REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-firma, Ochrona danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy każde naruszenie RODO daje prawo do odszkodowania?

Aby uzyskać odszkodowanie z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych (RODO), trzeba wykazać trzy zasadnicze przesłanki: naruszenie RODO, szkodę majątkowa lub niemajątkową wynikającą z tego naruszenia i związek przyczynowy między szkodą a naruszeniem.

RODO - czym jest prawo do uzyskania kopii danych osobowych. Wyrok TSUE z 4 maja 2023 r.

Prawo do uzyskania „kopii” danych osobowych oznacza przekazanie osobie, której dane dotyczą, wiernej i zrozumiałej kopii wszystkich tych danych. Prawo to obejmuje prawo do uzyskania kopii fragmentów dokumentów, całych dokumentów lub wyciągów z baz danych, które zawierają te dane, jeżeli jest to niezbędne, aby umożliwić osobie, której dane dotyczą, skuteczne wykonywanie praw przyznanych jej przez RODO.

TikTok wdroży nowe zasady ochrony danych osobowych w Europie w latach 2023-2024. Projekt "Clover"

TikTok wdroży projekt "Clover", który zapewni użytkownikom w Europie nowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji. Firma planuje również wybudowanie w 2023 roku trzech centrów danych - dwóch w Irlandii oraz jednego w Norwegii - o szacunkowej wartości 1,2 mld euro.

Jak wybrać system informatyczny, który obsługuje KSeF?

Skala zmian związanych z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur jest olbrzymia – proces wystawiania i odbierania faktur elektronicznych dotknie niemal każdego. KSeF jest systemem informatycznym, a zatem, by móc z niego skorzystać, należy mieć odpowiednie narzędzia IT służące do wystawiania i odbierania faktur. Nie wystarczy komputer (laptop, tablet, telefon) i podłączenie do Internetu – potrzebne jest jeszcze jedno z dopuszczonych przez Ministerstwo Finansów narzędzi autoryzacyjnych, np. token lub profil zaufany. Najprostszym sposobem komunikacji z KSeF jest udostępniona strona internetowa pozwalająca na zalogowanie się przez przeglądarkę www. Czy to jednak wystarczy, jeśli planujesz komunikację z KSeF w sposób zautomatyzowany i integrujący środowisko wewnętrzne swojej firmy?

Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji

Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.

Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria

Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?

Nadchodzący w 2024 roku powszechny obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF przyniesie duże zmiany dla wszystkich przedsiębiorców. Wiele firm zadaje sobie teraz pytanie, jak najlepiej komunikować się z rządową platformą? Można to bowiem robić na różne sposoby, w zależności od skali transmitowanych faktur. Już dziś warto rozważyć, które rozwiązanie będzie lepsze dla biznesu.

PIT-11 mailem do pracownika

Działy HR i rekruterzy w Polsce coraz chętniej korzystają z rozwiązań online, takich jak elektroniczny obieg dokumentów czy kwalifikowany podpis elektroniczny. Już teraz PIT-11 wielu pracowników otrzymuje drogą elektroniczną. Z kolei PIT-4R jest przyjmowany przez urzędy skarbowe wyłącznie w tej formie. Co jeszcze zmieniło się w sposobie działania działów HR? Jaki wpływ ma na to upowszechnienie kwalifikowanego e-podpisu?

Ochrona danych osobowych w 2022 roku – co nowego? Wyjątkowa Konferencja z okazji Dni ODO i IOD – 26 stycznia

W dniu Inspektorów Ochrony Danych (26 stycznia 2022 r.) odbędzie się Konferencja „Ochrona Danych Osobowych – Wyzwania 2022” zorganizowana przez Kancelarię Radców Prawnych – Lubasz i Wspólnicy. Wydarzenie obejmie dwa panele dyskusyjne, w których udział wezmą uznani specjaliści z dziedziny ochrony danych osobowych. Konferencja będzie miała miejsce w przestrzeni online, a udział w niej ma charakter otwarty i bezpłatny. Patronat medialny nad Konferencją objął portal infor.pl.

Email służbowy a RODO - zasady przechowywania danych w skrzynce mailowej

Email służbowy a RODO. Zasada ograniczenia przechowywania (jak i pozostałe wskazane w art. 5 RODO) może być wykorzystywana do wszystkich, innych niż dane osobowe, danych przez nas gromadzonych (czy to w życiu prywatnym czy zawodowym). Dotyczy to również danych przechowywanych w służbowej skrzynce mailowej.

Czy pracodawca może żądać od pracownika informacji o szczepieniu przeciw Covid-19?

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych zakazuje, co do zasady, przetwarzania danych dotyczących zdrowia. Jednak zakaz ten nie jest bezwzględny, a RODO przewiduje szereg wyjątków od niego. Jednym z nich jest wyjątek legalizujący przetwarzanie tych danych m.in. do celów profilaktyki zdrowotnej, medycyny pracy etc., przy czym ma się to odbywać w warunkach określonych w RODO – przekonują Mateusz Janion oraz Klaudia Jędrzejczyk, prawnicy z kancelarii Loewen Legal Hub.

RODO II - rozporządzenie o e-Prywatności

RODO II. Komunikatory, internet rzeczy, hot spoty to najważniejsze obszary działania rozporządzenia o e-Prywatności, zwanego RODO II. To będzie rewolucja w przetwarzaniu informacji o nas w sieci - ocenia prezes Stowarzyszenia Prawa Nowych Technologii Xawery Konarski.

Jak chronić dane firmy na pendrive'ach (przenośnych pamięciach USB)?

Ochrona danych. Po 25 latach od premiery oficjalnej specyfikacji USB 1.0, USB pozostaje kamieniem węgielnym w kategorii interfejsu sprzętu komputerowego – poczynając od serwerów, a kończąc na smartfonach. Przenośne pamięci USB zyskały ogromną popularność dzięki prostocie rozwiązania typu plug-and-play. Ta wygoda wiąże się z pewnym kompromisem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. Zabezpieczenia mogą przybrać różne formy: od wykorzystania gotowych do użycia urządzeń szyfrowanych sprzętowo, po bardziej rozbudowane i dopasowane do konkretnej firmy rozwiązania. Jak skutecznie zapewnić ochronę?

Szafy korespondencyjne w firmie - czym są, dlaczego warto je mieć?

Szafy korespondencyjne. Nowe technologie (a w szczególności digitalizacja i automatyzacja) usprawniają zarządzanie dokumentacją w biurze. Pomocne w bezpiecznym obiegu dokumentacji w firmie są np. szafy korespondencyjne - urządzenia, które działają jak paczkomaty.

Okradanie internetowych kont bankowych przy użyciu funkcji pulpitu zdalnego

Rzecznik Finansowy ostrzegł 5 listopada 2020 r. przed oszustwami z użyciem funkcji zdalnego pulpitu, często wykorzystywanej obecnie m.in. do pracy zdalnej. Do Rzecznika Finansowego trafiają skargi od klientów, którym oszuści okradli internetowe konta bankowe korzystając z funkcji zdalnego pulpitu. Dzieje się to albo przy okazji oferowania możliwości „inwestycji” mającej przynieść krociowe zyski, albo pod pozorem kontaktu przedstawiciela banku czy biura maklerskiego. Rzecznik Finansowy apeluje o ostrożność i rozwagę jeśli znajdziemy się w podobnej sytuacji.

Pracownik musi wiedzieć o monitoringu wizyjnym

Urząd Ochrony Danych Osobowych wyjaśnia, że pracownik powinien otrzymać od pracodawcy informację o stosowaniu w zakładzie pracy monitoringu wizyjnego oraz o terenie i pomieszczeniach nim objętym. Monitoring wizyjny nie może nagrywać dźwięku. Stosowanie kamer rejestrujących również dźwięk może, w przypadkach nieuregulowanych przepisami prawa, zostać uznane za naruszenie prywatności oraz za nadmiarową formę przetwarzania danych.

Jakie wyzwania stawiają przed firmami nowe technologie

Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć firmy, jeżeli chodzi o nowoczesne rozwiązania technologiczne? Na jakie bariery prawne skarżą się przedsiębiorcy, którzy chcą wdrażać u siebie nowe innowacyjne rozwiązania?

RODO w biurze rachunkowym – jak chronić dane osobowe klientów?

Ochrona danych osobowych klientów biur rachunkowych w zgodzie z RODO to temat niezwykle istotny i obszerny. W naszym artykule postaramy się rozwiać najczęściej pojawiające się obecnie wątpliwości.

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

Epidemia COVID-19 zmieniła zasięg korzystania z pracy zdalnej. Wiele firm w krótkim czasie musiało rozbudować swoje rozwiązania oferujące zdalny dostęp, by go umożliwić na taką skalę. Najczęściej stosowaną w tym celu technologią stał się VPN, uznawany za główną metodę uzyskiwania dostępu do firmowych aplikacji i danych spoza siedziby firmy. Jednak VPN nie jest rozwiązaniem wolnym od wad i nie powinien być używany do zapewnienia pracy zdalnej w długoterminowej perspektywie, dla szerokiej gamy pracowników.

Czy badanie temperatury pracowników oraz gości hotelowych jest zgodne z RODO?

5 maja 2020 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował opinię na temat sprawdzania temperatury ciała pracownikom oraz gościom hotelowym w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19. W związku z przeprowadzanym aktualnie zmniejszaniem obostrzeń, wielu przedsiębiorców planuje powrót pracowników z pracy zdalnej (home office) lub telepracy do pracy w biurze. Ze względu na to, iż pandemia nadal trwa, powstały wątpliwości czy przed dopuszczeniem pracowników do pracy można badać im temperaturę ciała. Wydane przez PUODO wyjaśnienia rozwiewają jedynie część wątpliwości w tym temacie.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

1% dla OPP a RODO

Rozpoczął się okres rozliczeniowy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) za rok 2019. Wielu podatników PIT przekaże kwotę 1% należnego podatku na organizację pożytku publicznego (OPP). Przy tej okazji Prezes UODO przypomina, że jeżeli podatnik w rozliczeniu rocznym wyraził zgodę na przekazanie jego danych organizacji, to może ona je przetwarzać np. po to, by np. podziękować darczyńcy w imieniu obdarowanego.

RODO 2020 - wytyczne EROD dot. przetwarzania danych osobowych przy pomocy urządzeń wideo

29 stycznia 2020 r., podczas 17. posiedzenia plenarnego, Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) przyjęła m.in.: ostateczną wersję wytycznych dotyczących przetwarzania danych osobowych za pośrednictwem urządzeń wideo (po publicznych konsultacjach), wytyczne w sprawie pojazdów połączonych, opinie w sprawie wymogów akredytacji podmiotów monitorujących przestrzeganie kodeksów postępowania oraz opinie na temat projektu wymogów akredytacji podmiotów certyfikujących, które są pierwszymi opiniami na ten temat przyjętymi przez Radę.

Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłosił plan kontroli sektorowych na 2020 rok. W najbliższych miesiącach pod lupą znajdą się m.in. instytucje finansowe wykonujące kopie dowodów osobistych. Z czego wynikają kontrole w tym zakresie i kto jeszcze może spodziewać się wizyty kontrolerów?

Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT

Czynności, polegające na świadczeniu usług umożliwiających udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych, nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, ale podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%. Usługi takie nie stanowią bowiem usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne.

Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów

Po blisko półtora roku obowiązywania RODO warto dokonać przeglądu najczęściej występujących naruszeń związanych z ochroną danych i kar jakie w następstwie tego zostały nałożone przez organy nadzorcze w poszczególnych krajach członkowskich. W samej Polsce od 25 maja 2018 roku do organu wpłynęło co najmniej 8 000 skarg. Prezes UODO wydał już ponad 886 decyzji, z czego jedynie 3 nakładały na administratorów kary pieniężne. Przy czym łączna wysokość kar pieniężnych wyniosła blisko 3 miliony zł. W pozostałych krajach UE sytuacja wygląda podobnie – organy stosują „bat pieniężny” raczej w ostateczności. Jakiego rodzaju naruszenia najczęściej skutkowały najsurowszymi konsekwencjami?

Kontakt telefoniczny w celach marketingowych a RODO - brak zgody to nie to samo, co sprzeciw

Przed wejściem w życie RODO organizatorzy tzw. „pokazów” (garnków, odkurzaczy, pościeli etc.), banki oraz m. in. operatorzy telefonii komórkowej kontaktowali się ze swoimi klientami prezentując przy okazji oferty handlowe i kusząc szeregiem oferowanych korzyści. Wejście w życie RODO miało taki proceder ukrócić i poddać pod weryfikację podstawy tego rodzaju działań marketingowych. Skutkować to miało sytuacją w której nawet jeśli ww. instytucje posiadały jakiekolwiek zgody marketingowe, najpewniej na gruncie dokonanych zmian w przepisach o ochronie danych osobowych – nie spełniały już one aktualnie obowiązujących wymogów. Z tego powodu w niektórych sektorach gospodarki (m. in. w bankowości) masowo zaczęto wysyłać wiadomości mailowe z prośbą o wyrażenie zgód marketingowych, które w znacznej większości pozostały bez odpowiedzi/reakcji klientów. Nie przeszkodziło to jednak w tym, aby kontakt marketingowy nadal był podejmowany.

RODO SUMMIT 2019

Rödl & Partner zaprasza na konferencję (26 listopada 2019 r. w Warszawie) dedykowaną tym wszystkim, których interesują konkretne rozwiązania na styku prawa, technologii i bezpieczeństwa w kontekście RODO. Skierowane jest zarówno do ekspertów przetwarzania danych osobowych, jak i do osób zarządzających firmami, czy prowadzących projekty. Infor.pl objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Wynagrodzenia testerów oprogramowania

Coraz więcej ofert pracy w serwisach rekrutacyjnych, zarobki zbliżone do wynagrodzeń programistów, szybkie awanse z podwyżkami, a do tego wszystkiego - znacznie niższy próg wejścia do branży. Popyt na testerów oprogramowania (automatyzujących) jest tak duży, że firmy zatrudniają nawet osoby bez doświadczenia. Ile zarabia tester?

Klienci PKO BP z dostępem do e-administracji publicznej

PKO Bank Polski poinformował, że udostępnia klientom możliwość logowania się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów i haseł, używanych do internetowego portalu bankowego.

Jak żyć, czyli kontrola Prezesa UODO w praktyce – śniadanie biznesowe 29 października w Warszawie

Rödl & Partner zaprasza na bezpłatne śniadanie biznesowe, na którym zostaną przedstawione zasady i praktyka postępowania kontrolnego Prezesa UODO. Ponadto omówione zostaną wydane dotąd przez Prezesa UODO decyzje i nałożone kary, a także odpowiedzialność administracyjnoprawna, cywilnoprawna i karnoprawna przedsiębiorców za naruszenie obowiązków dot. przetwarzania danych osobowych. Infor.pl objął patronat nad tym wydarzeniem.

Konwent „ODO” i pierwsze polskie targi ochrony danych osobowych – 19 listopada w Łodzi

„D(RODO)wskazy, czyli nowe kierunki ochrony danych w biznesie” – to hasło przewodnie VIII edycji Konwentu Ochrony Danych i Informacji 2019, który odbędzie się 19 listopada 2019 r. w Hali EXPO w Łodzi. Portal infor.pl objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

Przepisami RODO nałożono na administratorów ogólny obowiązek wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych, a także aby przetwarzanie danych było bezpieczne z perspektywy prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane. Ustaleniu, jakie środki będą najbardziej odpowiednie dla celu zapewnienia zgodności i w najlepszy sposób zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania służy analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, którą można przeprowadzić również z wykorzystaniem aplikacji GDPR Risk Tracker.

Trwają prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego

Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował, że prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego trwają - przede wszystkim w Ministerstwie Finansów, ale także w resorcie cyfryzacji - już od dłuższego czasu, choć nie zostały jeszcze ukonkretnione. Dochody z takiego podatku nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2020 r.

Prawie 3 miliony złotych kary za naruszenie przepisów RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał decyzję nakładającą karę finansową w wysokości ponad 2,8 mln zł (660 000 EUR) za naruszenie przepisów RODO. Kara nałożona została na sklep internetowy Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne (w zakresie monitorowania potencjalnych zagrożeń dotyczących nietypowych zachowań w sieci) i techniczne (w zakresie zabezpieczeń), które skutkowały uzyskaniem przez osobę nieupoważnioną dostępu do bazy danych klientów.

Kiedy bank ma prawo kserować dowód osobisty - wytyczne UODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezentuje wykładnię, że art. 112b ustawy Prawo bankowe nie pozwala bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości.

Kary za naruszenia RODO – lato 2019

Pomimo trwających wakacji, organy nadzorcze w całej Unii Europejskiej intensywnie kontrolują przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przepisów unijnych i krajowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Kontrole te doprowadziły w ostatnim czasie do nałożenia kolejnych kar za naruszenia. Jakie praktyczne wnioski płyną z tych postępowań dla polskich przedsiębiorców?

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

Coraz więcej zgód na przetwarzanie danych osobowych

Prośby o kolejne zgody na przetwarzanie danych osobowych i zmiany w procedurach wewnętrznych podmiotów świadczących usługi on-line, to wynik nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Wiele firm musi ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z obowiązującym prawem oraz zmienić zasady przyjęte przy wdrażaniu RODO. Większość przepisów tej nowelizacji weszło w życie 4 maja 2019 r.

Jak RODO zmieniło polskie firmy

Wejście w życie nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) skutkowało istotnymi zmianami w 89% polskich firm – tak wynika z przygotowanego przez EY Polska raportu „Rok z RODO. Stosowanie RODO w firmach – szanse i zagrożenia”.

Zmiany w RODO od 4 maja 2019 r. istotne dla banków i ich klientów

4 maja wszedł w życie pakiet zmian legislacyjnych dostosowujących polskie prawo do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) tzw. RODO. Jedną z istotniejszych zmian ustawodawca wprowadził w obszarze prawa bankowego, precyzując warunki oceny zdolności kredytowej klientów przez banki (oraz inne instytucje pożyczkowe) przy udzielaniu kredytów i pożyczek.

Czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych?

Kwestia czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez pracodawcę stała się kanwą rozstrzygnięcia jednego z sądów pracy. Pracownik odmówił podpisania kilku oświadczeń związanych z ochroną danych osobowych, a pracodawca z tego powodu rozwiązał z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia.

Prezes UODO nakłada wysoką karę za brak realizacji obowiązku informacyjnego

Choć minęło już trochę czasu od ogłoszenia decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO), którą dr Edyta Bielak–Jomaa nałożyła pierwszą karę finansową na spółkę Bisnode Polska Sp. z o.o. (dalej: Spółka), komentarze wciąż nie cichną.

"Podpisywarka" na Profilu Zaufanym - podpisz elektronicznie dokument składany do urzędu

Obywatel, który chce wysłać podpisany przez siebie dokument do urzędu może to zrobić elektronicznie – i nie chodzi tu wcale o popularne pismo ogólne. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe, proste rozwiązanie - "Podpisywarkę". Dzięki niemu można podpisać dokument Profilem Zaufanym, a później wysłać go choćby mailem. To ważna informacja np. dla organizacji takich jak np. stowarzyszenia, czy inne organizacje pozarządowe, które do końca marca, drogą elektroniczną powinny złożyć sprawozdania finansowe.

Przetwarzanie danych osobowych internautów – wysoka kara dla Google

21 stycznia 2019 r. francuski organ nadzorczy (La Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés, CNIL – odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Danych Osobowych), wydał decyzję wobec spółki Google LLC, w której stwierdził, że nie przestrzega ona przepisów z zakresu ochrony danych osobowych. CNIL dopatrzył się szeregu naruszeń, za które nałożył na Google karę pieniężną w wysokości 50 milionów Euro. To pierwsza tak wysoka kara za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

OPP nie może udostępniać danych osobowych darczyńców 1 proc. PIT

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) poinformował 6 lutego 2019 r., że organizacja pożytku publicznego (OPP) nie ma podstaw prawnych do udostępnienia danych darczyńców osobom obdarowanym, chyba że pozyskana byłaby na ten cel uprzednia zgoda.

RODO - przetwarzanie i ochrona danych osobowych osób rekrutowanych

23 stycznia 2019 roku Minister Cyfryzacji wydał objaśnienia prawne dla przedsiębiorców, dotyczące przetwarzania danych osobowych osób rekrutowanych, zawartych w CV czy listach motywacyjnych. Materiał ten jest istotną wskazówką dla działów kadrowych w procesach związanych z poszukiwaniem i zatrudnieniem kandydatów. Co ważniejsze, zastosowanie się do objaśnień daje przedsiębiorcy gwarancję uniknięcia kar związanych z nieprzestrzeganiem przepisów RODO.

I co z tymi karami…? Czyli pierwsze pół roku stosowania RODO

25 maja 2018 roku większość podmiotów przetwarzających dane osobowe drżało z obawy przed stosowanie przepisów RODO. Strach spowodowany był przede wszystkim bardzo wysokimi sankcjami finansowymi za naruszenia związane z przetwarzaniem danych osobowych, które mogą sięgać nawet 20 000 000 euro (tudzież 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa). Dziś większość podmiotów przetwarzających zaczyna pytać o to „co właściwie z tymi karami”, czy jakiekolwiek decyzje zostały już wydane przez Organ, czy kary są wysokie i przede wszystkim za jakie naruszenia są orzekane?

RODO po 6 miesiącach – prywatność w cenie

Minęło przeszło sześć miesięcy od 25 maja 2018 roku, tj. od rozpoczęcia stosowania RODO, czyli Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych. Około 58 proc. konsumentów przyznaje, że nowa regulacja wymogła na nich większą ostrożność w dzieleniu się danymi osobowymi z organizacjami. Natomiast prawie połowa firm deklaruje, że dokonała znaczących inwestycji związanych z dostosowywaniem działalności do wymogów RODO.

RODO – kiedy i jak należy stosować przepisy?

RODO, czyli inaczej rozporządzenie o ochronie danych osobowych, (ang. General Data Protection Regulation, GDPR) – to rozporządzenie Unii Europejskiej, zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. RODO obowiązuje od dnia 25 maja 2018 roku, nakładając tym samym na firmy i instytucje szczególne obowiązki w dziedzinie ochrony poufnych danych swoich klientów, kontrahentów czy pacjentów.

REKLAMA