REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, VAT - podatek od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy z duplikatów faktur można odliczać VAT

Firma otrzymała 10 duplikatów faktur wystawionych od stycznia do maja 2015 r. Faktury pierwotne nie dotarły do firmy. Czy możemy na zasadach ogólnych odliczyć VAT?

Czy można odliczyć VAT z faktury korygującej, gdy nie wskazano przyczyny jej wystawienia

Otrzymaliśmy trzy faktury korygujące bez podanej przyczyny ich wystawienia. Czy możemy je rozli­czyć, czy trzeba czekać na kolejną korektę? Po korekcie kwota VAT do odliczenia nam zdecydowanie wzrosła, dlatego zależy nam na jej rozliczeniu.

Czy brak polskiego VAT UE na fakturze od unijnego dostawcy wyklucza odliczenie z tytułu WNT

Nabyliśmy w czerwcu towar od kontrahenta z Francji. Na otrzymanej fakturze jest jednak tylko jego francuski VAT UE. Kontrahent nie podał naszego VAT UE. Czy w takim przypadku możemy odliczyć VAT z tytułu WNT?

Odliczenie VAT od wydatków związanych z organizacją wypoczynku dla pracowników

Sfinansowaliśmy wczasy dla najuboższych pracowników i ich rodzin. 80% sfinansowaliśmy z ZFŚS a resztę pracownicy pokryli sami. Sami także zamawiali określony rodzaj wypoczynku. Czy mimo to możemy odliczyć VAT od tych zakupów?

REKLAMA

Czy z tytułu nabycia biletów na koncert, które pracodawca dofinansował w 50%, może odliczyć VAT

Dofinansowaliśmy w 50% ze środków ZFŚS zakup dla pracowników biletów na koncert. Pozostałą część kosztu biletów ponoszą pracownicy. Czy możemy odliczyć VAT z tytułu zakupu tych biletów?

Odliczenie VAT z faktury za organizację zabawy dla dzieci pracowników

Firmy zewnętrzne organizowały zabawę karnawałową dla dzieci naszych pracowników. Wydatki do­tyczyły: cateringu, organizacji imprezy, transportu, wynajmu sali, zakupu gadżetów, zabezpieczenia medycznego (faktura z pogotowia ratunkowego). Organizacja zabawy karnawałowej była pokryta ze środków z ZFŚS. Czy mamy prawo odliczyć VAT?

Jak podstawę opodatkowania powinien ustalić ośrodek kultury

Jesteśmy Gminnym Ośrodkiem Kultury. Prowadzimy zajęcia warsztatowe mające na celu rozwój ta­lentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Należą do nich także zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z racji dużego zainteresowania tymi zajęciami powstały grupy obejmujące dużą liczbę dzieci. Z tego powodu ilości materiałów plastycznych zaku­pionych przez nas z budżetu są niewystarczające. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć (przyjmowanie takich wpłat jest dopuszczalne na podstawie statutu). Uzgodniliśmy, że rodzice będą uiszczać składkę w wy­sokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a nasza placówka za zebrane pieniądze zrobi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Wszystkie te artykuły są wydawane do zużycia przez dzieci uczestniczące w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłat­nie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym prowadzimy działalność, pokrywamy z dotacji podmiotowej. Czy po­wyższe wpłaty rodziców powinniśmy uwzględniać w podstawie opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

REKLAMA

Jak ustalić podstawę opodatkowania usługi doradczej

Na potrzeby prowadzonej działalności nabywamy usługi doradcze od konsultantów zewnętrznych. W związku z wykonywaniem tych usług, ponoszą oni koszty dodatkowe, takie jak koszty przejazdów, spotkań służbowych z naszymi klientami, koszty podróży, itp. Koszty te są ponoszone przez konsul­tantów zewnętrznych w ich własnym imieniu i na ich rachunek. Obciążając nas tymi kosztami, konsul­tanci wystawiają odrębną fakturę, w której uwzględniają opodatkowanie sumy kosztów dodatkowych w związku ze świadczoną usługą doradczą na takich samych zasadach jak usługa główna. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług prawnych

Świadczymy usługi prawne. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku świadczonych okresowo usług stałej obsługi prawnej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie gazu

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w firmie świadczącej ciągłe dostawy gazu przewodowego? Dosta­wy rozliczane są na podstawie miesięcznych protokołów dostaw. Faktury - zgodnie z podpisanymi z kon­trahentami umowami - wystawiane są do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy gazu.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportu odpadów świadczonych na rzecz gminy

Świadczymy usługi z branży komunalnej. Wygraliśmy przetarg na transport odpadów. Z umowy zawar­tej z gminą wynika, że za świadczone usługi przysługuje nam miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe, płatne na podstawie wystawionej faktury. Podstawę wystawienia faktury stanowi miesięczny raport z wykonania usługi w danym miesiącu przekazany do gminy w terminie do 10. dnia miesiąca następu­jącego po miesiącu, którego dotyczy raport i zatwierdzony przez gminę (która zastrzegła sobie prawo odmowy zatwierdzenia raportu oraz zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do niego w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania raportu). Raport będący podstawą do wystawienia faktury zawiera ilości odebranych i przekazanych do utylizacji odpadów. Wynagrodzenie z tytułu wystawionej faktury płatne jest przez gminę w terminie 21 dni od dnia wystawienia faktury. Zdarza się, że gmina nie zgłasza żadnych uwag ani zastrzeżeń do raportu, a mimo to odmawia jego zatwierdzenia. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę za nasze usługi i rozpoznać obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży książek

Prowadzimy sklep z książkami. Większość naszych klientów to osoby fizyczne. Jak postąpić w sytu­acji, gdy nabywcą była duża firma będąca podatnikiem VAT. W dniu zakupu zażądała wystawienia faktury. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dopłat otrzymywanych do usług komunikacji miejskiej

Jesteśmy spółką gminną. Świadczymy usługi komunikacji miejskiej w mieście i gminach ościennych. Otrzymujemy od miasta oraz pozostałych gmin zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozo­wych. Zwolnienia i ulgi są uchwalane odrębnie przez każdą gminę. Z każdą z gmin mamy podpisaną umowę o zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozowych, która określa, że wysokość zwrotu jest ustalana miesięcznie na podstawie faktycznie zrealizowanych przewozów osób uprawnionych. Jednostkowy zwrot stosowania zwolnienia lub ulgi przewozowej stanowi różnicę między ceną biletu pełnopłatnego a biletu, do którego ma zastosowanie zwolnienie lub ulga. Traktujemy nasze rozliczenia z gminami jako usługi ciągłe świadczone na ich rzecz, rozliczane w miesięcznych okresach rozlicze­niowych na podstawie wystawianych faktur obejmujących łączną wartość zwrotu za dany miesiąc. Czy postępujemy prawidłowo?

Obowiązek podatkowy z tytułu usług tłumaczenia wykonanych na zlecenie sądu

Tłumacz przysięgły przetłumaczył na zlecenie sądu na język polski dokumentację będącą przedmio­tem postępowania sądowego. Tłumacz przedstawił tłumaczenie 20 czerwca 2015 r. Zapłatę otrzy­mał 27 czerwca 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Czy w umowie komisu obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych

Wstawiliśmy firmowy samochód do komisu. Auto zostało sprzedane. Właściciel komisu wystawił nam fakturę 20 maja 2015 r., ale pieniądze dostaliśmy od niego dopiero 16 czerwca 2015 r. Kiedy powsta­nie u nas obowiązek podatkowy?

Jak postąpić, gdy zapłata za usługi pośrednictwa w sprzedaży rozliczane kwartalnie nastąpiła przed terminem

Zgodnie z zawartą w kwietniu 2014 r. umową świadczę usługi pośrednictwa w sprzedaży w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. Rozliczam VAT miesięcznie. Według umowy usługi będą rozliczane kwartalnie. Termin płatności przypada 15. dnia miesiąca następującego po każdym kolej­nym kwartale. Za I kwartał świadczonych usług otrzymam jednak płatność już 20 czerwca br. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy w usługach serwisu sprzętu komputerowego, dla których ustalono dwumiesięczny okres rozliczeniowy

Zgodnie z zawartą w lipcu 2014 r. umową będę świadczył usługi serwisowe sprzętu komputerowego w okresie od 1 sierpnia 2014 r. do 31 marca 2015 r. Według umowy usługi będą rozliczane za okresy dwumiesięczne, a termin płatności przypadnie siódmego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie dwumiesięcznym. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT?

Konieczny jest plan ratunkowy dla VAT-u

Katastrofalny stan podatku od towarów i usług jest już nieukrywanym faktem: dochody w sierpniu 2015 roku były rekordowo niskie, a wrzesień będzie jeszcze gorszy. Władza niechętnie potwierdza, że jak zwykle nie sprawdzają się jej prognozy, a dochody budżetu państwa z tego podatku za osiem miesięcy wyniosły około 80 mld zł, czyli mniej niż w zeszłym roku, a w kasie państwa zabraknie do końca roku około 16 mld zł.

Księgowy to za mało, potrzebny jest prawnik i doradca podatkowy

Podejmowanie przez przedsiębiorcę prawidłowych decyzji gospodarczych wymaga nie tylko udziału księgowego, ale to grono powinno być poszerzone o prawnika i doradcę podatkowego, bo nawet najlepiej skonstruowana umowa o charakterze cywilnoprawnym może wywoływać daleko idące skutki podatkowe – podkreśla prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl

Za tydzień założenia nowej Ordynacji podatkowej na Komitecie Stałym RM

W przyszłym tygodniu kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej będzie mógł przyjąć Komitet Stały Rady Ministrów, następnie dokumentem mógłby zająć się rząd - poinformował PAP zastępca dyrektora departamentu polityki podatkowej w resorcie finansów Włodzimierz Gurba.

Przepisy o kontroli podatników zostaną w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego wyraziła zgodę, by przepisy dotyczące kontroli podatników pozostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - poinformował przewodniczący tej komisji prof. Leonard Etel. Początkowo Komisja chciała, żeby przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców.

Radcy prawni i adwokaci pełnomocnikami w postępowaniu podatkowym

Pełnomocnikami tymczasowymi w postępowaniu podatkowym oprócz doradców podatkowych będą mogli być też adwokaci i radcy prawni - takie rozwiązanie zakładają senackie poprawki do nowelizacji Ordynacji podatkowej, którą na najbliższym posiedzeniu zajmie się Sejm.

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Trzeba mieć jednak na uwadze nadchodzące zmiany dot. Ordynacji podatkowej, które najprawdopodobniej będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Przyjrzyjmy się proponowanym zmianom w zakresie interpretacji ogólnej oraz indywidualnej.

Obowiązek rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika

Obowiązek rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika obowiązuje organy władzy publicznej od dawna - podkreśla konstytucjonalista Tomasz Zalasiński. Według niego, zamieszanie wokół tej kwestii pokazuje, jak zła sytuacja istnieje w polskim systemie podatkowym.

Na korzyść podatnika, czy fiskusa?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw zakłada m.in., że wątpliwości dotyczące treści przepisów prawa podatkowego będą rozstrzygane na korzyść podatników.

Nadanie pisma w placówce Poczty Polskiej równoznaczne z doręczeniem

Kto nadał przesyłkę na poczcie, nie może odpowiadać za jej niedotarcie do urzędu skarbowego – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny 22 lipca 2015 r.

Od 2016 r. wątpliwości rozstrzygane będą na korzyść podatników

Na początku 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej, wprowadzająca zasadę in dubio pro tributario, co oznacza, że w przypadku wątpliwości dotyczących przepisów prawa podatkowego będą one rozstrzygane na korzyść podatnika.

Wysokość zastawu skarbowego na 2016 rok i zmiany Ordynacji podatkowej dotyczące zastawów skarbowych

Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie wysokości kwoty wymienionej w art. 41 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa (M. P. z 2015 r., poz. 722) ogłoszono wysokość zastawu skarbowego w roku 2016 - 12.400 zł. Wysokość tego limitu nie zmieni się zatem w 2016 roku w porównaniu do 2015 roku. Jednak istotnie mają się zmienić od 1 stycznia 2016 r. przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące zastawów skarbowych.

Kara porządkowa 2016 - wysokość i zmiana przepisów

Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie wysokości kwoty wymienionej w art. 262 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa (M. P. z 2015 r., poz. 723) ogłoszono wysokość kary porządkowej w roku 2016 - 2.800 zł. Wysokość tej kary nie zmieni się wiec w przyszłym roku w porównaniu do 2015 roku. Zmienią się też od 1 stycznia 2016 r. niektóre przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące kar porządkowych.

Przeliczanie kursów walut obcych w imporcie usług dla potrzeb VAT

W celu rozliczenia usług nabywanych w ramach importu usług zastosowania nie znajdują obowiązujące w tym zakresie na gruncie podatku VAT zasady przeliczania kursów walut obcych, uwzględniające dzień wystawienia faktury przez sprzedawcę. Przeliczenia na złote podstawy opodatkowania importu usług wyrażonej w walucie obcej dokonuje się bowiem w każdym przypadku biorąc pod uwagę dzień powstania obowiązku podatkowego.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

Wiele zmian czeka Administrację Podatkową w najbliższym czasie. Od 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie zupełnie nowa ustawa regulująca zasady funkcjonowania tej sfery administracji publicznej. Co więcej Ministerstwo Finansów konsultuje obecnie nową strategię rozwoju Administracji Podatkowej (ma wejść w życie również od początku 2016 roku), w której jednym z najistotniejszych elementów ma być nowy system obsługi podatników. Już od 1 września 2015 r. w 50 urzędach skarbowych utworzone zostaną pierwsze centra obsługi, które mają wspierać podatników w prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków, a jednocześnie docelowo zapewnić jednolite standardy pracy i sposób obsługi we wszystkich tego typu placówkach na terenie kraju. O wyjaśnienia w tym zakresie poprosiliśmy Ministerstwo Finansów. Odpowiedzi na nasze pytania udzielił Janusz Janowski – dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej MF.

Przesłuchanie świadka w postępowaniu podatkowym - obowiązki organu podatkowego

W postępowaniu podatkowym za dowód może zostać uznane wszystko, co przyczynia się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, w tym przede wszystkim księgi podatkowe, deklaracje, opinie biegłych, informacje podatkowe oraz inne zgromadzone dokumenty. Pod uwagę brany jest również dowód z zeznań świadka. Jakie czynności musi podjąć organ podatkowy, aby nie doszło do uchybienia w toku przesłuchania?

Kolejne zmiany w Ordynacji podatkowej - uproszczenie procedur, uszczelnienie systemu poboru podatków

Senatorowie zaproponowali kilkanaście poprawek do noweli Ordynacji podatkowej m.in. by podatki można było opłacać nie tylko kartami płatniczymi, ale też innymi mobilnymi instrumentami płatniczymi. Inna propozycja dot. pełnomocników tymczasowych w postępowaniu podatkowym. Większość zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej z zasadą "in dubio pro tributario" już podpisana

Prezydent Bronisław Komorowski w środę 5 sierpnia 2015 r., ostatniego dnia urzędowania, późnym wieczorem podpisał nowelizację Ordynacji podatkowej, która wprowadza do niej zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, czyli "in dubio pro tributario" - poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta.

Zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Bronisław Komorowski, ostatniego dnia urzędowania podpisał nowelizację Ordynacji podatkowej, która wprowadza do niej zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, czyli "in dubio pro tributario" - poinformowała Kancelaria Prezydenta. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Sejm uchwalił zasadę "in dubio pro tributario" w wersji zaproponowanej przez Prezydenta

Zasada "in dubio pro tributario" nakazująca rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatników, będzie zdefiniowana ogólnie, tak jak chciał Prezydent - zdecydował Sejm, odrzucając w środę 5 sierpnia 2015 r. wieczorem poprawkę Senatu do nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zmiany brzmienia zasady "in dubio pro tributario" chciało MF. Będzie problem z jej zastosowaniem - powiedział PAP wiceminister finansów Janusz Cichoń. Ustawa została podpisana przez Prezydenta późnym wieczorem tego samego dnia - w ostatnim dniu urzędowania Prezydenta Komorowskiego.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Rządowa nowelizacja Ordynacji podatkowej zakłada m.in. wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym, zwiększenie rozpiętości stawek odsetek za zwłokę oraz wyznaczenie jednego wiodącego urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów. Nowe regulacje w większości wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Co powinno znaleźć się w nowej Ordynacji podatkowej?

Zdaniem ekspertów nowa Ordynacja podatkowa powinna zawierać m.in. zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, katalog praw podatnika, zachęty do mediacji między podatnikami a fiskusem, silniejsze gwarancje przestrzegania terminów przez organy podatkowe.

Zmiany w Ordynacji podatkowej upraszczające procedury podatkowe od 1 stycznia 2016 r.

Uproszczenie procedur podatkowych, informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków - to najważniejsze cele uchwalonych zmian w Ordynacji podatkowej. Ustawa zakłada m.in. informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. Większość przyjętych zmian miałaby wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej ponownie w komisji finansów

Prezydencki projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który przewiduje wprowadzeni zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika wraca do sejmowej komisji finansów - to efekt poprawki PSL zgłoszonej podczas drugiego czytania projektu w Sejmie.

IFK poleca: Przedsiębiorcy chcą przywrócenia przepisów dotyczących przedawnienia

Posłowie Podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego wyłączyli z prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa propozycję uchylenia przepisów, służących zawieszaniu i przerywaniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W ocenie Konfederacji Lewiatan przywrócenie funkcji stabilizacyjnej przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz zagwarantowanie podatnikom terminu, po upływie którego prawidłowość ich rozliczeń nie będzie kwestionowana jest pilne i nie powinno być odwlekane, w najlepszym wypadku, do 2018 r.

Wątpliwości rozstrzygane będą na korzyść podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. wątpliwości mają być rozstrzygane na korzyść podatnika - zakłada projekt zmian w Ordynacji podatkowej, nad którym prace zakończyła we wtorek 7 lipca 2015 r. sejmowa komisja finansów publicznych. Wykreślono z niego jednak przepisy o przedawnieniu zaległości podatkowych.

Jak organy podatkowe sprawdzają zasadność zwrotu VAT

Organy podatkowe mają do dyspozycji szereg różnych instrumentów w celu sprawdzenia zasadności zwrotu podatku VAT. Dodatkowo, w myśl art. 273 dyrektywy 2006/112/WE, poza obowiązkami wymienionymi w tytule XI-tej dyrektywy, mogą nakładać inne obowiązki, jakie uznają za niezbędne dla zapewnienia prawidłowego poboru VAT i zapobieżenia oszustwom podatkowym. Zapominają przy tym jednak, że z tej samej dyrektywy wynika, iż sama weryfikacja prawidłowości rozliczeń musi odbywać się w ramach procedur, przewidzianych prawem krajowym.

IFK poleca: Nowe zasady składania wniosków o interpretacje

Minister Finansów zmienił reguły składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Od 1 lipca zmianie uległa właściwość organów ze względu na rodzaj spraw, którymi będą się zajmowały. Zmienia się również wzór wniosku o wydanie interpretacji (ORD-IN z załącznikiem ORD-IN/A) oraz sposób uiszczania opłat.

IFK poleca: Wątpliwości będą rozstrzygane nie tylko na korzyść podatnika

Do rządowego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej posłowie dodali poprawkę, która ma stanowić, że w przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa podatkowego organ podatkowy będzie przyjmował wykładnię korzystną dla strony postępowania. Zatem rozszerzono stosowanie zasady in dubio pro tributario nie tylko wobec podatników.

REKLAMA