Kategorie

Podatnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od roku 2008 podmioty mające siedzibę na terenie Unii Europejskiej mogą ubiegać się o uzyskanie świadectwa AEO, tj. o nabycie statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Ale niestety od 2010 roku przedsiębiorcy muszą czekać dłużej na to świadectwo (nawet do 180 dni od złożenia wniosku).
W przypadku odwołań od decyzji podatkowych urzędów skarbowych, opinia przekazywana jest wyłącznie do organu odwoławczego. Sytuację to ma zmienić przygotowywany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej.
Ustawa o VAT 2021 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 stycznia 2020 r. - tekst jednolity, Dział III Podatnicy, płatnicy i przedstawiciele podatkowi (art. 15- 18d)
Szokiem dla niektórych jest informacja, że w niektórych sytuacjach mogą odpowiadać za cudze niezapłacone podatki. Tak właśnie stanowią przepisy ordynacji podatkowej. Warto więc wiedzieć kiedy może nam się przydarzyć takie nieszczęście.
Nasz pracownik zarabia 12 000 zł miesięcznie. Stosujemy mu podstawowe koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. W sierpniu br. wynagrodzenie pracownika przekroczy roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tzw. limit trzydziestokrotności. Niedługo też jego dochód przekroczy pierwszy próg podatkowy. Od jakiego miesiąca pobrać wyższą zaliczkę na podatek dochodowy i jak ją obliczyć?
Przedsiębiorcy opodatkowani ryczałtem czasem uznają bezpodstawnie, że jeżeli nie przekroczyli w danym roku podatkowym, ustalonej na ten rok równowartości limitu 150 tys. euro przychodów, to z pewnością mogą być ryczałtowcami w roku następnym. Otóż nie jest to prawda w sytuacji, gdy spadł kurs euro w porównaniu do  1 października poprzedniego roku.
Podatnicy, którzy rozpoczną, działalność w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej, płacą ryczałt bez względu na wysokość przychodów. Tak wyraźnie stanowi art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o ryczałcie.
Prowadzę sprzedaż towaru powierzonego, poprzez prezentację tego towaru odbiorcy ostatecznemu. Prezentacje odbywają się w zakładach przemysłowych. Sporządzam oferty cenowy. Dostarczam towar odbiorcy. Prezentuję działanie i właściwości towaru. Czy wykonując opisaną czynność mogę opodatkować swoje przychody w formie ryczałtu ewidencjonowanego?
Od 1999 roku prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie wykonywania instalacji elektrycznej w nowych budynkach PKD z 2007 r. – 4321Z, PKD z 2004 r. - 4531A. Opłacam zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 8,5%. Czy świadczone przeze mnie usługi podlegają opodatkowaniu stawką 5,5% czy stawką 8,5%?
Jest kilka kategorii przedsiębiorców, które nie mogą opodatkować swojej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jestem lekarzem, prowadzę prywatny gabinet i chciałbym wybrać ryczałt ewidencjonowany. Czy jest to możliwe?
Jeżeli jesteś niezadowolony ze sposobu załatwienia Twojej sprawy przez urząd skarbowy czy izbę skarbową możesz poskarżyć się sądowi administracyjnemu. WSA i NSA dość często uchylają błędne decyzje fiskusa. Mimo zwykle dość długiego oczekiwania na wyrok sądu skarga może być bardzo opłacalna.
W ostatnim okresie widoczna jest coraz większa aktywność Trybunału Konstytucyjnego w rozpatrywaniu różnorodnych skarg, w tym skarg na przepisy podatkowe. W związku z powyższym coraz częściej zapadają wyroki, w których stwierdzana jest niezgodność niektórych przepisów podatkowych z Konstytucją, a więc są one „wyrzucane do kosza”. W tym miejscu pojawiają się często pytania podatników – co mam zrobić, jeżeli zapłaciłem kiedyś podatek według takich przepisów ? Jak mogę go odzyskać ?

Wezwania

W postępowaniu podatkowym występują sytuacje, kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo strony lub innych osób przed organem podatkowym. Osoby te nie zawsze jednak muszą dopełniać tego obowiązku, nawet jeśli doręczone im wezwanie jest prawidłowe.
Wznowienie postępowania jest jednym z tak zwanych nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego. Znajduje on zastosowanie w odniesieniu do decyzji ostatecznych, które jednakże są dotknięte jedną z wad wyliczonych przez ustawodawcę.
Od decyzji podatkowej wydanej przez organ pierwszej instancji, strona może się odwołać. Podobną instytucją w wypadku postanowień jest zażalenie. Zasady korzystania z tych dwóch instytucji różnią się od siebie. Co więcej, zażalenie możliwe jest tylko w wyraźnie określonych przypadkach.
Nawet ostateczna decyzja może zostać uznana za nieważną, jeśli okaże się, że została ona wydana z naruszeniem przepisów formalnych lub materialnych. Postępowanie w tym zakresie może zostać wszczęte zarówno z urzędu jak i na wniosek strony.
Wszyscy podatnicy bądź płatnicy powinni podawać NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych niepodatkowych należności budżetowych (czyli np. składki ubezpieczeniowe), do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.
Zgłoszenia identyfikacyjne oraz zgłoszenia aktualizacyjne NIP mogą być teoretycznie składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jednak na razie w tej formie można złożyć tylko zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3). 
Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w odpowiednim terminie. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
W zależności od rodzaju podatnika różne urzędy skarbowe będą właściwe w sprawie nadania NIP.
Tak. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zobowiązuje do posiadania i posługiwania się NIP-em wszystkich podatników.
Sprawdź, który z formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (aktualizacyjnych), czy informacji powinieneś złożyć do urzędu skarbowego. Aktualne formularze obowiązują od dnia 1 października 2009 r., na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2009 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 161, poz. 1282).
Dostęp do akt podatkowych i informacji w nich zawartych jest objęty tajemnicą skarbową zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Możemy mieć więc pewność, że nasze dane np. z formularzy podatkowych nie trafią do niepowołanych osób. Wgląd w nasze akta podatkowe mają organy podatkowe oraz ew. sądy i prokuratorzy i innym organom państwa w zakresie prowadzonych przez te organy spraw.
Obok stwierdzenia nieważności oraz uchylenia decyzji istnieją również sytuacje, w których wydana przez organ podatkowy decyzja wygasa. Najczęściej dzieje się tak z powodu niedopełnienia przez stronę postępowania podatkowego wymaganych warunków.
W toku postępowania podatkowego mogą wyniknąć sytuacje, w których dalsze kontynuowanie postępowania staje pod znakiem zapytania. Aby uniknąć podejmowania pochopnych decyzji przez organy podatkowe, ustawodawca przewidział instytucję zawieszenia postępowania.
Ustawodawca wyposażył organy podatkowe w środki dyscyplinujące uczestników postępowania podatkowego. Środkami tymi są kary porządkowe. Ustawodawca dość szczegółowo określił możliwość oraz zasady ich stosowania.
W toku postępowania podatkowego przeprowadzający je organ wydaje decyzje i postanowienia. Akty te różnią się nie tylko zakresem merytorycznym, ale również środkami odwoławczymi jakie przysługują stronie jeśli jest ona niezadowolona z ich treści.
Podatnik który poniósł szkodę w wyniku błędnej lub bezprawnej decyzji fiskusa nie jest bezbronny. Odpowiedzialność za tą szkodę ponieść może zarówno organ podatkowy, jak i urzędnik, który dopuścił się błędu.
Ustawodawca określił jakie podmioty mogą występować w charakterze strony postępowania podatkowego. W pewnych przypadkach muszą one być reprezentowane przez swoich przedstawicieli lub kuratorów. Niemal zawsze jest natomiast możliwe ustanowienie pełnomocnika.
Zgodnie z art. 306l ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (certyfikat rezydencji).
Jedną z zasad postępowania podatkowego jest tak zwana zasada pisemności, zgodnie z którą sprawy powinny być załatwiane w formie pisemnej. Ponadto ustawodawca określił szczegółowe zasady dokumentowania najistotniejszych czynności.
Interpretacje podatkowe (ogólne i indywidualne) wydaje Minister Finansów. Interpretacje przynoszą istotną dla podatników wiedzę, jak fiskus rozumie poszczególne przepisy podatkowe. Trzeba jednak wiedzieć, że często urzędowe interpretacje podatkowe stoją w sprzeczności z orzecznictwem sądów administracyjnych. Sytuacja podatnika stojącego w obliczu takich sprzeczności nie jest oczywiście godna pozazdroszczenia.
Z oczywistych względów w sprawach podatkowych bardzo istotne jest względnie szybkie wyjaśnienie zaistniałych wątpliwości. Ustawodawca wziął to pod uwagę określając stosowne terminy, w których postępowanie powinno zostać ukończone oraz wyposażając strony w środki dyscyplinujące organy podatkowe w tej materii.
W postępowaniu podatkowym spotkać można się z terminami ustawowymi, czyli wynikającymi z konkretnych przepisów oraz urzędowymi, to jest takimi, które wyznacza sam organ podatkowy. Zarówno pierwsze z nich jak i drugie mają charakter prekluzyjny, a więc określona czynność może być skutecznie wykonana tylko w przewidzianych ramach czasowych. Wyjątkiem jest tu możliwość przywrócenia terminu.
Jednym z ważniejszych środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest przesłuchanie świadków. Należy pamiętać, że istnieją kategorie osób, które nie mogą występować w roli świadków oraz takich które mogą odmówić składania zeznań.
Chyba niewiele się pomylę pisząc, że u wszystkich podatników oraz u większości księgowych i doradców podatkowych telefony lub wezwania z urzędów skarbowych wywołują nieprzyjemny skurcz żołądka lub serca. Czy słusznie? Czy kontakt z urzędnikiem skarbowym to przykry obowiązek czy po prostu szansa na załatwienie sprawy?
Czasem podatnik musi się wykazać zaświadczeniem ze swego urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami. Nie jest to trudne. Ale warto znać zasady ubiegania się o takie zaświadczenie.
Jednym z podstawowych obszarów kontroli podatkowej w 2009 roku (podobnie jak w latach poprzednich) jest handel internetowy.
Jestem przedsiębiorcą i jednocześnie VAT-owcem. Zgodnie z przepisami co miesiąc miałem obowiązek składania deklaracji VAT-7, miałem bo obecnie rozliczam VAT co kwartał, muszę więc składać VAT-7K do urzędu skarbowego co kwartał. Zdarzyło mi się ostatnio złożyć deklarację po terminie, czy grożą mi z tego tytułu jakieś konsekwencje? Czy za niezłożenie deklaracji zerowej lub podanie w deklaracji niepełnych danych również będę musiał ponieść jakąś odpowiedzialność karno-skarbową?
Od 2012 roku mamy nowy wzór wniosku ORD-IN i ORD-IN/A.
Organ podatkowy niewłaściwie wszczął w stosunku do mnie postępowanie, gdyż powinien to zrobić w stosunku do mojego ojca, który ma takie samo imię i nazwisko. Czy mogę zaskarżyć powyższe postanowienie?
Moje 13 letnie dziecko nabyło spadek po swojej babci. Czy organ podatkowy będzie traktował ją już jako stronę, czy postępowanie będzie wszczęte po uzyskaniu przez nią pełnoletności?
Otrzymałam wieczorem wezwanie do urzędu skarbowego, które wręczyła mi osoba podająca się za pracownika urzędu. Czy wezwanie zostało doręczone mi w sposób prawidłowy i czy w związku z tym muszę się stawić w urzędzie?
Podatnicy zainteresowani zastosowaniem się do interpretacji wydanych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, mogą skorzystać z interpretacji ogólnych lub indywidualnych. W przewodniku przedstawiamy zasady uzyskania interpretacji indywidualnej oraz korzyści, jakie ona daje podatnikowi.
Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?
Podatnik poszkodowany wskutek błędnej decyzji organu podatkowego może domagać się odszkodowania. Odszkodowanie obejmuje zarówno szkodę rzeczywistą, jak i utracone korzyści, ale to podatnik musi je udowodnić.
To, że każdy podatnik powinien mieć swój Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) wiedzą chyba wszyscy. Jednak już znacznie mniej osób zdaje sobie sprawę jakie obowiązki wynikają z posiadania tego numeru. A jest ich kilka.
Pracownicy jednostki, zgodnie z zapisem w umowie o pracę, mogą mieć wypłacane premie uznaniowe (oprócz wynagrodzenia zasadniczego i tzw. trzynastek). Premie te są wypłacane według uznania pracodawcy. W liście płac są wyszczególnione wszystkie premie, każda lista jest potwierdzana podpisem osoby sporządzającej listę płac, głównego księgowego i kierownika zakładu. Czy mimo to trzeba sporządzić dodatkowy dokument o wysokości tej premii, wyjaśniający, z jakiego powodu została przyznana? Czy taką premię dolicza się do innych dochodów pracownika ze stosunku pracy i czy należy ją oskładkować?