REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Ministerstwo Finansów informuje, że w lutym 2024 r. kolejnych 130 tys. osób wyraziło zgodę na e-Korespondencję z organami podatkowymi. A od początku działania usługi, aktywowało ją już 1,7 mln użytkowników. Oprócz tzw. pisma ogólnego tą drogą można złożyć już 14 rodzajów wniosków.
KAS poinformowała, że 2 stycznia 2024 r. jest dniem wolnym od pracy dla służby cywilnej. W związku z tym nieczynne będą urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe, izby administracji skarbowej oraz Krajowa Informacja Skarbowa.
Indywidualna interpretacja podatkowa jest udzielana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Daje ona podatnikom odpowiedź na pytania, czy zgodnie z prawem skorzystali z ulgi podatkowej lub czy powinni zapłacić podatek, jeśli np. sprzedali właśnie mieszkanie.
Jak rozliczyć zwrot kosztów używania prywatnego samochodu elektrycznego w podróży służbowej - interpretacja zmieniająca Szefa KAS.
Ułatwienie dla przedsiębiorców chcących sprawdzić, czy prawidłowo stosują przepisy podatkowe. Ministerstwo Finansów poinformowało, że Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła kreator wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych.
W dniu 6 listopada 2023 r. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła kreator wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Interaktywny formularz umożliwi wygenerowanie i wypełnienie wniosku ORD-IN.
Polska fundacja rodzinna funkcjonuje już od ponad pięciu miesięcy. W tym czasie do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim wpłynęło ok. 500 wniosków rejestracyjnych, a zarejestrowanych zostało ok. 200 fundacji rodzinnych. Wprowadzenie do polskiego systemu prawnego fundacji rodzinnej wiązało się również z dostosowaniem istniejących lub wprowadzeniem całkiem nowych przepisów podatkowych. Nic więc dziwnego, że wraz z wprowadzeniem tej nowej instytucji do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęły pierwsze wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych, w celu potwierdzenia prawidłowości interpretacji dotyczących jej przepisów.
Urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe, izby administracji skarbowej oraz Krajowa Informacja Skarbowa będą nieczynne 2 listopada – podało MF w komunikacie.
Prezes Rady Ministrów wyznaczył 2 listopada 2023 r. i 2 stycznia 2024 r. dniami wolnymi dla służby cywilnej, w związku ze świętami przypadającymi w sobotę. Urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe, izby administracji skarbowej oraz Krajowa Informacja Skarbowa będą w tych dniach nieczynne. Podatnicy mogą korzystać z usług online Krajowej Administracji Skarbowej w serwisie e-Urząd Skarbowy, który jest dla nich dostępny 24/7.
Cztery automaty, które użytkowano do nielegalnych gier hazardowych zabezpieczyli funkcjonariusze KAS w jednym z lokali w Łomży (Podlaskie). Zarzut pomocnictwa w prowadzeniu nielegalnego biznesu usłyszała 49-letnia kobieta. Grozi jej kara 100 tys. zł za każdy nielegalny automat.
Ponad 6,5 mln zł przychodu nie zadeklarowała do opodatkowania spółka świadcząca na terenie całego kraju usługi przewozowe przez mobilną aplikację – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Dolnośląski Urząd Celno-Skarbowy we Wrocławiu.
Czy biletomat może zastąpić kasę rejestrującą? Czy ewidencja i dowody, które dokumentują transakcje, i z których bezpośrednio wynika czego dotyczyła zapłata, są wystarczające do potwierdzenia sprzedaży? Jaka jest interpretacja dyrektora KIS?
Zaległości podatkowe to problem, z którym boryka się wielu podatników. Czasami z powodu nieprzewidzianych okoliczności nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązań w terminie. Dla takich sytuacji istnieje procedura umorzenia zaległości podatkowych. W tym artykule przyjrzymy się dokładnie, jak działa ten proces, kto może z niego skorzystać i jakie kroki należy podjąć.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa poinformowali 25 września 2023 r., że usługa „Rozliczenia” jest już dostępna w e-Urzędzie Skarbowym. Usługa ta pozwala podatnikom i płatnikom zweryfikować salda i szczegóły rozliczeń z urzędem skarbowym.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakie są skutki przekroczenia limitu do ryczałtu w trakcie roku podatkowego. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć ten temat, bazując na interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Ordynacja podatkowa pozwala przedsiębiorcy uzyskać informację z urzędu skarbowego, m.in. czy jego kontrahent płaci podatki i składa deklaracje podatkowe. Jak uzyskać takie zaświadczenie i do czego się może przydać? Wyjaśnia Mateusz Nowakowski, radca prawny z Kancelarii Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.
Polski Ład to nie tylko obniżenie podatków. Urzędnicy skarbowi uzyskali możliwość udawania prywatnych klientów w najróżniejszych punktach, aby później wystawiać ogromne kary. Obywatele nie mają analogicznych uprawnień wobec urzędników, wtedy popełniliby przestępstwo.
Ministerstwo Finansów chce zwiększyć i zróżnicować opłaty za wydanie interpretacji podatkowych. Wynika to z przygotowanego w resorcie finansów projektu kompleksowej nowelizacji Ordynacji podatkowej. Co prawda pojawiają się obecnie głosy, ze rząd chce wycofać się z wprowadzenia tych kompleksowych zmian w Ordynacji podatkowej ale nie należy zapominać, że częsta praktyka jest wprowadzanie nowych przepisów „tylnymi drzwiami” – np. poprzez „wrzutki” do różnych innych procedowanych ustaw.
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt (z 13 czerwca 2023 r.) nowelizacji Ordynacji podatkowej zakłada zróżnicowanie (w zależności od kategorii podatników) wysokości opłaty od wniosku Dla przedsiębiorców opłata ta wzrośnie 10 krotnie (do 400 zł) a największe firmy zapłacą aż 2800 zł od jednego wniosku. Tak jak dotąd jedna opłata dotyczyć ma jednego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, którego dotyczy wniosek. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r. Aktualnie projekt ten jest poddawany konsultacjom.
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Co sprawia, że urząd skarbowy kontroluje danego podatnika? Czym kieruje się fiskus wybierając podatników do kontroli podatkowej? Jak minimalizować ryzyko kontroli? Jak przygotować się do kontroli podatkowej?
W dniu 30 marca 2023 r. Minister Finansów wydał ogólną interpretację podatkową, dotyczącą konsekwencji podatkowych (w podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT i podatku dochodowym od osób prawnych - CIT) zapłaty przez płatnika zaległych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne - w części, w której powinny być one sfinansowane z dochodu ubezpieczonego – podatnika (pracownika, zleceniobiorcy, byłego pracownika lub zleceniobiorcy). Zdaniem Ministra zapłata przez płatnika tych zaległych składek jest neutralna podatkowo dla podatnika, a płatnik nie może tych zapłaconych składek zaliczyć do kosztów podatkowych.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa informują, że już 10 mln wizyt zostało zarezerwowanych przez podatników przez usługę „Umów wizytę w urzędzie skarbowym”. Najczęściej osobiście przychodzą do urzędu skarbowego (po wcześniejszej rezerwacji wizyty) podatnicy którzy chcą uzyskać zaświadczenie, załatwić sprawę związaną z podatkami majątkowymi lub z rozliczeniem PIT. Trzeba wiedzieć, że można uniknąć stania w kolejce w urzędzie skarbowym jeżeli wcześniej umówi się wizytę w konkretnym terminie i o konkretnej godzinie (nawet z 21-dniowym wyprzedzeniem). Jak to zrobić? Jak umówić wizytę w urzędzie skarbowym? Nie zawsze jednak trzeba wizytę w urzędzie skarbowym umawiać. Kiedy nie trzeba tego robić?
Nadpłata podatku spowoduje zwrot. Według szacunków Ministerstwa Finansów zwrot podatku PIT w 2023 r. obejmie 15 mln podatników na łączną kwotę 15 mld zł. Kto może się spodziewać dodatkowych środków po rozliczeniu PIT-u?
Likwidacja urzędów skarbowych na rzecz centrów przyjaznych podatnikom oraz remont ok. 60 tys. pustostanów w kraju dla najuboższych osób, które szukają mieszkań na wynajem – to niektóre z postulatów posłów PO przedstawionych 15 marca 2023 r. w Krakowie.
Które podatki i opłaty trzeba wpłacać na mikrorachunek podatkowy w 2023 roku? Na który mikrorachunek trzeba wpłacać zaliczki na podatek pracowników? Czy podatnik może mieć dwa mikrorachunki podatkowe?
Temat rozliczeń faktur wystawianych spółkom przez ich wspólników wzbudził ostatnio duże zaniepokojenie wśród części przedsiębiorców i doradców podatkowych. Pojawiły się bowiem opinie, że fiskus uznaje takie działanie za obejście przepisów. Jednak, jak wynika z informacji uzyskanych w Ministerstwie Finansów, sprawa została przedstawiona opinii publicznej w sposób niepełny. Resort przekonuje, że zaplanowane operacje cechuje sztuczność i występowanie korzyści podatkowej. Według ekspertów, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy czynność ma pozorny charakter. Może się okazać, że przypuszczenia organu są właściwie niesłuszne, a działania podatnika – legalne. Znawcy tematu mają nadzieję, że głośny przypadek jest odosobniony i nie świadczy od odejściu od utrwalonej linii interpretacyjnej.
Problemy związane z klasyfikacją towarów i usług wg PKWiU w indywidualnych interpretacjach podatkowych omawia i wyjaśnia Jagoda Kondratowska-Muszyńska, doradca podatkowy w Kancelarii prof. dr hab. Henryka Dzwonkowskiego.
Wdrożenie tzw. estońskiego CIT do polskiego systemu podatkowego ustanowiło ciekawą alternatywę w stosunku do klasycznego opodatkowania CIT. Kolejne nowelizacje istotnie stwarzają łatwiejszą przestrzeń do wdrażania i stosowania tego rozwiązania, choć niektóre kwestie pozostają nadal problematyczne i rodzą wiele niepewności wśród podatników, stąd tak wielu z nich dąży do rozwiązania swych wątpliwości, szukając odpowiedzi w interpretacjach podatkowych.
W środę rozpoczął się okres rozliczeń PIT za 2022 rok; podatnicy złożyli już ponad 104 tys. dokumentów przez Twój e-PIT - poinformowało Ministerstwo Finansów. Dodało, że występują czasowe utrudnienia w e-Urzędzie Skarbowym ze względu na olbrzymie zainteresowanie.
Przewalutowanie kredytów we frankach na kredyty w polskich złotych powoduje powstanie pewnej kwoty nadwyżki dotyczącej zapłaconego kapitału i odsetek, które podlegają zwrotowi. Wysokość tych kwot zależy od liczby zapłaconych rat i wielkości kredytu, aczkolwiek stany faktyczne zawarte we wnioskach o interpretacje podatkowe pokazują, że kwoty te mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych. W efekcie po stronie osób fizycznych otrzymujących zwrot nadwyżki pojawiło się uzasadnione pytanie, czy taki zwrot powinien był opodatkowany. Jedną z takich spraw zajął się organ podatkowy w ramach interpretacji sygn. 0115-KDIT2.4011.395.2022.2.RS.
Klauzula GAAR to ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Jej celem miało być zwalczanie sztucznych konstrukcji podatkowych. Jednak wydaje się, że fiskus chciałby ją wykorzystywać w odniesieniu do relacji biznesowych członków zarządu/wspólników ze spółkami.
Stosowanie ulgi B+R w praktyce powoduje liczne wątpliwości. Uzyskanie interpretacji podatkowej w tym zakresie niekiedy nie jest łatwe.
REKLAMA