REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - podstawa opodatkowania, Interpretacje podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usługi doradczej

Na potrzeby prowadzonej działalności nabywamy usługi doradcze od konsultantów zewnętrznych. W związku z wykonywaniem tych usług, ponoszą oni koszty dodatkowe, takie jak koszty przejazdów, spotkań służbowych z naszymi klientami, koszty podróży, itp. Koszty te są ponoszone przez konsul­tantów zewnętrznych w ich własnym imieniu i na ich rachunek. Obciążając nas tymi kosztami, konsul­tanci wystawiają odrębną fakturę, w której uwzględniają opodatkowanie sumy kosztów dodatkowych w związku ze świadczoną usługą doradczą na takich samych zasadach jak usługa główna. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usług restauracyjnych

Prowadzimy kawiarnię. W ramach świadczonych klientom usług restauracyjnych dokonujemy dostaw produktów do spożycia na miejscu, które są opodatkowane różnymi stawkami VAT (gastronomia 8%, a napoje 23%). Jak w takiej sytuacji powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zamianie nieruchomości

Zamierzamy dokonać zamiany gminnych działek gruntu z osobą fizyczną. Zamiana ma na celu połącze­nie odpowiednich działek, tak aby zostały utworzone działki budowlane. Wartości działek nie są równe i zostały określone na podstawie odrębnych przepisów. W związku z nierównymi wartościami zamie­nianych nieruchomości, zostanie dokonana dopłata w wysokości różnicy zamienianych nieruchomo­ści. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, dokonując wyceny zamienianych nierucho­mości, zamieścił klauzulę, zgodnie z którą wartość rynkowa wycenianych nieruchomości nie zawiera opłat i podatków związanych z transakcją zamiany nieruchomości, w tym m.in. podatku VAT. Czy w ta­kim przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie nieruchomości będzie określona w operacie szacunkowym wartość naszych gminnych nieruchomości i ewentualna dopłata, jaką otrzymamy z tytułu różnicy w wartości nieruchomości od osoby fizycznej?

REKLAMA

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

Jak ustalić podstawę opodatkowania dla usługi najmu lokalu, gdy najemca poniósł koszty, o które może obniżyć wpłacany czynsz?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy barterze

W ramach transakcji barterowej, w zamian za usługę, przekazaliśmy naszemu kontrahentowi towar. Ponieśliśmy koszty związane z jego dostarczeniem. Czy te koszty powinniśmy uwzględnić, określając podstawę opodatkowania tej transakcji?

Jak ustalić podstawę opodatkowania w razie pobierania opłat dodatkowych w ramach usługi leasingu operacyjnego samochodu

Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostawy nieruchomości częściowo zwolnionych z VAT

Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?

REKLAMA

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostaw wyrobów stalowych wraz z usługami cięcia i transportu

Sprzedajemy gotowe wyroby stalowe wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT. Oferujemy naszym klientom dodatkowo usługi obróbki sprzedawanych wyrobów stalowych polegające na ich cięciu zgodnie z wymogami klienta oraz transportu nabywanych wyrobów stalowych. Ponieważ nie dysponujemy własnym transportem, to zlecamy dostarczenie wyrobów stalowych firmie transportowej, której następnie płacimy za wykonaną usługę na podstawie wystawionej faktury. Czy w przypadku, gdy nabyty przez klienta towar wraz z usługą cięcia jest dostarczany przez wynajętą firmę transportową, to powinniśmy potrakto­wać sprzedaż towaru wraz z usługą cięcia i kosztami transportu jako jedno kompleksowe świadczenie?

Nagroda dla studenta a podatek dochodowy

Niektórzy studenci, otrzymujący nagrody za dobre wyniki lub znaczące osiągnięcia, nie zapłacą od tych środków podatku dochodowego. Inni natomiast – na przykład studenci szkół artystycznych – podatek zapłacą. Bo jak wynika z interpretacji podatkowych – nagrody są przyznawane na podstawie innych przepisów niż wskazane w ustawie.

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

W publikacji znajdziesz odpowiedzi na pytanie czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny, a także jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych.

Czy można obniżyć obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej, gdy klient zwracający towar nie posiada paragonu

Prowadzimy działalność handlową. Niejednokrotnie zdarza się, że klient zwracający nam towar nie posiada oryginału paragonu. Dostarcza nam jednak ksero dowodu zakupu lub dowodu zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie wolno nam obniżyć podstawę opodatkowania podat­kiem VAT?

Czy wliczać skonto do podstawy opodatkowania WNT

Nabywamy towary od kontrahentów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z do­stawców udzielają nam skonta. Chociaż często korzystamy ze skonta, to nasi kontrahenci unijni nie korygują w późniejszym czasie swoich faktur o zrealizowane przez nas skonto. Pomimo braku faktur korygujących, my w deklaracjach VAT i informacjach podsumowujących umieszczamy kwoty stano­wiące podstawy opodatkowania w rzeczywistej wysokości (czyli w kwoty faktycznie zapłacone, po uwzględnieniu udzielonego nam skonta). Nasi kontrahenci to kwestionują, twierdząc że doprowadzi to do niezgodności w deklaracjach VAT-UE, gdyż oni ze swej strony wykazują wielkości nieskorygowane o skonto. Kto ma rację?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zbyciu nieruchomości, gdy udzielono bonifikaty

Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?

Czy koszty przetwarzania płatności za usługi telekomunikacyjne należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Świadczymy usługi telekomunikacyjne. Ponosimy koszty związane z przetwarzaniem płatności za na­sze usługi, gdy klient reguluje należność za nie za pomocą karty bankowej, w kasie banku czy poprzez agenta rozliczeniowego w systemie tzw. szybkich płatności. Czy obciążając klientów tymi dodatkowy­mi kosztami możemy uznać, że jest to usługa finansowa zwolniona z VAT?

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

Dostarczamy gotowe posiłki na zamówienie klientów. Sprzedaż posiłków opodatkowujemy stawką 8% VAT, natomiast opakowania i koszty dowozu posiłków opodatkowujemy odrębnie, stosując stawkę 23%. Znajomy z branży ostrzegł nas, że organy podatkowe kwestionują taki sposób opodatkowania, gdyż uznają, że te dodatkowe koszty wraz ze sprzedażą posiłku powinny zostać potraktowane jako jedno świadczenie. Czy ma rację?

Czy w podstawie opodatkowania uwzględnić podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową

Świadczymy usługi na rzecz krajowych podmiotów, polegające na usługowej odprawie wyrobów akcyzowych, gdyż nasza spółka jako zarejestrowany odbiorca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów. Oprócz wynagrodzenia za nasze usługi (opodatkowanego VAT) kontrahent jednocześnie będzie nam zwracał koszt ponie­sionego przez nas we własnym imieniu, ale na jego rzecz, podatku akcyzowego oraz opłaty pali­wowej. Do rozliczanych kwot nie będziemy doliczać jakiejkolwiek marży. Czy możemy wyłączyć z naszej podstawy opodatkowania VAT koszty ponoszone na rzecz kontrahentów, tj. koszty opłaty paliwowej i akcyzy?

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Czy biegły w podstawie opodatkowania powinien uwzględnić koszty zwracane przez sąd

Jestem biegłym sądowym. Zdarza się, że po opracowaniu i przekazaniu sądowi opinii jestem wzywa­ny na rozprawę, by w drodze przesłuchania jako biegły, udzielić dodatkowych wyjaśnień, przeanali­zować okoliczności związane z tematyką wydanej opinii bądź ustosunkować się do pytań, zastrzeżeń bądź wątpliwości jednej ze stron postępowania sądowego. W razie stawiennictwa w sądzie, w celu przesłuchania mnie jako biegłego sądowego, poza wynagrodzeniem za opinię na podstawie faktur VAT przysługuje mi zwrot kosztów związanych z tym stawiennictwem. Zwrot następuje na mocy decy­zji sądu. Czy zwrot tych kosztów podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to czy jako podstawę opodat­kowania VAT należy przyjąć kwotę netto wyliczoną od kwoty netto określonej na postanowieniu, czy też kwotę otrzymaną na konto?

Czy koszty wysyłki pokryte przez kupującego należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Prowadzę sklep internetowy. Zakupione przez klientów towary wysyłam, korzystając z usług poczty. Zamierzam zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, że kupujący - dokonując nabycia towaru - udziela mi pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą, w celu przesłania mu za pośrednictwem poczty nabytego towaru, a przekazane na ten cel środki nie stanowią mojego dodatkowego dochodu. Kupujący, oprócz kwoty za nabyty przedmiot, przekaże również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową będzie stanowić zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Kwoty otrzyma¬ne jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom, jakie będę w imieniu kupującego wpłacał dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych, nadwyżkę będę zwracał na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób, zgodnie z życzeniem kupującego. Nie będę również pobierał żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego. Czy pobierane opłaty wliczam do podstawy opodatkowania?

Jak rozliczyć dotację na realizację utrzymania dróg

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Otrzymujemy od gminy dotację na realizację powierzonego nam zadania własnego gminy w zakresie zimowego utrzymania dróg. Otrzymana dotacja w całości pokrywa koszty realizacji tego zadania, a jej niewykorzystana część jest zwracana gminie. Czy ta dotacja powiększa podstawę opodatkowania?

Czy można uwzględnić marżę ujemną w podstawie opodatkowania

Jesteśmy biurem podróży. Przy świadczeniu usług turystyki nie świadczymy usług własnych, a wszyst­kie usługi świadczone bezpośrednio na rzecz turysty nabywane są od podmiotów zewnętrznych. Ze względu na sezonowość działalności i krótki staż firmy w branży turystycznej, występują miesiące, kiedy uzyskana marża na produkcie turystycznym jest niewielka lub występuje strata na działalności. W przypadku straty na działalności występuje ujemna podstawa opodatkowania oraz ujemna kwota marży. Czy ustalając podstawę opodatkowania podatkiem VAT przy usługach turystycznych, możemy uwzględniać także marżę ujemną, która pomniejszy tym samym finalnie marżę wykazaną jako podsta­wa opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Czy wartość przekazania towarów marketingowych należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

W ramach prowadzonej działalności podejmujemy szereg działań marketingowych i reklamowych, mających na celu intensyfikację sprzedaży naszych produktów. W ramach wspólnych akcji marke­tingowych mamy zamiar przekazywać naszym partnerom nieodpłatnie towary marketingowe służą­ce promocji produktów poprzez ich lepszą ekspozycję i reklamę, takich jak stojaki, ekspozytory czy banery. Partnerzy nie będą zobowiązani do uiszczenia na naszą rzecz wynagrodzenia z tytułu użyt­kowania przedmiotowych towarów, ale też nie nabędą prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Będą oni posiadać jedynie pozwolenie na ich użytkowanie w ograniczonym zakresie, na zasadach uzgodnionych z nami i określonych w regulaminie akcji promocyjnej. Czy takie nieodpłatne przeka­zanie powinniśmy uwzględnić w podstawie opodatkowania VAT? Nadmieniamy, że przy nabyciu ww. towarów będziemy odliczać VAT naliczony.

Czy zagraniczny VAT należy wliczyć do podstawy opodatkowania WNT

Kupiłem od niemieckiego kontrahenta samochód dostawczy na fakturę VAT. Ponieważ w systemie VIES w moim adresie był błąd, to kontrahent naliczył mi niemiecki podatek VAT na fakturze. Czy roz­liczając WNT powinienem do podstawy opodatkowania uwzględnić kwotę netto czy brutto (tj. wraz z niemieckim VAT) z faktury?

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się towarów do dalszej odsprzedaży

Przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaży, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

Uzasadnienie organu podatkowego nie musi być wyczerpujące i kompleksowe

Organ wydający interpretację indywidualną prawa podatkowego nie ma obowiązku ustosunkowania się do wszystkich argumentów wnioskodawcy, zawartych we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Trzeba mieć jednak na uwadze nadchodzące zmiany dot. Ordynacji podatkowej, które najprawdopodobniej będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Przyjrzyjmy się proponowanym zmianom w zakresie interpretacji ogólnej oraz indywidualnej.

IFK poleca: Jak zaskarżyć interpretację podatkową - nowe zasady

Jeśli uzyskamy interpretację i nie zgadzamy się ze stanowiskiem organu podatkowego, mamy możliwość skorzystania z procedury odwoławczej. Od 15 sierpnia 2015 r. zmieniły się zasady korzystania z niej.

Od kiedy obowiązuje milcząca interpretacja? Nie wiadomo

Podatnicy, którzy nie otrzymali od fiskusa odpowiedzi na swój wniosek, nie wiedzą, czy są objęci ochroną. Jeśli chcą z niej skorzystać, to powinni wystąpić o stosowne zaświadczenie.

Za interpretację zapłacisz przelewem

Od 1 lipca 2015 r. zrezygnowano z obsługi kasowej opłat od wniosków za wydanie interpretacji. Opłaty będzie można wnieść przekazem pocztowym lub przelewem na właściwy rachunek Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wysokość opłaty nie uległa zmianie. Nadal wynosi ona 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku.

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Rządowa nowelizacja Ordynacji podatkowej zakłada m.in. wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym, zwiększenie rozpiętości stawek odsetek za zwłokę oraz wyznaczenie jednego wiodącego urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów. Nowe regulacje w większości wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

IFK poleca: Za interpretację zapłacisz przelewem

Od 1 lipca 2015 r. zrezygnowano z obsługi kasowej opłat od wniosków za wydanie interpretacji. Opłaty będzie można wnieść przekazem pocztowym lub przelewem na właściwy rachunek Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wysokość opłaty nie uległa zmianie. Nadal wynosi ona 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku.

Zmiany w Ordynacji podatkowej upraszczające procedury podatkowe od 1 stycznia 2016 r.

Uproszczenie procedur podatkowych, informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków - to najważniejsze cele uchwalonych zmian w Ordynacji podatkowej. Ustawa zakłada m.in. informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. Większość przyjętych zmian miałaby wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Nowy wzór wniosku o interpretację podatkową (ORD-IN i ORD-IN/A) od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. obowiązują nowe wzory wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego ORD_IN i załącznika do tego wniosku ORD-IN/A i

Specjalizacja rzeczowa biur Krajowej Informacji Podatkowej

Ministerstwo Finansów zdecydowało się odejść od modelu właściwości miejscowej na rzecz specjalizacji rzeczowej organów upoważnionych do wydawania interpretacji. Specjalizacja biur Krajowej Informacji Podatkowej polega na tym, że wyznaczone biura będą udzielać informacji telefonicznych i interpretacji podatkowych w wybranych podatkach.

IFK poleca: Nowe zasady składania wniosków o interpretacje

Minister Finansów zmienił reguły składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Od 1 lipca zmianie uległa właściwość organów ze względu na rodzaj spraw, którymi będą się zajmowały. Zmienia się również wzór wniosku o wydanie interpretacji (ORD-IN z załącznikiem ORD-IN/A) oraz sposób uiszczania opłat.

Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r.

Od początku lipca br. zmianie ulegają zasady wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie właściwości miejscowych organów wydających interpretacje oraz wzory wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Od tej daty wszystkie wnioski powinny być sporządzane zgodnie z nowym wzorem formularza oraz kierowane do Dyrektora Izby Skarbowej właściwego nie tylko ze względu na siedzibę wnioskodawcy ale również właściwego rzeczowo.

Od 1 lipca 2015 r. wnioski o interpretację indywidualną trzeba wysłać na inne adresy

Specjalizacja izb skarbowych wchodzi w życiu już w przyszłą środę. Będzie też nowy wzór wniosku o interpretację indywidualną, zaś opłaty za wnioski będzie można wnosić wyłącznie przelewem. Podatnicy swoje wątpliwości z zakresu prawa podatkowego od 1 lipca 2015 r. będą kierować do kilku izb.

IFK poleca: Zmiany w interpretacjach pogorszą pozycję podatnika

W projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej przewidziano liczne zmiany dotyczące ważnej dla podatników instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego, stosowanej w celu ograniczenia ryzyk podatkowych. Część zmian wypełnia założenia przyjęte przez Projektodawcę co do uproszczenia stosowania procedur podatkowych, jednak są i takie, które zmierzają do znacznego zmniejszenia znaczenia instytucji interpretacji indywidualnej. Wśród nich znalazły się zmiany, które zdecydowanie pogorszą pozycję podatnika i uniemożliwią uzyskanie interpretacji indywidualnej zgodnej z prawem, a różnej ze stanowiskiem Ministra Finansów.

Kapica: Rozpoczęliśmy prace nad strategią administracji podatkowej

Resort finansów pracuje nad strategią, która ujednolici interpretacje podatkowe i usprawni rozliczanie podatników z fiskusem.

Nowe zasady składania wniosków o interpretacje indywidualne

Minister Finansów zmienił reguły składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Zmianie uległa właściwość organów ze względu na rodzaj spraw, którymi będą się zajmowały (VAT, PDOP, PDOF i inne).

Usługi komorników sądowych objęte VAT od października 2015 r.

Tak wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów, opublikowanej na stronach resortu. Tym samym zmianie ulega interpretacja ogólna z lipca 2004 roku, wg której usługi komornicze zwolnione były z VAT. Szykuje się więc wielka zmiana dla komorników oraz dla tych, którzy z ich usług korzystają. Za te usługi trzeba będzie płacić cenę podwyższoną o VAT.

Nowy system obsługi i wsparcia podatnika w urzędach skarbowych w 2016 r.

W 2016 roku czeka nas wiele zmian w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada lepszą obsługę podatników i jednolite interpretacje podatkowe. Natomiast na dodatkową pomoc asystenta podatnika będą mogły liczyć m.in. osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.

KE żąda od Polski informacji w zakresie praktyki wydawania interpretacji podatkowych

Komisja Europejska wezwała polskie władze, by w ciągu miesiąca przekazały informacje dotyczące praktyk podatkowych. Jeżeli Polska tego nie uczyni, KE może skierować skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Chodzi o informacje, których Komisja potrzebuje, by zbadać, czy stosowana przez państwa UE interpretacja prawa podatkowego w indywidualnych przypadkach, np. dotycząca poszczególnych firm, nie stanowi formy pomocy publicznej, naruszającej unijne zasady konkurencji.

Kolejne trzy miesiące na wydanie ponownej interpretacji podatkowej

Organ wydający interpretację podatkową zgodnie z art. 14d oraz art. 14o § 1 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 286 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, uzyskuje ponownie trzymiesięczny termin do wydania interpretacji (sporządzenia jej i podpisania), liczony od dnia doręczenia temu organowi akt administracyjnych tej sprawy przez sąd administracyjny.

REKLAMA