Kategorie

Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W przypadku gdy kwoty stosowane na fakturze do określenia podstawy opodatkowania są w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
Czy faktury otrzymane drogą elektroniczną, mailem w formacie PDF lub JPG bądź pobrane z serwera kontrahenta, a następnie drukowane i przechowywane w wersji papierowej, uprawniają do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur?
Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.
Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nadal są przedmiotem wielu wątpliwości oraz powodują licznie trudności po stronie podatników. Dotyczy to przykładowo wprowadzonego do ustawy o VAT przepisu art. 106j ust. 3, który reguluje zasady wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących udzielenie opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych (lub świadczonych) na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.
Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.
Osoby niepełnosprawne mogą odliczyć od dochodu wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych (tzw. ulga rehabilitacyjna), w katalogu tych wydatków mieszczą się również wydatki na leki. W jaki sposób prawidłowo dokumentować wydatki poniesione na leki przez osoby niepełnosprawne?
Stosowanie e-faktury umożliwia obniżanie kosztów operacyjnych. Dlatego też w krajach wysoko rozwiniętych stała się ona dominującą formą fakturowania. Także w Polsce, e-faktura szybko się upowszechnia, szczególnie po zliberalizowaniu przepisów w zakresie jej stosowania w obiegu gospodarczym. Od 1 stycznia 2013 roku faktury elektroniczne nie muszą już być podpisane ani bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, ani żadnym innym. Jednak taka forma pozwala dodatkowo zabezpieczyć e-fakturę.
Obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. zmiany w zakresie VAT dotyczące refakturowania sprawiły, że podatnicy zaczęli stawiać pytania o zasady regulujące prawidłowy sposób postępowania w takich przypadkach. W rachunkowości możliwe są dwa schematy refakturowania. Z przedstawionych księgowań wynika różnica między tymi schematami. W pierwszym przypadku mamy zakup i sprzedaż, w drugim operacja „przechodzi” przez księgowość bez zahaczania o koszty i przychody.
W Polsce bardzo powoli rozwija się rynek e-faktur. Nie jest to jednak spowodowane barierami technologicznymi ani prawnymi. Jakie przyczyny hamują rozwój polskiego rynku e-faktur?
Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?
Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.
Aktualnie nie trzeba umieszczać symboli PKWiU na fakturach. Jedynie w przypadku towarów i usług zwolnionych z VAT trzeba podać podstawę prawną tego zwolnienia. Taką podstawą prawną będzie przede wszystkim przepis ustawy o VAT, rozporządzenia wykonawczego, czy dyrektywy 2006/112/WE ale można także wskazać symbol PKWiU danego towaru lub usługi.
Odliczenie podatku naliczonego jest możliwe po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z dokonaną dostawą towaru.
Organy podatkowe potwierdzają, że podatnicy VAT mogą archiwizować dokumenty otrzymane w formie papierowej w archiwum elektronicznym – poprzez umieszczanie w nim skanów dokumentów – o ile system ten będzie spełniał wymogi ustawowe.
Czy jest możliwe, żeby firma zbankrutowała przez jedną niezapłaconą na czas fakturę? Czasami wystarczą dwa tygodnie opóźnienia w płatności za fakturę ze strony ważnego klienta, aby firma utraciła płynność finansową i była zmuszona zaprzestać regulowania własnych płatności.
Duplikat jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Wówczas podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia ponownie wystawia fakturę, na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika.
Parlament Europejski i Rada UE przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy, we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie. Polska już rozpoczęła przygotowania do implementacji nowej Dyrektywy.
Podatnik zwrócił się z z zapytaniem czy w świetle zmienionych od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zobowiązany jest umieszczać w wystawionej fakturze kurs waluty, który przyjął do przeliczenia podatku VAT? Cześć bowiem kontrahentów wymaga od niego powołania takiej informacji, czy słusznie?
Wystawienie faktury korygującej powoduje konieczność korekty przychodów wstecz, a nie w dacie jej wystawienia. A więc na podstawie wystawionych faktur korygujących podatnik powinien skorygować przychody właściwego okresu rozliczeniowego.
Nasza firma zapłaciła za towar na podstawie faktury pro forma (100% zapłaty). W związku z tym kontrahent wystawił fakturę zaliczkową. Czy teraz powinien wystawić fakturę końcową do faktury zaliczkowej?
Opublikowanie Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., miało na celu m.in. ujednolicenie obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby dokumenty papierowe i elektroniczne traktowane były w ten sam sposób.
Przedsiębiorstwa, biura rachunkowe, urzędy czy spółdzielnie łączy wiele, ale na pewno to, że każdy z wymienionych podmiotów wystawia powtarzające się faktury. Sytuacja ta ma miejsce wszędzie tam, gdzie dokumenty wystawiane są nie na podstawie tego, co w danej chwili zostało sprzedane, a cyklicznie, w odniesieniu np. do świadczonych usług stałych.
Proceder handlu fikcyjnymi fakturami wciąż ma miejsce w obrocie gospodarczym i dotyczy głównie branż budowlanej i paliwowej. W prasie i internecie można znaleźć wiele ogłoszeń o sprzedaży takich "dokumentów". W wyniku stosowania fikcyjnych faktur tracą budżet i uczciwi podatnicy.
Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.
W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą poza swoim miejscem zamieszkania, należy umieścić na fakturze adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R – czyli adres zamieszkania.
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS OBOP 42 % Polaków zdecydowało się na otrzymywanie e-faktur. Tylko 8 % korzystających było niezadowolonych z nowego rozwiązania. Zadowoleni użytkownicy wskazywali korzyści tj. oszczędność czasu, szybkość otrzymywania wpłat, ochronę środowiska.
Z początkiem 2014 r. w ustawie o VAT pojawiła się nowa definicja podstawy opodatkowania. Znowelizowana ustawa już wprost określa, co wliczamy do podstawy opodatkowania, a czego nie wliczamy. Zmiana ta ma również wpływ na rozliczenie VAT od obciążenia kontrahentów dodatkowymi kosztami.
Co należy zrobić w przypadku, gdy treść faktury jest inna, niż chciał tego nabywca? Czy sprzedawcę można zmusić do poprawienia faktury? W jakich sytuacjach nabywca możne żądać zmiany faktury i wystawienia faktury korygującej?
W dalszym ciągu odnotowywane są liczne przypadki posługiwania się pustymi fakturami w rozliczeniach przedsiębiorców. Fikcyjne faktury, które można kupić na rynku, najczęściej są wystawiane za usługi doradcze, marketingowe, transportowe, czy w zakresie badania rynku.
Obowiązujące od początku 2014 roku przepisy ustawy o VAT wydłużają terminy wystawiania faktur. Można je wystawić 30 dni przed dostawą towarów i nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Oznacza to, że obecnie wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy nie jest błędem.
Od dnia 1 stycznia 2014 r. uchylono przepisy regulujące przed tą datą fakturowanie, tj. art. 106 oraz akty wykonawcze wydane na jego podstawie. W ich miejsce ustawodawca wprowadził art. 106a, który kompleksowo reguluje nowe zasady fakturowania.
Od 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy o VAT umożliwiający podatnikom dokumentowanie określonych w nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych. Wprowadzone zmiany były konieczne ze względu na fakt, że regulacje prawa unijnego nie przewidują, by państwa członkowskie mogły wymagać wystawiania tego rodzaju faktur. W związku z tym pojawiła się wątpliwość, czy uchylenie przepisów w tym zakresie oznacza całkowity zakaz wystawiania po 1 stycznia 2014 r. faktur wewnętrznych.
Większość przedsiębiorstw w rozliczeniach z kontrahentami w dalszym ciągu wystawia papierowe faktury, mimo iż od stycznia 2013 roku, ustawodawca znacznie ułatwił wdrożenie jej elektronicznej wersji – czyli e-faktury. Czy wprowadzenie e-faktury jest takie trudne oraz czy dzięki temu możliwe jest poczynienie realnych oszczędności?
Kraje Unii Europejskiej opowiedziały się za stosowaniem e-faktur w zamówieniach publicznych. Propozycję dyrektywy w sprawie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych przedstawiła Komisja Europejska.
Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych określa zasady pobierania i wysokość odsetek od zaległości w płatnościach. Dowiedz się, w jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury.
Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania faktur pro forma. Dokument o nazwie pro forma lub faktura pro forma nie zobowiązuje więc do zapłaty VAT należnego wykazanego w tym dokumencie, natomiast nabywcy nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego.
Czy sprzedawca może wystawić fakturę uproszczoną bez podania swojego numeru NIP oraz czy może wpisać na fakturze swój adres domowy, mimo że adresy siedziby firmy i miejsca wykonywania działalności są inne?
Jak potraktować duplikat faktury wystawiony w listopadzie, jeśli faktura pierwotna została wystawiona w czerwcu 2013 r. Nasz pracownik odebrał w czerwcu oryginał faktury, ale go zgubił. Faktura nie dotarła więc do działu księgowości, jednak wpłynęła do spółki, co zostało zaewidencjonowane. Czy duplikat należy zaewidencjonować w listopadzie, czy trzeba skorygować czerwiec?
Prowadzę sklep. Zdarza się, że klient, któremu sprzedałem towar na paragon, po jakimś czasie przychodzi do mnie z paragonem i żąda wystawienia faktury. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli tak, czy obowiązek ten jest ograniczony czasowo?
Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.
Z którego dnia należy zastosować kurs euro przy wystawianiu faktury za wykonanie usługi rozładunku – z dnia poprzedzającego wystawienie faktury czy wykonanie usługi?
Nadchodzą duże zmiany w VAT, na które warto się wcześniej przygotować. Od 1 stycznia 2014 r. zmieni się szereg istotnych zasad rozliczania VAT, które dotyczą m.in. momentu powstania obowiązku podatkowego, definicji podstawy opodatkowania. Od początku 2014 roku podatnicy uzyskają także możliwość wystawiania faktur zbiorczych, obejmujących transakcje z całego miesiąca kalendarzowego.
Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.
Faktura w wersji elektronicznej może być podstawą do prawidłowego odliczenia VAT naliczonego nawet gdy nie jest opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym. Do odliczenia wystarczy, że strony transakcji porozumieją się co do tej formy wystawiania faktur a podatnik odliczający VAT zapewni autentyczność jej pochodzenia, integralność treści i czytelność.
Przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT zobowiązany jest podać na fakturze podstawę prawną tego zwolnienia. A zatem, wystawiając fakturę musi pamiętać, aby uzupełnić ją o przypis potwierdzający podstawę zwolnienia z podatku VAT.
W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?
Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług transportowych i spedycyjnych, zgodnie z którą podatnicy świadczący takie usługi do końca 2013 r. mogą sami wybrać, według jakich zasad będą ustalać obowiązek podatkowy. Interpretacja ma związek z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-169/12 TNT.
Przedsiębiorcy w Polsce często nie korzystają z fakturowania online, z obawy o bezpieczeństwo i utratę ich danych. Czy używając wygodnego e-fakturowania można mieć pewność, że dane o klientach i fakturach nie trafią w niepowołane ręce? Rozwiązaniem może być fakturowanie online zapisywane w chmurze.
Prawie 60 proc. polskich przedsiębiorstw miało w ostatnim czasie problemy z uzyskaniem w terminie należności za wystawione faktury. W efekcie zwiększyło się zapotrzebowanie firm na pozyskiwanie pieniędzy z kredytu, leasingu czy faktoringu.
Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą na zwrot towarów z różnych faktur pierwotnych? Jakie są zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących?