| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP

Ewidencja księgowa

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 04.03.2015

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu. »

Ewidencja księgowa różnic kursowych

Aktualizacja: 20.02.2015

Powstałe w wyniku bilansowej wyceny aktywów i pasywów różnice kursowe są zaliczane bezpośrednio do przychodów (dodatnie różnice) lub kosztów (ujemne różnice) finansowych (art. 30 ust. 4 uor). Należy je ująć w księgach rachunkowych na kontach zespołu 7 przychodów finansowych „Dodatnie różnice kursowe” i kosztów finansowych „Ujemne różnice kursowe” w korespondencji z kontem zespołu 1 lub 2. »

Księgowe ujęcie transakcji związanych ze świadectwami pochodzenia energii elektrycznej

Aktualizacja: 29.12.2014

W ostatnich latach zaobserwować można na polskim rynku co raz dynamiczniejszy rozwój energetyki odnawialnej. Jednym z charakterystycznych elementów tego rynku są funkcjonujące od 1 października 2005 roku, świadectwa pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach, czyli tak zwane świadectwa pochodzenia energii lub zielone certyfikaty. Są one wydawane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 9e Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku – Prawo energetyczne i stanowią podstawę otrzymania wynikających z nich praw majątkowych. »

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Aktualizacja: 20.10.2014

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów. »

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 18.09.2014

Firmy przy zatrudnianiu pracowników mają obowiązek przeprowadzić dla nich szkolenie BHP. Pojawia się zatem pytanie, jak prawidłowo zapisać koszty tego szkolenia w księgach rachunkowych. Czy koszty szkolenia BHP można zaliczyć do kosztów podatkowych? »

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Aktualizacja: 12.09.2014

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego. »

Klasyfikacja Środków Trwałych

Aktualizacja: 08.09.2014

Środki trwałe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, z wyłączeniem aktywów posiadanych przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych. Środki trwałe odpowiednio pogrupowane zawiera Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT). »

Różnice kursowe w ujęciu podatkowym

Aktualizacja: 03.09.2014

Ustawa o rachunkowości reguluje fakt, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów podatkowych. »

Różnice kursowe w ujęciu bilansowym

Aktualizacja: 03.09.2014

Ustawa o rachunkowości w art. 9 wskazuje, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów bilansowych. »

Korygowanie przychodu przy zwrocie towarów

Aktualizacja: 25.08.2014

Niejednokrotnie zdarza się, że przedsiębiorstwa otrzymują zwrot towarów, bądź udzielają rabatów swoim kontrahentom. W którym momencie należy dokonać korekty przychodu wynikającej z tych zdarzeń? »

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 25.08.2014

Koszty zakupu zwiększają cenę nabycia materiałów. Gdy koszty zakupu są nieistotne, materiały i towary mogą być wyceniane w cenie zakupu. Gdy koszty zakupu są nieistotne, można je zaliczyć bezpośrednio w koszty bieżącego okresu. »

Jak wykazywać na dzień bilansowy lokaty bankowe

Aktualizacja: 05.12.2013

Czy lokatę bankową o terminie zapadalności krótszym niż 3 miesiące należy wykazać jako „inne krótkoterminowe aktywa finansowe” (poz. B.III lit. b) czy też jako „środki pieniężne w kasie i na rachunkach” (poz. B.III lit. c)? »

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Aktualizacja: 19.03.2014

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio? »

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Aktualizacja: 17.10.2013

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych? »

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Aktualizacja: 30.09.2013

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? »

POLECANE

PODATKI 2015

Praca

Oferty pracy z praca.pl

Ostatnio na forum

Angielski dla księgowych

Eksperci infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem Infor.pl »