REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomości, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy sprzedaż mieszkań jest opodatkowana VAT

Czy sprzedaż mieszkań, powstałych po przeróbce prywatnego domu jednorodzinnego, będzie objęta VAT? Zdaniem fiskusa, będzie, jakkolwiek transakcja może być z podatku zwolniona przy określonych warunkach.

Fundusze capital venture zwolnione z podwójnego opodatkowania od 2016 r.

W związku ze zmianami przepisów w zakresie wspierania innowacyjności, które mają obowiązywać od stycznia 2016 r., zniesione zostanie opodatkowanie funduszy venture capital podatkiem CIT od zbycia udziałów w spółkach, a z opodatkowania zwolniony będzie aport własności intelektualnej i przemysłowej. Czy wobec tego emigracja biznesowa polskich innowatorów dobiegnie końca?

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Centralny rejestr płatników VAT mógłby zmniejszyć zatory płatnicze w firmach

Notowany jest wzrost liczby firm, które nie mogą się doczekać zapłaty za wystawione faktury. Najgorsza jest sytuacja w branżach górniczej, rolniczej i budowlanej. Na zmniejszenie skali zatorów płatniczych mógłby wpłynąć centralny rejestr płatników VAT, którego wprowadzenie zapowiadało Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS

ZUS przeznaczył w tym roku blisko 27 mln zł na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy. W ramach programu mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

Kiedy usługa wykazuje związek z nieruchomością?

Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku, gdy są one świadczone na rzecz podatnika, jest miejsce w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Od powyższej zasady ustawa przewiduje jednak szereg wyjątków. Jednym z nich jest szczególny sposób ustalania miejsca świadczenia w odniesieniu do usług związanych z nieruchomościami. Usługi takie są opodatkowane według miejsca położenia nieruchomości. Zakwalifikowanie usługi jako związanej z nieruchomością może prowadzić do ustalenia innego miejsca świadczenia usługi niż w przypadku zastosowania zasady ogólnej, stąd też niezwykle istotna jest znajomość kryteriów, które o tym decydują.

Górne granice stawek podatku od nieruchomości w 2016 r.

Rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie w 2016 r.:

REKLAMA

Fundamenty nowoczesnego budżetowania

Mimo wielkiego znaczenia przypisywanego budżetowaniu stale narasta krytyka dotycząca jego efektywności. W wyniku prowadzonej dyskusji powstają co raz to nowe koncepcje: od Better Budgeting poprzez Advanced Budgeting do Beyond Budgeting. Jedne z nich proponują stopniowe poprawianie budżetowania, inne zaś opowiadają się za jego całkowitym zniesieniem. Koncepcje te stanowią jednak tylko częściową odpowiedź na krytykowane ograniczenia klasycznego podejścia. Każdy bowiem, kto budował wie, że nowy dom nie powstaje przez pomalowanie, a tym bardziej zburzenie starego. Nowoczesne budżetowanie, jak nowy dom, potrzebuje solidnych fundamentów.

Mali podatnicy z 15-proc. stawką CIT - projekt ustawy PiS

Proponowany przez PiS obniżony, 15-proc. CIT dla najmniejszych firm powinien też dotyczyć jednoosobowych przedsiębiorstw, które płacą PIT - uważają eksperci podatkowi. Krytykują pomysły dotyczące raportowania spodziewanych korzyści podatkowych.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą? Żeby to zrobić, wystarczy zarejestrować się online w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zapoznaj się z instrukcją, jak otworzyć własną firmę przez internet.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych

Zasadniczym celem ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych, czyli tak zwanej ustawy o pomocy frankowiczom, jest wsparcie kredytobiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji po znacznym wzroście kursu franka. Kontrowersje budzi jednak nie tylko sama ustawa, ale nieustannie zmieniany wymiar tej pomocy, który do pierwotnego poziomu, tj. modelu 50/50 obniżony został przez Senat.

Jak skutecznie wypromować swoją firmę?

Na chwilę obecną w REGON wpisanych jest 2 988 552 samych tylko jednoosobowych działalności gospodarczych. Firmy napełniają dziś rynek produktów i usług w każdej niemal branży. Jak więc wyróżnić się w tym „tłumie”? Jakie działania podjąć, by zwrócić na siebie uwagę Klienta? Wraz z pojawieniem się internetu, mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych, poszerzył się wachlarz narzędzi, które można dziś wykorzystać do promowania własnej firmy. A co z tradycyjnymi sposobami komunikacji z rynkiem?

Na transformację cyfrową przedsiębiorstw mają wpływ pracownicy w każdym wieku

Przeprowadzone badania wykazały, że transformację cyfrową napędzają pracownicy w każdym wieku, nie tylko ci najmłodsi. 71% przebadanych pracowników regionu EMEA jest zdania, że powszechne korzystanie z umiejętności cyfrowych podnosi konkurencyjność. Czy firmy rzeczywiście w pełni wykorzystują ten potencjał?

Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.

Większe wsparcie dla innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu ulg podatkowych dla innowacyjnych przedsięwzięć i ułatwienie zakładania spółek celowych dla przedsięwzięć badawczych - to rozwiązania zawarte w ustawie o wspieraniu innowacyjności. Nowe regulacje wejdą w życie w 2016 r.

Emigracja Polaków i ich firm galopuje w statystykach

W Polsce szybko maleje liczba uszu gotowych do słuchania pięknych wyborczych melodii. Nie jest to jednak kolejna fala emigracji, ale już długotrwały odpływ. Polacy od lat uciekają z kraju - zdolni i przedsiębiorczy, zabierają rodziny, oszczędności i swoje biznesy. Nikt nie wie dokładnie ilu wyjechało, ale 95 proc. z tych, którzy próbowali wracać, wyemigrowało ponownie w ciągu 3 miesięcy. Polska szuka dna w statystykach emigracji i nawet nie myślą przyjeżdżać do nas zagraniczni ekspaci.

Firma o rozproszonej strukturze – 4 zalety elektronicznego obiegu dokumentów

W firmach mających oddziały bądź pracowników w różnych lokalizacjach sprawne zarządzanie dokumentami staje się koniecznością umożliwiającą efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jakie zalety daje wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w firmie o rozproszonej strukturze?

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent podpisał nowelę ustawy dającą ulgi dla wspierających innowacje. Ulga podatkowa dla przedsiębiorstw inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata. Nowe regulacje wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r.

Ruchomy cel: dane o kliencie

Prezentacja wyników badania poziomu zaawansowania analiz danych o klientach w polskich przedsiębiorstwach. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

Co piąta mała firma nie ma własnej strony internetowej

Przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości jakie daje internet. Okazuje się, że 20 proc. mikro i małych firm nie ma własnej strony internetowej.

Rola controllera personalnego w firmie

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

5 konsekwencji niesprawnego obiegu dokumentów w firmie

Firma bez ważnych papierów i dokumentów? To praktycznie niemożliwe. Już od samego początku działalności każde przedsiębiorstwo zaczyna gromadzić faktury, umowy i inne ważne dokumenty. W toku jego rozwoju, kiedy dokumentów (i związanych z nimi decyzji) przybywa, brak ustanowienia sprawnego i efektywnego obiegu tychże powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wielu z nich zaradzić może elektroniczny obieg dokumentów. Jakie są najczęstsze problemy związane z niesprawnym obiegiem dokumentów w firmie?

Nowoczesne archiwum online i offline

Porządek w dokumentach to dla każdej firmy – niezależnie od jej wielkości – niemałe wyzwanie. Jak uporządkować wszystko tak, by każdy dokument można było znaleźć bez problemu w ciągu kilku sekund? Jak zarządzać archiwum, by nie tracić czasu na przerzucanie kolejnych segregatorów? Integracja tradycyjnego archiwum z wersją elektroniczną jest idealną receptą na każdy bałagan w dokumentach.

Czy wspólnota mieszkaniowa może odliczyć VAT od wydatków na remont kamienicy

Wspólnota mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wyremontowała dach kamienicy i dostała faktury od wykonawców. Czy wspólnota może w jakikolwiek sposób odliczyć VAT z tych faktur?

Czy podatnik musi mieć pozwolenie budowlane, żeby zachować prawo do odliczenia VAT

Nasza firma (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) buduje budynek gospodarczy na cudzym gruncie, który będzie wykorzystywany w naszej działalności. Inwestycja jest prowadzona na podstawie pozwolenia budowlanego wystawionego na właściciela tego gruntu. Czy mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków?

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe

Małe firmy, inwestujące w badania i rozwój, będą mogły zaliczyć 150% wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Większe przedsiębiorstwa będą mogły odliczyć 120% wydatków.

Czy deweloper może odliczyć VAT z faktury od wydatków poniesionych w związku ze sprzedażą działek przeznaczonych pod zabudowę

Zamierzamy sprzedać działki pod zabudowę. Nie będziemy tam prowadzić żadnej inwestycji budow­lanej. Ponieśliśmy szereg wydatków związanych z wyceną działek, z ustaleniem i okazaniem granic działek, sporządzeniem opinii dotyczących faktycznego wykorzystania działek. Czy możemy odliczyć VAT od tych wydatków?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Reklama w grach scenariuszowych jako sposób na pozyskanie klientów

Wzrasta rola reklamy natywnej, która stanowi naturalną część procesu konsumpcji treści. Uwaga reklamodawców coraz częściej kieruje się w te miejsca, które angażując odbiorców, gwarantują wyższy poziom zapamiętania promowanego przekazu. Nowym sposobem jest lokowanie reklam w webowo-mobilnych grach scenariuszowych, niedostępnych wcześniej dla internetowej społeczności.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zamianie nieruchomości

Zamierzamy dokonać zamiany gminnych działek gruntu z osobą fizyczną. Zamiana ma na celu połącze­nie odpowiednich działek, tak aby zostały utworzone działki budowlane. Wartości działek nie są równe i zostały określone na podstawie odrębnych przepisów. W związku z nierównymi wartościami zamie­nianych nieruchomości, zostanie dokonana dopłata w wysokości różnicy zamienianych nieruchomo­ści. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, dokonując wyceny zamienianych nierucho­mości, zamieścił klauzulę, zgodnie z którą wartość rynkowa wycenianych nieruchomości nie zawiera opłat i podatków związanych z transakcją zamiany nieruchomości, w tym m.in. podatku VAT. Czy w ta­kim przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie nieruchomości będzie określona w operacie szacunkowym wartość naszych gminnych nieruchomości i ewentualna dopłata, jaką otrzymamy z tytułu różnicy w wartości nieruchomości od osoby fizycznej?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostawy nieruchomości częściowo zwolnionych z VAT

Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zbyciu nieruchomości, gdy udzielono bonifikaty

Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?

Wysokie kary za źle naliczone ulgi we wpłatach na PFRON

Wystawianie ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) może przestać być korzystne dla pracodawców. Przez co może zmniejszyć się atrakcyjność zatrudniania osób niepełnosprawnych. Projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadza kary za błędy w wystawieniu ulgi nawet do 30 proc. ich sumy. Sposób sformułowania przepisu może rodzić problemy z jego interpretacją.

Karta Dużej Rodziny w województwie śląskim

W województwie śląskim członkowie rodzin wielodzietnych mogą skorzystać z upustów w ramach Karty Dużej Rodziny już w prawie tysiącu miejsc. Aby zachęcić kolejne środowiska do uczestnictwa w programie, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 18 września br. zorganizowało w Katowicach konferencję regionalną pt. „Karta Dużej Rodziny 2.0”.

Finansowanie budowy domu na gruncie małżonka bez prawa do ulgi

W celu uniknięcia podatku od przychodów ze sprzedaży nieruchomości, trzeba wydać je na realizację własnych potrzeb mieszkaniowych – wynika z przepisów. Dla fiskusa własna oznacza to zakup, budowę lub remont nieruchomości, do której podatnik ma prawo własności. W innym wypadku o zwolnieniu nie ma mowy i to nawet, jeśli pieniądze zostaną wydane na budowę domu na działce należącej do małżonka.

Co zmieniło się w programie Mieszkanie dla Młodych?

Wprowadzenie możliwości zakupu mieszkań z rynku wtórnego i od spółdzielni mieszkaniowych, a także większe dofinansowanie dla rodzin wielodzietnych to główne założenia nowelizacji programu Mieszkanie dla Młodych (MdM). Zmiany weszły w życie 1 września 2015 r.

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Zarówno założenie firmy w Anglii jak i jej prowadzenie jest o wiele prostsze i bardziej opłacalne niż w Polsce, dlatego coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera Wielką Brytanię i przenosi tam swój biznes. Przekonuje ich do tego przede wszystkim brytyjski system podatkowy, który jest znacznie bardziej przejrzysty i przyjazny niż w Polsce, jak również wysokość składek na ubezpieczenie społeczne i brak uciążliwej biurokracji.

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej - projekt

Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Nowelizacja kompleksowo reguluje zasady prowadzenia działalności gospodarczej, ustanawia też przyjazne dla firm reguły jej prowadzenia.

Czy powstaje obowiązek podatkowy w związku z zaliczeniem wadium na poczet ceny zakupu nieruchomości

Rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nieruchomości. Wpłacone przez zwycięskiego oferenta wadium, zgodnie z warunkami przetargu, zostało zaliczone na poczet ceny jej zakupu. Czy w związku z tym powinniśmy kwotę wadium potraktować jak zaliczkę dla celów VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu

Zamierzamy dokonać sprzedaży nieruchomości składającej się z działki zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym. Budynek stanowi naszą własność i został wybudowany w roku 1984. Nieruchomość jest w wieczystym użytkowaniu. Nieruchomość była w przeszłości wynajmowana przez nas różnym podmiotom. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz sprzedaży budynku? Czy będzie to ten sam moment zarówno dla sprzedaży budynku, jak i prawa wieczystego użytkowania gruntu?

Czy omyłkowa wpłata na rachunek bieżący dewelopera zamiast na rachunek powierniczy skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Prowadzimy działalność deweloperską. Podlegamy tzw. ustawie deweloperskiej, dlatego podpisaliśmy z bankiem umowę o prowadzenie rachunku powierniczego. W razie zawarcia umowy deweloperskiej nabywcy lokali są zobowiązani odpowiednio do wpłacania na rachunek powierniczy kwot tytułem częściowego uczestnictwa w przedsięwzięciu deweloperskim lub wpłaty całości wynagrodzenia z tytułu zakupu danego lokalu po dokonaniu na ich rzecz przeniesienia prawa własności do tego lokalu. Zdarza się jednak, że klienci się mylą i wpłacają powyższe kwoty na nasz rachunek bieżący. Czy takie wpłaty obligują nas do rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy od wpłat dokonywanych przez klientów na rachunek powierniczy dewelopera

Prowadzimy działalność deweloperską. Ponieważ podlegamy przepisom ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zawarliśmy z bankiem umowę o prowadzenie otwartego bądź zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego. Od przyszłych nabywców lokali mieszkalnych w budowanych przez nas budynkach wielorodzinnych przyjmujemy na ten rachunek środki pieniężne stanowiące zapłatę za przedmiot umowy, w ratach określonych w umowie deweloperskiej. Środki pieniężne zdeponowane na rachunku powierniczym będą nam wypłacane po stwierdzeniu przez bank zakończenia danego etapu realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego, bądź otrzymaniu przez bank odpisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Czy wpłata środków pieniężnych na rachu¬nek powierniczy przez nabywcę z tytułu zakupu przedmiotu umowy deweloperskiej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Czy opłata rezerwacyjna wpłacana na bieżący rachunek dewelopera skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Prowadzimy działalność deweloperską. Zawieramy z klientami umowy rezerwacji lokalu. Umowy takie nie są zawierane w formie aktu notarialnego. Klient deklaruje zainteresowanie zakupem określonego lokalu i wpłaca na nasz bieżący rachunek bankowy określoną kwotę opłaty rezerwacyjnej. Jeżeli klient ostatecznie nie zdecyduje się na zakup lokalu i zrezygnuje z jego rezerwacji, opłata ta podlega zwrotowi na rzecz klienta. Natomiast w momencie zawarcia z klientem umowy przedwstępnej wpłacona wcześniej opłata rezerwacyjna podlega zaliczeniu na poczet ceny lokalu oraz jednocześnie przekazaniu na rachunek powierniczy prowadzony przez bank. W celu usprawnienia transakcji, działając w imieniu klienta, dokonujemy przelewu wpłaconych wcześniej środków z bieżącego rachunku bankowego na rachunek powierniczy, prowadzony zgodnie z wymogami ustawy deweloperskiej. Czy otrzymana przez nas opłata rezerwacyjna, wpłacana przez klienta na nasz bieżący rachunek bankowy, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego?

Obowiązek podatkowy przy dostawie budynków

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dostawy budynków, gdy płatność następuje w transzach?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży domu jednorodzinnego

Budujemy domy jednorodzinne. Zazwyczaj, jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego, wydajemy klientom klucze do tych domów, żeby mogli je wykończyć. Naszym zdaniem, obowiązek podatkowy występuje u nas dopiero wtedy, gdy klienci podpiszą akty notarialne przenoszące na nich własność domów. Czy mamy rację?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego

Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?

REKLAMA