REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprzedaż złomu – kwestie podatkowe

Opodatkowanie sprzedaży złomu zależy od tego, czy odbywa się w ramach działalności gospodarczej czy okazjonalnie.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2023 - limity, stawki

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2023 roku? Kto może płacić ryczałt w 2023 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2023 roku? Jakie stawki ryczałtu obowiązują w 2023 roku?

Osoba współpracująca a składki ZUS i składka zdrowotna – umowa o pracę, zlecenie, umowa o dzieło

Przed podjęciem współpracy z osobą spokrewnioną przedsiębiorca powinien poznać zasady jakie zasady obowiązują w tym zakresie by móc podjąć decyzję o optymalnej formie współpracy czy zatrudnienia takiej osoby. Członek rodziny zatrudniony u przedsiębiorcy na umowę o pracę, bądź co do zasady na umowę o dzieło - nie jest traktowany przez system ubezpieczeń społecznych na równi z pracownikiem.

Specjalne Strefy Ekonomiczne a zwolnienie z podatku

Jednym z istotnych zwolnień dotyczących przychodów z działalności gospodarczej jest zwolnienie dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej, która prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jaka nazwa spółki cywilnej na fakturach VAT? Z nazwiskami wspólników, czy bez?

W świetle przepisów o VAT, spółka cywilna jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem tego podatku. W praktyce od lat budzi wątpliwości kwestia czy na fakturach w nazwie spółki cywilnej powinny być ujęte imiona i nazwiska wspólników spółki cywilnej, czy wystarczy jej nazwa.

Faktura bez NIP nabywcy - czy można odliczyć VAT

Osoba fizyczna wynajmuje dwa mieszkania firmom (na potrzeby zakwaterowania pracowników tych firm). Nie jest przedsiębiorcą, lecz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W związku z tym firmom będącym najemcami wystawia faktury ze stawką VAT 23%. Osoba ta zleciła remont jednego z mieszkań i od wykonawcy otrzymała fakturę z VAT 8% na swoje imię, nazwisko oraz adres, ale bez NIP. Mimo wezwań wykonawca odmawia skorygowania faktury. Czy osoba fizyczna może odliczyć VAT z takiej faktury (bez NIP)?

Nota korygująca – czym jest, kto może wystawić, jakie błędy na fakturze może poprawić

Czym jest nota korygująca, jakie informacje zawiera i kto może ją wystawić? Kiedy zamiast noty korygującej jest konieczna faktura korygująca? Kto musi zaakceptować notę korygującą?

Podatek VAT. Możliwość wystawienia noty korygującej przez nabywcę

Przedsiębiorca będący nabywcą nie może wystawić noty korygującej zmieniającej podmiot nabywający. Tak orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.136.2022.1.JK.

Polski Ład 2.0. a zmiana formy opodatkowania. Kto powinien z tego skorzystać?

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, zwana także „ustawą Niskie Podatki” lub „Polskim Ładem 2.0.” miała za zadanie naprawić błędy „Polskiego Ładu” i ułatwić rozliczenia podatkowe. Z uwagi to przedsiębiorcy, którzy w 2022 roku wybrali za formę opodatkowania ryczałt lub podatek liniowy, kierując się obowiązującymi od 1. stycznia 2022 r. przepisami, mogą zmienić wybraną formę opodatkowania na skalę podatkową. Jak to jednak zrobić i kto powinien z tego skorzystać?

Biuro Usług Płatniczych. Co to jest i jak działa?

Biuro Usług Płatniczych (BUP) to osoba prawna, fizyczna lub jednostka organizacyjna, która nie jest osobą prawną, jednak ustawa przyznaje jej zdolność prawną wpisaną do rejestru prowadzonego przez KNF jako biura usług płatniczych, które jest uprawnione do świadczenia usługi przekazu pieniężnego.

Jak wybrać system informatyczny, który obsługuje KSeF?

Skala zmian związanych z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur jest olbrzymia – proces wystawiania i odbierania faktur elektronicznych dotknie niemal każdego. KSeF jest systemem informatycznym, a zatem, by móc z niego skorzystać, należy mieć odpowiednie narzędzia IT służące do wystawiania i odbierania faktur. Nie wystarczy komputer (laptop, tablet, telefon) i podłączenie do Internetu – potrzebne jest jeszcze jedno z dopuszczonych przez Ministerstwo Finansów narzędzi autoryzacyjnych, np. token lub profil zaufany. Najprostszym sposobem komunikacji z KSeF jest udostępniona strona internetowa pozwalająca na zalogowanie się przez przeglądarkę www. Czy to jednak wystarczy, jeśli planujesz komunikację z KSeF w sposób zautomatyzowany i integrujący środowisko wewnętrzne swojej firmy?

Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

Zapewne każdy właściciel firmy chciałby otrzymać bezzwrotną dotację, najlepiej w wysokości 100% wartości inwestycji. Bez wątpienia fundusze unijne lub też inne źródła finansowania zewnętrznego są szansą rozwoju dla firm. Proces ubiegania się o dotację nie jest jednak taki prosty i wymaga profesjonalnego podejścia.

Faktura bez NIP a prawo do odliczenia VAT

Podstawowym dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku VAT jest faktura. Co w przypadku, gdy na fakturze brakuje NIP?

Wystawianie faktur – terminy ustawowe

Faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza transakcję zakupową. Stanowi podstawę do obliczeń podatkowych oraz określania zobowiązania podatkowego, w określonych okresach. Nic więc dziwnego, że ustawodawca zdecydował jak powinien wyglądać dokument faktury oraz w jakim czasie minimalnym oraz maksymalnym dokument taki powinien zostać wystawiony.

Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe w PIT

Firma w mieszkaniu. Szczególnie w trudnych gospodarczo momentach wielu przedsiębiorców zastanawia się nad minimalizacją swoich kosztów. Jedną z opcji jest prowadzenie działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania lub domu. Często oznacza to przeznaczenie części nieruchomości na cele biurowe – jak chociażby stworzenie sali spotkań czy gabinetu, a także ponoszenie części kosztów mediów na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Czy takie wydatki, ponoszone w prywatnym domu podatnika, ale na cele firmowe mogą być rozliczane firmowo? Czy mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych?

Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji

Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?

Sprzedaż samochodu firmowego a podatki

Samochód firmowy najczęściej zostaje przez przedsiębiorcę wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy. Pozwala to zaliczyć wydatki związane z użytkowaniem pojazdu do kosztów uzyskania przychodów, co zmniejsza podstawę opodatkowania i podatki. Z jakimi kosztami i podatkami wiąże się sprzedaż samochodu firmowego przez przedsiębiorcę?

Otrzymanie faktury - obowiązkowa checklista

Co trzeba sprawdzić po otrzymaniu faktury? Przede wszystkim trzeba potwierdzić prawo do odliczenia VAT. Przy transakcjach o wartości ponad 15 tys. zł trzeba sprawdzić czy istnieje obowiązek zapłaty z zastosowaniem podzielonej płatności. Trzeba też sprawdzić, czy podatnik ma prawo zaliczyć wydatek z tej faktury do kosztów podatkowych. Trzeba też wiedzieć jak zaksięgować taką fakturę w księgach rachunkowych.

Definicja działalności gospodarczej w podatku dochodowym (PIT) - wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych definicje działalności gospodarczej i pozarolniczej działalności gospodarczej są jasne i wszechstronnie zinterpretowane w orzeczeniach sądów - uznał Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z 19 lipca 2022 r. orzekł o ich konstytucyjności. "O prowadzeniu działalności gospodarczej przesądzają zatem obiektywne i zewnętrzne jej przejawy, a nie przekonanie podatnika. Nie ma i nie może mieć znaczenia, że określony podmiot prowadzący konkretną działalność gospodarczą nie ocenia jej subiektywnie jako działalności gospodarczej, nie nazywa jej tak, bądź oświadcza, że w ogóle jej nie prowadzi" - wskazał w uzasadnieniu wyroku sędzia TK Wojciech Sych.

Sprzedaż nieruchomości – opodatkowanie podatkiem dochodowym. Zarząd majątkiem prywatnym, czy działalność gospodarcza?

Sprzedający nie zawsze są świadomi, że transakcja sprzedaży działek z ich majątku prywatnego może zostać uznana za działalność gospodarczą. Konsekwencje podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) mogą być poważne i sięgać setek tysięcy złotych.

Czy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki na plakatach, banerze i ulotkach jest reklamą?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 29 czerwca 2022 r. podzielił stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, iż rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki ogólnodostępnej na plakatach, banerze i ulotkach nie stanowi reklamy aptek.

Audyt AML: przebieg i korzyści dla instytucji obowiązanych

Według ustawy o AML (ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) jednym z obowiązków każdej instytucji obowiązanej jest wdrożenie sprawnie działających procedur, dzięki którym w porę wykryjemy i zapobiegniemy próbom prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Spełnienie tego warunku podlega kontroli przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, a także inne organy takie jak KNF lub NBP. Dowiedz się, dlaczego warto zapewnić zgodność wewnętrznych procedur z ustawowymi wymogami i jak prawidłowo przeprowadzić audyt AML.

Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe

Jaką najkorzystniejszą formę leasingu wybrać w czasie wysokich stóp procentowych? Co lepsze - duży wkład własny, duża kwota wykupu, a może długi okres spłaty? Podwyżka WIBOR-u o 1 pkt. proc. powoduje aktualnie wzrost raty leasingu na średniej klasy nowy samochód o 42 zł netto – wynika z szacunków Carsmile. Przed podwyżkami stóp może zabezpieczać wynajem długoterminowy ze stałą ratą.

Polski Ład 2.0 – z ryczałtu na skalę podatkową. Czy to się opłaca?

Po największej rewolucji podatkowej ostatnich lat, jaką był Polski Ład, ustawodawca ponownie postanowił “namieszać” w podatkach. Od 1 lipca 2022 r., po wejściu w życie ustawy potocznie zwanej Polskim Ładem 2.0., przedsiębiorcy ponownie powinni zweryfikować stosowaną formę opodatkowania i zastanowić się czy nie warto jej zmienić.

Ceny gazu w 2022 roku - obniżka 15% dla biznesu od lipca

PGNiG Obrót Detaliczny obniża w lipcu 2022 roku ceny gazu dla klientów biznesowych o 15 proc. od cen określonych w cenniku w okresie od 1 lipca 2022 r. do 31 lipca 2022 r. - poinformowała spółka 1 lipca.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

Składka zdrowotna w działalności gospodarczej - zmiany od 1 lipca 2022 r.

Od 1 lipca 2022 r. zajdą zmiany w zasadach ustalania podstawy wymiaru oraz składki zdrowotnej miesięcznej i rocznej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zmienią się też miesięczne formularze rozliczeniowe ZUS - miesięczne raporty rozliczeniowe i deklaracje zostaną dostosowane do znowelizowanych przepisów w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i rocznego rozliczania składki zdrowotnej. Zmiany wprowadza ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki".

Dobrowolny KSeF - małe zainteresowanie podatników. Niewiele firm testuje nowy sytem

Od początku 2022 roku Krajowy System e-Faktur (w skrócie: KSeF) jest dobrowolny, ale od 2024 roku prawdopodobnie stanie się obligatoryjny. Zgodę na taki termin wydała Rada UE. Z kolei Ministerstwo Finansów podaje, że do 9 czerwca odnotowano 779 uwierzytelnień w środowisku produkcyjnym i ponad 731,7 tys. – w testowym. Firmy wystawiły też przeszło 8,9 mln próbnych faktur. Komentujący te dane eksperci wskazują, że jak na razie to dość małe zainteresowanie. Nie brakuje też opinii, że KSeF jest dysfunkcjonalny i przedsiębiorcy nie zechcą go wdrażać, a nawet zaczną go bojkotować. Resort wskazuje jednak zalety korzystania z systemu. Ale doradcy podatkowi zwracają przy okazji uwagę na obowiązki i nieuniknione koszty związane z wdrażaniem. I dodają, że są oczywiście plusy oraz minusy rozwiązania, jednak czas pokaże, jak to będzie w praktyce funkcjonowało.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Ministerstwo Finansów: UE zgadza się na obowiązkową e-fakturę w Polsce od 2024 r.

17 czerwca br. Rada Unii Europejskiej zgodziła się, aby fakturowanie elektroniczne w Polsce było obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r. Krajowy System e-Faktur (e-faktura) to kolejny etap wdrażania innowacyjnych e-usług administracji, które ułatwiają rozliczenia między firmami i zapewniają im bezpieczeństwo rozliczeń. Takie działania są kluczowe dla jeszcze szybszej i efektywniejszej identyfikacji oszustw podatkowych, zwłaszcza karuzel VAT. Już od 1 stycznia 2022 r. polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z KSeF na zasadach dobrowolnych.

Wydłużony termin wdrożenia KSeF – czy księgowi zdążą?

Wydłużenie terminu wdrożenia KSeF pozwoli przedsiębiorcom i księgowym na przygotowanie się do tego wyzwania. Istnieje natomiast kilka bardzo ważnych obszarów, dla których mogłoby zabraknąć czasu, gdyby obowiązek ten był obligatoryjny od 2023 roku.

Regulamin sklepu online – treść, konieczne zapisy i postanowienia. Uwaga na szablony i niedozwolone klauzule

Regulamin sklepu to jeden z kluczowych dokumentów, kiedy startujemy z biznesem online. Klient musi mieć możliwość zapoznania się z nim przeglądając stronę, jeszcze przed decyzją o zakupie czy skorzystaniu z naszych usług. Regulamin służy jednak nie tylko kupującym, ale także sprzedającym - źle sformułowany może być źródłem poważnych kłopotów w relacjach z klientami. O czym należy pamiętać tworząc regulamin i dlaczego tak istotne jest indywidualne podejście do tematu? O tym mowa poniżej.

Mikrofirmy czekają problemy z KSeF. Część może przejść do szarej strefy lub nawet zrezygnować z biznesu

Wielkimi krokami zbliża się KSeF, który w końcu stanie się obligatoryjny. Dla przedsiębiorców oznacza to przestawienie się na nowe zasady wystawiania faktur. Zakończy się możliwość wprowadzania zmian na dokumentach przed ich wysyłką do kontrahenta. Firmy będą dokładniej weryfikować faktury przed ich zatwierdzeniem.

Od 10 tys. do 300 tys. zł dofinansowania z ZUS na BHP w firmie. Wnioski do 8 lipca 2022 r.

Ruszyła kolejna edycja konkursu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w ramach której pracodawcy mogą otrzymać od 10 tys. do 300 tys. złotych dofinansowania na poprawę bezpieczeństwa pracy w swojej firmie - poinformował 6 czerwca 2022 r. rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

Płatność gotówką powyżej 15 tys. zł w działalności gospodarczej - skutki podatkowe (VAT i CIT)

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorcy dokonują różnego rodzaju płatności związanych z zawieranymi umowami. Część przedsiębiorców nie zdaje sobie jednak sprawy z możliwych konsekwencji w zakresie wyboru sposobu płatności, w tym konsekwencji podatkowych. W tym zakresie zalecana jest szczegółowa analiza, a nawet wprowadzenie procedury, zwłaszcza w przypadku dokonywania płatności powyżej 15 000 zł. Poza generalnym zakazem dokonywania płatności gotówkowych powyżej tego limitu warto przeanalizować różne sposoby dokonywania płatności, a także płatność w transzach za usługę czy w ratach za zakupione towary. Takie płatności, nawet jeżeli pojedynczo nie przekraczają progu, mogą zostać policzone łącznie i wtedy płatnik musi liczyć się z konsekwencjami.

Ryczałt od najmu w działalności gospodarczej - przychód z refakturowanych kosztów mediów

Opłaty za media w przypadku ich refakturowania przy najmie opodatkowanym zryczałtowanym podatkiem dochodowym w ramach działalności gospodarczej, stanowią przychód z działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma obowiązek odprowadzić od tego przychodu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 26 maja 2022 r.

Jak sprawdzić kontrahenta? Jak zabezpieczyć się przed jego niewypłacalnością?

Każdy przedsiębiorca pragnie satysfakcjonującej i bezproblemowej współpracy z nowymi klientami. W tym celu należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pomogą przedsiębiorcom odpowiednio chronić swoje firmy w sytuacjach takich jak upadłość, niewypłacalność kontrahenta. Jak to zrobić? O tym opowie Wojciech Węgrzyński – partner w Trenda Group.

Faktura bez VAT. Czym się wyróżnia?

Wystawianie faktur VAT to rutynowa czynność dnia codziennego przedsiębiorcy. Podatek VAT jest integralną częścią ceny towaru widocznej w sklepie jednak nie stanowi zysku sprzedawcy. Kwota VAT jest wpłacana na konto urzędu skarbowego. Jednak niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z VAT. Jak wyglądają obowiązki dokumentacyjne w podatku VAT u takich przedsiębiorców?

Kredyt przedsiębiorcy we franku szwajcarskim. Przedsiębiorca-frankowicz też może wygrać w sądzie

Do tej pory to głównie konsumenci walczyli w sądach z bankami o uwolnienie się od kredytów w CHF i odzyskanie pieniędzy. Działo się tak dlatego, że szeroko komentowane orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczyły przede wszystkim spraw konsumenckich i wydawane były na podstawie przepisów, które dotyczyły relacji konsument – przedsiębiorca. Wydawać by się mogło, że frankowy przedsiębiorca nie może kwestionować ważności swojej umowy, jednak jest zupełnie inaczej co potwierdza decyzja Sądu Najwyższego!

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia

Czym jest faktoring odwrotny (zwany też odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym, zwrotnym) i kiedy warto z niego skorzystać? Co można sfinansować faktoringiem odwrotnym? Jakie są główne korzyści faktoringu odwróconego?

Obowiązkowe eFaktury od 2023 roku – na co należy się przygotować?

Komisja Europejska wyraziła Polsce zgodę na obowiązkowe powszechne stosowanie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). W konsekwencji, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, czeka nas rewolucja w fakturowaniu polegająca na zastąpieniu dotychczasowych papierowych faktur eFakturami, czyli fakturami ustrukturyzowanymi.

Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie

Niesamowity entuzjazm na rynku niewymienialnych tokenów (NFT) doprowadził do ogromnego rozwoju tej branży w 2021 roku. Obroty na tym rynku sięgnęły 17,7 mld dol., a w I kwartale br. wartość obrotu NFT wyniosła blisko 7,9 mld dol. – wynika z danych Nonfungible.com. Technologia, która szturmem podbiła rynek sztuki, w tej chwili znajduje też coraz więcej zastosowań biznesowych m.in. wśród marek produkujących dobra luksusowe. Poszczególne państwa przymierzają się też do wprowadzenia regulacji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo handlu kryptoaktywami. – W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie – mówi Piotr Jaśkiewicz, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Pre-pack - korzystna alternatywa dla postępowania upadłościowego

Postępowanie upadłościowe kojarzy się z długotrwałym i kosztownym procesem zmierzającym do zakończenia działalności zadłużonego przedsiębiorstwa. Efekty końcowe najczęściej jednak nie zadowalają żadnej ze stron. Nierzadko dochodzi do sytuacji, w której majątek upadłego jest wyprzedawany po cenie znacznie niższej niż rynkowa, a wierzyciele odzyskują znikomą część swoich wierzytelności. W celu usprawnienia postępowania upadłościowego ustawodawca wprowadził do polskiego prawa procedurę przygotowanej likwidacji – w praktyce określaną jako „pre-pack” .

Dane z CEIDG: Rośnie liczba likwidowanych jednoosobowych firm. Wzrost rok do roku wynosi blisko 42 proc.

W I kwartale 2022 roku do rejestru CEIDG wpłynęło o prawie 42% więcej wniosków dot. zamknięcia jednoosobowych firm niż w analogicznym okresie ub.r. Do tego w tym samym czasie o ponad 46% wzrosła liczba próśb o zawieszenie działalności. Eksperci, choć nie są zaskoczeni tymi wynikami, uważają je za mocno niepokojące. Wyjaśniają również, że są one przede wszystkim skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu. Przedsiębiorcy nie udźwignęli nowych obciążeń fiskalnych, zwłaszcza w wyjątkowo trudnej rzeczywistości gospodarczej. Ponadto ci, którzy byli związani z rynkami wschodnimi, stracili możliwość prowadzenia biznesu po ataku Rosji na Ukrainę.

Polskie firmy a środowisko. Raporty taksonomiczne od 2023 roku

Kluczowym wyzwaniem, przed którym stoją polskie spółki, są wymogi prawa unijnego dotyczącego klasyfikowania działalności gospodarczej jako zrównoważonej środowiskowo. Potocznie prawo to określane jest jako taksonomia, a mocne zderzenie z nim nastąpi już wiosną 2023 r. - ocenia prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych Mirosław Kachniewski.

Działalność gospodarcza na rzecz byłego pracodawcy a preferencyjny ZUS

Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą i w ramach ulgi na start przez 24 miesiące mógł opłacać składki ZUS w wysokości nawet 30% minimalnego wynagrodzenia. Po pół roku nawiązał współpracę w ramach B2B z byłym pracodawcą. Stracił tym samym prawo do preferencyjnego ZUS. Jednak po upływie całego roku kalendarzowego na dużym ZUS-ie wystąpił o powrót do preferencyjnych składek. Dlaczego?

Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

Czym jest Krajowy System e-Faktur? Jak działa? Jakie problemy generuje? Wyjaśnia ekspert z Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych.

Biznes i inwestycje zagraniczne w Polsce. Wsparcie dla firm w czasie COVID-19

Cyfrowa i zielona transformacja oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników to klucz do wzrostu inwestycji w polskiej gospodarce. Takie wnioski płyną z konferencji Europejskiego Banku Inwestycyjnego „Inwestycje jako akcelerator zmian”, w której 20 kwietnia 2022 r. uczestniczył wiceminister rozwoju i technologii Mariusz Jerzy Golecki. W dyskusji podkreślano także konieczność transformacji energetycznej polskiej gospodarki i jej energetyczne uniezależnienie od rosyjskich surowców. 61 proc. firm w Polsce otrzymało jakąś formę wsparcia finansowego w odpowiedzi na COVID-19; to nieco więcej niż średnia UE, która wyniosła 56 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).

Działalność gospodarcza Ukraińca w Polsce

Dzięki ustawie w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy, uchodźcy z tego kraju mogą legalnie prowadzić biznes na terenie naszego kraju. Zdaniem ekspertów z kancelarii podatkowej Skłodowscy, to krok w dobrym kierunku, o ile zmiany zostaną uporządkowane.

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego a NIP

Organy podatkowe cały czas stoją na stanowisku, że przedsiębiorca zagraniczny prowadzący w Polsce działalność w formie oddziału musi mieć dwa numery NIP. Jeden dla siebie (do celów rozliczania – jako podatnik - VAT i CIT) a drugi dla oddziału (do celów rozliczania – jako płatnik - PIT i składek ZUS). Inne zdanie prezentowane jest w niektórych orzeczeniach sądów administracyjnych.

REKLAMA