Kategorie

VAT, Refaktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta refaktury mediów. Podatnik refakturuje na najemcę koszty mediów. Będzie wystawiał korektę "in minus", gdyż przyjęto błędny odczyt z licznika. Kiedy należy rozliczyć korektę?
Refakturowanie usług a VAT. W lipcu 2021 r. podatnik otrzymał fakturę za usługi pośrednictwa wystawioną w czerwcu 2021 r. Podatnik zamierza refakturować usługę na rzecz innej firmy. Jeśli refaktura zostanie wystawiona w lipcu 2021 r., to kiedy powstanie obowiązek podatkowy VAT z tytułu refaktury usługi pośrednictwa?
Refakturowanie usług - obowiązek podatkowy. Kiedy powstaje obowiązek w podatku VAT przy refakturowaniu usług pośrednictwa?
Refakturowanie podatku od nieruchomości. Podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w efekcie nie podlega odrębnemu „refakturowaniu”. Jednak jeżeli strony umowy dzierżawy lub najmu postanowią, że wynajmujący „przerzuca” koszt podatku od nieruchomości na dzierżawcę (najemcę), wówczas koszt ten stanowi element ceny usługi dzierżawy (najmu). Innymi słowy wartość podatku od nieruchomości stanowi część zapłaty (czynszu) za usługę dzierżawy lub najmu. Dlatego też w takiej sytuacji wydzierżawiający (lub najemce) powinien wystawić fakturę, w której podstawa opodatkowania, to łączna cena (wartość) usługi dzierżawy obejmująca m.in. wartość podatku od nieruchomości, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Koszty podatku od nieruchomości nie mogą bowiem stanowić samodzielnego świadczenia, lecz są elementem podstawowej czynności, jaką jest dzierżawa nieruchomości, zatem co do zasady nie powinny być wykazywane na fakturze w odrębnej pozycji.
Odliczenie VAT z faktur za usługi noclegowe. Od 1 stycznia 2021 r. możliwe jest odliczanie podatku VAT naliczonego od usług noclegowych nabytych przez podatników – wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (w związku z tzw. refakturą usługi). Pozostałe sytuacje, w których dochodzi do nabycia usług noclegowych, tj. w przypadku nabycia przez podatnika do celów jego działalności i wykorzystywanych w tej działalności, nadal nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.
Zasadniczo refakturowanie i zwrot kosztów stanowią, w założeniu, podobne czynności. W obu bowiem przypadkach pojawia się podmiot trzeci, którego rola związana jest z finansowaniem określonego świadczenia. Niemniej klasyfikacja tych świadczeń jest zgoła odmienna na gruncie podatku VAT.
W przypadku usług najmu, dzierżawy, leasingu lub innych usług o podobnym charakterze powszechnie stosowaną praktyką jest przenoszenie kosztów ubezpieczenia przedmiotu umowy na usługobiorcę. Również sprzedawcy proponują ubezpieczenie do oferowanych towarów. Jednak tylko w pierwszym przypadku możliwe jest refakturowanie z zastosowaniem zwolnienia, gdy spełnione są liczne warunki. Natomiast sprzedawca towaru przenosi koszty ubezpieczenia poza VAT.
Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?
Co do zasady podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest sprzedawca, który dostarcza towar bądź świadczy usługę. W mechanizmie odwrotnego obciążenia obowiązek ten przechodzi na nabywcę towaru lub usługi. Jak mechanizm odwrotnego obciążenia wyglądać będzie w sytuacji, gdy jedną ze stron transakcji jest inwestor zastępczy?
Przedsiębiorcy bardzo często mają wątpliwości dotyczące rozliczania na gruncie VAT kosztów zakupu paliwa za granicą. Zasadniczą kwestią pozostaje odpowiedź na pytanie, czy zakupienie paliwa wlewanego na zagranicznej stacji do baku naszego samochodu, w tym w ramach kart paliwowych, podlega opodatkowaniu w kraju, w którym je nalewamy, czy też w Polsce na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?
Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?
Wynajmujemy lokale na biura. Naszym klientom wystawiamy refaktury za media. Czy obowiązek podatkowy powstaje u nas w chwili wystawienia refaktury?