REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

Zmiany w ordynacji podatkowej: urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika; zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian przepisów nakładających nowe obowiązki podatnikom

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości (projekt)

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Monopol Poczty Polskiej w przesyłkach urzędowych utrzymany. Sejm wycofał się z nowelizacji. Zmiany w ordynacji podatkowej dot. oprocentowania nadpłat

Sejm uchwalił 20 lutego 2025 r. nowelizację Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. Jednak w dniu 4 kwietnia 2025 r. (po rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych przez Senat), Sejm postanowił zrezygnować w tej nowelizacji z przepisów o likwidacji monopolu Poczty Polskiej na dostarczanie przesyłek urzędowych. Teraz omawiana ustawa została przesłana do podpisu Prezydenta RP.
W omawianej nowelizacji pozostały przepisy dot. objęcia oprocentowaniem nadpłaty podatku – powstałej w wyniku korzystnego dla podatnika orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – w czasie od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu. Takie same zasady, dotyczące oprocentowania, będą dotyczyć nadpłat, które powstały w wyniku orzeczeń Trybunału. Ustawa ta ujednolica też terminy dotyczące doręczeń pism urzędowych do 14 dni (w przypadku doręczeń hybrydowych przewidziany był 15 dniowy termin doręczenia).

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

JPK CIT, czyli nowa era w rozliczeniach podatkowych. Co i dla kogo zmieni się od 2025, 2026 i 2027 roku?

Ministerstwo Finansów w wykonało kolejny krok w kierunku pełnej digitalizacji rozliczeń podatkowych. Jego najnowsza inicjatywa oznacza, że podatnicy będą zobligowani wdrożyć JPK CIT - najwięksi już od 1 stycznia 2025 r. - pisze Michał Szwed, Partner w CRIDO.

Księgi rachunkowe tylko w formie elektronicznej od 2025 r. Struktury JPK_KR_PD, JPK_ST_KR

Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Rozporządzenie oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw. Jako pierwsze, obowiązkiem objęte zostaną podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. Równocześnie resort opublikował broszury dotyczące struktury logicznej księgi rachunkowej JPK_KR_PD i ewidencji środków trwałych.

Fiskus nie będzie wszczynał kontroli podatkowych bez zawiadomienia? Ten wyrok WSA w Warszawie może być przełomem

Przedsiębiorcy od lat zmagają się z kontrolami podatkowymi wszczynanymi przez urzędników skarbowych bez uprzedniego zawiadomienia. Czy wydany w kwietniu 2024 r. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie położy kres tej szkodliwej praktyce? Czy informacja o przeciwdziałaniu przestępstwu powinna być uzasadniona? Czy pomimo niedopuszczalności wniesienia sprzeciwu, przedsiębiorcy przysługuje prawo rozpoznania sprawy przez sąd administracyjny? 

Zmiany w PIT i CIT od 2025 r. Minister Finansów: Jedne będą korzystne dla podatników, inne ... uszczelniające

W dniu 12 sierpnia 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. To szereg zmian w podatkach dochodowych (PIT i CIT), które - jak wskazuje resort finansów - mają na celu uporządkowanie przepisów podatkowych, wyeliminowanie wątpliwości i rozbieżności interpretacyjnych oraz uszczelnienie systemu podatkowego. 

Kara porządkowa w 2025 roku. Znamy już wysokość

Minister Finansów przygotował obwieszczenie w sprawie wysokości kwoty kary porządkowej na 2025 rok. Chodzi o wysokość kwoty wymienionej w art. 262 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W przyszłym roku kara ta nie będzie mogła przekroczyć 3700 zł.

JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?

Wielkimi krokami zbliża się wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego osób prawnych (JPK CIT), który zapowiada kolejne istotne zmiany w sposobie raportowania danych podatkowych przez przedsiębiorstwa w Polsce. Nowy system ma na celu zwiększenie transparentności i efektywności rozliczeń podatkowych. Jakie zmiany przyniesie JPK CIT i jakie wyzwania mogą napotkać przedsiębiorcy?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana przez skarbówkę? Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

Podatek od przerzuconych dochodów. Kto musi płacić? Kiedy? Jak rozliczyć?

Przepisy o podatku od przerzuconych dochodów wprowadzono do ustawy o CIT ze skutkiem od 1 stycznia 2022 r. Zostały one następnie częściowo zmienione i doprecyzowane ze skutkiem od 1 stycznia 2023 r. Celem podatku od przerzuconych dochodów jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania poprzez transfer dochodów do podmiotu powiązanego z innego kraju o niższej lub znikomej stawce podatku dochodowego. Wyjaśniamy jak rozliczyć ten podatek.

Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji ogólnej?

Nie każdy wie, że może złożyć wniosek do Ministra Finansów o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej. Jak to można zrobić? 

Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej? Dlaczego warto ją uzyskać?

Wielu podatników składa wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jak to zrobić prawidłowo? Do czego taka interpretacja może się przydać podatnikowi? Kiedy Dyrektor KIS nie musi ani nawet nie może wydać interpretacji indywidualnej?

Przedawnienie prawa do zwrotu nadpłaty (art. 77 i 80 Ordynacji podatkowej)

Kiedy występuje przedawnienie prawa do zwrotu nadpłaty, co wynika z przepisów zawartych w art. 77 i 80 Ordynacji podatkowej? Co do zasady prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu. Co jeszcze warto wiedzieć?

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour

Jednostki, których dotyczą ceny transferowe powinny dokładnie analizować transakcje z podmiotami powiązanymi. Może się bowiem okazać, że niektóre transakcje kontrolowane nie wymagają dokumentowania. Podatnicy spełniający określone w ustawie warunki mogą skorzystać z uproszczeń tzw. safe harbour w odniesieniu do usług o niskiej wartości dodanej oraz niektórych transakcji finansowych – pożyczek, kredytów i emisji obligacji. 

Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

Amortyzacja podatkowa 2024 – ograniczenia dot. nieruchomości mieszkalnych i spółek nieruchomościowych

W ostatnich latach ustawodawca wprowadził do ustawy o CIT oraz ustawy o PIT szereg zmian ograniczających możliwość zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu. Wprowadzone ograniczenia w największym stopniu dotknęły spółki nieruchomościowe oraz przedsiębiorców posiadających nieruchomości mieszkalne lub będących najemcami takich nieruchomości. W związku ze zbliżającym się podatkowym zamknięciem roku 2023, warto dokonać weryfikacji prawidłowości ujęcia odpisów amortyzacyjnych w kalkulacji podatku dochodowego, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczeń wprowadzonych dla wybranych grup środków trwałych lub inwestycji. 

Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?

Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.

Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

Czy pożyczki udzielone przez spółkę przed jej przejściem na estoński CIT są ukrytym zyskiem?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w kolejnych interpretacjach potwierdza, że brak jest możliwości zakwalifikowania pożyczek udzielonych przez spółkę przed momentem zmiany formy opodatkowania na estoński CIT jako ukrytych zysków. 
W interpretacji z 8 września 2023 r. Dyrektor KIS stwierdził, że pożyczki udzielone przed przejściem na estoński CIT nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.

Podatkowe zamknięcie roku 2023. Koszty, różnice kursowe, faktury korygujące, straty i inne ważne tematy. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Dla działów księgowości pierwszy kwartał roku to gorący okres. Nie inaczej jest na początku 2024 roku. Właśnie trwają prace nad domknięciem rozliczenia podatkowego CIT za rok 2023. Poniżej przybliżamy kilka wybranych zagadnień, na które specjaliści podatkowi powinni zwrócić szczególną uwagę przy zamknięciu roku.

Sprzedaż energii elektrycznej z OZE w ramach systemu aukcyjnego - ujęcie podatkowe

Na czym polega sprzedaż energii z OZE w ramach systemu auakcyjnego? Jak prawidłowo rozliczyć podatkowo tą sprzedaż? Jak rozpoznać moment uzyskania przychodu i koszty podatkowe z tytułu sprzedaży energii elektrycznej przez uczestników systemu aukcyjnego?

Zmiany w Ordynacji podatkowej są niezbędne. Zdaniem RPO jest kilka poważnych problemów

Co należy koniecznie zmienić w Ordynacji podatkowej. Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) występuje w tej sprawie do Ministra Finansów. Jedna z kwestii dotyczy praktyki wszczynania postępowań karnych skarbowych w celu przerwania biegu przedawnienia zobowiązania.

Hipotetyczne odsetki od kapitału własnego spółki. Jak obliczyć, jak zaksięgować?

Co to są hipotetyczne odsetki od kapitału własnego? Jak obliczyć wartość tych odsetek? Jak je zaksięgować? Wyjaśnia Martyna Skrzypczak, księgowa z Meritoros SA.

Wybór estońskiego CIT przed końcem roku podatkowego [interpretacja ogólna MF]

W dniu 25 stycznia 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie możliwości składania zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Zdaniem Ministra Finansów norma prawna zawarta w treści art. 28j ust. 5 ustawy CIT dopuszcza sytuację, w której podatnik najpierw złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem (ZAW-RD), a dopiero później zamknie księgi rachunkowe na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzi sprawozdanie finansowe za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem. Publikujemy w całości treść tej interpretacji.

Nowy obowiązek dla podatników CIT: tzw. JPK-CIT, czyli nowa wersja JPK-KR. Od kiedy?

Na podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) zostanie nałożony nowy obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych organom podatkowym w formie opartej o obecne JPK-KR (tzw. JPK-CIT). Opublikowany 29 listopada 2023 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia przewiduje nałożenie na podatników dodatkowych obowiązków w tym zakresie. Ministerstwo Finansów udostępniło również nową strukturę logiczną JPK-KR. W praktyce oznacza to, że organy podatkowe będą mogły jeszcze skuteczniej typować podmioty do kontroli. Podatnicy mają już niewiele czasu na to, by przygotować się do zmian.

Fundacja rodzinna udziela licencji do oprogramowania podmiotowi powiązanemu – skutki podatkowe

Udzielenie przez fundację rodzinną odpłatnej licencji do oprogramowania komputerowego na rzecz podmiotu powiązanego stanowi dozwolony zakres działalności fundacji rodzinnej. Jednakże, jeżeli udzielenie owej licencji przez fundację rodzinną będzie służyło prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany to dochód z tego tytułu nie będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego i będzie opodatkowany zgodnie z ogólnymi zasadami podatku CIT.  Tak wynika z Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 września 2023 roku.

Kto może wybrać estoński CIT? Przychody pasywne i brak przychodów w poprzednim roku

Aby skorzystać z możliwości opodatkowania wg tzw. estońskiego CIT, trzeba spełnić szereg warunków. Ustawodawca przedstawił te warunki w art. 28j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT). 

Organy podatkowe naruszają zasady postępowania i Konstytucję. Wyrok WSA

Prezentowane przez organy podatkowe podejście do procedury złożenia deklaracji podatkowej przez spółkę narusza zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do tych organów, ale również art. 1 Konstytucji RP stanowiący, że Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli. Inicjowanie przez organy postępowań bezprzedmiotowych obarcza również ich kosztem obywateli, co z kolei stoi w sprzeczności z wywodzonym z art. 2 Konstytucji prawem do dobrej administracji. Tak orzekł WSA we Wrocławiu w sprawie firmy, której organy dwóch instancji odmówiły skuteczności złożenia deklaracji podatkowej z powodu użycia niewłaściwego formularza.

Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

Nowy wzór pełnomocnictwa ogólnego w sprawach podatkowych od 10 grudnia 2023 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia, w którym znajdą się nowe wzory pełnomocnictwa ogólnego w sprawach podatkowych (formularz PPO-1) i zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa (formularz OPO-1). Rozporządzenie to ma wejść w życie już 10 grudnia 2023 r. Co się zmieni we wzorach tych formularzy?

Nowe wzory formularzy zeznania CIT-8 i załączników - konsultacje do 14 listopada 2023 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy podatkowych CIT-8, CIT-8O, CIT-D, CIT/BR, CIT/IP, CIT/M, CIT/KW, CIT/8S oraz CIT/8SP. Tylko przez 5 dni (9-14 listopada 2023 r.) będzie można w ramach konsultacji podatkowych zapoznać się z nowymi wzorami tych formularzy i zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia do nich.

Ulga CSR - finansowanie klubu sportowego przez świadczenie usług opieki medycznej nad sportowcami

Usługi promocyjno-reklamowe, świadczone przez klub sportowy są formą reklamy, dzięki której podmiot świadczący usługi medyczne staje się bardziej rozpoznawalny, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów i przychodów przez niego osiąganych. Dlatego finansowanie klubu sportowego poprzez świadczenie wzajemnych usług medycznych uprawnia do skorzystania z ulgi CSR w podatku dochodowym.

Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?

Powystawowe roboty nabyte przez podatnika nie stanowią nowych robotów w rozumieniu ulgi na robotyzację. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 kwietnia 2023 r. Takie stanowisko pozbawia prawa do stosowania ulgi na robotyzację podatników, dokonujących zakupu powystawowych egzemplarzy robotów (z uwagi na niższą cenę bądź preferencyjne warunki). Zdaniem ekspertów PwC takie podejście organów podatkowych jest zbyt restrykcyjne i niezgodne z celem ulgi na robotyzację.

REKLAMA