REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczenia dla małych firm

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta ma wprowadzić do polskiego prawa zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, innych niż jednostki mikro.

Ewidencja księgowa bezpłatnie otrzymanych przez szkołę podręczników

Rok szkolny 2014/2015 to pierwszy rok, w którym uczniowie pierwszych klas otrzymali od Ministerstwa Edukacji Narodowej bezpłatne podręczniki. Zgodnie z wytycznymi MEN, podręczniki i materiały ćwiczeniowe należy przyjąć na stan biblioteki. Podręczniki, które mają być wykorzystane przez 3 lata, MEN wycenił na kwotę 4,34 zł. W niniejszym tekście odpowiemy na kilka podstawowych pytań, związanych z ewidencją księgową otrzymanych podręczników.

Opłaty sądowe w kosztach podatkowych i rachunkowości

Przedsiębiorcy często są zmuszeni do występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Procesy, których przedmiotem jest spór związany z działalnością gospodarczą, oznaczają dla tych przedsiębiorców duże wydatki. W opracowaniu przedstawiamy, czy i kiedy takie wydatki przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych oraz jak powinny być one księgowane.

Stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej - wymagania

Jakie wymogi musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej? Jakie wykształcenie musi posiadać oraz jaki wymiar praktyki zawodowej jest konieczny?

REKLAMA

KONGRES BRANŻOWY Zamknięcie roku 2014 w zakładach ubezpieczeń

W dniach 9-10 grudnia 2014 r. w Warszawie odbędzie się KONGRES BRANŻOWY Zamknięcie roku 2014 w zakładach ubezpieczeń oraz wyzwania rachunkowe i podatkowe stojące przed instytucjami finansowymi w przyszłych latach. Kongres organizuje Akademia Biznesu MDDP. Infor.pl jest patronem medialnym tego Kongresu.

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości

Unia Europejska wprowadza kolejne zmian w ustawie o rachunkowości. Od 2017 r. duże spółki giełdowe będą musiały publikować raporty pozafinasowe.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o rachunkowości – uproszczone sprawozdania finansowe

Zmiany w ustawie o rachunkowości, które obowiązują od 5 września br., wprowadzają do ustawy definicję pojęcia jednostek mikro oraz dają możliwość sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych przez te podmioty.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm od lipca 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm. Resort przygotował odpowiedni projekt zmian w ustawie o rachunkowości, który właśnie został przesłany do konsultacji społecznych.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Limit przychodów netto zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r. wynosi 5 010 600 zł. Po osiągnięcie tej kwota przychodów w 2014 r. podmioty zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Nowy tytuł zawodowy księgowych

W odpowiedzi na niedawną deregulację zawodu księgowego i likwidację certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wprowadza tytuł zawodowy „Certyfikowanego eksperta usług księgowych”.

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe

Nowe przepisy ustawy o rachunkowości, które weszły w życie 5 września 2014 r., upraszczają sprawozdawczość finansową wielu podmiotów, w tym mikrofirm.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Księgowy zastąpi doradcę podatkowego przy świadczeniu większości usług

Od 10 sierpnia 2014 r. nie obowiązuje większość ograniczeń dotyczących podejmowania i wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego. Obecnie przepisy ustawy o doradztwie podatkowym są mniej restrykcyjne. Zmiana jest wynikiem deregulacji wprowadzonej przez ustawę z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. z 2014 r. poz. 768).

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych

Od 4 lipca 2013 r. zmianie uległa stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Wysokość tej stawki wynika z wysokości stopy kredytu lombardowego, która jest ogłaszana przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP). W określonych przypadkach można też stosować stawkę obniżoną do 75%.

Rozliczenie szkolenia BHP w księgach rachunkowych

Szkolenie BHP w księgach rachunkowych. Firmy przy zatrudnianiu pracowników mają obowiązek przeprowadzić dla nich szkolenie BHP. Pojawia się zatem pytanie, jak prawidłowo zapisać koszty tego szkolenia w księgach rachunkowych. Czy koszty szkolenia BHP można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?

W firmach często pojawia się potrzeba wysłania pracownika w podróż służbową. Pojawia się zatem pytanie, jak powinno wyglądać rozliczenie podróży pracownika, zwłaszcza tych zagranicznych.

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później.

Rozliczenie zwrotu dotacji do środka trwałego w księgach rachunkowych

Spółki mogą otrzymywać dotacje na zakup środka trwałego. Czasem zdarza się jednak, że jednostka musi zwrócić otrzymaną dotację ze względu na niespełnienie kryteriów np.: merytorycznych. Jak w takim przypadku dokonać prawidłowego księgowania zwrotu dotacji i jakie skutki podatkowe niesie za sobą to zdarzenie?

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego.

Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych

Zawarcie umowy pracowniczego ubezpieczenia grupowego opłaconego przez pracodawcę na rzecz pracowników może budzić wątpliwości dotyczące prawidłowego ewidencjonowania księgowego tego ubezpieczenia. Pojawia się bowiem pytanie, czy otrzymanie świadczenie z tego tytułu jest związane z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Ryczałt jako forma opodatkowania

Ryczałtem podatkowym nazywamy uproszczoną metodę naliczania podatku, w której nie ustala się podstawy wymiaru podatku. Kto i w jakich warunkach może zatem korzystać z tej formy ustalania wymiaru podatku?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Rozliczenie zapomogi na wyprawkę szkolną dla dziecka pracownika w księgach rachunkowych

W ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) istnieje możliwość przyznania pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej zapomogi pieniężnej na zakup wyprawek szkolnych dla dzieci. W związku z tym rodzi się pytanie jak prawidłowo rozliczyć wypłatę takich zapomóg dla celów rachunkowych i podatkowych.

Klasyfikacja Środków Trwałych

Środki trwałe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, z wyłączeniem aktywów posiadanych przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych. Środki trwałe odpowiednio pogrupowane zawiera Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT).

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice?

Nota obciążeniowa jako dokument księgowy

Nota księgowa (inaczej obciążeniowa, uznaniowa lub obciążeniowo-uznaniowa) jest dokumentem rozliczeniowym jednostki. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Dodatkowo transakcje dokumentowane notą obciążeniową nie mogą dotyczyć sprzedaży czy świadczenia usług przez podatników, potwierdzanych w postaci rachunku wystawianego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Jak i kiedy dokonać wyboru biegłego rewidenta?

Osobą uprawnioną do badania sprawozdań finansowych jest biegły rewident. Jego praca polega na sprawdzaniu, czy informacje zawarte w sprawozdaniach wypływające na rynek od jednostek są prawdziwe. Jednostki powinny też odpowiednio wcześniej dokonać wyboru biegłego rewidenta.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe mikropodmiotów

5 września 2014 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości, która wprowadza nową kategorię podmiotów. Są to mikropodmioty, które mogą stosować uproszczoną sprawozdawczość finansową i dzięki temu zmniejszać swoje obciążenia administracyjne, zarówno kosztowe, jak i czasowe.

Polecenie księgowania jako dokument księgowy

Rachunkowość jednostki jest prowadzona na podstawie dowodów księgowych. To one umożliwiają jednostce dokonywanie zapisów księgowych, dlatego powinny być rzetelne i wolne od błędów. Jednym z dowodów księgowych jest polecenie księgowania.

Ustawa o rachunkowości – nowelizacja w 2014 r. i jej skutki

Dokonana w lipcu 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przynosi znaczne uproszczenia w sprawozdawczości jednostek mikro. Uproszczenia obejmują nie tylko możliwość sporządzenia znacznie skróconego sprawozdania finansowego, ale również zakaz stosowania wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej oraz skorygowanej ceny nabycia. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do sprawozdań finansowych już za 2014 r.

Obowiązki księgowego i jego odpowiedzialność

Księgowy pełni niezwykle ważną i odpowiedzialną rolę w firmie. W związku z tym, że ma dostęp do istotnej dla działania firmy dokumentacji, podlega odpowiedzialności prawnej za stan finansów jednostki. Jest to odpowiedzialność zarówno finansowa, cywilna, jak i pracownicza czy też karna.

Różnice kursowe w ujęciu podatkowym

Ustawa o rachunkowości reguluje fakt, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów podatkowych.

Różnice kursowe w ujęciu bilansowym

Ustawa o rachunkowości w art. 9 wskazuje, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów bilansowych.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów

W jednostkach gospodarczych zdarza się, że przychody bądź koszty powstają w innym okresie niż ten, którego dotyczą. Aby zachować zasadę współmierności przychodów i kosztów należy rozliczyć koszty i przychody działalności w tych okresach sprawozdawczych, których dotyczą.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia, która jest sporządzana w określonym dniu umożliwia ustalenie różnic wynikających ze sprawdzenia stanu środków ze stanem obecnym w ewidencji księgowej.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Jak rozliczyć i zaksięgować zakupu tonera do drukarki

W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć i zaksięgować kupiony przez Internet toner do drukarki? Na fakturze od niemieckiej firmy podany jest nr VAT-UE. Faktura jest wystawiona i zapłacona w złotówkach. Jak potraktować tę dostawę? Czy można odliczyć VAT z faktury?

Rezerwy w księgach rachunkowych

W pasywach bilansu można znaleźć kategorię Rezerwy. Są to te zobowiązania, co do których termin wymagalności lub kwota zapłaty nie są pewne. Można natomiast określić prawdopodobieństwo zdarzeń, na które tworzy się rezerwy oraz wiarygodnie oszacować kwotę zobowiązania. Rezerwy ustala się w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości.

Kiedy wydatki na materiały mogą stanowić koszt podatkowy

Czy podatnik odpisując na bieżąco koszty zakupowanych materiałów, przy ustalaniu stanu tych materiałów raz w roku, tj. na dzień 31 grudnia oraz korekcie kosztów w związku z ustaleniem stanu materiałów (spis z natury) w trybie art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości może dla potrzeb prawidłowego obliczenia wysokości zaliczki na podatek CIT dokonywać spisu natury raz w roku, tj. na dzień 31 grudnia, a więc korzystać z zapisów księgowych wprost dla potrzeb prawidłowego obliczania w trakcie roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy?

Odpisy aktualizujące wartość należności

Zgodnie z art. 35 ustawy o rachunkowości nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje należy ująć w księgach rachunkowych na dzień ich nabycia albo powstania, według ceny nabycia albo ceny zakupu. Ustawodawca nałożył także obowiązek dokonywania odpisów aktualizujących, które wyrażają trwałą utratę wartości inwestycji. Odpisy muszą być dokonywane nie później niż na dzień bilansowy. Wynika to z faktu, że wartość środka ustalona na dzień przyjęcia do ksiąg rachunkowych staje się wartością historyczną, nie zawsze zgodną z wartością realną.

Zmiana zasad (polityki) rachunkowości

Decyzję o zmianie zasad (polityki) rachunkowości jednostka może podjąć w dowolnym momencie, jednak jej skutki będą miały zastosowanie od początku roku obrotowego. Kierownik jednostki może jednak określić, czy będzie to pierwszy dzień bieżącego czy może następnego roku obrotowego.

Odpowiedzialność karna za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Do obowiązków księgowego należy wiele czynności, m.in.: prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań, czy rozliczenie podatków. W związku z tym, że księgowy odpowiada za dokumentację jednostki, przyjmuje on na siebie odpowiedzialność, w tym często odpowiedzialność karną. Za przestępstwa w zakresie rachunkowości ustawa o rachunkowości przewiduje różne sankcje.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro

Wprowadzona w lipcu 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości pozwala na sporządzanie znacznie uproszczonych sprawozdań finansowych przez jednostki mikro, które polegają na rezygnacji z wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej i skorygowanej ceny nabycia, jak również rezygnacji z obowiązku sporządzania informacji dodatkowej, zestawienia zmian w kapitale, rachunku przepływów pieniężnych i sprawozdania z działalności. Nowe regulacje będą miały zastosowanie po raz pierwszy w przypadku sprawozdań finansowych sporządzanych za rok 2014.

REKLAMA