Należy zgodzić się z poglądem, że prounijna wykładnia art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że zwolnieniu od VAT podlegają transakcje tworzące odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny oraz takie, które skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Zwolnienie takie nie ma natomiast zastosowania do zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. W konsekwencji, usługi informatyczne związane z obsługą kart płatniczych dla banku nie korzystają ze zwolnienia z VAT.
To, czy i kiedy miało miejsce pierwsze zasiedlenie, jest istotne dla oceny, czy w przypadku sprzedaży nieruchomości zabudowanej mamy prawo do skorzystania ze zwolnienia z VAT. Zwolnieniem przedmiotowym objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W związku ze zmianą przepisów ustawy o VAT od dnia 1 lipca 2017 r. w zakresie zwolnienia od podatku usług finansowych, Minister Rozwoju i Finansów wydał interpretację ogólną, w której przedstawił zasady, według których usługi polegające na kompleksowej obsłudze realizacji transakcji płatniczych dokonywanych przy pomocy kart płatniczych, wykonywane przez organizacje płatnicze oraz agentów rozliczeniowych, powinny być kwalifikowane jako usługi zwolnione od podatku VAT.
Ujednoliconą podstawę wymiaru podatku VAT, przewidującą zwolnienie „niektórych usług kulturalnych”, należy interpretować w ten sposób, że nie ma ona skutku bezpośredniego w takim sensie, że przypadku braku transpozycji (implementacji) przepisu, nie może on zostać bezpośrednio powołany przez instytucję prawa publicznego lub inną uznaną przez zainteresowane państwo członkowskie instytucję kulturalną świadczącą usługi kulturalne.
Podatnik VAT, który prowadzi działalność mieszaną inaczej odlicza VAT z faktur dokumentujących jego zakupy, w sytuacji gdy tego, co kupuje, używa zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do zwolnionych. Dotyczy to przykładowo faktur za internet, czy usługi księgowe.
Polscy medaliści XXXI Letnich Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro, podobnie jak medaliści igrzysk olimpijskich w poprzednich latach mogą liczyć zarówno na emeryturę olimpijską, jak i na jednorazowe nagrody pieniężne. Świadczenie przyznawane i wypłacane przez ministra sportu polskim medalistom olimpijskim, którzy ukończyli 40 rok życia (tzw. emerytura olimpijska) wynosi w 2016 roku 2.623,38 zł miesięcznie. Świadczenie to jest zwolnione z podatku dochodowego. Zwolnione z PIT są także nagrody dla olimpijczyków wypłacane przez Polski Komitet Olimpijski. Inne nagrody przyznawane przez ministra sportu za wybitne osiągnięcia sportowe, czy nagrody fundowane olimpijczykom przez prywatnych sponsorów nie korzystają ze zwolnienia z PIT.