Kategorie

VAT, Faktura pro forma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura proforma a VAT. Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą, że gdy wysyłają towar, np. próbki, zamienniki w ramach reklamacji czy towary na badania, klientowi poza obszar UE i na fakturze pro forma, powstaje obowiązek zapłaty VAT.
Podatnik wystawił fakturę VAT pro forma, która następnie została zapłacona w 100%. Część towaru została dostarczona w tym samym miesiącu, w którym opłacono fakturę pro forma, a druga część w następnym miesiącu. Czy podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową tylko na kwotę za towary, które zostały dostarczone w następnym miesiącu?
Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.
Wyraźne oznaczenie dokumentu wyrazami "faktura pro forma" powoduje, że nie można przypisać mu waloru faktury VAT, gdyż podmiot wystawiający taki dokument jednoznacznie wskazuje, że nie jest to faktura. Wystawienie tego dokumentu nie powoduje zatem skutków w zakresie podatku VAT.
Wielu przedsiębiorców, chcąc usprawnić prowadzenie działalności, zastanawia się, w jaki sposób zmniejszyć ilość faktur wystawianych klientom. Dość oczywistym pomysłem wydają się rozliczenia ze stałymi kontrahentami w cyklach rozliczeniowych i wystawianie faktur na koniec cyklów – zazwyczaj na koniec miesiąca. Takie rozwiązanie wymaga jednak, aby świadczenie usług lub dostawa towaru kwalifikowane było – dla celów podatku VAT – jako sprzedaż ciągła.