REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

środki trwałe, Księgi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Remont czy ulepszenie środka trwałego - koszty w CIT

O tym, czy dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w całości (jako remont), czy poprzez odpisy amortyzacyjne (jako ulepszenie) decyduje przede wszystkim zakres rzeczowy wykonanych prac.

Przyjęcie / przekazanie do używania środków trwałych i WNiP – skutki w CIT

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, inne przedmioty; o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (środki trwałe - art. 16a ust. 1 ustawy o CIT).

Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych

Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągów i kanalizacji (działającym w formie spółki z o.o.) posiadającym dużą liczbę środków trwałych trudno dostępnych. W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzacje takich środków trwałych, jak np. rury kanalizacyjne?

Jaki jest limit jednorazowej amortyzacji w spółce osobowej

Jestem wspólnikiem spółki jawnej. Na początku 2015 r. kupiliśmy maszynę na potrzeby działalności prowadzonej przez naszą spółkę. Chcielibyśmy zamortyzować ją jednorazowo. Czy będzie to możliwe?

Jak ustalić wartość początkową środków trwałych nabytych w wyniku wykonania świadczenia niepieniężnego

W ramach spłaty pożyczki otrzymałem od mojego dłużnika maszynę. Mam zamiar wykorzystywać ją w swojej działalności gospodarczej. Muszę wprowadzić ją do ewidencji środków trwałych. Jak powinienem ustalić wartość początkową tej maszyny dla celów amortyzacji?

Wartość początkowa środków trwałych stanowiących wyposażenie położonego w Polsce zakładu zagranicznego przedsiębiorcy

Mieszkam w Niemczech i tam znajduje się moja rezydencja podatkowa. Z Polski wyjechałem kilkanaście lat temu, ale chciałbym kiedyś wrócić na stałe. Na razie zamierzam otworzyć w Polsce oddział mojej niemieckiej firmy. Planuję przekazać na potrzeby oddziału składniki majątku niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Niektóre z nich będą podlegać zaliczeniu do środków trwałych. Jaką wartość początkową powinienem przyjąć dla tych środków trwałych?

Jakie są zasady ustalania wartości wyposażenia zakładu zagranicznego przedsiębiorcy

Kilkanaście lat temu wyjechałem do Wielkiej Brytanii i jestem rezydentem podatkowym w tym kraju. Od kilku lat z sukcesem prowadzę tu firmę, ale zastanawiam się nad ekspansją mojej firmy również na polski rynek. Chciałbym się dowiedzieć, jak dla celów podatkowych powinienem ustalić wartość składników majątku, w jakie zostanie wyposażony zagraniczny zakład mojej firmy w Polsce, jeśli zdecyduję się na prowadzenie tu działalności, bo dowiedziałem się, że przewidywane są jakieś nowe regulacje w tym zakresie od 2015 r.

Pozostawienie ulepszeń w obcym środku trwałym - korekta VAT

Musimy opuścić wynajmowany lokal. Umowa najmu nie przewiduje możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych przez najemcę na przystosowanie wynajmowanego pomieszczenia do potrzeb jego działalności gospodarczej. Tak więc pozostawiamy nakłady poczynione w opuszczanym lokalu bez prawa do wynagrodzenia z tego tytułu. Okres korekty jeszcze nie upłynął. Czy to powoduje konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków na ulepszenie cudzego składnika majątku trwałego?

VAT naliczony przy zakupie środka trwałego - od kiedy liczyć początek okresu korekty

Kupiliśmy środek trwały na koniec 2013 r. Jednak do użytkowania oddaliśmy go dopiero w styczniu 2014 r. Czy dokonując korekty kwoty podatku naliczonego za 2013 r. powinniśmy uwzględnić także wydatki związane z tym środkiem trwałym?

Amortyzacja drona w PIT – sposób na optymalizację

Technika idzie naprzód, a wraz z nią wiele gałęzi prawa musi nieustannie się rozwijać, by nadążyć za rzeczywistością. Jednym z przykładów jest wykorzystanie w działalności firmy coraz bardziej popularnych dronów. Czy można je amortyzować jak inne środki trwałe?

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Wybieramy metodę amortyzacji środków trwałych

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem metody amortyzacji, nie wiesz co i w jaki sposób można amortyzować oraz chcesz obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej, mamy dla Ciebie kilka niezbędnych porad, dzięki którym zoptymalizujesz wydatki w swojej firmie.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Jak odróżnić ulepszenie środka trwałego od jego remontu

W sytuacji gdy dochodzi do remontu środków trwałych, trudności sprawia właściwie zinterpretowanie tego zagadnienia. Z punktu widzenia prawa podatkowego ma to o tyle istotne znaczenie, że prawidłowa kwalifikacja wydatków na w/w środki może pozwolić na ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu. Niżej podpowiadamy, jak odróżnić ulepszenie środka trwałego od jego remontu.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

Czy można amortyzować samochód zabytkowy

Prowadzę działalność m.in. w zakresie wypożyczania samochodów z kierowcą na różnego rodzaju imprezy (śluby, chrzty, jubileusze itp.). Zamierzam kupić i wykorzystywać przez okres dłuży niż rok na potrzeby tej działalności samochód zabytkowy (wpisany do rejestru zabytków) wyprodukowany na początku lat 30. XX wieku (kompletny i zdatny do użytku). Czy mogę taki samochód uznać za środek trwały i go amortyzować?

Środki z funduszu prewencyjnego otrzymane przez spółkę kapitałową – przychody i koszty w CIT

Otrzymane, w ramach umowy prewencyjnej, kwoty na zakup środków trwałych, co do zasady stanowią przychód zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Natomiast środki otrzymane w ramach umowy prewencyjnej z przeznaczeniem na pozostałe wydatki (nie stanowiące środków trwałych) co do zasady będą stanowiły podlegający opodatkowaniu przychód.

Utrata wartości środków trwałych

Ze zjawiskiem trwałej utraty mamy do czynienia wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Jednostka powinna przynajmniej raz w roku przeprowadzić test na ustalenie, czy konieczne jest objęcie środka trwałego odpisem aktualizującym jego wartość.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

W zasadach (polityce) rachunkowości mamy zapisane, że środki trwałe powyżej 1500 zł do 3500 zł są wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane jednorazowo w miesiącu oddania ich do używania. Czy całkowicie zamortyzowane niskocenne środki trwałe należy inwentaryzować drogą spisu z natury?

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

Wydatki poniesione na czasowo nieużywany środek trwały

Czy mimo czasowego nieużywania części budynku, stanowiącego środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ponoszone wydatki na ubezpieczenie, ochronę, energię elektryczną i ogrzewanie dotyczące tej części budynku?

Środki trwałe zakupione z dotacji

Środki trwałe są pozyskiwane przez jednostki w różny sposób. Mogą być one sfinansowane dzięki własnym zasobom, jak również kredytom, pożyczkom czy też dotacjom (np. ze środków unijnych). W tym ostatnim przypadku uzyskana suma nie ma wpływu na zmniejszenie wartości początkowej środka trwałego, należy natomiast wykazać przychód w równowartości otrzymanej dotacji.

Sprzedaż składników majątku podatnika opodatkowanego kartą podatkową

Stawki karty podatkowej uwzględniają również podatek należny od przychodów uzyskanych ze sprzedaży składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej opodatkowanej w tej formie. Jednak nie dotyczy to przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości, które nie są objęte stawką karty podatkowej.

Kiedy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość inwestycji

Od kilku lat wynajmujemy nieruchomości. Zostały one przez nas dostosowane do potrzeb prowadzonej działalności, w związku z czym dokonujemy odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych. Obecnie zakupiliśmy własne budynki i rezygnujemy z wynajmowania dotychczasowych, co podyktowane jest w głównej mierze rachunkiem ekonomicznym. Czy do kosztów działalności możemy zaliczyć niezamortyzowaną do tej pory wartość inwestycji w obcym środku trwałym?

Klasyfikacja Środków Trwałych

Środki trwałe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, z wyłączeniem aktywów posiadanych przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych. Środki trwałe odpowiednio pogrupowane zawiera Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT).

Indywidualna stawka amortyzacyjna dla środków trwałych

Czy podatnik może zastosować indywidualną stawkę amortyzacyjną dla środków trwałych (nabytych używanych środków transportu), które według niego spełniają kryteria ustawy, o których mowa w art. 22j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Amortyzacja różnych typów nieruchomości

Amortyzacja to celowe wyrażone wartościowo zużycie środków trwałych, a także wartości niematerialnych i prawnych. Środkami trwałymi są przede wszystkim nieruchomości: grunty, budynki i budowle, lokale stanowiące osobną nieruchomość oraz ich części lub udziały, spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą planowego rozłożenia wartości początkowych środków trwałych na ustalony okres amortyzacji.

Główne zasady w rachunkowości

Każda jednostka ma obowiązek stosować przyjęte przez siebie zasady rachunkowości, które rzetelnie i jasno przedstawiają sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny przestrzegać ogólnych zasad rachunkowości.

Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych

Czy w księgach rachunkowych należy wyszczególniać koszty usługi transportowej związanej z zakupionym środkiem trwałym?

Zasady wyceny aktywów

Niezwykle istotnym elementem wpływającym na prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego jest odpowiednia wycena aktywów. Jednostki mogą wyceniać: materiały i towary – w cenach zakupu, produkty w toku produkcji – w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle – jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki. Dodatkowo należy pamiętać, że aktywa wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Jesteśmy firmą świadczącą usługi budowlane. Zatrudniliśmy w tym miesiącu dwóch nowych pracowników. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty obowiązkowego szkolenia BHP? Czy możemy je zakwalifikować jako koszty podatkowe?

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych po 10 sierpnia 2014 r.

Od 10 sierpnia 2014 r. działalność polegająca na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych nie wymaga już posiadania certyfikatu księgowego Ministra Finansów. Księgi rachunkowe usługowo może teraz prowadzić każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz posiada ubezpieczenie OC.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

Jak zaksięgować koszty noclegów

Jak powinnam zaksięgować fakturę za nocleg za pobyt dyrektora regionalnego, który przyleciał do naszego oddziału z firmy matki z Niemiec oraz innych dyrektorów z kilku oddziałów z zagranicy w celu omówienia planów na przyszły rok oraz przeanalizowania roku ubiegłego (nie było to spotkanie towarzyskie, lecz typowo służbowe).

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014 r.

Od 10 sierpnia 2014 r. zaczyna obowiązywać ustawa deregulacyjna (tzw. druga transza). Dereguluje lub całkowicie dereglamentuje dziewięć zawodów rynku finansowego. Deregulacja objęła m.in. osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe, biegłych rewidentów, doradców podatkowych, agentów celnych, aktuariuszy.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez certyfikatu

Wchodząca w życie 10 sierpnia 2014 r. ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych dereguluje lub całkowicie dereglamentuje 9 zawodów rynku finansowego. Istotą zmian jest całkowita likwidacja procesu wydawania certyfikatu księgowego. W związku z tym czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie mogła wykonywać każda osoba, która spełni wymogi dotyczące posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i niekaralności oraz wykupi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Ulepszenie zamortyzowanego środka trwałego w księgach rachunkowych

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i przepisy ustaw o podatku dochodowym przewidują możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego o koszty ulepszenia w wyniku jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie całkowicie zamortyzowanego środka trwałego?

Dokumenty w księgowości

Istotą dokumentów księgowych jest pisemne utrwalenie zdarzeń zachodzących w procesach gospodarczych firmy, które są przedmiotem ewidencji księgowej. Od poprawności ich sporządzenia zależy wiarygodność informacji przekazanych do działu księgowego.

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?

Dyrektorzy finansowi przestali być księgowymi

Zadania dyrektora finansowego obecnie dalece wykraczają poza kwestie związane z księgowością. Dyrektor finansowy coraz częściej obejmuje stanowisko członka zarządu, współodpowiedzialnego za kształtowanie strategii przedsiębiorstwa. Oprócz kompetencji finansowych powinien on mieć także typowe umiejętności menadżerskie.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Zastosowanie technologii mobilnych w obszarze księgowości

Otacza nas elektronika, nowe technologie mobilne a księgowość w dalszym ciągu kojarzy się przede wszystkim z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Jak zastosować nowe technologie w odniesieniu do księgowości?

Likwidacja certyfikatu księgowego - zmiany w ustawie o rachunkowości

Likwidacja certyfikatu księgowego już niedługo stanie się faktem. Sejm uchwalił ustawę o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, czyli tzw. drugą ustawę deregulacyjną, która zmniejsza lub likwiduje ograniczenia w dostępie do 91 profesji: 82 technicznych i 9 finansowych. Deregulacja zmienia ustawę o rachunkowości w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uchyla w szczególności cały zestaw przepisów dotyczących certyfikatu księgowego, tj. art. 76b-76g ustawy o rachunkowości.

Koszty wytworzenia środka trwałego

Wydatki poniesione w związku z wytworzeniem środka trwałego przed oddaniem owego środka do używania zalicza się do kosztów wytworzenia. Nie może tego jednak uczynić właściciel ani użytkownik wieczysty gruntu w stosunku do opłat powiązanych z prawem własności czy byciem użytkownikiem wieczystym.

Korekta ksiąg rachunkowych w wyniku zwrotu i reklamacji

Przedsiębiorstwa dokonujące sprzedaży towarów lub usług niejednokrotnie mają do czynienia z problemem zwrotów, czy reklamacji. Każde zdarzenie tego rodzaju musi zostać odnotowane w księgach rachunkowych jednostki. Jak zrobić to prawidłowo?

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Umowa biura rachunkowego z klientem określa nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

Metody optymalizacji podatku w firmie

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.

Ustawa o rachunkowości a nowoczesna księgowość "w chmurze"

W życiu księgowego pojawiają się zupełnie nowe pojęcia jak chmura, cloud computing. Jak zatem radzi sobie z tym ustawa o rachunkowości, czy reguluje ona trzymanie danych w chmurze, czy tylko w szafie pancernej?

REKLAMA