E-podpis. Podpis elektroniczny (e-podpis) jest stosowany w Polsce od 20 lat, ale to w ostatnich miesiącach przeżywa prawdziwy boom. Szczególnie w czasie pandemii stał się rozwiązaniem, które ułatwia wdrożenie na szeroką skalę pracy zdalnej, ale też usprawnia załatwianie spraw urzędowych i bankowych bez wychodzenia z domu. Badania Kantara pokazują, że 28 proc. użytkowników bankowości internetowej chciałoby korzystać z e-podpisu. Dlatego na jego wdrożenie decyduje się coraz więcej firm i instytucji, m.in. największe banki i operatorzy telekomunikacyjni.
Uproszczona restrukturyzacja. Działalność gospodarcza w dobie COVID_19 była sinusoidą dla bardzo skrajnych branż, spośród których część dynamicznie zarysowywała swoją obecność na rynku, jednak wiele sektorów notowało rekordowe spadki, często zderzając się z widmem upadłości. Pandemiczny dorobek prawny okazał się całkiem ciekawą alternatywą wobec dotychczasowych przepisów restrukturyzacyjnych, a nisze najbardziej narażone na lockdown mogły, chociaż w pewnym stopniu, skorzystać z narzędzi pomocowych. Czy istnieje jednak szansa, aby ostatnie przepisy zagościły na dłuższą metę w krajowym prawodawstwie?
Tarcza 7.0 – kody PKD. Rozporządzenie w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (tzw. Tarcza Antykryzysowa 7.0) obowiązuje od 1 lutego 2021 r. W ramach 7. wersji tej Tarczy przewidziano pomoc dla przedsiębiorców działających w 47 branżach o łącznej sumie ok. 5,2 mld zł. Na pomoc rządową, oprócz hotelarzy i restauratorów mogą liczyć także m.in. nauczyciele języków obcych, właściciele pralni czy taksówkarze. Tarcza wprowadza kilka form wsparcia, w tym ponowne postojowe, dotacje w wysokości 5 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów działalności i zwolnienie z opłacania składek. Przepisy tzw. Tarczy 7.0 wyjaśniają eksperci z zakresu prawa gospodarczego z MGM Kancelarii Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu – radca prawny Mariusz Mirosławski, wspólnik Kancelarii oraz radca prawny Anna Zielińska – Jadwiszczok.
Tarcza branżowa - zmiany od 1 lutego 2021 r. Zwolnienie z opłacania składek ZUS za następne dwa miesiące, a także kolejna dotacja dla mikro i małych firm do 5 tys. zł, dodatkowe postojowe oraz dopłata do wynagrodzeń – to kolejne instrumenty pomocy dla przedsiębiorców, które na mocy rozporządzenia Rady Ministrów weszły w życie od 1 lutego 2021 r. Wsparciem zostaną objęte także firmy z branży turystycznej oraz ci przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli swoją działalność w 2020 r. Szacujemy, że pomoc obejmie ponad 300 tys. firm, a jej wartość wyniesie 5,17 mld zł.
Do 31 stycznia 2021 r. najwięksi podatnicy CIT i grupy kapitałowe mają po raz pierwszy złożyć Ministrowi Rozwoju, Pracy i Technologii sprawozdanie o stosowanych przez te podmioty terminach zapłaty w transakcjach handlowych w 2020 roku. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii udzieliło wyjaśnień (odpowiedzi na pytania przedsiębiorców) odnośnie wielu szczegółowych kwestii dotyczących tego nowego obowiązku. Między innymi eksperci MRPiT odpowiedzieli na pytania: Jak należy raportować świadczenie pieniężne, które częściowo zostało uregulowane w terminie zapłaty, a w części po terminie? W jaki sposób świadczenie w częściach powinno być raportowane w sprawozdaniu? Czy jeśli termin płatności wynikający z wystawionej faktury jest inny niż ten wynikający z umowy, to który z terminów powinien być brany pod uwagę przy ocenie, czy płatność była dokonana w ustalonych terminach? Czy w sprawozdaniu trzeba uwzględniać terminy płatności z faktur zaliczkowych i faktur pro forma?
Raportowanie ESG, czyli raportowanie niefinansowe obejmujące np. dbałość firmy o środowisko i kwestie ważne społecznie, ma coraz większe znaczenie. Komisja Europejska będzie dokładać spółkom nowych obowiązków związanych z raportowaniem niefinansowym, m.in. w związku z planowaną już nowelizacją dyrektywy 2014/95/UE, która wprowadzi jednolity, europejski standard raportowania
Brexit. Od 1 stycznia 2021 skończył się okres przejściowy wychodzenia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, w związku z tym wchodzi w życie umowa o handlu i współpracy między UE i UK. Przedsiębiorcy zobowiązani są do realizowania standardowych formalności celnych, wiąże się to z zarejestrowaniem w Krajowej Administracji Skarbowej w celu uzyskania numeru EORI, a następnie składania zgłoszeń, deklaracji celnych, a w konsekwencji do regulowania należności celnych i podatkowych tj. akcyzy i podatku VAT.