REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Doradcy podatkowi o zmianach w ustawie o ograniczaniu zatorów płatniczych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych pozytywnie opiniuje m.in. propozycję wprowadzenia uproszczonej procedury nakazowej, w odniesieniu do transakcji handlowych, gdy wartość roszczenia nie przekracza 75 tys. zł oraz propozycję wprowadzenia na gruncie podatków dochodowych regulacji istniejących w ustawie o podatku od towarów i usług i zgłasza dalsze uwagi do projektu.

E-faktury w zamówieniach publicznych od 18 kwietnia 2019 r.

23 października 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. 6 listopada 2018 r. sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju pozytywnie zaopiniowała we wtorek cztery poprawki senackie do ustawy o elektronicznym fakturowaniu. Poprawki mają charakter techniczno-redakcyjny. Ustawa ma wejść w życie 18 kwietnia 2019 r.

Powody stosowania podzielonej płatności przez przedsiębiorców

Znaczna cześć firm zdaje sobie sprawę z tego, że ich partnerzy biznesowi już stosują lub będą stosować metodę podzielonej płatności i dlatego same ją wybierają. Tym samym firmy, posiadające już niezbędną "infrastrukturę" do rozliczania split paymentu, w tym specjalny rachunek VAT, są przygotowane na wypadek, gdyby jej odbiorcy zażyczyli sobie takiego właśnie rozliczenia.

Skrócenie ogólnego terminu przedawnienia roszczeń – skutki dla przedsiębiorców

Istotne dla przedsiębiorców zmiany w zakresie zasad przedawnienia roszczeń zostały wprowadzone w tym roku w wyniku nowelizacji Kodeksu cywilnego. Najważniejsza z nich dotyczy skrócenia ogólnego terminu przedawnienia cywilnoprawnych roszczeń majątkowych z dziesięciu do sześciu lat. Zmieniony został również sposób liczenia powyższego terminu.

REKLAMA

Faktury za usługi wykonywane za granicą w JPK_VAT

Podatnicy mają wątpliwości czy w JPK_VAT powinny być wykazywane faktury dokumentujące sprzedaż usług, dla których miejscem świadczenia jest kraj siedziby nabywcy - czyli terytorium kraju UE albo terytorium kraju trzeciego. Problem wyjaśniło Ministerstwo Finansów.

Reforma podatków dochodowych w 2019 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2019 r. będzie pracowało nad przygotowaniem reformy podatków dochodowych. W efekcie tych prac do końca przyszłego roku ma zostać wypracowany pakiet zawierający prosty PIT (opodatkowanie dochodów osób fizycznych z pracy), opodatkowanie działalności gospodarczej i podatek od zysków kapitałowych.

Zakaz sprzedaży plastikowych słomek, patyczków do uszu, sztućców od 2021 roku

24 października 2018 r. Parlament Europejski poparł wprowadzenie w UE zakazu sprzedaży plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak plastikowe sztućce, słomki, talerze czy patyczki do uszu. Ponadto określono cele redukcji i recyklingu plastikowych przedmiotów, które nie będą podlegały zakazowi (np. butelki, niedopałki papierosów z filtrami zawierającymi plastik).

Kiedy przedsiębiorca traci prawo do podatku liniowego

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą musi zdecydować, jaką formę opodatkowania wybierze w celu rozliczenia swojego biznesu. Jedną z możliwości jest wybór opodatkowania podatkiem liniowym. Kiedy przedsiębiorca ma prawo wybrać podatek liniowy, a także w jakich sytuacjach następuje utrata takiego prawa?

REKLAMA

Czy faktura może stanowić dowód zawarcia umowy

Faktura VAT jest powszechnie przyjętym dokumentem rozliczeniowym, który umożliwia podjęcie czynności zmierzających do spełnienia świadczenia. Jako dokument rozrachunkowy nie stanowi dowodu wykonania umowy, dowodzi jedynie, że jej wystawca złożył oświadczenie o treści w niej zawartej.

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

W obrocie fakturowym zdarzają się błędy w nazwach (firmach) podatników. W szczególności z uwagi np. na ograniczenia programów do fakturowania (limity znaków), zbyt długie nazwy są na fakturach skracane w sposób odmienny od skrótów zgodnych z prawem, czy podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R. Powstają w związku z tym wątpliwości czy tego typu błędy trzeba korygować i czy mają wpływ na prawo do odliczenia VAT.

Kucharz-przedsiębiorca może płacić 3% podatek ryczałtowy

Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą kucharz, świadczący usługi gastronomiczne w zakresie przygotowywania posiłków na rzecz restauracji z wyłączeniem sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, może korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3% od przychodów uzyskiwanych z ww. tytułu.

Split payment - zapłata części kwoty podatku VAT

Mechanizm podzielonej płatności, który funkcjonuje od niedawna, nie jest na razie obligatoryjny, ale już część firm zaczęła go stosować. Jak stosować go prawidłowo? Jednym z problemów praktycznych przy split payment jest kwestia dotycząca zapłaty części kwoty podatku VAT wynikającej z faktury.

Wynagrodzenie małżonka przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

W 2019 r. zmianie ulegną przepisy ustaw o podatkach dochodowych, które zakładają szereg uproszczeń dla przedsiębiorców. Poszerzony zostanie katalog wydatków, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Do kosztów przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć wynagrodzenia za pracę małżonka i małoletnich dzieci, podobnie jak ma to miejsce w przypadku wynagrodzenia innych osób zatrudnionych. To dobra wiadomość przede wszystkim dla niewielkich firm rodzinnych.

Działalność nierejestrowa - na czym polega i kogo dotyczy?

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało broszurę ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi prowadzenia działalności nierejestrowej oraz przykładami, które uwzględniają praktyczne doświadczenia z pierwszych miesięcy funkcjonowania tej instytucji.

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług

Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2019 – limity przychodów

Znane są już limity (w złotych) przychodów, osiągnięcie których w 2018 roku nie pozwala skorzystać z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2019 roku oraz limity dla rozliczeń kwartalnych ryczałtu. Limity te nieznacznie spadły w porównaniu do roku 2018. Główny limit przychodów wynosi 1.069.875,- zł, a limit do kwartalnego rozliczania ryczałtu 106.987,50 zł. Limit oddzielający stawkę 8,5% od stawki 12,5% przy opodatkowaniu przychodów z tzw. najmu prywatnego pozostaje bez zmian - wynosi nadal 100 tys. zł.

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w prawie upadłościowym

Upadłość przedsiębiorcy może się wiązać nie tylko z daleko idącymi skutkami majątkowymi, ale także osobistymi. W najgorszym wypadku może zostać orzeczony wobec niego zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli jednak nowy projekt rządowy zostanie wprowadzony, taki zakaz może okazać się jeszcze bardziej uciążliwy dla dłużników. Przyglądamy się najważniejszym zmianom w tej kwestii.

Zaliczki na podatek dochodowy - zmiany od 2019 r.

W 2019 r. zmianie ulegną przepisy dotyczące obowiązku odprowadzania zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych. Będzie mniej formalności dla podatników opłacających zaliczki kwartalne, zaliczki uproszczone i zawieszających działalność gospodarczą.

Jak wzrost ceny energii elektrycznej zmniejsza zyski w firmach energochłonnych

Cena energii elektrycznej w Polsce wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ponad 50 proc. Taka sytuacja jest szczególnie trudna dla przedsiębiorstw energochłonnych, które długoterminowo zakontraktowały dostawy swoich produktów. Wzrost ceny energii elektrycznej już wkrótce może przełożyć się na spadek ich zysków.

Niewypłacalność i upadłości firm w Polsce - sierpień 2018 r.

Euler Hermes, wiodący globalny ubezpieczyciel należności handlowych, zbadał sytuację firm w Polsce pod względem niewypłacalności. W sierpniu 2018 r. w oficjalnych źródłach (Monitorach Sądowych i Gospodarczych) opublikowano informacje o 90 przypadkach niewypłacalności polskich przedsiębiorstw wobec 80 w sierpniu 2017 r. (wzrost r/r o 13%). Ta sama skala wzrostu liczby opublikowanych niewypłacalności (+13%) występuje za cały okres 8 miesięcy – w bieżącym roku było ich 670 wobec 591 w tym samym okresie 2017.

Nowe zasad rozliczania samochodów w działalności gospodarczej od 1 stycznia 2019 r.

Resort finansów planuje istotne zmiany dotyczące zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.

Brexit - skutki dla polskich przedsiębiorców

Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej zaplanowane jest na 30 marca 2019 r. Anglia jest trzecim największym partnerem handlowym Polski, co oznacza, że skutki Brexitu dotkną wielu rodzimych przedsiębiorców. W związku z powyższym Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało specjalny poradnik dla polskich przedsiębiorców.

Niemiecki proszek do prania powinien mieć w Polsce taką samą jakość

20 września 2018 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w której zawarł szereg zaleceń co do jakości towarów na wspólnym rynku UE. Jeśli firma sprzedaje w całej UE, ale zmienia skład produktów w zależności od kraju, nie może używać tej samej marki oraz wyglądających identycznie opakowań, aby nie wprowadzać w błąd. W listopadzie 2018 r. będą głosowane w Parlamencie Europejskim konkretne zmiany w dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych w tym zakresie.

Ulga na złe długi w CIT i PIT od 2020 r.

Wprowadzenie ulgi na złe długi w CIT i PIT, podobnie jak ma to miejsce w przypadku VAT - takie rozwiązanie zawiera projekt nowelizacji prawa dotyczący ograniczenia zatorów płatniczych. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. W projekcie przewidziano także krótsze terminy płatności, publikowanie informacji o praktykach płatniczych i terminach zapłaty przez największe firmy, a także szybką ścieżkę do nakazu zapłaty. Projekt trafił do konsultacji.

JPK na żądanie - dokumentacja w formie papierowej i elektroniczna ewidencja VAT

Począwszy od stycznia 2018 roku, wszyscy przedsiębiorcy muszą już co miesiąc składać plik JPK VAT. Z kolei od lipca urzędy skarbowe mogą żądać plików JPK, które nie dotyczą VAT, ale zawierają np. dane o fakturach (JPK FA), księgach podatkowych (JPK KR/PKPiR), wyciągach bankowych (JPK WB) czy stanach magazynowych (JPK MAG). Wciąż jednak pojawiają się pytania, co zrobić w sytuacji, w której firma prowadzi dokumentację w formie papierowej. Czy wtedy przedsiębiorca również zobligowany jest do przygotowania plików JPK?

Jak zaksięgować odnalezioną fakturę kosztową

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.

Możliwość przyjęcia not korygujących od kontrahentów spółki przejmowanej

Jeżeli po przejęciu spółki, spółka przejmująca błędnie wystawi faktury na dane spółki przejmowanej, ma prawo przyjąć noty korygujące od kontrahentów, o ile nie zmieniają podmiotu umowy.

Zawieszenie działalności gospodarczej zgodnie z Konstytucją Biznesu

Zgodnie z Konstytucją Biznesu, przedsiębiorca może starać się o wykreślenie lub „uśpienie” firmy w dowolnym terminie. Ma do tego prawo nawet po rzeczywistym zaprzestaniu działań. Od 30 kwietnia do 23 sierpnia br. właściciele firm złożyli łącznie ponad 95 tys. wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej. 88% z nich nie podało daty jej wznowienia, korzystając z nowego rozwiązania.

Połowa podwójnej składki na KRUS płaconej przez rolników-przedsiębiorców jest kosztem podatkowym w PIT

Zdaniem Ministra Finansów część składki płaconej przez rolnika, który prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Rolników ma bezpośredni związek z uzyskiwaniem jednocześnie przez tego rolnika przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym, ta część składki (tj. połowa podwójnej składki) może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pracujący na etacie chcą zakładać własne firmy

Okazuje się, że aż trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy – tak wynika z przeprowadzonego w maju tego roku badania „Indeks przedsiębiorczości”. Co czwarty Polak zatrudniony na etacie deklaruje, że w ciągu dwóch lat założy firmę.

„Międzypokoleniowy transfer aktywów i biznesu” - business breakfast 28 września

Accace Polska zaprasza na bezpłatne spotkanie, na którym zostaną przedstawione najważniejsze praktyczne zagadnienia związane z procesem przygotowania i zabezpieczenia sprzedaży firm rodzinnych. Spotkanie odbędzie się 28 września 2018 r. w Warszawie, w siedzibie Accace przy ul. Cybernetyki 10 (NEOPARK bud. A). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Transakcje między małżonkami prowadzącymi działalność – skutki w VAT

Małżonkowie prowadzący odrębne działalności gospodarcze, ale pozostający we wspólności majątkowej, będą mogli swobodnie przesuwać określone składniki majątkowe z jednej firmy do drugiej. Takie działanie nie wywoła skutków podatkowych w zakresie podatku VAT.

Pożyczka na rozwój dla małych firm - do 500 tys. zł na 2,5% rocznie

Do 5 listopada 2018 r, można składać wnioski do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) o niskooprocentowaną „Pożyczkę na rozwój”. Można ubiegać się o pożyczkę Kwota pożyczki: od 100 tys. zł do 500 tys. zł, przy stałym oprocentowaniu od 2,5% od 6% rocznie.

Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą?

Przy wystawianiu faktur bardzo często zdarzają się pomyłki, które koniecznie należy skorygować. Do skorygowania tych błędów służą dodatkowe faktury korygujące lub noty korygujące. Oba rodzaje dokumentów korygujących należy poprawnie rozróżniać.

Monitoring przewozu towarów (system SENT) – zmiany od 1 października 2018 r.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały zestawienie najważniejszych zmian w systemie monitorowania przewozu towarów (SENT), które weszły w życie 14 czerwca 2018 r. i kolejnych zmian, które wchodzą w życie od 1 października 2018 r. Prezentujemy poniżej te informacje.

Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

Firmy, które po wejściu w życie 1 października 2018 r. nowych obowiązków związanych z monitoringiem transportu towarów (SENT II), przez pierwsze trzy miesiące nie będą karane - zapowiedział PAP wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - zmiany od 4 września 2018 r.

W dniu 4 września 2018 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1637) w dniu 27 sierpnia 2018 r. Omawianą nowelizacją, ustawodawca dokonuje wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bez prawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnieniem. Na etapie projektowania omawianej ustawy, wskazywano iż celem nowelizacji jest wzmocnienie przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. W praktyce nowelizacja może jednak doprowadzić do znacznego jej osłabienia.

Ulga na start zawsze bez składek ZUS

Zgodnie z komunikatem ZUS oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start nie podlegają ubezpieczeniom społecznym, czyli nie opłacają składek ZUS ani oni sami, ani ich kontrahenci.

Klauzula pewności prawa w „Konstytucji Biznesu”

Głównym celem „Konstytucji Biznesu” jest ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Natomiast jednym z jej podstawowych filarów jest klauzula pewności prawa, która gwarantuje właściwą ochronę przedsiębiorcom stosującym w swojej działalności utrwaloną dotąd praktykę. Czy rzeczywiście klauzula działa?

Udzielenie pożyczki w ramach działalności gospodarczej - skutki podatkowe

Jednorazowe czy incydentalne udzielenie pożyczki w ramach działalności gospodarczej bez zamiaru prowadzenia działalności w takim zakresie może skutkować opodatkowaniem pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bez względu na posiadanie statusu podatnika VAT.

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć

Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.

Obowiązek ustanowienia IOD (Inspektora Ochrony Danych)

Czy w związku z wejściem w życie przepisów RODO masz obowiązek powołać Inspektora Ochrony Danych w swojej firmie? Wyjaśnia Wojciech Ostrowski, radca prawny w Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Działalność nierejestrowana – zasady prowadzenia i opodatkowania

W ramach pakietu ustaw składających się na „Konstytucję biznesu” od 30 kwietnia 2018 r. funkcjonuje tzw. działalność nierejestrowana, zwana inaczej działalnością nierejestrową czy działalnością na próbę. Polega ona na tym, że osoba fizyczna nieprowadząca do tej pory działalności gospodarczej, ma możliwość jej prowadzenia bez większych formalności, do momentu przekroczenia określonego progu przychodów. Osoba prowadząca działalność nierejestrową nie płaci ZUS, zobowiązana jest jednak do odprowadzania podatku dochodowego.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

Składki ZUS uzależnione od przychodu już od 2019 r.

Niektórzy przedsiębiorcy już od początku 2019 roku będą mogli opłacać składki ZUS w zależności od uzyskiwanego przychodu. Takie rozwiązanie będzie dostępne tylko dla osób opłacających tzw. „duży ZUS”. Oprócz osób będących na „małym ZUS” ustawodawca wskazał także innych przedsiębiorców, których nie obejmie to rozwiązanie.

Księgowanie faktury zaliczkowej

Bardzo popularną praktyką rozliczania rozrachunków jest zapłata w formie zaliczki. Jest to powszechna metoda, która polega na dokonaniu częściowej zapłaty z góry za złożone zamówienie przyszłych usług lub dostaw.

Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie?

Prowadzenie działalności w zakresie zakładów bukmacherskich jest szczególnie regulowane przez polskie prawo. Do legalnego prowadzenia tego rodzaju działalności niezbędne jest posiadanie zezwolenia Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca, który chce je uzyskać, musi spełnić szereg wymogów ustawowych.

Opodatkowanie handlu kryptowalutami - w Polsce i Wielkiej Brytanii

Handel kryptowalutami w Polsce jest problematyczny ponieważ stanowiska prezentowane przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych różnią się między sobą, co sprawia że osoby prowadzące działalność w zakresie handlu wirtualnymi walutami nie mają pewności czy ich rozliczenia są prawidłowe. Ciągłe zmiany i konieczność stałego śledzenia wydawanych interpretacji powoduje, że osoby zajmujące się wydobyciem oraz handlem kryptowalutami szukają alternatywnych opcji, czyli rejestrują działalność w innych krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii.

Niższe składki ZUS dla drobnych przedsiębiorców od 2019 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy zakładającą zmniejszenie, proporcjonalnie do przychodu, składek na ZUS dla drobnych przedsiębiorców. „Mały ZUS” obejmie około 175 tys. jednoosobowych firm, których przeciętne miesięczne przychody nie przekraczają 2,5-krotności minimalnego wynagrodzenia. Nowe regulacje wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca

Prowadzenie własnej firmy nie zawsze przynosi korzyści jakich oczekiwałby przedsiębiorca. Wszystkie kłopoty rozpoczynają się w momencie utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwo oraz gdy nie jest ono zdolne do opłacania obowiązkowych składek i podatków. Jednakże w takiej sytuacji polskie prawo umożliwia przedsiębiorcy tymczasowe zawieszenie działalności, w tym trudnym dla niej okresie.

REKLAMA