REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Od 7 kwietnia 2023 r. obowiązywać będą nowe przepisy kodeksu pracy, które kompleksowo regulują pracę zdalną. Komu nie będzie można odmówić pracy zdalnej? Kto ma prawo do pracy zdalnej? Kto może pracować zdalnie?
7 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie nowelizacja kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Czy nowe przepisy słusznie budzą obawy? Czy praca zdalna podzieli los swojej poprzedniczki – telepracy – która nie była stosowana na szeroką skalę? Czy 50-90 zł miesięcznie dodatkowych kosztów (na jednego zdalnego pracownika) zniechęci pracodawców do pracy zdalnej? Komentuje dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Przepisy nowelizacji kodeksu pracy z 1 grudnia 2022 r., które wejdą w życie 7 kwietnia 2023 r. wprowadzają m.in. tzw. okazjonalną pracę zdalną. Na czym polega ten rodzaj pracy zdalnej? Co z limitem dni pracy zdalnej okazjonalnej w przypadku zmiany pracodawcy? Czy informacja o wykorzystanych dniach tego rodzaju pracy zdalnej powinna się znaleźć w świadectwie pracy?
Już 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy Kodeksu pracy odnośnie pracy zdalnej. Nie da się ukryć, że nowelizacja ta, na pewno potrzebna, w wielu punktach spotyka się z krytyką z uwagi na niedopracowanie lub nieprzemyśleniu przepisów. Jedną z trudniejszych kwestii do implementacji przez pracodawców jest wyliczenie wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu należnych pracownikom.
Od 21 lutego 2023 r. obowiązują nowe przepisy kodeksu pracy (art. 221c–221h) dotyczące kontroli przez pracodawcę trzeźwości pracowników. Kontrola ta może dotyczyć zarówno obecności alkoholu w organizmie pracownika jak i innych substancji działających podobnie do alkoholu. Ile alkoholu może mieć pracownik w wydychanym powietrzu i we krwi? Jakie kary są przewidziane przepisami za picie alkoholu w pracy? Co zrobić gdy pracownik pije w pracy lub jest pod wpływem alkoholu i narkotyków? Jak można stwierdzić nietrzeźwość pracownika? Czy można kontrolować trzeźwość pracownika podczas pracy zdalnej?
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w odpowiedzi na pytania redakcji portalu infor.pl udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad i trybu udzielania pracownikom zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych (tzw. wyjścia prywatne). Czy takie wyjścia prywatne w czasie pracy dotyczą także pracowników na pracy zdalnej? Co zmieni się po wejściu w życie 7 kwietnia 2023 r. przepisów nowelizacji kodeksu pracy dot. pracy zdalnej? Kiedy trzeba odpracować takie wyjście prywatne?
Od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy nowelizacji kodeksu pracy, które pozwalają pracodawcom przeprowadzać samodzielne kontrole trzeźwości pracowników. Eksperci AlcoSense wyjaśniają, kiedy szef będzie mógł sięgnąć po alkomat i co może grozić osobom, które pojawią się w pracy będąc pod wpływem alkoholu.
Od 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy kodeksu pracy określające zasady wykonywania pracy zdalnej przez pracowników. W odróżnieniu od nadal obowiązujących przepisów dotyczących telepracy (przestaną obowiązywać 7 kwietnia), czy pracy zdalnej świadczonej w ramach tzw. specustawy covidowej, wprowadzono do kodeksu pracy wyraźny obowiązek pracodawców pokrywania pracownikom kosztów związanych z pracą zdalną.
Co piąty pracownik biurowy w Polsce ocenia swoją znajomość przepisów prawnych jako mierną lub zaledwie dostateczną, wynika z badania portalu pracy. Łącznie niemal 2/3 white collars uważa, że w ich miejscu zatrudnienia przepisy pracy są respektowane, ale jednocześnie prawie 20 proc. czuje, że pracodawca łamie ich prawa . Na kim powinien spoczywać obowiązek edukacji w tym zakresie i na ile bezpiecznie Polacy czują się z obecnymi przepisami?
Ostatnia nowelizacja Kodeksu pracy została opublikowana w Dzienniku Ustaw a jej nowe przepisy o pracy zdalnej wejdą w życie 7 kwietnia 2023 r. Do tej daty pracodawcy muszą uregulować kwestie wykonywania pracy zdalnej, w tym hybrydowej, stosownymi dokumentami. Jednym z wygodniejszych rozwiązań jest regulamin pracy zdalnej, którego ramy przedstawiamy niżej. Jak napisać regulamin pracy zdalnej? Co powinno się w nim znaleźć?
Akademia podatków 2023. Zapraszamy do udziału w kolejnej już edycji Akademii podatków online. Jest to wyjątkowe wydarzenie, w trakcie którego w przystępny sposób omówione zostaną zmiany w podatkach dochodowych oraz w VAT niezbędne do rozliczenia 2022 roku oraz prowadzenia działalności w 2023 r.
W dniu 6 lutego 2023 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw (pozycja 240) ustawę z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja kodeksu pracy wprowadza (od 7 kwietnia 2023 r.) przepisy dotyczące pracy zdalnej i hybrydowej. Uchylone zostają jednocześnie przepisy dot. telepracy. Natomiast już od 21 lutego br. obowiązywać będą przepisy tej nowelizacji dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Pełną treść nowelizacji publikujemy w załączniku.
W Sejmie trwają aktualnie prace legislacyjne nad kolejną nowelizacją kodeksu pracy. Nowelizacja ta ma na celu wdrożenie przepisów dwóch unijnych dyrektyw (tj. dyrektywy 2019/1152 w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej oraz dyrektywy 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów (…)). Nowelizacja ta ma zmienić m.in. zasady wykorzystywania urlopu ojcowskiego.
Rozwiązania przyjęte w nowelizacji kodeksu pracy, dotyczące pracy zdalnej, wpłyną pozytywnie na aktywność zawodową osób wspierających na co dzień osoby z niepełnosprawnościami - powiedział PAP dr Krzysztof Kurowski, przewodniczący Polskiego Forum Osób z Niepełnosprawnościami.
Nowelizacja Kodeksu pracy (dalej „Kp”) wprowadzająca m.in. długo oczekiwane przepisy o pracy zdalnej, czeka na podpis Prezydenta RP i publikację w Dzienniku Ustaw. Biorąc pod uwagę, na szczęście, dość długie vacatio legis (2 miesiące), pracodawcy mają czas co najmniej do drugiej połowy marca 2023 r. (a być może nieco dłużej) na przygotowanie się do ich wdrożenia. Jak na standardy obecnej legislacji długo, jak na potrzeby zakładu pracy, niekoniecznie. Jednym z zagadnień trudniejszych w implementacji są obowiązkowe rozliczenia pomiędzy pracodawcą a pracownikami.
Już niedługo (od 7 kwietnia 2023 r.) wejdą w życie nowe przepisy kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Jakie dokumenty będą regulować zasady pracy zdalne w zakładzie pracy? Co powinien zawierać regulamin pracy zdalnej?
Sejm i Senat zakończyły prace legislacyjne nad ustawą wprowadzającą pracę zdalną na stałe do Kodeksu pracy. Nowelizacja kodeksu pracy została podpisana 27 stycznia 2023 r. przez Prezydenta RP, a 6 lutego 2023 r. opublikowano ją w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy przewidują możliwość świadczenia pracy wyłącznie w formie pracy zdalnej całkowitą, jak i w formie pracy hybrydowej (częściowo w domu, częściowo w firmie), stosownie do potrzeb konkretnego pracownika i pracodawcy. Od kiedy zaczną obowiązywać przepisy dot. pracy zdalnej i hybrydowej w kodeksie pracy?
Podatki 2023. Zmiany przeprowadzone w 2022 r. w ramach Polskiego Ładu dotyczyły również podatków dochodowych, w tym niemal wszystkich progów podatkowych. W 2023 r. zmian podatkowych jest zdecydowanie mniej. W większości mają na celu doprecyzowanie przepisów i uaktualnienie progów i limitów.
Przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych muszą sporządzić za 2022 rok rozliczenie roczne składki zdrowotnej i przesłać do ZUS do 2 maja 2023 r. Z tego rozliczenia może wynikać nadpłata albo niedopłata składki.
Szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży (handlu), obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – jest opodatkowane korzystnej dla podatników 8,5 % stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
REKLAMA