Kategorie

Raje podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do istotnych zalet wynikających z założenia spółki w Makau, czyli Specjalnym Regionie Administracyjnym Chińskiej Republiki Ludowej, należy możliwość inwestowania w tym regionie, a także niskie koszty prowadzenia działalności gospodarczej oraz możliwość pośredniczenia w transakcjach handlowych, w które zaangażowani są inwestorzy z Chin oraz z innych krajów azjatyckich. Poza tym w Makau nie ma podatku od zysków kapitałowych, od przejęć kapitałowych, od spadków, wzbogacenia oraz sprzedaży.
Republika Seszeli zachęca swoją stabilnością polityczną i prawną, nowoczesnym systemem prawnym, a także brakiem opodatkowania u źródła. System prawny opiera się na angielskim prawie zwyczajowym i francuskim prawie cywilnym, co pozwala na zakładanie dwóch rodzajów spółek: International Business Company oraz Special License Company.
Księstwo Luksemburg jest jednym z najbardziej liczących się na świecie ośrodków finansowych. Mimo tego, że nie można zaliczyć Luksemburga do typowego raju podatkowego, to z uwagi na przepisy prawne oraz system podatkowy jest to miejsce atrakcyjne dla inwestorów otwierających tam spółki.
Księstwo Monako to dobre miejsce dla tych, którzy nie lubią płacić podatków. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie mają bowiem obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Od osób fizycznych nie jest tam pobierany podatek od nieruchomości oraz podatek od zysków kapitałowych. Aby skorzystać z tych preferencji należy uzyskać status rezydenta podatkowego.
Zasadniczym cele wytycznych przygotowanych przez OECD, a także wdrażanych unijnych dyrektyw jest walka z unikaniem opodatkowania i oszustwami podatkowymi. Nowe rozwiązania będą implementowane przez państwa europejskie. Automatyczna wymiana informacji o aktywach zgromadzonych na rachunkach bankowych obejmie również Polskę. Są jednak kraje gdzie można ulokować swoje środki finansowe, by nie podlegać systemowi weryfikacji OECD.
Niestabilne prawo, wzrastające obciążenia podatkowe, nowe obowiązki wobec fiskusa itd. Przedsiębiorcy w Polsce nie mają łatwego życia. W tym kontekście interesującym rozwiązaniem jest przeniesienie działalności gospodarczej do innego kraju. Przyjazne systemy podatkowe posiada m.in. Anguilla i Hongkong.
Przedsiębiorcy coraz częściej zakładają firmy poza granicami Polski. Zarejestrowanie spółki zagranicznej jest jednak procesem skomplikowanym i wymagającym doświadczenia. Wybór lokalizacji dla prowadzonej działalności jest zróżnicowany i uwarunkowany wieloma czynnikami. Każdy z tych wyborów związany jest z pewnymi korzyściami natury podatkowej lub prawnej.
Wartość polskiego rynku gier komputerowych szacowana jest na niemal 2 mld zł. Dynamiczny rozwój tego rynku przejawia się m.in. w pojawiających się nowych usługach. Jedną z takich nowych usług jest sprzedaż kodów do gier. Jak zoptymalizować koszty podatkowe działalności w tym zakresie?
Premier Wielkiej Brytanii Theresa May i brytyjski kanclerz skarbu Philip Hammond sugerują, że w razie braku satysfakcjonującego porozumienia z UE w sprawie Brexitu rząd nie zawaha się uczynić ze Zjednoczonego Królestwa raju podatkowego. Londyn rozważa radykalne obniżenie stawki podatku korporacyjnego (CIT) i innych obciążeń fiskalnych, tak by stać się w praktyce europejskim rajem podatkowym z najniższymi stawkami wśród 20 największych gospodarek świata (G20).
Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.
Przedsiębiorcy niejednokrotnie zastanawiają się nad przeniesieniem działalności gospodarczej do innego kraju, m.in. z powodu wysokich kosztów prowadzenia takiej działalności w Polsce oraz częstych zmian w systemie podatkowym. Nie jest jednak konieczne przenoszenie działalności do odległych geograficznie krajów, aby uzyskać korzyści podatkowe. Lepsze warunki znajdziemy już w bliskim sąsiedztwie, czyli w Czechach i na Słowacji.
Gibraltar, który jest krajem zależny od Wielkiej Brytanii charakteryzuje się m.in. bardzo niskim podatkiem CIT (stawka 10 proc.) i brakiem podatku od zysków kapitałowych. Czy straci na atrakcyjności podatkowej, jeśli opuści Unię Europejską razem z Wielką Brytanią?
Założenie fundacji - w kraju lub w dowolnym niemal raju podatkowym - może okazać się bardzo korzystną podatkowo formułę prowadzenia działalności. Fundacja może spełniać funkcję tarczy chroniącej majątek przed wierzycielami oraz narzędziem planowania sukcesji majątkowej.
W listopadzie 2014 roku Unią Europejską wstrząsnęła afera znana dzisiaj jako LuxLeaks. Okazało się, że władze Luksemburga podpisały przeszło 300 indywidualnych, tajnych umów z międzynarodowymi korporacjami, oferując im wyjątkowo korzystne warunki podatkowe, obniżając ich stawki niejednokrotnie do poziomu mniejszego niż 1%. Ale, pomimo kontrowersji wynikających z faktu, że przez politykę Luksemburga tracą budżety innych państw (z których korporacje „uciekają” do Luksemburga), okazało się, że jest to w świetle prawa luksemburskiego całkowicie legalne! To po prostu optymalizacja podatkowa.
Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-TP). Formularz CIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.
Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.
Po nie do końca udanych próbach wprowadzenia takich rozwiązań jak AWI, CFC czy klauzula unikania opodatkowania, OECD za pomocą CRS (Common Reporting Standard) znowu chce wprowadzić system ujednolicenia prawa podatkowego. Wizja uszczelnienia systemu podatkowego, a tym samym zminimalizowania negatywnych zjawisk unikania opodatkowania oraz przeciwdziałania ukrywaniu dochodów została już roztoczona.
Podstawową korzyścią jaką dla spółki daje statusu maltańskiego rezydenta podatkowego to brak opodatkowania dochodów powstałych poza krajem rezydencji pod warunkiem nie otrzymywania ich na terytorium kraju rezydencji. Spółka, która posiada status „non-dom rewident”, co do zasady nie jest objęty na Malcie obowiązkiem podatkowym od wszystkich swoich światowych dochodów, ale wyłącznie od tych osiąganych na terytorium Malty oraz tych, które zostały przeniesione do majątku gromadzonego na Malcie.
Walka z rajami podatkowymi trwa od wielu lat. Średnio raz na kwartał kolejni wysocy urzędnicy Unii Europejskiej lub USA zapewniają o rychłej likwidacji rajów podatkowych. Tymczasem raje mają się świetnie, a podejmowane działania nasuwają wręcz pytanie, komu zależy na ich utrzymaniu? Podwójne standardy podatkowe państw najgłośniej krytykujących raje to już codzienność i choć niektóre z nich oferują rozwiązania dobrze znane z rajskich wysp to nigdy nie pozwolą, aby tak je nazywano.
Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?
Przez optymalizację podatkową należy rozumieć podejmowanie działań (z założenia zgodnych z prawem, w przeciwieństwie do oszustw podatkowych) w celu obniżenia podatków. Na takich działaniach budżety państw tracą jednak olbrzymie kwoty. Czy jest optymalizacja podatkowa i jak poszczególne państwa starają się z nią walczyć?
Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie projektu dyrektywy dotyczącej unikania opodatkowania, łagodząc jednak część propozycji Komisji Europejskiej, a wejście innych odsuwając w czasie.
Parlament Europejski poparł propozycję przepisów dotyczących automatycznej wymiany informacji podatkowych pomiędzy administracjami państw członkowskich, wskazując jednak, że regulacje powinny zostać wzmocnione, by więcej możliwości działania miała Komisja Europejska.
Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, która przewiduje, że duże międzynarodowe firmy działające w Unii Europejskiej będę musiały ujawniać informacje na temat podatku płaconego w każdym państwie unijnym. KE chce również by korporacje przedstawiały, na tej samej zasadzie co w UE, informacje odnoszące się do krajów, które nie przestrzegają zasad ładu podatkowego (tzw. rajów podatkowych) oraz zagregowanych informacji dotyczących innych państw.
Już drugie upublicznienie dokumentów potwierdzających istnienie gigantycznego rynku podatkowego (Panama papers) stawia polityków w dość trudnej sytuacji: mają ustosunkować się do tego zjawiska – nie mają wyjścia. Komentuje profesor Witold Modzelewski.
Zgodnie z analizą międzynarodowej sieci niezależnych doradców podatkowych Taxand, wiele państw walczy z tzw. szkodliwą konkurencją podatkową rajów podatkowych przede wszystkim poprzez katalogowanie takich rajów i szczególne regulacje prawne dla podmiotów mających tam siedzibę.
Kilka krajów, głównie z rejonu Karaibów, ale także Gibraltar zostało skreślonych z listy rajów podatkowych. Transakcje z podmiotami zarejestrowanymi w nich nie powinny już budzić takich podejrzeń fiskusa, jak do tej pory.
W głośnej sprawie WGI został ujawniony kolejny wątek. Tym razem dotyczący niewłaściwego funkcjonowania państwowych organów ścigania. ABW zignorowała w tej sprawie tropy prowadzące do rajów podatkowych.
Niedawne skrócenie listy tzw. rajów podatkowych o siedem takich obszarów oznacza m.in. zmniejszenie liczby podmiotów podlegających regulacjom ws. opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej, tzw. CFC – wskazuje ekspert z Kancelarii SPCG. Chodzi o wejście w życie 19 maja 2015 r. dwóch rozporządzeń ministra finansów z dnia 23 kwietnia 2015 r. ws. określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. rajów podatkowych) - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Od 1 stycznia 2015 r. wchodzą w życie nowe zasady opodatkowania kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC). Raje podatkowe staną się przez to mniej atrakcyjne.
9 grudnia 2014 r. Rada do spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) przyjęła dyrektywę dotyczącą automatycznej wymiany informacji w zakresie podatków. Zasadniczym celem nowej dyrektywy jest uniemożliwienie ukrywania kapitału za granicą lub aktywów, od których należny jest podatek oraz poprawa skuteczności poboru podatków.
Oszacowanie skali transferów do rajów podatkowych, jakich dokonują polskie firmy, jest w tej chwili niewykonalne. Podatnicy stosują bowiem zbyt skomplikowane i różnorodne mechanizmy w kontaktach z zagranicznymi podmiotami, podaje Ministerstwo Finansów.
Ministerstwo Finansów bardziej szczegółowo zbada, czy transakcje i zmiany organizacyjne w ramach jednej grupy mają uzasadnienie biznesowe, czy służą jedynie korzyści podatkowej. Najbardziej narażone na kontrolę są firmy, które dokonują transakcji z podmiotami zagranicznymi, w szczególności mającymi siedzibę lub zarząd w krajach, gdzie obowiązują niższe stawki podatkowe niż w Polsce.
Od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać regulacje uniemożliwiające firmom wyprowadzanie zysków do rajów podatkowych. Istotą zmian (w ustawie o CIT i PIT) jest uwzględnienie w dodatkowym zeznaniu podatkowym dochodów zagranicznych kontrolowanych spółek (CFC) i opodatkowanie ich 19-proc. podatkiem.
Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy, która zakłada wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. regulacji uniemożliwiających firmom wyprowadzanie zysków do rajów podatkowych. Istotą zmian jest uwzględnienie w dodatkowym zeznaniu podatkowym dochodów zagranicznych kontrolowanych spółek (CFC) i opodatkowanie ich 19-proc. podatkiem.
Ostatnio głośno komentowana jest nowelizacja przepisów ustawy o CIT i PIT wprowadzająca regulację dotyczącą opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) jak również kwestie związane z terminem wejścia jej w życie. Celem wprowadzenia regulacji jest uszczelnienie systemu podatkowego.
Na początku 2015 r. wejdzie w życie ustawa o rajach podatkowych, jeśli zostanie opublikowana do końca listopada z miesięcznym vacatio legis. Ustawa ma nałożyć 19-proc. obowiązek podatkowy w Polsce na dochody z zagranicznych spółek kontrolowanych, o ile polska firma ma ponad 25 proc. udziałów w podmiocie z zagranicy. Będzie to obowiązywało wtedy, gdy zagraniczne podatki są o co najmniej 25 proc. niższe, a do tego kontrolowana spółka nie prowadzi na zagranicznym rynku działalności rzeczywistej.
Na wyspie Guernsey obowiązuje nowa ustawa o spółkach LPP (limited liability partnership), która daje unikalne możliwości optymalizacji podatkowej. Jakie korzyści podatkowe może odnieść polska firma stając się wspólnikiem spółki na Guernsey?
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2013 r. zawiera listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uznanie kontrahenta podatnika za kraj stosujący szkodliwą konkurencje podatkową rodzi negatywne konsekwencje dla podatników na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Projekt opodatkowania dochodów osiąganych przez zagraniczne spółki kontrolowane, przygotowany przez Ministerstwo Finansów, ma na celu zamknięcie drogi do optymalizacji podatkowej poprzez tworzenie spółek w tzw. rajach podatkowych.
Wiele krajów oferujących przyjazne inwestorom systemy podatkowe zawiera (pod naciskiem OECD) umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych, umożliwiające dostęp do informacji, które mogą mieć istotne znaczenie dla określenia, wymiaru i poboru podatków. Polska zawarła takie umowy z Andorą, Belize, Bahamami, Bermudami, Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi, Dominiką, Gibraltarem, Grenadą, Guernsey, Kajmanami, Liberią, San Marino i wyspą Man.
Optymalizacja podatkowa opłaca się nie tylko dużym, ale także średnim przedsiębiorcom, dlatego polskie firmy coraz częściej korzystają z rajów podatkowych. W kraju zatrzymałby je elastyczny i prosty system podatkowy.
Księstwo Liechtenstein przestanie być rajem podatkowym, czyli nie będzie już sprzyjać osobom unikającym płacenia podatków. Malutkie księstwo przyjmie wielostronną konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych. Księstwo jest od dawna oskarżane przez wiele krajów o pomaganie obcokrajowcom w ukrywaniu pieniędzy przed izbami skarbowymi.
Z listy krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatków dochodowych usunięto Wyspę Man, Jersey i Baliwat Guernsey.
Najbardziej rozwinięte państwa świata uzgodniły między sobą zasady wspólnej walki z uchylaniem się firm i obywateli od płacenia podatków. Ten temat poruszono na spotkaniu grupy G-7 w Aylesbury na północ od Londynu - z inicjatywy przewodniczącej w niej w tym roku Wielkiej Brytanii.
Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wykaz krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
Gwiazdy sportu często robią wiele, by miliony zarabiane na boiskach, torach wyścigowych, bieżniach i w halach nie znikały w czarnej dziurze państwowych budżetów. Dowiedz się, jak niektórzy sportowcy walczą z fiskusem?
Polska podpisuje (i będzie podpisywać) coraz więcej umów podatkowych z krajami stosującymi wg. terminologii oficjalnej „szkodliwą konkurencję podatkową” – czyli tzw. rajami podatkowymi. Renegocjowane są też wcześniej podpisane umowy. Jednym z celów jest zawarcie w umowach podatkowych pełnej klauzuli wymiany informacji.
Przepis art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, który odmawia prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług nabywanych z rajów podatkowych, jest niezgodny z art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy. W związku z tym, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od usług pochodzących z Jersey (kraj nazywany rajem podatkowym, wymieniony w Załączniku nr 5 do ustawy o VAT).