REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca, Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczyć zmianę czasu letniego na zimowy

Podczas zmiany czasu letniego na zimowy za pracę przez pozaplanową godzinę pracownikom przysługuje dodatkowa rekompensata w formie czasu wolnego lub dodatku w wysokości 100% wynagrodzenia.

ZUS wspomaga przedsiębiorców

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w ramach programu obejmującego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, chcąc wspomóc pracodawców przygotował ofertę o możliwości uzyskania finansowego wsparcia – zwrot kosztów finansowych zainwestowanych w bezpieczeństwo pracy.

Staż daje dużą szansę na dalsze zatrudnienie

Niż demograficzny, z którym mamy obecnie do czynienia, ma coraz większy wpływ na rynek pracy. Przyczyni się to większego otwarcia polskich firm na programy kierowane do młodych osób. Największe szanse na uzyskanie stażu mają osoby kształcące się na takich kierunkach, jak: produkcja, IT, kontrola jakości, logistyka oraz finanse i księgowość. Choć dostanie się na staż nie jest łatwe, to okazuje się, że aż 70 proc. uczestniczących w stażach ma szansę na dalsze zatrudnienie.

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Począwszy od września tego roku, w skutek nowelizacji Kodeksu pracy, pracodawcy mają obowiązek pisemnego potwierdzenia pracownikowi ustaleń umowy o pracę niezawartej w formie pisemnej, przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

21 dni na odwołanie się od zwolnienia z pracy?

Wydłużenie czasu odwołania się od wypowiedzenia umowy o pracę z 7 do 21 dni - takie zmiany w Kodeksie pracy proponuje zespół do spraw prawa pracy Rady Dialogu Społecznego. To będzie pierwsza inicjatywa legislacyjna Rady.

Początkujący pracownik z pełnym minimalnym wynagrodzeniem - od 1 stycznia 2017 r.

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę usunięto zapis, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że po zmianach od 1 stycznia 2017 r. taki pracownik będzie otrzymywał pełne minimalne wynagrodzenie, tak jak dotychczas osoba z dłuższym stażem pracy.

Instrumenty usprawniające controlling

Controlling polega na zbudowaniu logicznego systemu, który pomoże kadrze kierowniczej podejmować bardziej wiarygodne i trafne decyzje, poprzez uporządkowane połączenie różnorakich elementów strukturalnych w przedsiębiorstwie. Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie instrumentów usprawniających controlling w podziale na rachunek kosztów, sprawozdawczość finansową, budżetowanie, instrumenty planistyczne, a także zrównoważoną kartę wyników.

Controlling operacyjny a strategiczny

Idea controllingu polega na zbudowaniu logicznego systemu, który pomoże kadrze kierowniczej podejmować bardziej wiarygodne i trafne decyzje, poprzez uporządkowane połączenie różnorakich elementów strukturalnych w przedsiębiorstwie, które biorą udział w gospodarczej działalności wyrażonej w przekroju ekonomicznym, finansowym, technicznym oraz organizacyjnym. Celem niniejszego artykułu jest sklasyfikowanie różnych typów i odmian controllingu ze szczególnym uwzględnieniem podziału na controlling operacyjny i strategiczny.

Czym jest controlling?

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie. Powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty, eliminować nieprawidłowe rozwiązania. Wszystko to umożliwia diagnostyczne narzędzie procesu planowania, koordynacji oraz kontroli, jakim jest controlling.

Będą dwa kodeksy pracy

15 września powołano nową Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy, w której skład wchodzi 14 osób. Jej celem jest m.in. wypracowanie projektów kodeksów: indywidualnego i zbiorowego prawa pracy. Przewodniczącym Komisji jest Marcin Zieleniecki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Coraz trudniej o pracowników

Możliwości kadrowe rynku pracy się wyczerpują - wynika z analizy Work Service. Przedsiębiorcy planują zwiększać zatrudnienie, ale brakuje pracowników. Trzeba aktywizować długotrwale bezrobotnych, podkreślają eksperci.

Resort pracy wspiera młodych bezrobotnych

Niemal 50 tys. młodych bezrobotnych, którzy nie przekroczyli 30. roku życia skorzystało do 27 maja br. z nowej formy aktywizacji jakimi są bony. Do wyboru są bony: stażowe, szkoleniowe, zatrudnieniowe oraz na zasiedlenie.

Zasady ustalania płac w spółkach z udziałem Skarbu Państwa

Nowa ustawa kominowa, która wchodzi w życie 9 września br., dotyczy zasad kształtowania wynagrodzeń osób kierujących spółkami z udziałem Skarbu Państwa, samorządu, państwowych osób prawnych i komunalnych osób prawnych. Wynagrodzenie w tych spółkach będzie określane między innymi z uwzględnieniem skali działalności spółki, osiąganych przychodów oraz wielkości zatrudnienia.

Od 1 września najpierw umowa potem praca

1 września br. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, przygotowana przez MRPiPS. Jej celem jest zagwarantowanie pracownikowi pełnych praw, przez zobowiązanie pracodawcy do podpisania z nim umowy przed dopuszczeniem go do pracy.

Praca podczas upałów a obowiązki pracodawcy

Występujące w okresie letnim upały mogą zdezorganizować funkcjonowanie firmy, a z pewnością mogą mieć istotny wpływ na sposób i jakość pracy zatrudnionych w niej osób. Jak można usprawnić działanie przedsiębiorstwa w lecie, a więc jak zorganizować pracę w trakcie upałów? Jakie obowiązki spoczywają wtedy na pracodawcy?

Czym charakteryzują się przedsiębiorcy z Pokolenia Y

Współczesna gospodarka w coraz większym stopniu zależna jest od nowej generacji przedsiębiorców (przedsiębiorców z Pokolenia Y), którzy napędzają rozwój i innowacyjność. Dlatego też firmy na całym świecie muszą rozumieć wzorce zachowań i potrzeby biznesowe tego pokolenia.

Zrzeszanie się w związkach nie tylko dla pracownika

W Radzie Dialogu Społecznego toczą się negocjacje dotyczące ustawy o związkach zawodowych. Pracodawcy zgadzają się na przyznanie prawa zrzeszania się wszystkim osobom zatrudnionym na innej podstawie niż stosunek pracy, zgadzają się też na ochronę ich przed dyskryminacją, ale nie mogą zaaprobować szczególnej ochrony stosunku pracy oraz prawa do oddelegowania z pracy za wynagrodzeniem - podkreśla Konfederacja Lewiatan.

RPO o opodatkowaniu noclegów pracowniczych

Minister Finansów zrewidował swoje dotychczasowe stanowisko w odniesieniu do finansowania noclegów pracownikom z branży budowlanej delegowanych do czasowego wykonywania pracy w określonej miejscowości, gdzie znajduje się teren danej budowy. Organ z urzędu zmienia wcześniej wydane indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, które były korzystne dla wnioskodawców.

Pakiet ułatwień dla firm - zmiany w prawie pracy

Kilkaset tysięcy firm skorzysta na projekcie wprowadzającym ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, który trafił do konsultacji społecznych - przewiduje resort rozwoju. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi

O roli rachunkowości zarządczej w administrowaniu publicznymi i prywatnymi spółkami energetycznymi, a także o korzyściach jakie płyną ze stosowania opracowanych przez CIMA i AICPA Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej (GMAP) dyskutowali uczestnicy spotkania reprezentujący polski sektor energetyczny.

Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym

Wolontariat pracowniczy polega na skupianiu się na pracowniku i procesie dzielenia się przez niego posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Jego celem jest m.in. możliwość przekazania kompetencji umożliwiających zdobycie unikalnego i profesjonalnego doświadczenia. Jak inicjatywy polegające na dzieleniu się wiedzą wpływają na motywację?

Przebywanie na chorobowym nie odbiera prawa do urlopu wypoczynkowego

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 30 czerwca br. uznał, że pracownik nie traci prawa do urlopu wypoczynkowego, nawet gdy w tym samym czasie przebywał na zwolnieniu chorobowym. Pracodawca ma więc obowiązek, , jak podkreślił Trybunał, udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego w czasie przez niego zaproponowanym, nawet jeśli urlop ten będzie musiał być udzielony później i poza okresem rozliczeniowym.

Zatrudnienie - jak wygląda praca w agencji tłumaczeń

Wykonywanie zawodu tłumacza kojarzone jest najczęściej z pracą w wydawnictwie. Czy to jedyne wyjście dla specjalistów w tym zawodzie? W dobie outsourcingu i freelancerów funkcjonują liczne agencje specjalizujące się w tłumaczeniach z języków obcych, a co za tym idzie – zatrudniające wielu pracowników. Jak wygląda praca w agencji tłumaczeń?

Pracownik może przerwać pracę podczas upałów

Upały negatywnie wpływają na wydajność pracy, zarówno pracowników fizycznych, jak i biurowych. Badania amerykańskiej firmy Captivate Network dowodzą, że podczas upałów aż o 20 proc. spada produktywność, a o 19 proc. zdolność koncentracji wśród pracowników biurowych.

Nowoczesna archiwizacja dokumentów papierowych w firmie

Przedsiębiorcy, którzy posługują się w działalności dużą ilością dokumentów, doskonale zdają sobie sprawę z tego jak trudne jest zorganizowanie ich obiegu i jakie komplikacje mogą się pojawić podczas ich archiwizacji. A przecież niektóre dokumenty przedsiębiorcy mają obowiązek przechowywać nawet przez okres kilkudziesięciu lat. Jak dobrze zabezpieczyć ten obszar?

Minimalne wynagrodzenie w 2017 roku wyniesie 2000 zł

Wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. ma wynosić 2 tys. zł - takie rozwiązanie przyjął rząd na posiedzeniu w dniu 14 czerwca 2016 r. To wyższa kwota, niż proponowało wcześniej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Łagodniejsze prawo pracy dla małych firm

Złagodzenie przepisów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców oraz łatwiejsze odzyskiwanie długów przez wierzycieli - zakłada m.in. pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, który przedstawił wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Jak ponownie zatrudnić byłego pracownika

Kiedy rozważamy ponowne zatrudnienie pracownika interpretacja przepisów dotyczących limitów umów terminowych okazuje się być problematyczna. Jak prawidłowo w świetle nowych regulacji Kodeksu pracy ponownie zatrudnić pracownika?

Minimalna stawka godzinowa dla umów-zleceń i samozatrudnionych od 1 stycznia 2017 r.

Wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej w wysokości 12 zł brutto dla pracujących na podstawie umowy-zlecenia oraz samozatrudnionych zakłada projekt noweli ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Pierwszy standard z zakresu rachunkowości zarządczej

British Standard Institute publikuje pierwszy standard dotyczący rachunkowości zarządczej. W stworzeniu pierwszej na świecie standaryzacji z zakresu rachunkowości zarządczej współuczestniczył Instytut CIMA. Standard systematyzuje uniwersalne zasady i najlepsze praktyki na polu podejmowania decyzji.

Uwaga na umowy o dzieło w agencjach pracy tymczasowej

Kiedy agencja pracy tymczasowej oferuje zatrudnienie w oparciu o umowę cywilnoprawną, np. o dzieło, należy zachować szczególną czujność, gdyż może to służyć obchodzeniu prawa pracy - mówi Monika Kolasińska, radca prawny w Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.

Jak ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć w obrocie gospodarczym

Przedsiębiorcy, aby skutecznie ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć, mogą wdrażać m.in. politykę compliance. Innym rozwiązaniem jest wdrożenie wewnętrznego systemu zgłaszania nieprawidłowości, który jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi pozyskiwania informacji o nadużyciach mających miejsce w organizacji.

Święta majowe a wymiar czasu pracy

Święto 1 maja, które przypada w tym roku w niedzielę, oraz pierwszy dzień Zielonych Świątek (zawsze występuje w niedzielę) nie obniżają wymiaru czasu pracy w maju 2016 r. Nie trzeba więc za nie oddawać pracownikom innego dnia wolnego. Natomiast święto 3 maja, które przypada w tym roku we wtorek, i święto Bożego Ciała, które przypada w czwartek 26 maja 2016 r., obniżają wymiar czasu pracy łącznie o 16 godzin.

Wynagrodzenie w przypadku wadliwie wykonanej pracy

Co mówią przepisy prawa pracy o zasadach wynagradzania pracownika w przypadku wadliwego wykonania powierzonej mu pracy? Czy pracodawca może obniżyć lub w ogóle nie wypłacić wynagrodzenia?

Posiłki profilaktyczne tylko do końca marca

Tylko do końca marca pracodawca musi zapewniać posiłki profilaktyczne pracownikom, którzy wykonują prace związane z wysiłkiem fizycznym na otwartej przestrzeni w okresie zimowym. Za okres zimowy uważa się bowiem tylko czas od 1 listopada do 31 marca.

Zarządzanie ryzykiem gospodarczym w firmie

Każdy przedsiębiorca podejmuje w swej działalności ryzyko gospodarcze. Można powiedzieć, że nie ma biznesu bez ryzyka. Dlatego niezbędną umiejętnością każdego przedsiębiorcy jest zarządzanie ryzykiem, na które składa się identyfikowanie ryzyka, analiza, sterowanie i monitorowanie ryzyka. Jak wdrożyć procesy zarządzania ryzykiem w swojej firmie? Od czego zacząć?

Jakie wynagrodzenie mógłby otrzymać prezes spółki powstałej z połączenia PKN Orlen, PGNiG i Lotosu?

Od pewnego czasu mówi się o możliwej fuzji PKN Orlen, PGNiG oraz Lotosu. Jakie wynagrodzenie, zgodnie z warunkami rynkowymi mógłby otrzymać prezes giganta powstałego w wyniku takiego połączenia?

Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT

Czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Akcje otrzymane przez menedżerów w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Programy motywacyjne to często stosowany sposób zwiększania dochodów osób zarządzających firmami. W ramach takich programów niejednokrotnie dochodzi do przekazania lub sprzedania menadżerom akcji zarządzanej przez nich firmy. Ale okazuje się, że menadżerowie mogą też otrzymywać akcje innych firm i też korzystać z preferencji podatkowych.

Menedżer nie płaci PIT od bezpłatnego korzystania z biura i sprzętu spółki

Jeżeli osoba wykonująca na rzecz spółki usługi zarządzania na podstawie kontraktu menedżerskiego, korzysta nieodpłatnie z powierzchni biurowej i sprzętu (np. komputer, telefon) należącego do spółki, po stronie osoby tej nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń. Nie będzie konieczności płacenia PIT również w przypadku pokrycia menedżerom przez spółkę noclegów, kosztów paliwa do samochodów służbowych, czy kosztów spotkań biznesowych.

Przygody przedsiębiorców. 12 klasycznych opowieści ze świata biznesu

Gdy po raz pierwszy spotkałem Warrena Buffetta, a było to w roku 1991, poprosiłem go, by polecił mi dobrą książkę o biznesie – pisze Bill Gates w „The Wall Street Journal”. – „Przygody przedsiębiorców” Johna Brooksa – powiedział bez wahania Buffett. Byłem zaintrygowany – nigdy nie słyszałem o „Przygodach przedsiębiorców” i o Johnie Brooksie. Jednak ponad dwie dekady po pożyczeniu mi egzemplarza przez Warrena i ponad cztery dekady po pierwszym wydaniu „Przygód przedsiębiorców” pozostają najlepszą książką, jaką kiedykolwiek czytałem o biznesie, a John Brooks wciąż jest moim ulubionym pisarzem – reasumuje Gates.

Rola controllera personalnego w firmie

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z rachunkowości zarządczej

Zainteresowanie rachunkowością zarządczą wyraźnie wzrasta, w ciągu ostatnich czterech lat podwoiła się liczba studentów rachunkowości zarządczej w Instytucie CIMA. Wzrasta również zapotrzebowanie na specjalistów, którzy dzięki analizie danych z firmy i jej otoczenia potrafią wspierać zarządy w podejmowaniu decyzji. Te zaś doceniają ich pracę, oferując wyższe zarobki.

Program kształcenia ustawicznego dla sektora usług biznesowych

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) wspólnie z amerykańską firmą konsultingową The Hackett Group stworzył nowatorski program rozwoju zawodowego, opracowany z myślą o profesjonalistach z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Uczestnicy kursów otrzymają szansę zdobycia kompleksowych kwalifikacji oraz korzystania z tzw. centrum wiedzy – platformy wymiany specjalistycznych, trudno dostępnych informacji.

Osiąganie rezultatów w oparciu o wartości

Przez ostatnie dwa lata, występując w roli mentora i coacha osób prowadzących własny biznes, stawiających pierwsze kroki lub przymierzających się do tego, za każdym razem nie mogę wyjść z podziwu, ile drzemie w nich pomysłów, pasji, zaangażowania i koncentracji na tym, czym się zajmują. Snują dalekosiężne plany, nie mają żadnych oporów przed odkrywaniem i eksploracją nowych rynków oraz posiadają nieograniczone pokłady energii.

Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej

Jak podaje Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA liczba specjalistów zajmujących się rachunkowością zarządczą w naszym kraju w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się trzykrotnie. Przewiduje się także, że dynamika wzrostu w najbliższych latach powinna utrzymać się na podobnym poziomie. Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają ekspertów zajmujących się analizą danych finansowych i pozafinansowych dotyczących spółki oraz jej otoczenia i wykorzystują ich wiedzę do rozwoju biznesu. Wyspecjalizowana kadra w zakresie rachunkowości zarządczej wpływa na wzrost wartości firmy w długim okresie i sprawdza się szczególnie w czasie kryzysu.

Jak być konkurencyjnym na rynku

Konkurencyjność jako rywalizacja podmiotów działających w tej samej branży jest motorem napędzającym gospodarkę i zmuszającym przedsiębiorstwa do pracy. Aby pokonać konkurencję, firma musi wypracować własną, indywidualną i niepowtarzalną strategię funkcjonowania na rynku, dzięki której będzie atrakcyjniejsza od rywali.

Procesowe zarządzanie księgowością w firmie – jakich narzędzi użyć do optymalizacji?

Pełna kontrola nad dokumentami jest niezbędna aby w pełni wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa. Sprawny obieg formalności przyczynia się do poprawy działalności firmy, a tym samym do jej rozwoju. Dobra organizacja księgowości pozwala na prowadzenie fachowej ewidencji gospodarczej i monitorowanie kondycji finansowej.

Usługi menedżerskie nie podlegają opodatkowaniu VAT

Jeżeli podatnik nie wykonuje swojej działalności w swoim imieniu i na własny rachunek, ale w imieniu zarządzanej spółki, to czynności świadczone przez niego na podstawie kontraktu menedżerskiego nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

W ostatnich latach obserwujemy logarytmiczny wzrost gromadzonych i przetwarzanych danych. Nawet w niewielkich przedsiębiorstwach sektora MSP ilość niezbędnych do właściwego zarządzania danych szybko rośnie. Czym, wobec tego kierować się przy wyborze narzędzi, które pomogą nam opanować coraz większe ilości danych, obrobić je i pomóc wyciągnąć właściwe wnioski pozwalające na podejmowanie racjonalnych decyzji? Jest wiele artykułów mówiących o konieczności budowania koncepcji merytorycznych odzwierciedlających model biznesowy organizacji …. Słusznie, ale spójrzmy na zagadnienie od strony praktycznej.

REKLAMA