła w poniedziałek 6 lipca 2015 r. konkurs dotyczący dofinansowania udziału małych i średnich firm w międzynarodowych programach innowacyjnych. O wsparcie przedsiębiorstwa mogą ubiegać się do 5 sierpnia 2015 r.
W ostatnich latach obserwujemy logarytmiczny wzrost gromadzonych i przetwarzanych danych. Nawet w niewielkich przedsiębiorstwach sektora MSP ilość niezbędnych do właściwego zarządzania danych szybko rośnie. Czym, wobec tego kierować się przy wyborze narzędzi, które pomogą nam opanować coraz większe ilości danych, obrobić je i pomóc wyciągnąć właściwe wnioski pozwalające na podejmowanie racjonalnych decyzji? Jest wiele artykułów mówiących o konieczności budowania koncepcji merytorycznych odzwierciedlających model biznesowy organizacji …. Słusznie, ale spójrzmy na zagadnienie od strony praktycznej.