REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-firma, Biznes i usługi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany prawa 2022/2023 - 10 najważniejszych zmian dla biznesu i firm

Przedsiębiorcy chcieliby, żeby rok 2023 przyniósł większą stabilność prawa. Z pewnością zmianą na lepsze byłoby ograniczenie tworzenia nowych przepisów. Gdyby nie zmieniały się one co kilka miesięcy wzrosłaby pewność w planowaniu nowych inwestycji, a co za tym idzie pojawiłaby się szansa na progres ekonomiczny. Jak zatem wygląda sytuacja prawna dla biznesu w 2023 roku? Chociaż w porównaniu z latami 2021-2022 nowych regulacji nie wydaje się aż tak wiele, warto zwrócić uwagę na te najważniejsze. W artykule wskazujemy 10 kluczowych nowelizacji z przełomu 2022 i 2023 roku.

Inwestycje w ESG

ESG jest obecnie gorącym trendem w inwestowaniu, ponieważ coraz większa część portfeli zarówno inwestorów indywidualnych, jak i dużych instytucji jest przeznaczana na strategie zrównoważonego rozwoju - wskazuje Dział Analiz Allianz. W ciągu najbliższych kilku lat ESG (środowisko, odpowiedzialność społeczna, ład korporacyjny) stanie się główną siłą napędową rynku – do 2026 roku wartość aktywów ESG będzie rosła o prawie +13% rocznie, osiągając poziom 34 bln USD, podczas gdy wzrost całego rynku wyniesie tylko +4,3%.

Jak wybrać system informatyczny, który obsługuje KSeF?

Skala zmian związanych z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur jest olbrzymia – proces wystawiania i odbierania faktur elektronicznych dotknie niemal każdego. KSeF jest systemem informatycznym, a zatem, by móc z niego skorzystać, należy mieć odpowiednie narzędzia IT służące do wystawiania i odbierania faktur. Nie wystarczy komputer (laptop, tablet, telefon) i podłączenie do Internetu – potrzebne jest jeszcze jedno z dopuszczonych przez Ministerstwo Finansów narzędzi autoryzacyjnych, np. token lub profil zaufany. Najprostszym sposobem komunikacji z KSeF jest udostępniona strona internetowa pozwalająca na zalogowanie się przez przeglądarkę www. Czy to jednak wystarczy, jeśli planujesz komunikację z KSeF w sposób zautomatyzowany i integrujący środowisko wewnętrzne swojej firmy?

Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria

Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?

Nadchodzący w 2024 roku powszechny obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF przyniesie duże zmiany dla wszystkich przedsiębiorców. Wiele firm zadaje sobie teraz pytanie, jak najlepiej komunikować się z rządową platformą? Można to bowiem robić na różne sposoby, w zależności od skali transmitowanych faktur. Już dziś warto rozważyć, które rozwiązanie będzie lepsze dla biznesu.

Inflacja a biznes. Jak firmy radzą sobie z utratą wartości pieniądza?

Inflacja dotyka także biznes. Przykładowo ceny materiałów budowlanych wzrosły w maju 2022 roku o 34 proc. w porównaniu do maja 2021 r. o 23,3 proc. r/r wyniósł wzrost cen produkcji sprzedanej przemysłu, a w transporcie inflację oszacowano na poziomie 21,4 proc. r/r. Branże z najwyższą inflacją, to także te, gdzie bardzo długo czeka się na zapłatę faktury – w przemyśle normą jest miesiąc, w transporcie 60 dni. Firmy starają się uciekać przed inflacją, bo im dłużej przedsiębiorcy czekają na zapłatę, tym te pieniądze są mniej warte.

Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie

Niesamowity entuzjazm na rynku niewymienialnych tokenów (NFT) doprowadził do ogromnego rozwoju tej branży w 2021 roku. Obroty na tym rynku sięgnęły 17,7 mld dol., a w I kwartale br. wartość obrotu NFT wyniosła blisko 7,9 mld dol. – wynika z danych Nonfungible.com. Technologia, która szturmem podbiła rynek sztuki, w tej chwili znajduje też coraz więcej zastosowań biznesowych m.in. wśród marek produkujących dobra luksusowe. Poszczególne państwa przymierzają się też do wprowadzenia regulacji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo handlu kryptoaktywami. – W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie – mówi Piotr Jaśkiewicz, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Biznes i inwestycje zagraniczne w Polsce. Wsparcie dla firm w czasie COVID-19

Cyfrowa i zielona transformacja oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników to klucz do wzrostu inwestycji w polskiej gospodarce. Takie wnioski płyną z konferencji Europejskiego Banku Inwestycyjnego „Inwestycje jako akcelerator zmian”, w której 20 kwietnia 2022 r. uczestniczył wiceminister rozwoju i technologii Mariusz Jerzy Golecki. W dyskusji podkreślano także konieczność transformacji energetycznej polskiej gospodarki i jej energetyczne uniezależnienie od rosyjskich surowców. 61 proc. firm w Polsce otrzymało jakąś formę wsparcia finansowego w odpowiedzi na COVID-19; to nieco więcej niż średnia UE, która wyniosła 56 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).

Uchodźcy z Ukrainy a działalność gospodarcza w Polsce

Czy uchodźcy wojenni z Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce? Obowiązująca już specustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa przewiduje możliwość podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez osoby uciekające przed wojną na Ukrainie o ile mają obywatelstwo ukraińskie i uzyskają w Polsce nr PESEL.

PIT-11 mailem do pracownika

Działy HR i rekruterzy w Polsce coraz chętniej korzystają z rozwiązań online, takich jak elektroniczny obieg dokumentów czy kwalifikowany podpis elektroniczny. Już teraz PIT-11 wielu pracowników otrzymuje drogą elektroniczną. Z kolei PIT-4R jest przyjmowany przez urzędy skarbowe wyłącznie w tej formie. Co jeszcze zmieniło się w sposobie działania działów HR? Jaki wpływ ma na to upowszechnienie kwalifikowanego e-podpisu?

Wzrost cen energii - skutki dla firm IT

Wzrost cen energii - skutki dla firm IT. Przyśpieszona cyfryzacja niefortunnie zbiegła się w czasie z transformacją energetyczną, wzrostem cen gazu oraz kosztów emisji CO2. Dla firm oznacza to w długofalowej perspektywie jedno: utrzymanie infrastruktury IT będzie coraz droższe, a długo odkładane inwestycje w zieloną energię staną się niezbędne.

Rosną ceny energii elektrycznej i koszty przedsiębiorstw - spada konkurencyjność polskich firm

Ceny energii elektrycznej a koszty firm. Średnioważona cena energii elektrycznej we wrześniu była wyższa o ponad 20 proc. niż w sierpniu 2021 r. i o 91 proc. niż we wrześniu 2020 r. Wzrost cen energii uderzy w konkurencyjność polskich firm – wynika z opublikowanej w czwartek analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu

Crowdsourcing można określić jako tzw. mądrość ludu czy wiedzę tłumu. Wbrew pozorom i anglojęzycznej nazwie, zjawisko to miało swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym już w XVIII wieku. Wtedy to brytyjski rząd ogłosił konkurs dla obywateli na opracowanie najlepszego sposobu określania dokładnej pozycji statku na morzu. Ustalono nagrodę w wys. 20 tys. funtów, a proporcjonalnie otrzymywał ją każdy, kto miał choćby minimalny udział w rozwiązanie problemu. To jedna z pierwszych sytuacji, w których pojawiła się idea crowdsourcingu. Jak wykorzystać ją we współczesnym biznesie?

Dział podatkowy w firmie - 6 globalnych trendów

Dział podatkowy w firmie. Działy podatkowe mogą odegrać strategiczną rolę w procesie transformacji biznesowej. Zdaniem połowy liderów działów podatkowych pandemia zwiększyła produktywność pracowników. Na podstawie rozmów z liderami działów podatkowych, eksperci Deloitte wyróżnili sześć trendów, które będą definiować pracę specjalistów podatkowych i finansowych.

Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

Jak rząd powinien wspierać biznes. Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, wzywa polski rząd do podjęcia dalszych kroków w zakresie wspierania odbudowy gospodarczej w Polsce poprzez wdrażanie programów dla sektora MŚP w obszarze cyfryzacji i nowych technologii, wzmacnianie kluczowych zasobów Polski, takich jak wysoko wykwalifikowana pula talentów oraz wspieranie przedsiębiorstw w ich dążeniach do zrównoważonego rozwoju. Sugestie oraz rekomendacje dotyczące dalszego wsparcia przez polski rząd biznesu i rozwoju przemysłu zostały opracowane czerpiąc z szerokiego doświad¬czenia i dogłębnej, specjalistycznej wiedzy członków Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA w Polsce.

Jak chronić dane firmy na pendrive'ach (przenośnych pamięciach USB)?

Ochrona danych. Po 25 latach od premiery oficjalnej specyfikacji USB 1.0, USB pozostaje kamieniem węgielnym w kategorii interfejsu sprzętu komputerowego – poczynając od serwerów, a kończąc na smartfonach. Przenośne pamięci USB zyskały ogromną popularność dzięki prostocie rozwiązania typu plug-and-play. Ta wygoda wiąże się z pewnym kompromisem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. Zabezpieczenia mogą przybrać różne formy: od wykorzystania gotowych do użycia urządzeń szyfrowanych sprzętowo, po bardziej rozbudowane i dopasowane do konkretnej firmy rozwiązania. Jak skutecznie zapewnić ochronę?

Szafy korespondencyjne w firmie - czym są, dlaczego warto je mieć?

Szafy korespondencyjne. Nowe technologie (a w szczególności digitalizacja i automatyzacja) usprawniają zarządzanie dokumentacją w biurze. Pomocne w bezpiecznym obiegu dokumentacji w firmie są np. szafy korespondencyjne - urządzenia, które działają jak paczkomaty.

Które branże rosną najszybciej?

Biotechnologia i fintech to branże, które odnotowują obecnie najszybszą dynamikę wzrostu. Natomiast rynek e-commerce powoli traci dynamikę. Jakie są trendy, które branże czeka rozwój?

Okradanie internetowych kont bankowych przy użyciu funkcji pulpitu zdalnego

Rzecznik Finansowy ostrzegł 5 listopada 2020 r. przed oszustwami z użyciem funkcji zdalnego pulpitu, często wykorzystywanej obecnie m.in. do pracy zdalnej. Do Rzecznika Finansowego trafiają skargi od klientów, którym oszuści okradli internetowe konta bankowe korzystając z funkcji zdalnego pulpitu. Dzieje się to albo przy okazji oferowania możliwości „inwestycji” mającej przynieść krociowe zyski, albo pod pozorem kontaktu przedstawiciela banku czy biura maklerskiego. Rzecznik Finansowy apeluje o ostrożność i rozwagę jeśli znajdziemy się w podobnej sytuacji.

Jakie wyzwania stawiają przed firmami nowe technologie

Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć firmy, jeżeli chodzi o nowoczesne rozwiązania technologiczne? Na jakie bariery prawne skarżą się przedsiębiorcy, którzy chcą wdrażać u siebie nowe innowacyjne rozwiązania?

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

Epidemia COVID-19 zmieniła zasięg korzystania z pracy zdalnej. Wiele firm w krótkim czasie musiało rozbudować swoje rozwiązania oferujące zdalny dostęp, by go umożliwić na taką skalę. Najczęściej stosowaną w tym celu technologią stał się VPN, uznawany za główną metodę uzyskiwania dostępu do firmowych aplikacji i danych spoza siedziby firmy. Jednak VPN nie jest rozwiązaniem wolnym od wad i nie powinien być używany do zapewnienia pracy zdalnej w długoterminowej perspektywie, dla szerokiej gamy pracowników.

Ułatwienia w spłacie pożyczek dla mikrobiznesów

Na łatwiejsze spłacanie pożyczek mogą liczyć firmy, które powstały dzięki programowi „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie”. Mogą skorzystać m.in. z możliwości czasowego zawieszenia działalności gospodarczej, wakacji kredytowych i karencji w spłacie. Rozwiązania są uzupełnieniem rządowej tarczy antykryzysowej.

Jak biznes może wspierać pracowników z Ukrainy w czasach koronawirusa?

Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?

Założenia pakietu antykryzysowego. Jego szacunkowa wartość to 212 mld zł

Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Czarna Księga barier dla biznesu w państwach UE

Ministerstwo Rozwoju przygotowało Czarną Księgę barier, na które polskie firmy napotykają w państwach Unii Europejskiej. Księga zawiera m.in. wskazania w zakresie zabezpieczenia kwot na przyszły podatek, gdzie podkreśla się, że problemem jest przede wszystkim praktyka organów krajowych i długie terminy zwrotu zabezpieczonych środków, a nie przepisy prawne, co jednak w efekcie ogranicza swobodne świadczenie usług.

Znamy wyniki programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

Wielka Gala Finałowa programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” wpisała się już w kalendarz najważniejszych wydarzeń biznesowych w Polsce. 22 listopada 2019 r. już po raz 22. odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów „Przedsiębiorstwo Fair Play”. W obecności ok. 600 gości – nie tylko uczestników, partnerów i organizatorów programu, ale też przedstawicieli władz państwowych, samorządowych, organizacji z otoczenia biznesu oraz mediów, certyfikaty trafiły do 250 przedsiębiorstw, które pozytywnie przeszły weryfikację w zakresie stosowania zasad etyki biznesu. Patronem medialnym tegorocznej edycji programu był Infor.

Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT

Czynności, polegające na świadczeniu usług umożliwiających udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych, nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, ale podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%. Usługi takie nie stanowią bowiem usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne.

Wynagrodzenia testerów oprogramowania

Coraz więcej ofert pracy w serwisach rekrutacyjnych, zarobki zbliżone do wynagrodzeń programistów, szybkie awanse z podwyżkami, a do tego wszystkiego - znacznie niższy próg wejścia do branży. Popyt na testerów oprogramowania (automatyzujących) jest tak duży, że firmy zatrudniają nawet osoby bez doświadczenia. Ile zarabia tester?

Klienci PKO BP z dostępem do e-administracji publicznej

PKO Bank Polski poinformował, że udostępnia klientom możliwość logowania się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów i haseł, używanych do internetowego portalu bankowego.

Trwają prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego

Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował, że prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego trwają - przede wszystkim w Ministerstwie Finansów, ale także w resorcie cyfryzacji - już od dłuższego czasu, choć nie zostały jeszcze ukonkretnione. Dochody z takiego podatku nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2020 r.

Strategia lean - nauka przez działanie

Do podstawowych umiejętności lidera lean – bez względu na to, czy zarządza pięcioma osobami, czy wielomiliardową firmą – należy osobiste przewodzenie wysiłkom kaizen. Wiąże się to z pozyskiwaniem i angażowaniem do współpracy innych ludzi, którzy zechcą podążać wytyczonym tropem zmian, wspólnie uznanych za niezbędne.

XXII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

XXII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” odbędzie się pod znakiem innowacji, pod hasłem przewodnim „Ciekawi jutra”. Doceniane będą nie tylko przedsiębiorstwa dbające o relacje z interesariuszami, ale także te nastawione na nieustanny rozwój, stale poszerzające swoją ofertę i jej jakość, oferujące nowe, lepsze towary bądź usługi. Patronat medialny nad tegoroczną edycją objął Infor. Zapraszamy Państwa do udziału w programie!

"Podpisywarka" na Profilu Zaufanym - podpisz elektronicznie dokument składany do urzędu

Obywatel, który chce wysłać podpisany przez siebie dokument do urzędu może to zrobić elektronicznie – i nie chodzi tu wcale o popularne pismo ogólne. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe, proste rozwiązanie - "Podpisywarkę". Dzięki niemu można podpisać dokument Profilem Zaufanym, a później wysłać go choćby mailem. To ważna informacja np. dla organizacji takich jak np. stowarzyszenia, czy inne organizacje pozarządowe, które do końca marca, drogą elektroniczną powinny złożyć sprawozdania finansowe.

Szacunek do faktury VAT to podstawa uczciwego biznesu

Bez szacunku do faktury VAT nie będzie prawdziwej gospodarki ani … przyzwoitości w polityce – pisze profesor Witold Modzelewski.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r.

Wydaje się, że w ostatnim roku więcej niż zwykle uwagi poświęcono problemom społecznym i środowiskowym, co jest wyraźnym sygnałem alarmowym, że sytuacja jest poważna i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia plastikiem i odpadami czy kryzys wodny to pojęcia, które na stałe weszły do debaty publicznej. Cieszy fakt, że o problemach zaczyna się rozmawiać, ale biorąc pod uwagę ich skalę, dużo istotniejsze jest to, jaka będzie rzeczywista reakcja poszczególnych instytucji, rządów i sektorów, w tym jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych, czyli biznesu - komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r.

Rok 2018 przyniósł kilka programów rządowych adresowanych do przedsiębiorców, których celem było poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie stawki podatku CIT dla małych przedsiębiorców miały odciążyć małe firmy, w rzeczywistości jednak nieliczne ułatwienia zostały zastąpione przez kolejne opresyjne akty prawne i rosnącą biurokrację.

Dyrektor finansowy (CFO) a transformacja cyfrowa firm

Z globalnego badania firmy doradczej Accenture wynika, że dyrektorzy finansowi (CFO) oprócz zwykłych obowiązków dot. nadzorowania finansów pełnić będą kluczową rolę w cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Już aktualnie 76 proc. CFO ocenia, że rola i zakres ich obowiązków ulegają istotnym zmianom i coraz więcej czasu zajmuje im uczestnictwo w realizacji inwestycji cyfrowych w ich firmach.

Zarządzanie projektami – skąd się wzięło i dokąd zmierza?

Projekty, w różnorodnych postaciach, były realizowane od zarania dziejów. Przykładami mogą tu być zakładanie osad, budowa dróg, przygotowywanie i prowadzenie wojen i słynne budowle: piramidy egipskie, mur chiński czy wieża Babel. Projektami tymi nie zarządzano jednak za pomocą takich metod, jak obecnie. Zrealizowano je dzięki ogromnemu wysiłkowi wielu ludzi, którzy nie tworzyli zespołu projektowego zarządzanego przez kierownika projektu, a nazwisko żadnego z wykonawców nie przeszło do historii.

Zakaz handlu w niedziele - 11 marca nie zrobimy zakupów

Zgodnie z ustawą ograniczającą handel w niedziele, która obowiązuje od 1 marca br., 11 marca jest pierwszą niedzielą, kiedy nie zrobimy zakupów w większości sklepów. W każdym miesiącu tego roku dwie niedziele będą handlowe - pierwsza i ostatnia, wobec czego Polacy będą mogli zrobić zakupy w 21 niedziel.

Listonosz z tabletem pomoże założyć Profil Zaufany

W placówkach Poczty Polskiej na terenie całego kraju (jest ich prawie 4,7 tys.) można zakładać Profil Zaufany, który pozwala załatwić większość spraw urzędowych przez internet. Profil zaufany będą mogli założyć także mieszkańcy tych miejscowości, które są wykluczone cyfrowo i do tej pory nie miały takiej możliwości. Poczta Polska pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi założenie profilu na tablecie, w który będzie wyposażony listonosz. Poczta Polska chce być pierwszym partnerem dla instytucji rządowych w rozwijaniu e-administracji i cyfrowych usług dla obywateli Polski.

Opodatkowanie CIT firm technologii cyfrowych

Państwa UE, OECD a także np. Stany Zjednoczone mają problem z efektywnym opodatkowaniem dochodów firm takich jak Facebook, Google i inne, które oferują swoje usługi cyfrowe przez internet de facto na całym świecie a mają siedzibę w jednym państwie. W gospodarce cyfrowej działalność może być prowadzona zdalnie, poza jurysdykcją podatkową, w której osiągane są zyski. Bardzo często nie ma bowiem znaczenia z jakiego miejsca świadczymy, np. e-usługi - mówi Agnieszka Wnuk, doradca podatkowy, starszy menedżer w Crido Taxand.

Kupieckie kung fu – jak negocjować i zachować wiarygodność?

W języku chińskim kung fu oznacza między innymi biegłość, osiągnięcie wysokiego stopnia specjalizacji i umiejętności w dowolnej dziedzinie. Jak odpowiednie przygotowanie i dobór technik działania może pomóc w mistrzostwie w negocjacjach?

Usługi niematerialne w kosztach podatkowych - zmiany od 2018 roku

Obowiązujące od początku 2018 roku zmiany w podatku CIT ograniczają m.in. prawo zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi niematerialne (np. doradcze). Podatnicy mają sporo wątpliwości odnośnie tych nowych przepisów, np. jakie konkretnie usługi rozumiane są jako niematerialne. Ponadto nowe przepisy CIT wprowadziły ograniczenia dotyczące odliczania kosztów finansowania zewnętrznego.

Wzrost kosztów działalności i obciążeń podatkowych w 2018 r.

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad czterech na pięciu przedsiębiorców zakłada wzrost kosztów działalności w 2018 roku w porównaniu do roku ubiegłego. Natomiast zdaniem trzech czwartych przedsiębiorców w 2018 roku wzrosną również obciążenia podatkowe. Pomimo rosnących kosztów i podatków blisko czterech na pięciu przedsiębiorców zamierza w tym roku zwiększyć wynagrodzenia.

Usługi informatyczne wykonywane etapami - kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT

Firma informatyczna świadczy usługi wdrożeniowe. Usługa składa się z kilku etapów, przy czym każdy zakończony etap jest potwierdzony przez podpisanie protokołu odbioru prac. Kiedy w takiej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy? Czy ma znaczenie data podpisania protokołu?

Tylko co 10. polska firma korzysta z Cloud Computing - niewiedza blokuje rozwój

Całkowita wartość dochodów globalnego rynku publicznej chmury obliczeniowej w 2020 roku może osiągnąć 411 mld dolarów, a w samym tylko 2017 około 260,2 mld. Dane dla Polski mówią o rynku wielkości 200 mln dolarów i dobrej dynamice wzrostu, ale jednocześnie GUS podaje, że zaledwie 10 proc. ogółu polskich firm korzysta z rozwiązań Cloud Computing. Największą barierą wciąż pozostaje niewiedza, bo ceny usług chmurowych tanieją z roku na rok.

Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Wydatki poniesione w związku z nabyciem stroju biznesowego (np. garnitur i koszule) ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 września 2017 r. To wyjątek w utrwalonej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utrzymującej, że elegancka garderoba – jakkolwiek użytkowana w celach służbowych – stanowi rzecz ściśle osobistą i jako nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi

Zdaniem prof. Elżbiety Mączyńskiej, prezesa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przygotowany w Ministerstwie Rozwoju projekt ustawy, przewidujący ponad 50 uproszczeń dla firm, jest rozwiązaniem probiznesowym, sprzyjającym zmniejszaniu szarej strefy, a także zwiększaniu aktywizacji zawodowej Polaków.

REKLAMA